Reg. datum: 09 februari 2003
Reg. datum: 09 februari 2003
quote:W3ird_N3rd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 01:42:
[...]
Ja dat bedoelde ik. Idd, even vergeten, dat kan je uitzetten. Geen probleem dan
.
[...]
Bigger is better in dit geval. Bij twijfel, neem wat groter, dan heb je bij slecht weer ook nog ontvangst.
Voor Astra 2 volstaat in heel Nederland een 60 cm schotel. Ik zit in bijna uiterste Noord Oosten van Nederland (Grens Zuid-Groningen/Drenthe) en dus in het gebied waar het signaal al zwakker zou moeten zijn. Ik heb een 88 cm schotel die is uitgericht op de Astra 1 en waar een extra LNB opzit die uit het brandpunt is geplaatst en op die manier de Astra 2 ontvangt. Met die laatste constructie breng je de effectiviteit van zo'n 88 cm schotel terug naar die van een 60 cm schotel voor wat betreft de uit het brandpunt geplaatste LNB. De enige keren dat bij mij het beeld uitvalt is tijdens zeer zware sneeuw- of onweersbuien, maar dan valt het beeld op alle zenders uit, dus ook op Astra 1. Dit gebeurt ongeveer twee of drie keer per jaar gedurende een kwartier of zo. Toen er vorig jaar begin maart zoveel sneeuw viel bij ons (50 cm in 1 nacht) heb ik geen beelduitval gehad.
Als je ALLEEN Astra 2 wilt kijken heb je voldoende aan een 60 cm schotel. Het signaal van die satelliet is in Nederland sterker dan de officiele kaartjes willen doen geloven(sommige transponders komen harder binnen dan Astra 1 zelfs...) en ik vermoed dat dat politieke redenen heeft. Astra 2(D) heeft namelijk een spot-beam die specifiek is bedoeld voor het Verenigd Koninkrijk en dankzij die spotbeam hebben de BBC en ITV kunnen besluiten om FTA te gaan uitzenden zonder dat ze problemen zouden krijgen met auteursrechten die alleen betaald zijn voor het VK terwijl ze in heel Europa gratis te ontvangen zouden zijn. Die spotbeam heeft echter toch een behoorlijke overspill, waardoor in een groot deel van West Europa de zender op die satelliet probleemloos te ontvangen zijn. Het verval is wel heel dramatisch aan de randen van de beam, in Berlijn heb je al een serieus grote schotel nodig om de BBC nog te kunnen ontvangen terwijl hier in het uiterste (noord) oosten van Nederland een 60 cm nog voldoet. Trouwens, in het VK wordt tegenwoordig veel gewerkt met schoteltjes van 45 cm.
Macbook Pro 15" Unibody 250 GB 4 GB 2.4 GHz