quote:
De timing daarvan was natuurlijk ook precies goed om de wereld financieel flink te raken. De internet-bubble was al aan het ontploffen meen ik.
quote:
Ik heb me nooit verdiept in fondsen, hoe ligt het risico daar? Iemand door nog tips voor om voor een groot bedrag >5000 in te stappen?
Tsja, lager door meer spreiding, zowel over diverse bedrijven als eventueel diverse regio's en sectoren.
Maar er zijn natuurlijk ook beleggingsfondsen met hoog risico (de opkomende regio's, techniek-fondsen, etc). Over het algemeen geldt gewoon dat als er meer rendement te halen valt, er doorgaans ook meer risico bestaat.
Als je in 1 fonds wilt, dan kan je het best een algemeen aandelen fonds nemen, zie op
http://morningstar.nl voor welke je dan wel trekt. Diverse kenners (nouja, daar ga ik maar van uit dan

) claimen (en onderbouwen dat met cijfers) dat "value"-fondsen over het algemeen beter gaan en ook de komende tijd zullen gaan dan "growth"-fondsen.
Maar imho kan je ook best met 5000 al de boel spreiden over een paar fondsen, niet dat je risico erg veel verlaagt van meerdere fondsen (tov meerdere aandelen), maar dan kan je toch deels profiteren van bepaalde markten (bijv 1000 in een oost-europa fonds, 1000 in latijns amerika en 3000 in een wereld wijd large-cap value fonds). Ik zou niet weten wat de beste verdeling of beste fondsen zijn, daar ben ik ook nog mee aan het stoeien om dat te achterhalen
Waar ik zelf naar kijk is of fondsen ook over 5 en 7 jaar (dus inclusief die leuke klap in 2001 en voor zover in die sector/regio mogelijk) nog een positief rendement hadden en uiteraard of ze het binnen de groep van vergelijkbare fondsen beter doen dan de rest (kan je allemaal op morningstar vinden).
ACM wijzigde dit bericht 13-12-2005 15:13 (11%)