Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
curry684 schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 21:16:
[...]

Hoho, bij Binck zie ik toch echt dit staan in m'n tarievenoverzicht:
[...]

En die is bij Binck dus gratis zelfs.
Daar lees ik dus 3,75 bij minder dan 100 contracten met een minimum van 11 EUR. Precies zoals ik al schreef. Bij BinckLite betaal je altijd 3,75 (min. 11 EUR). Voor je trouwens aan de 3 EUR van IB zit, moet je minimaal 500 contracten hebben verhandeld (excl. abonnementskosten).

Natuurlijk zijn er allerlei mogelijkheden om goedkoper te handelen bij grote aantallen. Dat geldt bij elke broker. Ik denk echter dat er niet veel mensen hier zijn die het geld of de mogelijkheden hebben om meer dan 100 of 500 contracten te verhandelen per maand.

Binck heeft inderdaad "gratis" realtime data, maar biedt geen volwaardig trading platform. Iets wat IB wel doet, inclusief realtime grafieken, waar je bij Binck ruim 49 EUR per maand voor betaald. In die zin is de 5 EUR van IB een schijntje.

-RenE- wijzigde dit bericht 23-12-2005 21:58 (77%)
Reden: quote beperkt

Ha leuke topic.

Sinds een paar jaar heb ik ook aandelen. In eerste instantie een vast bedrag hiervoor beschikbaar gesteld en in aandelen Aegon en Ahold gestopt en een restantje Corus. Alles is flink gedaald dus eigenlijk heb ik er een hele tijd niet naar om gekeken,
Ik vond eigenlijk dat ik iets met de opkomst van China moest doen. Handelen in Chinese aandelen kan niet via de Rabobank en denk ik toch iets te lastig. Daarom heb ik aandelen van Robeco Chinese Equities. Toen heb ik ook Robeco IT Equities gekocht.

Op dit moment staat alles ongeveer op 0% winst (en toch 3 jaar verder :) )

Maar nu heb ik een vraagje: als je hier http://www.robeco.nl/dut/...otes.jsp?pdstchn=robeconl naar het 10 jaar grafiekje kijkt dan kun je zien dat op zijn top fonds op 173 euro in '99 stond en nu (6 jaar) later op 24 euro. Dan kan het toch niet missen dat na ong 7 jaren van recessie dat weer moet stijgen? en flink ook. Denk ik hier te simpel over of niet? Als dat zo is, hoe kan dan die riscoaanduiding van hun maximale risico aangeven. Ik zelf (met minimale kennis) zou eerder zeggen dat het risco erg beperkt is.

quote:
[b][message=24871625,noline][..]Maar nu heb ik een vraagje: als je hier http://www.robeco.nl/dut/...otes.jsp?pdstchn=robeconl naar het 10 jaar grafiekje kijkt dan kun je zien dat op zijn top fonds op 173 euro in '99 stond en nu (6 jaar) later op 24 euro. Dan kan het toch niet missen dat na ong 7 jaren van recessie dat weer moet stijgen? en flink ook. Denk ik hier te simpel over of niet? Als dat zo is, hoe kan dan die riscoaanduiding van hun maximale risico aangeven. Ik zelf (met minimale kennis) zou eerder zeggen dat het risco erg beperkt is.

"Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst"

Kortom, je kunt daar geen conclusies aan verbinden. Wel zou ik -als je beleggingen zo slecht renderen- overstappen naar iets met een beter rendement.

Kijk eens bij Morning star hoe de verschillende beleggingsfondsen het doen. Vergelijk dit dan met jouw Robeco fonds.

True, maar toch valt er met de macro-economische variabelen toch wel te zeggen waar het ongeveer heen zou moeten gaan. En gezien de economische cyclus zou het nu weer de goede kant op moeten gaan. Dat zal niet in een keer gaan, maar voorlopig zouden er weer betere tijden voor ons moeten liggen :) De stijgende inflatie en de ECB die de rente al verhoogt zijn daar in ieder geval goede voortekenen van :)
quote:
neographikal schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 12:44:
True, maar toch valt er met de macro-economische variabelen toch wel te zeggen waar het ongeveer heen zou moeten gaan. En gezien de economische cyclus zou het nu weer de goede kant op moeten gaan. Dat zal niet in een keer gaan, maar voorlopig zouden er weer betere tijden voor ons moeten liggen :) De stijgende inflatie en de ECB die de rente al verhoogt zijn daar in ieder geval goede voortekenen van :)
Zeker, maar de beurs loopt voorop. De Aex is dit jaar al met 26% gestegen De verwachtingen zijn dat er niet veel meer bijkomt. Bovendien ging het hier om een fonds in China ;)

Mjah maar over het algemeen, en dat wordt steeds sterker door de globalisering, zie je dat economische trends toch gelijk gaan lopen.

