quote:
Ik heb de plannen al een paar keer genoemd maar ik kan het verhaal in z'n geheel nog wel even schetsen. Door omstandigheden is het allemaal wat langer gaan duren dan de planning was, maar goed... alle goeie dingen hebben tijd nodig zeggen we dan maar
Ik draai momenteel al heel wat jaren met dit bakkie:
Je mag gerust zeggen dat het er niet uitziet, maar het was dan ook een prototype dat we in een oude Marantz kast van ergens begin jaren 70 hebben gezet. De versterkers zijn opgebouwd als monoprints. De MOSFETs zijn van Hitachi en zijn ook door Audio & Techniek destijds in een ontwerp gebruikt. Schrik niet van de grote elco's op de prints: dat zijn voedingsbufferelco's en ze zitten dus niet in de signaalweg. Alles wat in de signaalweg zit is polypropyleen. Verder een opampje van Burr Brown in de voortrap en verder is alles minimalistisch gehouden met zo weinig mogelijk tegenkoppeling. Het klinkt geweldig en de Hitachi's zijn afgezien van de klank ook erg goed doordat ze zeer grote stromen kunnen hebben. In combinatie met de totale voedingsbuffer van 66000uF geeft dat een versterker die de moeilijkste speakers prima aanstuurt. De potmeter is overigens een ALPS, maar ziet er door de lelijke knop misshien wat cheap uit
Nogmaals, dit is een prototype. De draadjes op de prints zijn aangebracht om alle massapunten zo laagohmig mogelijk met elkaar te verbinden. Hierna is het ontwerp nog wat gewijzigd als ik me niet vergis. Van m'n vader heb ik 4 monoprints van de nieuwe versie overgenomen. De bedoeling is dat we de FETs van de prints die ik al heb overzetten op nieuwe prints. Pa moet na lange tijd van niet werken dus weer eens z'n printproduktie opstarten

Ik heb dan 6 identieke monoversterkers.
Misschien dat ik wat foto's kan maken als ik met de kerst/nieuwjaar bij m'n ouders ben. Daar liggen 4 prints met 4 complete voedingen klaar. Nu nog 2 ringkerntrafo's en wat elco's kopen om m'n huidige versterker om te bouwen naar iets optimalers. Verder heb ik 2 kasten in bestelling staan:
Deze kast in 4U hoogte en 40cm diepte en in 3U hoogte en 30cm diepte:
Met deze frontplaten erop:
1 cm dik geborsteld aluminium.
Dan verder ben ik van plan om de eindtrappen met XLR pluggen gebalanceerd aan m'n Arcam voorversterker te hangen. Daarvoor heb ik ook wat Jensen ingangstransformatoren gekocht. Dat zijn dit soort dingen (wel een ander type):
Daarmee zijn de eindtrappen volledig ontkoppeld van de voorversterker en heb je geen aardlussen of hoogfrequentinstraling. Het is 1:1 verhouding en ze lopen tot ruim 90KHz recht. In Amerika zou ik ze moeten bestellen voor 60 a 70 dollar per stuk(!) en ik heb nu een setje van 7 stuks voor 120 euro kunnen overnemen. Dat zijn altijd leuke deals
Op al m'n luidsprekers (de fronts ga ik trouwens nog bi-wiren) heb ik grote vergulde schroefklemmen die ik ook op de versterkers ga gebruiken. Ze zijn groot genoeg om m'n 4mm2 kabel in te klemmen dus dat is dan allemaal netjes. Al met al niet echt compromissen gesloten en we willen het maximale er uithalen.
Als het geheel klaar is zal ik nieuws pics posten met wellicht ook wat nudies van de versterkers
(en toch zal ik met pijn in het hart afscheid nemen van m'n foeilelijke bakkie zoals ie er nu staat, want technisch en klanktechnisch gezien is ie al top en vond ik het altijd wel wat hebben dat het ding er niet uit zag en klinkt zoals ie klinkt

)