Reg. datum: 27 september 2001
[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last
Reageer Nieuw TopicReg. datum: 27 september 2001
Nocturno wijzigde dit bericht 02-02-2006 05:25 (88%)
Ik heb winlirc-0.6.5 "geinstalleerd" op mijn systeem. Ook heb ik een config file voor mijn klik-aanklik-uit systeem, dit werkt allemaal perfect. In winlirc kies je de code, klikt op Send Code , en de betreffende lamp gaat aan of uit. Perfect allemaal.
Nu komt alleen het probleem, waar kan ik winlirc configureren voor telnet ?. Ik heb al wel die extra regel aan het register toegevoegd, maar krijg er totaal geen reactie uit,.. ?
edit besturings systeem : Win XP home, Apache 2.0.55, PHP 5.1.2
Mr GAmba wijzigde dit bericht 03-02-2006 19:35 (8%)
Signature unavailable
Maargoed dat het zo lang geduurd heeft ligt aan Velleman, dat bedrijf ligt schijnbaar een beetje overhoop op het moment. Ook op de stikker's die op het zakje zitten wat Velleman ingepakt had voor mij staat een datum:
quote:Printed: 02/02/2006 07:01:53
Er waren er perongeluk 2 besteld, dus ik heb ze allebij maar mee genomen, dan heb ik dat ge** niet nog een keer
Binnekort maar even wat solderen
[Avatar Change/Stats (terug online!!)]
Bye bye Microsoft ! I'm using Linux now!
(* ook onder andere merken verkocht btw, verdere specs van printjes (maker) edit hier morgen bij)
Pinnetje zoeken is simpel, op de PT2262 neem je pin 17 (DOUT). Verder beschikt dit ding over 256 verschillende kanalen, een aantal huiscodes, en dan heb je per huis 4x4 (A tm D, 1 tm 4) apparaten. Ik heb de configuratie van 1 huisblok al afgewerkt, de rest van de huisblokken ga ik ook nog verwerken.
De schakeling is opgebouwd op een breadboard, werkt simpel en effectief. Morgen eens kijken voor een mooie behuizing, en ik ga ook kijken waar ik het beste een antenne mee kan maken, een paar verschillende tests uitvoeren, kijken hoe ver ik met wat voor soort antenne kom.
KingOfDos wijzigde dit bericht 06-02-2006 03:53 (22%)
quote:Using antennas made for 900Mhz cordless telephones I was able to get a range of 350 feet outdoors, and when I boosted transmitter power slightly past 12 volts (not recommended) I achieved a distance of 500 feet.
Lekker belangrijk

(klik=groot)

Foto van het baantje gaat lastig met mijn camera, die doet niet aan details. Minimale afstand 25cm
Maargoed, als je het datasheed van de TP2262 hebt, dan is het pin 17, DOUT.
Na wat knutselen met PHP, flink wat aanpassingen omdat hij de code niet goed accepteerde (ivm verwachte delay door winlirc). De huidige antenne werkt wel redelijk moet ik zeggen, beter dan de echte zapper (die had af en toe moeite met 1 lamp, nou geen last van).
Soms wil het trouwens niet werken, dan druk ik op de knop, en dan gaat de lamp niet aan. Mijn multimeter geeft op de elco 10.99v (idle) en zodra ik een commando verstuur (op 6 repeats) dan zakt hij op zijn laagst tot 10.04v. Als ik vaker (10x snel) achter elkaar op de knop druk (zodat de elco niet kan opladen) dan zie ik hem wegzakken tot 8,96v. Doe ik het iets langzamer dan komt hij niet onder de 9.5v. Echter zit het probleem van niet werken niet in het voltage, want hij doet het ook na een tijd idle (zodat de elco geheel opgeladen is).
Waarom hij soms niet goed wil werken snap ik nog niet helemaal, maargoed, dat fix ik nog wel (hoop ik), iemand toevallig tips waar ik naar zou kunnen kijken?
WinLIRC config:

Stukje PHP code:
PHP:
| <?php
|
Edit: Zou het trouwens kwaad kunnen als ik de diode tussen de GND en de DATA lijn vervang door een ledje? Opzich werkt het wel goed, maar ivm mogelijke schade wil ik dat toch wel even weten
Edit2:
quote:Bron
Lambda (Wavelength) = Signal Frequency / Speed of light
Lambda = 433*10^6/3*10^8 meters
Lambda = 1.4333 meters
Minimum length of antenna for effective transmission should be atleast Lambda/4
Length = 1.4333/4 = .36 meters = 36 cm
[knip]
KingOfDos wijzigde dit bericht 07-02-2006 01:14 (65%)
s-1 / m s-1 = m-1
lambda heeft nu de eenheid [m-1] moet dat niet [m] zijn?
m s-1 / s-1 = m
na ff googlen wikipedia golflengte Je zit dus verkeerd.