Ik verwacht ook een koerscorrectie, maar op zich is er voor de komende paar jaar nog wel potentieel denk ik :) Wanneer de particulieren de beurs weer zien stijgen komen ze met een beetje mazzel ook wel weer terug :)
La Marmotte

Wie durft er zich te wagen aan een voorspelling voor 2006. Wat doet de AEX op 31 december 2006? Ik zeg dat ze op 516 punten staan eind 2006. Wat denken jullie daarvan? Lijkt me leuk dit topic dan eind 2006 eens terug te zien. Mensen die meedoen komen in de startpost.

Paul Rusesabagina: If I give a businessman 10,000 francs, what does that matter to him? He is rich. But, if I give him a Cohiba cigar straight from Havana, Cuba. Hey, that is style, Dube.

The cowardly dog

Ik zeg 484 per 31-12-2006, een rendement van 10% lijkt me niet gek :)
Overigens denk ik ook per 1-2-2006 dat de AEX op 415 staat :P

Courage wijzigde dit bericht 27-12-2005 20:00 (7%)

Heeft de AFM (of CESR) btw een systeem als Edgar? Zit te zoeken maar vind nog niets.

Kga denk ik weer meedoen met zo'n spel. :9

The cowardly dog

iemand deze week nog puts gekocht op de AEX ? dan was je mooi op tijd... het gaat lekker naar beneden vandaag :9

La Marmotte

quote:
Courage schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 11:01:
iemand deze week nog puts gekocht op de AEX ? dan was je mooi op tijd... het gaat lekker naar beneden vandaag :9

Misschien dat ik vandaag nog wel een put of een call koop om even een beetje winst te pakken op een klein sprongetje. Denk dat de aex vandaag nog wel hoger uitkomt dan de 437 die nu op de borden staat. Durft nog iemand voor jaar 2006 een voorspelling van de eindstand te doen?

Ik heb ongeveer dezelfde voorspelling gedaan als Geert-Jan Nikken, een gevierd analist van iex.nl. Al zat hij er dit jaar flink naast, hopelijk volgend jaar wel beter :)

Janusz wijzigde dit bericht 30-12-2005 11:10 (15%)

Paul Rusesabagina: If I give a businessman 10,000 francs, what does that matter to him? He is rich. But, if I give him a Cohiba cigar straight from Havana, Cuba. Hey, that is style, Dube.

Ach er zijn eigenlijk geen banken / analisten die de markt weten te verslaan, dus tenzij je zo stom bent om in een luchtbel ala TomTom te stappen óf heel veel pech/geluk hebt maakt het allemaal niet zoveel uit als je spreidt :)
La Marmotte

En de beurs is gesloten voor dit jaar, jammer dat ik niet het lef had vandaag nog even een putje te kopen op de aex. Maargoed, leuk beleggingsjaar was het. Vanaf januari stort ik 1000 euro op alex.nl en dan eens zien wat ik daar in een jaar zonder adviseur van kan maken. De rest van mn geld hou ik lekker bij de rabobank.

Ik ga straks weer wat fondsjes aankopen. Zit te denken aan Japan en Zuid Amerika. Dan heb ik het zo ongeveer wereldwijd gespreid :)

het ultieme jaargetijde..... | #!/usr/bin/girl
Kunstnieuws dekleinekunstenaar.nl | Eigen werk: zomertje.nl | Vrolijke beestjes: gaasje.nl

Ik heb het jaar afgesloten met een bescheiden rendement van 2%. Desondanks een tevreden gevoel, omdat ik pas eind september ben begonnen en in die drie maanden met een defensieve stijl toch evenveel redement heb kunnen maken als een bedrijfsspaarrekening in een heel jaar :) Nu hopen dat de boel niet in de eerste maanden van 2006 weer in elkaar klapt. De economische vooruitzichten zijn vrij goed dus dat zou vreemd zijn.

[10:59] <Rataplan> om een nu.nl-lezer te citeren: 'iPhone is geen bijvoeglijk naamwoord' ;)
[10:59] <Arnoud> voor mij wel, het is een synoniem van matig: wat een iPhone ontvangst met deze telefoon zeg!

