Ik zal swap ook wel eens helemaal uitdoen, maar ik had dus al op externe disk geprobeerd. Defragmenteren heb ik laatst nog gedaan, en windows staat er ook nog niet zo lang op.
Aan achtergrondprogramma's ook niets bijzonders
- Nokia software
- Afstandsbediending software
- Virusscan (Norman, maar de onacces heb ik uitstaan)
- Acer launch manager (voor keyboard)
- Gmail (checkt voor nieuwe mail om de x min)
- Messenger (niet aangemeld)
Ik heb de laatste drivers van Acer geinstalleerd staan.
Zijn er misschien tools dat je kunt zien wat je PC precies doet? Ik kan ook een keer proberen XP te installeren zelf (ik gebruik nu altijd de recovery cd's) maar het lijkt me niet dat dat erg veel verschil kan maken.
Wat ik niet begrijp, is dat áls het aan de harddisk ligt wat ik vermoed, wát er dan zo nodig moet worden geschreven/gelezen. Swap stond op externe, Battlefield staat op externe, wat moet windows dan nog op die schijf doen?
Nou werkelijk... dit is vreemd. Ik schakel swap uit, volledig, zie onderstaande afbeelding:
Alsof die nog wel swapt terwijl het uit is (ja, herstart en wel).
Ik speelde ook net weer BF, en het is toch duidelijk m'n harddisk. Zeker in het begin af en toe een zware lagstoot, en op dat moment brand m'n harddisk lampje fel. Battlefield staat op externe schijf, windows swap is uit. Als ik gewoon stilhang ofzo dan valt me nooit iets van lag op. ALs ik dit typ en ik kijk naar m'n harddisk lampje gebeurd er helemaal niets. Als swap aanstaat zie ik meestal wel wat geflikker, dus lijkt het toch uit te zijn.
Ik zit nog te denken aan videogeheugen, kan daar iets mee aan de hand zijn? Ik kan op dit systeem niet de AGP aperture size instellen (afaik, het deel systeemgeheugen wat aan de videokaart wordt toegewezen) maar de videokaartdriver gaat dan toch niet ook een soort swap maken?
Op d:\Documenten\Battlefield 2 Demo\mods\bf2\cache staan wel 2 vreemde namen, zou BF zelf cache maken? (D schijf is m'n 2e partitie van m'n laptop schijf, de directory documenten verwijs naar "mijn documenten" (of beter: andersom). De 2 mappen onder cache zijn totaal 10,8 MB groot.
Ik zal morgen even de "mijn documenten" directory van harddisk wisselen en kijken of dat verschil maakt. Weet iemand anders nog een tooltje om te zien welk bestand wordt geopend door je harddisk? Zo zou ik kunnen kijken waar dat ding zoveel tijd aan kwijt is.
thx voor jullie ideeen alvast!
edit2:
NOu zelfs nog ff de test gedaan met mijn documenten directory: OOk op de F schijf gezet (extern), geen succes, lag blijft en m'n HDD knippert weer als ik lag. De cache directory's van BF in de mijn documenten directory blijven hetzeldfe overigens, de oude die ik had laten staan bleef even groot. Tenzij battlefield de 250+ bestanden weer standaard terugzet ofzo wijzigt die "cache" dus niet. Misschien de cache van de textures ofzo die die opbouwd als je je schermresolutie wijzigd.
edit3:
Ook nog even ProcessExplorerNt gebruikt, daarmee zie je ook in gebruik zijnde files. Ik zag alleen (als ik alt-tab deed en het spel draaide) files in gebruik uit de eigen battlefield directory. Toch is er iets aan de hand waardoor ingame die harddisk tekeer gaat op grote stukken. Als ik bijvoorbeeld snel door de map heen vlieg (en er dus heel veel textures langskomen) zie ik zeer regelmatig schokken, en de harddisk knippert op dat moment steeds. Bij een schok hangt je beeld echt even, en het scheelt toch behoorlijk of je in de lucht zit of inmiddels een harde landing hebt gemaakt...
Battlefield gebruikte volgens dat ProcessExplorerNt bijna 500MB geheugen als ik het goed begreep. Dat kan nu alleen normaal geheugen zijn want swap staat nog uit.
>> Misschien moet dit topic meer naar software algemeen of windows OS?
pierre-oord wijzigde dit bericht 22-10-2005 10:49 (73%)