Scout77 wijzigde dit bericht 08-02-2006 17:45 (10%)
Lekker belangrijk
Reg. datum: 12 augustus 2005
dus niet f/c !!
JuuL20 wijzigde dit bericht 08-02-2006 18:51 (22%)
@J-a-s-p-e-r - heb je een werkend schema voor de zender? (en/of foto's)
ik heb mijn zender klaar, maar helaas nog geen config voor het blokkersetje waar Masterbeer ook mee bezig was.
[edit] en werkt! heb ook een klikaan/klikuit setje bij karwei gehaald
nu nog het blokker setje, en mijn gashaard , ik zie veel mogenlijkheden hehehe
Nocturno wijzigde dit bericht 09-02-2006 17:17 (57%)

Controleer het zelf maar of hij goed is. Die 78L05 werkte bij mij niet echt goed, dus heb ik daar ff een los voedingkje voor gemaakt (twee keer een condensatortje voor en na de 78L05) voor een mooie stabiele voeding.
Het werkt alleen bij mij zeer matig, zit veel storing op het signaal. Dus mischien een lekker grote condensator ertussen gooien
Moet zeggen dat de aarde hier ook niet in orde blijkt te zijn dus dat kan het ook zijn.
Achja als ik er tijd en zin in heb dan ga ik d'r weer mee verder
Het systeempje werkt eigelijk al wel heel leuk zo, heb een php site met een compleet instelbaar tijdschema voor alle lampen en dingen hier.
Werkt heel erg fijn! Nog steeds reuze bedankt Sprite voor alle goede ideëen
@King-Of-Dos:
Zet je comport speed es op 115200 misschien dat dat helpt? Voor de rest zou het gewoon moeten werken. Schema goed? Geen rotte componenten ofzo?
Instellingen qua winlirc zijn hier (op de snelheid na) het zelfde. Misschien ff een andere computer pakken ofzo? Atmozz had ook problemen met z'n zender op een ouder servertje, dat bleek met een andere computer wel te gaan.
j-a-s-p-e-r wijzigde dit bericht 10-02-2006 00:15 (18%)
Ik zal vanavond even proberen of het goed werkt op een andere computer, misschien dat het dan wel goed gaat. Ook ga ik proberen het signaal van een aantal knoppen opnieuw proberen in te lezen, misschien dat hij bij het ontvangen was ruis (ofzo) mee genomen heeft, en mocht dat het geval zijn dan filter ik het er deze keer uit (dmv een lager foutpercentage in winlirc).
ey, type mijn nickname eens goed, zonder streepjes
Wat voor antenne is nou het beste om te maken? Ik heb een helical antenne geprobeerd, en ook een sprietje van 15.5cm, maar dat maakt geen verschil. Verder heb ik niet voldoende natuurkundige/etc kennis om zelf adhv de bovenstaande sommen een antenne te selecteren/berekenen.
Mijn vraag: Welke antenne kan je het beste gebruiken voor een 433mhz zender?
• http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_%28electronics%29
• http://en.wikipedia.org/wiki/Helical_antenna
KingOfDos wijzigde dit bericht 10-02-2006 09:43 (8%)
maar misschien dat iemand dat nog uitvogeld
kan ik nog wat andere ab's "opnemen" ,zonder ze open te hoeven slopen.
je zender schema werkt super! , beter dan de orginele blokker ab's kwa afstand.
quote:KingOfDos schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 09:42:
Wat voor antenne is nou het beste om te maken? Ik heb een helical antenne geprobeerd, en ook een sprietje van 15.5cm, maar dat maakt geen verschil. Verder heb ik niet voldoende natuurkundige/etc kennis om zelf adhv de bovenstaande sommen een antenne te selecteren/berekenen.
Mijn vraag: Welke antenne kan je het beste gebruiken voor een 433mhz zender?
Kwart lambda (1/4 golflengte) lijkt me verstandig.
Klein rekensommetje:
Lambda=c/f = 3*10^8 / 433*10^6 = 0.7meter
1/4 lambda is dan: 0,7/4 = 0,173m = 17,3 cm
is de ideale lengte.
Lekker belangrijk
Moet ik die 17.3cm incl of excl het pootje van de zender maken? En moet de antenne nog van een speciaal materiaal zijn (ijzer of juist koper, dik of dun, etc)? Ik heb nou van een netwerkkabel 1 ader gebruikt, werkt opzich wel redelijk.
quote:Scout77 schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 11:58:
[...]
Kwart lambda (1/4 golflengte) lijkt me verstandig.