La Marmotte

2% is toch niet echt veel als de beurs vanaf oktober al met 15% oid is gestegen. In wat voor fondsen heb je je geld dan zitten Daniel? Opzich kan het best dat de beurs even flink corrigeert maar op de lange termijn (tot mei 2006) is iedereen het er wel over eens dat de beurs stijgt. Daarna verschillen veel meningen.

Ik ben begin 2002 begonnen met beleggen. Mijn strategie ziet er als volgt uit: elke maand een x bedrag in het wereldwijde beleggingsfonds van mijn bank steken (Robeco in mijn geval) en over een jaar of vijftien, zo rond 2020 kijk ik nog wel eens wat het geworden is. Natuurlijk kijk ik nu ook al stiekem af en toe. Ik heb op 30% verlies gestaan. Op dit moment sta ik op een rendement van 5% per jaar, vooralsnog een stuk beter dan een spaarrekening dus.

Naar mijn bescheiden mening heeft het voor het overgrote deel van de mensen geen enkele zin in individuele aandelen te beleggen. Als je een fatsoenlijke spreiding wilt, dan moet je toch denken aan 30 tot 40 verschillende aandelen en minstens 150.000 of 200.000 euro startkapitaal. Heb je dat niet, dan kun je beter een breed georiënteerd beleggingsfonds kiezen, het liefst dat van je eigen bank, omdat de aankoopkosten dan altijd lager zijn. Beleggen is per definitie goed spreiden. Heb je een bescheiden bedrag en je gaat toch zelf aan de gang met individuele aandeeltjes, realiseer je dan dat eerder de term "gokken" van toepassing is. Is niet erg verder, maar wel goed je te realiseren. Maar ja, dit is de Tweakers-site en per defintie dus veel mensen die het leuk vinden zelf "aan de knoppen" te zitten... En dan heb je: geen spreiding en geweldig hoge aankoop- en verkoopkosten.

Het heeft naar mijn mening ook geen zin om met ingewikkelde methoden en ratings het beste beleggingsfonds te kiezen. Het wereldwijde fonds van je bank voldoet gewoon, maakt niet uit welke bank, gewoon een van de grote jongens kiezen, is het veiligst. Als er veel verwacht wordt van China, dan zal het management van het fonds het belang in "China" wat vergroten enzovoorts. Natuurlijk word er ook vaak misgekleund, maar bij een lange beleggingshorizon ( >15 jaar ) komt het wel weer eens goed. ik heb persoonlijk wel enig vertrouwen in het fondsmanagement, in ieder geval meer dan in mezelf, wat beleggen betreft.

Ben je jong, 20 of zo, steek elke maand een bedrag in een breed beleggingsfonds en denk er verder niet meer bij na. Kijk op je 50e eens wat je hebt en misschien kun je dan wel stoppen met werken. Het voordeel van middelen op deze manier: staat de koers hoog, dan ben je op de goede weg. Staat het laag, is wel even slikken, maar bedenk dat je dan per maand meer participaties kunt kopen voor hetzelfde geld. Het nadeel: het is oersaai en er valt weinig over te vertellen.

Overigens ben ik van plan om zelf met een bescheiden bedrag wel wat te gaan gokken, pennystocks of calls. Maar dat noem ik voor mezelf geen beleggen, dat is puur voor de fun...

La Marmotte

Nou ik vind die 5% van jou nou niet echt een goed voorbeeld om voor een beleggingsfonds te kiezen. Ik heb grotere bedragen voor fondsen langs zien komen in dit topic. Ik heb zelf ook obligaties die 5,5% doen per jaar. Ook heb ik geld gestopt in de Yield Booster van de Rabobank die 10% per half jaar doet als het goed is. Zit evenals fondsen meer risico aan dan obligaties maar een hoger redement.

Zelf heb ik nu met een redelijk bedrag van 22% in 2 maand gehaald met het aandeel LogicaCMG. Verder doet DSM het aardig voor mij en Vedior begint ook te komen.

