Ik ben begin 2002 begonnen met beleggen. Mijn strategie ziet er als volgt uit: elke maand een x bedrag in het wereldwijde beleggingsfonds van mijn bank steken (Robeco in mijn geval) en over een jaar of vijftien, zo rond 2020 kijk ik nog wel eens wat het geworden is. Natuurlijk kijk ik nu ook al stiekem af en toe. Ik heb op 30% verlies gestaan. Op dit moment sta ik op een rendement van 5% per jaar, vooralsnog een stuk beter dan een spaarrekening dus.
Naar mijn bescheiden mening heeft het voor het overgrote deel van de mensen geen enkele zin in individuele aandelen te beleggen. Als je een fatsoenlijke spreiding wilt, dan moet je toch denken aan 30 tot 40 verschillende aandelen en minstens 150.000 of 200.000 euro startkapitaal. Heb je dat niet, dan kun je beter een breed georiënteerd beleggingsfonds kiezen, het liefst dat van je eigen bank, omdat de aankoopkosten dan altijd lager zijn. Beleggen is per definitie goed spreiden. Heb je een bescheiden bedrag en je gaat toch zelf aan de gang met individuele aandeeltjes, realiseer je dan dat eerder de term "gokken" van toepassing is. Is niet erg verder, maar wel goed je te realiseren. Maar ja, dit is de Tweakers-site en per defintie dus veel mensen die het leuk vinden zelf "aan de knoppen" te zitten... En dan heb je: geen spreiding en geweldig hoge aankoop- en verkoopkosten.
Het heeft naar mijn mening ook geen zin om met ingewikkelde methoden en ratings het beste beleggingsfonds te kiezen. Het wereldwijde fonds van je bank voldoet gewoon, maakt niet uit welke bank, gewoon een van de grote jongens kiezen, is het veiligst. Als er veel verwacht wordt van China, dan zal het management van het fonds het belang in "China" wat vergroten enzovoorts. Natuurlijk word er ook vaak misgekleund, maar bij een lange beleggingshorizon ( >15 jaar ) komt het wel weer eens goed. ik heb persoonlijk wel enig vertrouwen in het fondsmanagement, in ieder geval meer dan in mezelf, wat beleggen betreft.
Ben je jong, 20 of zo, steek elke maand een bedrag in een breed beleggingsfonds en denk er verder niet meer bij na. Kijk op je 50e eens wat je hebt en misschien kun je dan wel stoppen met werken. Het voordeel van middelen op deze manier: staat de koers hoog, dan ben je op de goede weg. Staat het laag, is wel even slikken, maar bedenk dat je dan per maand meer participaties kunt kopen voor hetzelfde geld. Het nadeel: het is oersaai en er valt weinig over te vertellen.
Overigens ben ik van plan om zelf met een bescheiden bedrag wel wat te gaan gokken, pennystocks of calls. Maar dat noem ik voor mezelf geen beleggen, dat is puur voor de fun...