Klein rekensommetje:
Lambda=c/f = 3*10^8 / 433*10^6 = 0.7meter
1/4 lambda is dan: 0,7/4 = 0,173m = 17,3 cm
is de ideale lengte.
Komt me bekend voor
Ik zou het persoonlijk inclusief doenquote:Moet ik die 17.3cm incl of excl het pootje van de zender maken?
Geen id, maakt denk ik niet zo'n groot verschil. Correct me if i'm wrongquote:En moet de antenne nog van een speciaal materiaal zijn (ijzer of juist koper, dik of dun, etc)? Ik heb nou van een netwerkkabel 1 ader gebruikt, werkt opzich wel redelijk.
JuuL20 wijzigde dit bericht 10-02-2006 16:32 (40%)
Jij wilt een "vertical antenne" maken. Omdat je dus eigenlijk een antenne hebt die zichzelf dan spiegelt naar beneden (de grond in) zou ik hem dus, zoals juul zegt, incl. voetje doen.
Materiaal van de antenne heb ik ook geen idee van, kon ik ook niks over vinden. Redelijk werken kan natuurlijk altijd ... maar ideal is beter
Scout77 wijzigde dit bericht 10-02-2006 16:49 (11%)
Lekker belangrijk
Ik heb wel de zender ingepakt met allu folie zodat die in ieder geval geen storingen kan opvangen, verbonden met de ground natuurlijk.
Is het misschien een idee om een apart topic te openen? Mensen kunnen er hier overheen lezen, en als apart topic wat minder snel (verschillende intressegebieden van mensen, etc).
http://www.radio-transmitters.com onder "Antenna's", daar staat misschien iets zinnigs tussen, veel meer krijg ik zo snel niet gevonden.
KingOfDos wijzigde dit bericht 10-02-2006 22:16 (32%)
Zou je mss het schema'tje kunnen posten waarmee je die zender hebt opgebouwd die je op die foto's in dat breadboardje hebt gestoken? Ik zag daaronder wel weer een schema staan, maar daar kon ik niet veekl wijzer uit worden. Heb zelf vandaag zo'n zendmodule gehaald + een condensator van 1000nF en 3 zenerdiodes d8 ik, dus wou dit weekend mss es wat gaan prutsen ^^
M'n oog las jouw nick altijd met streepjes
Maar heb je het al geprobeerd op een andere computer? Had dat effect? Ik denk dat een coil antenne opzich wel goed zou moeten werken, want zo'n origineel ABtje heeft ook een coil antenne ingebouwd zitten. Materiaal; koper natuurlijk, dat geleidt het beste. Zelf heb ik een koperen telefoonkabel adertje met coating gebruikt en dat in een coil met diameter 1 cm en lengte 10 cm ofzo gedraaid. Zonder enige vorm van berekening eigelijk en het het bereik is groter dan mijn huis is
@fr33z
Kijk maar in dit topic, staat er schema gewoon in.
Ik heb zo'n zenderunit gemaakt, maar als ik IRSEND blaat uitvoer, krijg ik de volgende melding:
irsend: hardware does not support sending
Ik meen me te herinneren dat dit ergens een instellingkje was, maar kan het nergens meer vinden. Heb al gegoogled en de docs gecheckt maar hoe zet ik dat op "hardware kan wel zenden", zeg maar
Fr33z681 wijzigde dit bericht 12-02-2006 22:22 (4%)
quote:j-a-s-p-e-r schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 17:50:
Zonder enige vorm van berekening eigelijk en het het bereik is groter dan mijn huis is
Jij hebt er dus goede ervaringen mee?
In hoeverre heb je nog goed bereik als er een muur oid tussen zit?
quote:Fr33z schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 01:08:
@KingOfDOS
Zou je mss het schema'tje kunnen posten waarmee je die zender hebt opgebouwd die je op die foto's in dat breadboardje hebt gestoken? Ik zag daaronder wel weer een schema staan, maar daar kon ik niet veekl wijzer uit worden. Heb zelf vandaag zo'n zendmodule gehaald + een condensator van 1000nF en 3 zenerdiodes d8 ik, dus wou dit weekend mss es wat gaan prutsen ^^
Ik heb het schematje van j-a-s-p-e-r gebruikt.
Zie deze post van j-a-s-p-e-r. Ik heb zelf de diode tussen pin 1 en 2 (bekeken vanaf bepinning 'zender') vervangen door een ledje, zodat ik kan zien of hij aan het zenden is, werkt ook goed
* KingOfDos gaat morgen de module op z'n server aansluiten ipv deze pc.
In de hoop dat hij dan direct na 1x het commando versturen werkt ipv dat ik 20x een command moet versturen in de hoop dat het een keer werkt.
KingOfDos wijzigde dit bericht 13-02-2006 01:24 (11%)
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last