Echt beleggen is natuurlijk alleen lucratief met grote bedragen. Ik beleg zelf onder de 5000 euro. Dus echt rijk wordt je er niet van. Maar het is leuk als je het bij het rechte eind hebt. Met deze relatief kleine bedragen zijn mijn winsten en verliezen beperkt maar leer je wel zelf beleggen zodat het later met grotere bedragen wellicht goed gaat. Ik heb 1 januari een bedrag van 500 euro op Alex.nl gestort en ik ga kijken wat ik daar van kan maken in een jaar. Ik ben benieuwd.

quote:
Januszjes schreef op maandag 02 januari 2006 @ 20:26:
Nou ik vind die 5% van jou nou niet echt een goed voorbeeld om voor een beleggingsfonds te kiezen. Ik heb grotere bedragen voor fondsen langs zien komen in dit topic.
OK, maar je moet wel rekenen dat er ook die hele slechte periode van de laatste jaren in verwerkt zit. Bovendien gaat het er mij om welk rendement ik in 2020 behaald heb, alles korter dan 10 jaar vind ik korte termijn. En natuurlijk is er altijd het risico dat in 2019 de beurs instort. Of je de juiste strategie gekozen hebt, weet je helaas alleen achteraf. Als ik in 2020 gemiddeld een rendement van 5% gehaald heb, ben ik toch nog tevreden, want dat is beter dan sparen. Maar op basis van het verleden mag ik verwachten op zo'n termijn 10-12% te halen (ok, ok, resultaten uit het verleden... enz.). Ik zal t.z.t. laten weten hoe het afgelopen is (als Tweakers dan nog bestaat ;)

La Marmotte

quote:
mry007 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 21:31:
[...]
(als Tweakers dan nog bestaat ;)

Hoe durf jij daaraan te twijfelen :P

Ik zou je toch ook adviseren eens naar andere fondsen te kijken die misschien wat meer opleveren. Geloof me, die zijn er ook, zeker in de goede jaren.

Nouja, ik vind het ook gewoon leuk om wat geld met aandelen te verdienen. Als ik aan het einde van dit jaar een stijgende AEX heb overtroffen qua rendement ben ik een blij man.

quote:
Januszjes schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 12:16:
2% is toch niet echt veel als de beurs vanaf oktober al met 15% oid is gestegen. In wat voor fondsen heb je je geld dan zitten Daniel? Opzich kan het best dat de beurs even flink corrigeert maar op de lange termijn (tot mei 2006) is iedereen het er wel over eens dat de beurs stijgt. Daarna verschillen veel meningen.

Staat ergens op de vorige pagina :) Per oktober 15% gestegen kan wel, maar eind september/begin oktober daalde hij ook van 410 naar 385. 'De beurs' is wat te kort door de bocht, want je hebt het dan alleen over de AEX. De small- en midcaps zijn minder hard gestegen en daar zit het grootste deel van het kapitaal in. Verder zit 20% in een obligatiefonds dus dat gaat sowieso niet zoveel doen.

Ik beleg als alternatief voor een spaarrekening, ik beleg defensief tot neutraal, dus met een rendement van rond de 10% op jaarbasis ben ik al dik tevreden.

[10:59] <Rataplan> om een nu.nl-lezer te citeren: 'iPhone is geen bijvoeglijk naamwoord' ;)
[10:59] <Arnoud> voor mij wel, het is een synoniem van matig: wat een iPhone ontvangst met deze telefoon zeg!

La Marmotte

Small cap is inderdaad minder hard gestegen maar de midcap is gewoon net zoals de aex 25% omhoog gegaan. Maar ik begrijp wat je bedoelt, het is risico tegen rendement afwegen. Als ik 2 miljoen oid had (niet dat ik suggereer dat je dat hebt Daniel ;) ) dan zette ik het ook safe vast en niet in aandelen. Geld wat je dan met 10% op jaarbasis krijgt is enorm. Maar als je met 1000 euro speelt is 10% gewoon bijna niets snap je :)

Reg. datum: 28 januari 2000

Kijk hier doe ik het nou voor ;).

Gistermiddag turbo's olie gekocht (AAB Brent Crude Olie Future Turbo Long 55.00). En vandaag 15% in de plus (18% omhoog vandaag). Ik sta nu zo'n 130 euro in de plus. Das natuurlijk peanuts, maar het was een investering van 789 euro :).

Config

quote:
curry684 schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 21:16:
[...]
Bij het sluiten van een optiecontract (sluitingsverkoop of sluitingskoop) met een premie van ¤ 0,10 of minder wordt geen provisie in rekening gebracht.

Dat is mooi, dat mag Alex ook wel gaan doen van mij. Vaak wil ik eigenlijk van m'n geschreven calls
af die nog 0,10-0,05 doen (zodat ik verlost ben van de marginverplichtingen terwijl er toch niet veel meer winst in zit) maar ik voel er weinig voor om 100-en euro's te betalen om te sluiten. Misschien toch maar eens een Binck rekening openen..

quote:

[..]
En die is bij Binck dus gratis zelfs.
Bij Alex ook (zolang je meer dan (ik dacht) 10K op je rekening hebt staan)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws