Gathering of Tweakers

Quicksearch
Did i do that ? eh eh eh eh eh

In 2005 mocht je een hypotheek afsluiten op 2 salarissen.
In 2006 mag je alleen op het hoogste salaris een hypotheek afsluiten en dan maximaal 1/3e van het maand-salaris.

dit lijkt me een erg sterk verhaal naar mijn mening. Wanneer dit wel waar is kan bijna niemand met een ietwat minder inkomen een huis kopen terwijl ze juist bezig zijn een huis kopen toegankelijker te maken.Ik heb mijn hypotheker er in december ook niets over horen zeggen van jullie zijn op tijd.... Als dit waar zou zijn zou ik in een achterstands wijk moeten gaan wonen want met mijn salaris alleen krijg ik nieteens 90.000 !

Ik zou graag de bron idd willen weten.

Openingsbod persoonlijk zou ik zonder berekenen 205.000 zeggen maar is ook afhankelijk van div. zaken die moeten gebeuren aan het huis.... Je komt dan uiteindelijk op de 212.500 uit waarschijnlijk behalve als ie al op je 2e bod van 210.000 ingaat.

Kzyto wijzigde dit bericht 06-01-2006 12:50 (17%)

Acer 5920G GF8600GT 256mb 2GB mem 160GB HD Flaptop

Begin rond de 200k en dan moet je hopelijk ergens tussen 207.5k en 215k uitkomen. Wat zegt je gevoel over de prijs van het huis in vergelijking met andere huizen? Is die 220k reeel of is de prijs gewoonweg te hoog, zal het huis voor deze prijs snel verkocht worden of staat het al lang to koop/ verwacht je dat het voor deze prijs nog lang te koop zal blijven staan?

Het blijft een spel. Op zo'n groot bedrag lijkt een paar duizend niks maar het blijft veel geld. Succes.
Titaan

de bouwtechnische keuring is van jan. 05 dus ik denk dat het al vanaf toen te koop staat, de makelaar zei namelijk wel dat het al een tijd te koop staat en dat er nog wat "rek" in de prijs zit. is 10% onder de vraagrprijs reeel? t huis is te klein voor een gezin, t heeft namelijk maar 2 slaapkamers en een hobby kamer.
de woonkamer is ongeveer 30M2, we zijn maar met z`n tweeen.

allure wijzigde dit bericht 06-01-2006 13:22 (11%)

Wördt nich hellig, pak nen grötteren hamer!

Als het inderdaad al zo lang te koop staat is 10% eronder zeker reeel. En als de makelaar je probeert wijs te maken dat het veel te laag is, en dat hij dat bod niet wil overbrengen ... zeg dan maar dat dat z'n plicht is, en anders bel je de eigenaar zelf wel. Het zijn zo van die makelaarstrucjes.

En ze kunnen hooguit zeggen dat ze je bod niet serieus nemen, en dus nu nog niet met je in onderhandeling willen gaan. Dan zul je wat hoger moet bieden.

Maar als het al zo lang te koop staat, hoef je er denk ik niet bang voor te zijn dat iemand het voor je neus wegkaapt. Enig idee waarom het al zo lang te koop staat?

Li0nHeart wijzigde dit bericht 06-01-2006 13:32 (91%)

Titaan

De bovenverdieping valt wat klein, en zeker voor een gezin, t heeft 2 slaapkamers en een kleine hobbykamer, en een badkamer.
Het is groot genoeg voor zo met z`n tweeen en eventueel een baby ofzo maarja die hebben we niet en de plannen ervoor ook niet.

Ik denk dat de meeste mensen struikelen over de ruimte op de 1e etage, de 2 slaapkamers zijn ongeveer 3 bij 4 meter en de hobby kamer 2 bij 3.

En nog iets, wat mag je in je hypotheek meenemen aan verbouwing? een vloer bijv?

allure wijzigde dit bericht 06-01-2006 13:46 (10%)

Wördt nich hellig, pak nen grötteren hamer!

quote:
jnijboer schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:45:
Nog wat tips:
stel voor jezelf een maximum prijs in, een makelaar zal je altijd proberen te verleiden om nog een paar k extra los te peuteren en mooie praatjes houden dat het uiteindelijk maar een paar euro per maand scheelt. Zeg die makelaar dan maar gelijk dat je liever hebt dat de verkoper die paar euro per maand betaalt en hou vast aan je eigen max. Zeker als een huis al een tijdje te koop staat begint de tijd voor de verkoper ook te dringen.

is het verstandig om direct te gaan onderhandelen alsj je met de makelaar het huis bekeken hebt?

ik heb gehoord dat de kosten koper ruweg 8% van de aanschaf zijn.. waar bestaat dat uit? kosten van de notaris, makelaars kosten? ik heb ook gehoord datje vaak op de notaris ksoten nog wel wat korting kunt krijgen, klopt dat?
Did i do that ? eh eh eh eh eh

In je hypotheek mag je alles extra meenemen als het aan je huis vast blijft zitten.. Verf / behang / parket ( geen kliklaminaat !! ) / badkamerkasten / nieuwe keuken etc...bij evt nieuwe apparaten neem dan inbouwkoelkast etc die vallen daar ook onder.

de rest mag je niet op je hypotheek nemen.

verder heb ik pas een huis gekocht voor 130.000 en komen 15.000 kosten koper bij....

Kzyto wijzigde dit bericht 06-01-2006 14:21 (13%)

Acer 5920G GF8600GT 256mb 2GB mem 160GB HD Flaptop

quote:
ik heb gehoord dat de kosten koper ruweg 8% van de aanschaf zijn.. waar bestaat dat uit? kosten van de notaris, makelaars kosten? ik heb ook gehoord datje vaak op de notaris ksoten nog wel wat korting kunt krijgen, klopt dat?

Notariskosten, belasting !!! :)
Kosten voor de hypotheek
Makelaar wordt betaald door de verkopende partij

quote:
Chaoss schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:18:
[...]

is het verstandig om direct te gaan onderhandelen alsj je met de makelaar het huis bekeken hebt?

Gister zijn we toevallig bij de hypotheekshop geweest voor een max hypotheek berekening.. Het systeem lag eruit dus dat ging niet, maar wij kregen idd het advies om gewoon te zoeken op het internet naar een notaris, dat kan 100en euro's schelen (naast korting)
quote:
Chaoss schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:18:
[...]

Je kan direct gaan onderhandelen, maar waarschijnlijk willen jullie samen nog wel even overleggen. Het huis moet jullie tenslotte allebei bevallen en je moet allebei achter een uitgebracht bod staan.
Afhankelijk van hoe laat je bezichtigd hebt kun je later op dezelfde dag of de volgende ochtend telefonisch een bod doorgeven.
De kosten koper bestaan uit 6% overdrachtsbelasting, notariskosten (akte van levering + hypotheekakte), en verrekening van gemeentelijke lasten. Totaal is dat 8-9%.
Makelaarskosten betaal je alleen als je zelf een makelaar in de arm neemt om je te begeleiden bij de aankoop. De verkopende makelaar wordt door de verkopers betaald.
quote:
Jaspertje schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:23:
Gister zijn we toevallig bij de hypotheekshop geweest voor een max hypotheek berekening.. Het systeem lag eruit dus dat ging niet, maar wij kregen idd het advies om gewoon te zoeken op het internet naar een notaris, dat kan 100en euro's schelen (naast korting)

Let dan wel op dat je offertes aanvraagt voor beide aktes. Mijn ervaring is dat het uiteindelijk niet zo erg veel scheelt, bij de ene is de hypotheekakte goedkoper en bij de ander de akte van levering.
En kijk ook of de koper niet de notaris vaststelt voor de akte van levering. Dat is niet gebruikelijk maar komt toch nog regelmatig voor. Waar je dan heen gaat voor de hypotheekakte is vrije keus, maar het is dan vrijwel altijd oninteressant om elders heen te gaan.

cowgirl wijzigde dit bericht 06-01-2006 14:29 (28%)

quote:

> In 2006 mag je alleen op het hoogste salaris een hypotheek afsluiten en
> dan maximaal 1/3e van het maand-salaris.

dit lijkt me een erg sterk verhaal naar mijn mening. Wanneer dit wel waar is kan bijna niemand met een ietwat minder inkomen een huis kopen terwijl ze juist bezig zijn een huis kopen toegankelijker te maken

Mwogh... Zo'n vreemde verhouding vind ik het eigenlijk niet! Want het klopt ongeveer met wat wij hebben.

