Dit is een reply op
Test Linux aangifte software van Belastingdienst
Aangezien die topic al zo oud is, en mijn replies op
autopackage slaat, zal ik het hier plaatsen.
quote:
Overigens kan ik het spul niet installeren. Als ik de installer run, gaat die autopackage installeren, maar die klaagt over het ontbreken van xauth. Ik heb xauth gewoon in /usr/bin staan.
Dat is in de nieuwste versie van
autopackage al verhopen. Als je nu de
autopackage installeert dan zou ie het gewoon moeten doen.
quote:
Ik hoop alleen dat ze zo snel mogelijk van het verschrikkelijke Autopackage af stappen en gewoon packages maken voor een aantal populaire distributies
Daar heb je al meteen het probleem: package
s maken. Met
autopackage hoef je het maar 1 keer te doen. Als er problemen zijn dan fixen wij dat graag.
Kun je ook precies zeggen
wat er zo "verschrikkelijk" aan is?
quote:
Ik haat auto-installers, helemaal als ze per se als root willen draaien.
Goed nieuws, want
autopackage heeft geen root nodig! Je kan gewoon naar $HOME/.local installeren.
quote:
Je weet nooit wat zo'n ding allemaal gaat uithalen met je systeem...
Dit heeft meer te maken met emoties. Wat is er precies mis met
autopackage? Wij lossen graag problemen op als ze bestaan. En laat ik je eraan herinneren dan ook RPM/DEBs van alles kunnen doen in hun pre- en postinstall scripts. Of zelfs source tarballs: de configure scripts en Makefiles kunnen ook van alles uithalen!
Trouwens,
autopackage is gewoon open source. Je kan onze broncode zo controleren op trojans of andere rare dingen!
quote:
Impliciet is het idee hierachter dus dat het packaging werk verplaatst wordt van de package maintainer naar de upstream developer.
Juist. Dat neemt niet weg dat downstream ook packages mogen maken. Maar als upstream developers ook hun eigen packages leveren dat zal dat de boel een stuk makkelijker maken voor iedereen.
quote:
Belangrijker nog, packaging betekent niet alleen je .tgz in een .deb gieten, maar ook het embedden van de applicatie in het OS tijdens installatie (menu entries, gconf schema's, etc).
En dat is juist wat
autopackage doet: integreren met je desktop.
Autopackage is geen tgz met goudverf ofzo. Wij doen heel erg ons best om software zo goed mogelijk te laten integreren in de desktop, op zoveel mogelijk distributies. Probeer maar een RPM/DEB te maken die dat ook kan.
quote:
Het lijkt me nu juist geen goed idee de developers de touwtjes in handen te geven. De developer denkt alleen aan zijn eigen software en niet aan jouw systeem.
Kom op, weet je wel wat je zegt? Als een developer boze bedoelingen heeft dan is packaging het minste waar je zorgen over hoeft te maken. Ook als ie geen boze bedoelingen heeft, en gewoon niet geintereseerd is in dat zijn programma op zoveel mogelijk computers draait, dan is ook packaging maar een deel van het probleem. Overigens is dat wel een ERG sterke generalisatie. Ik zal mijn uiterste best doen om mijn gebruikers te helpen.
quote:
Packages binnen deze repositories conflicteren niet met elkaar en zijn getest in de opstelling van de distributie.
FooBarWidget in "Autopackage, moet het groot geimplemente..."
Scroll naar beneden, zie probleem #3.
We willen toch niet de Windows cultuur overbrengen naar Linux? Het uitvoeren van een binary is en blijft iets waar je heel voorzichtig mee moet zijn, het brengt per definitie risico's met zich mee. Als eindgebruikers software van de meest obscure websites af gaan halen en dit met een dubbel klik uitvoeren lijkt het eind me zoek.
quote:
We willen toch niet de Windows cultuur overbrengen naar Linux? Het uitvoeren van een binary is en blijft iets waar je heel voorzichtig mee moet zijn, het brengt per definitie risico's met zich mee. Als eindgebruikers software van de meest obscure websites af gaan halen en dit met een dubbel klik uitvoeren lijkt het eind me zoek.
Nogmaals: als het programma een trojan is dan maakt packaging echt niet uit! Iemand met kwade bedoelingen kan zijn trojan in een RPM of DEB of zelfs tarball zetten en dan heb je alsnog een probleem. Het afstoten van
autopackage maakt het probleem echt niet kleiner. Wat je er wel mee doet is gebruikers moeilijker maken om legitieme software te installeren.
quote:
De oplossing van Autopackage is technisch echter niet goed. Er zijn totaal geen garanties meer te geven over de stabiliteit van je systeem als je Autopackage en een package manager van je distributie door elkaar heen gebruikt.
Autopackage is door vele mensen getest op onder andere Fedora, SuSE, Gentoo, Debian, Ubuntu, Mandrake/Mandriva, Slackware, en Arch. Je ziet al, het werkt sowieso op de grote distributies. Wij hebben geen bug reports ontvangen van mensen die zeggen dat hun systeem totaal naar de klote is nadat ze
autopackage hebben geinstalleerd. Sterker nog, de meeste feedback van mensen die
autopackage gebruiken zijn juist positief. Als het op jouw systeem wel problemen oplevert dan horen wij dat graag en zullen we dat oplossen.
Laatste woord: van wat ik heb gezien berust de meeste kritiek meer op emoties dan op feiten. Nogmaals:
als er een probleem is, laat het dan horen, dan lossen wij het voor je op!FooBarWidget wijzigde dit bericht 05-12-2005 20:03 (7%)