* We hebben gekocht op mijn salaris alleen.
* De maandelijkse betalingen komen niet boven 1/3 van mijn salaris uit.
* Toch hebben wij geleend tot 4.3x mijn jaarlijkse salaris.
* Het huis is toch zeker ver boven die 90.000 die jij noemde.

Wat klopt er niet volgens jou?

Ik heb het idee dat de originele poster van dit "feitje" z'n zinsbouw alleen wat had vernaggeld. Hij bedoelde dus niet "je max is ~4x 1/3x je salaris", maar "je max word vastgesteld zodat je maandelijkse bedrag niet meer is dan 1/3x je maandsalaris".

cailin_coilleach wijzigde dit bericht 06-01-2006 15:26 (25%)

Oh, what a lovely tea party!.. <3

it's just me

Sugt Banken....
Praat me er niet over,

Even het verhaal tot nu.

1 September ik zie een leuk appartement in Eindhoven
10 September ik neem een optie
24 September gesprek met de RSP club te Eindhoven
10 Oktober Financieele stukken ingeleverd
30 Oktober bevestiging ABN stukken ontvangen
15 November Bank vraagt om nieuwe werkgeversverklaring (1)
25 November Bank vraagt nogmaals om nieuwe werkgeversverklaring (2)
2 December stukken ontvangen
25 December Salaris ronde werk... (zie ook draadje wat verdient een ict-er gemiddeld)
04 Januari Bank vraagt om weer een nieuwe werkgeversverklaring... .

Das al de zoveelste

Inmiddels begint dit wel nadelige gevolgen te krijgen...

Meeste dossiers zijn inmiddels de notaris gepasseerd maar bij niet...
Wat kan ik doen in dit geval?
Wie is hiervoor verantwoordelijk?

Graag advies.

Als je er nog onderuit kan, direct een andere bank bellen, uitleggen, en zeggen dat je met -spoed- een hypotheek nodig hebt. Ze zijn nooit te beroerd om de concurrent brood uit de mond te stoten.

Als je geen tussenpersoon in de hand hebt genomen ben je zelf 100% verantwoordelijk voor het aandragen van alle papieren en het zorgen dat dat op orde is...

Maar geeft de bank aan waarom ze steeds opnieuw een nieuwe werkgeversverklaring willen? Want ze horen aan de eerste gewoon voldoende te hebben. Dat er iets in je salaris veranderd hoort ze niets uit te maken.. Tenzij je omlaag gaat natuurlijk :)

it's just me

ik heb een tussenpersoon intermediar >RSP Wonen<
Zal morgen maar eens telefonisch contact opnemen en jullie het vervolg laten weten.
en nee ben niet omlaag gegaan maar om nou te zeggen Superverhoging...
Dacht het niet..

Security wijzigde dit bericht 09-01-2006 16:15 (78%)

Ottawa Senators

vraagje, heeft die tussenpersoon je ook een beleggershypotheek gefinancieerd?

| Enrico |: is it true btw that England is supporting Holland?
Keith: no most english are following croatia or spain apart from 50% of our population which is now polish

it's just me

vanwaar de vraag phoenix?

it's just me

even een update.
Vanmorgen intermediar gesproken > nog maar weer 1 x (laatste keer) de werkgevers verklaring toe te sturen.
Gaat morgen dus gebeuren
Fiat aanvragen en door naar Administratie.

Wandelende oorgaanzak

okay, ben toch maar eens wezen uitzoeken hoe en wat over de hypotheken in 2006.

ofterwijl, hypotheekadviseur maar even gebeld.

ze zeggen dit, als je op een modaal inkomen zit (29.500 bruto per jaar) dan krijg je een maximum van 135.000kk mee, op 1 salaris. verdienen beide mensen in een leefomgeving hetzelfde modale inkomen, dan zitten ze op 196.500kk.

En daaruit blijkt dat ik toch gelijk had, 4,5 keer je bruto salaris minus een deel kk....

Blijvende onder de naam Administrator

Wandelende oorgaanzak

trouwens, we hebben het nu wel zo leuk over huizen...maar hebben jullie allemaal wel eens naar een leuk 3 kamer appartement gekeken? aangezien dit speciaal voor starters is :)

een leuk ruim 3 kamer appartement heb je in de randstad van 140.000 euro :) en dat zijn leuke prijsjes :) zelfs bij ons in de gemeente kan je een starterslening aanvragen, dit is 30.000 euro wat je maximaal mee krijgt, tegen 0% rente :)

hier hoef je niets voor af te dragen, enkel als je het appartement na zoveel jaar weer zou verkopen, dan moet je in 1 keer die lening afdragen, dus 30.000 euro neer tellen ;)

Blijvende onder de naam Administrator

Appartementen? Ja, hiero!

* cailin_coilleach steekt z'n hand op

Wij hebben in de wijk Transwijk in Utrecht (tegenover Kanaleneiland) een flat gekocht. Drie kamers (was origineel vier) met een totaal oppervlak van zo'n 85m2. En dat lag inderdaad ietsjes boven wat jij noemt... Ik moet zeggen dat het erg goed bevalt en zoals je zegt is het goed te doen voor starters, alleenstaanden of alleen-verdieners.

Ottawa Senators

quote:

omdat tussenpersonen je voornamelijk een beleggershypotheek aansmeren omdat ze daar de meeste provisie op krijgen. 9 van de 10 keer kijkt zo'n tussenpersoon echt niet of jij het over een paar jaar nog wel kan betalen.

vandaar

| Enrico |: is it true btw that England is supporting Holland?
Keith: no most english are following croatia or spain apart from 50% of our population which is now polish

it's just me

das gelukkig niet het geval ;-)

Update: We zijn vanmorgen bij de Friesland Bank en vanmiddag bij de Rabobank geweest.

Het viel me best mee... niet gemerkt van strengere eisen per 2006 ofzo, beide banken gaven aan als maatstaf beide inkomens x 5! in ons geval komen we dan op 210k... uiteraard doen we dit niet ivm risico's

we hebben van beide banken een voorbeeld offerte gekregen van een koophuis van 165k+15k kosten koper maandlasten komen bij beide banken op 550,- per maand in geval van een spaarhypotheek en 505,- in geval van een bellegings hypotheek. (incl belastingvordeel en nationaale hypotheek garantie)

2 kleine verschillen: friba zet de rente voor 10 jaar vast en de rabo voor 11 jaar en bij de rabo krijgen we een taxateur die voor "slechts" 250,- een taxatieraport maakt.

nouahj we weten nu iig waar we aan toe zijn... dat is al een opluchting opzich ;) nu komt stap 2 een huis zoeken!

We hebben in Drachten een leuk huis gevonden: 2 onder 1 kap, garage en alles er op en er aan... hoeft nagenoeg niets meer aan te gebeuren vraagprijs is 172k, vanmiddag gebeld met de makelaar huis stond nog te koop maar de huidige bewoners gaan er aps per 1 oktober uit... betekend dat wij dan voor ongeveer 1-1,5 maand ergens anders moeten wonen :/
Kei-goed...
Reg. datum: 12 november 2001

quote:
cailin_coilleach schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:37:
Appartementen? Ja, hiero!

* cailin_coilleach steekt z'n hand op

Wij hebben in de wijk Transwijk in Utrecht (tegenover Kanaleneiland) een flat gekocht. Drie kamers (was origineel vier) met een totaal oppervlak van zo'n 85m2. En dat lag inderdaad ietsjes boven wat jij noemt... Ik moet zeggen dat het erg goed bevalt en zoals je zegt is het goed te doen voor starters, alleenstaanden of alleen-verdieners.

Heeeej.... daar heb ik ook een appartement gekocht, vorig jaar juli. Een driekamer-appartement (was origineel vier) met een totaal oppervlak van zo'n 85m2. Toevallig....

Mijn appartement was alleen wel wat goedkoper, maar er moet dan ook wel e.e.a. aan gebeuren. Ik heb minder betaald dan 130k. Appartement zat vroeger in de verhuur.

BazzH wijzigde dit bericht 18-01-2006 22:02 (3%)

Think smart........ Act stupid........
Nieuwe PC is binnuh! SPECS: hier dus.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws