Canon EOS 30D, IS USM 17-85, IS USM 17-55 f2.8, Canon Speedlite 580EX II! en nog wat meer stuff :)
[WC] Het Grote Waterkoelingstopic Deel XV
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last
Reageer Nieuw TopicReg. datum: 19 juli 2005
amd 64 3000+ @2,4ghz
a8n-sli bord van asus
1gb pc3200
x800gt
audigy 2zs
200gb wd s-ata schijf
en tjah
specs van m'n waterkoeling zijn:
eheim 1250
blackice pro 2 radiator
re-pack reservoir
alles uit gevoerd met 12mm buizen
en tjah ... alles natuurlijk perfect afgewerkt, met mooie slangkoppelingen en rooster
en m'n cpu wordt gekoeld door m'n kleine schatje, de swiftech storm
waterking wijzigde dit bericht 13-10-2005 14:30 (48%)
klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel
quote:experience_ik schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 09:40:
alles uit gevoerd met 1,2mm buizenvoor de goede doorstroom
Die heb ik in mijn Lego Technics heftruck zitten
Btw, dat reservoir, is die ook leverbaar in 10mm aansluitingen ?
PassieWassie wijzigde dit bericht 13-10-2005 12:23 (13%)
Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !
Reg. datum: 19 juli 2005
haha lego technics .. wtf .. speel je daar nog mee joh ..
klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel
Lego Technics Ownats!quote:experience_ik schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 12:59:
volgens mij niet joh![]()
haha lego technics .. wtf .. speel je daar nog mee joh ..
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Beter wil ik pix zien van die mini slangetjesquote:experience_ik schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 09:40:
alles uit gevoerd met 1,2mm buizenvoor de goede doorstroom
HET waterkoeling forum Full watercooled setup, cpu, gpu, psu, hd's
Als jij pics laat zien van die "Full watercooled setup, cpu, gpu, psu, hd's"quote:arnoman schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 13:13:
[...]
Beter wil ik pix zien van die mini slangetjes
::::specs:::::Perfect Harmony:::::Het Golf GoT topic!::::
pagina 1 over geslagen jongen
ga daar eerst maar is naar kijken ... daar sta 'k ook wel tussen
Ik zou toch zweren dat dat in de FAQ stond? Schijnbaar niet, komt nog wel.quote:MetalRush schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 00:23:
Wat ik nog niet echt tegengekomen ben bij de FAQ is de opstelling, oftewel de volgorde.
Nu is dat in mijn geval ook weer apart omdat ik aan beide zijden van mijn kast de rad's wil monteren en daar zit `em nou net de kneep.
Tevens zat ik ook nog te denken om de groene lijnen (slang) in de toekomst te vervangen door RVS leidingen (bij ons op kantoor kan ik die dingen op maat (laten) maken en de aansluitingen zijn identiek). Helaas twijfel ik nu hevig na het lezen van de FAQ en het fenomeen 'Redox'. Zijn er Tweakers die ervaring hebben met RVS icm Koper blokken? (de rad's van Alphacool zijn geanodiseerd... volgens opgaaf absoluut 'roest-bestand').
De volgorde van de verschillende componenten maakt op zich niet veel uit, omdat de temperatuurverschillen in de kringloop zelf minimaal zijn. Dit komt door de hoge stroomsnelheid van het water, en de daarmee gepaard gaande geringe opwarming als het langs de warmtebronnen komt.
In jouw geval lijkt het mij het verstandigst om 2 gescheiden kringlopen te maken, aangezien je toch al de beschikking hebt over 2 pompen. Het reservoir kan wel gedeeld worden tussen beiden.
Het voorbeeld zoals je aangaf lijkt me prima, één kringloop met VGA en NB, en een aparte voor je CPU.
Roamor wijzigde dit bericht 13-10-2005 14:03 (3%)
Dookie Fundamentalist
Je schrijft 1,2mm slangetjes.... je bedoelt natuurlijk 12mm slangetjesquote:experience_ik schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 13:29:
pics van mijn mini slangetjes ? ..
pagina 1 over geslagen jongen![]()
ga daar eerst maar is naar kijken ... daar sta 'k ook wel tussen
Reg. datum: 07 december 2003
Sorry maar dat is echt broodje aap. Die pomp kan echt niet genoeg druk leveren om het blok te laten splijten. Het heeft er gewoon mee te maken dat de de combinatie van metalen en plastics niet goed uitpakt. Beiden hele andere uitzettings verschijnselen naarmate te TEMP stijgt. Als je een beetje pech hebt zit die slangklem er al stevig in gedraaid. Naarmate hij opwarmt zet de schroef meer uit dan het plexi waardoor de spanning nog hoger wordt. Vandaar die prachtige scheurquote:MeMoRy schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 16:22:
Zou kunnen dat het door de pomp komt... er onstaat overdruk wanneer het blokje de stroom water niet snel genoeg kan afvoeren...
Meestal is het ook niet goed voor je pomp: deze slijt snel omdat hij teveel weerstand krijgt..
Misschien kan je even kijken in de specs van het blokje...
(kan je overigens proberen de camera stil te houden wanneer je foto's neemt? En scalen mag ook wel...)
JUHQOKG
oja ... tuurlijk haha .. sorryquote:Vandread schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 13:57:
[...]
Je schrijft 1,2mm slangetjes.... je bedoelt natuurlijk 12mm slangetjes![]()
quote:Roamor schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 13:41:
[...]
Ik zou toch zweren dat dat in de FAQ stond? Schijnbaar niet, komt nog wel.Done.
De volgorde van de verschillende componenten maakt op zich niet veel uit, omdat de temperatuurverschillen in de kringloop zelf minimaal zijn. Dit komt door de hoge stroomsnelheid van het water, en de daarmee gepaard gaande geringe opwarming als het langs de warmtebronnen komt.
In jouw geval lijkt het mij het verstandigst om 2 gescheiden kringlopen te maken, aangezien je toch al de beschikking hebt over 2 pompen. Het reservoir kan wel gedeeld worden tussen beiden.
Het voorbeeld zoals je aangaf lijkt me prima, één kringloop met VGA en NB, en een aparte voor je CPU.
Dat eerste werd mij ook al geopperd... ik heb er helaas geen ervaring mee, dus mede vandaar mijn vraag
Het 2e (2 kringlopen) wil ik eigenlijk voorkomen en wel om de volgende redenen:
- 2 radiatoren nodig (of linker en rechter zijde splitsen... vraag is dan of 3 radiator-units genoeg koelcapaciteit hebben voor de toegewezen taak).
- minder koelwater; dus als 1 (of meer) componenten het plotseling erg warm krijgen, is er minder water beschikbaar om het te compenseren.
Wat ik met mijn voorstel bedoelde is om het retourwater (groene lijn onder in tekening) te onderbreken en voordat het naar de 2e groep rad's gaat, eerst langs de GPU en NB te leiden om zo de gemiddelde temp zo laag mogelijk te houden.
De volgorde wordt dan dus:
POMP - CPU - 3 RAD's - GPU - NB - 3 RAD's - RESERVOIR
Mijn vraag over het Redox-effect (RVS leidingen icm met koperen koelblokken) is ook nog open voor discussie... ik heb er ook al met vrienden en collegae over gesproken... het blijft onduidelijk
Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :) Metal's Farmpje | AutoFans | GarageTest
Over koelcapaciteit valt niet veel te zeggen, omdat je geen specs geeft en ik geen capaciteit (in Watt) kan vinden van de radiateur.
Je punt over koelwater; dat lijkt me geen issue. Zolang je maar zorgt dat je pomp geen lucht gaat aanzuigen, kan dat geen probleem vormen. Het reservoir (als je daar op doelt tenminste) is van zichzelf niet een erg goede "warmteafgever", dus gewoon zorgen voor voldoende water.
Ik kan niet veel zeggen over het redox effect, omdat ik geen idee heb, maar vond wel dit:
quote:Technische Daten:
CORA 642 (Maxi):
• Größe: 42x30x5cm (hxlxb) zzgl. Anschlüsse
Gewicht: ca 4350g
Material: Aluminium spezial Stranggussprofil – farbig eloxiert
• absolut korrosionsstabil
• U-Klammern und Befestigungsmaterial im Lieferumfang enthalten
• Bebilderte detaillierte Aufbau und Bedienungsanleitung
• Mit robusten 10/8mm (8x1mm) G1/4 Anschlüssen
• Ausreichende Kühlleistung für alle gängigen CPUs
Dookie Fundamentalist
Reg. datum: 10 mei 2004
Aluminium wordt ook nog regelmatig in WC setup's gebruikt, dat oxideert veel meer als RVS. Met een beetje antioxidant er in mag het dus geen probleem zijn.
Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM
smaken verschillen nou eenmaalquote:mydogisgone schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 21:32:
[...]
alleen jammer van die plak traanplaat troep..
//edit
Mooi he dat rooster, ik heb ehm er zelf ook bovenop zittenquote:
MisteRMeesteR wijzigde dit bericht 13-10-2005 22:25 (40%)
SPECS Workstation - Er is geen mooier leven dan dat van een Tweakende Tweaker! :)
quote:
SPECS Workstation - Er is geen mooier leven dan dat van een Tweakende Tweaker! :)
quote:Roamor schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 16:51:
Ah, ik dacht dat je sowieso gebruik wilde maken van 2 aparte radiateurs. Wat wil je dan met 2 pompen?
Over koelcapaciteit valt niet veel te zeggen, omdat je geen specs geeft en ik geen capaciteit (in Watt) kan vinden van de radiateur.![]()
Je punt over koelwater; dat lijkt me geen issue. Zolang je maar zorgt dat je pomp geen lucht gaat aanzuigen, kan dat geen probleem vormen. Het reservoir (als je daar op doelt tenminste) is van zichzelf niet een erg goede "warmteafgever", dus gewoon zorgen voor voldoende water.
Ik kan niet veel zeggen over het redox effect, omdat ik geen idee heb, maar vond wel dit:
[...]
Ik heb gewoon een kudde WC-onderdelen links-en-rechts opgekocht. Dat ik nu 2 pompen tot mijn beschikking heb is gewoon 'luxe'. Het is niet noodzakelijk om dus die 2 pompen in te MOETEN zetten (mijn voorkeur is zelfs om het maar met 1 te doen... die eHeim heeft er genoeg capaciteit voor). Tenzij iemand mij kan uitleggen dat het hebben van 2 kringlopen juist dé manier is om zo optimaal mogelijk te koelen
De specs van die rad's zijn idd beperkt... en dat is jammer... wél weet ik dat de winkel (Alphacool) mij aanraadde om er zelfs nog 2 losse rad-units BIJ te kopen (dus 8 units in totaal) voor mijn hardware. Ik vind dat zelf wel wat 'ruim' en wil het dus eerst met 6 proberen... het voordeel met dit systeem is dat ik er gelukkig altijd units (achteraf) bij kan plaatsen
Het punt over de hoeveelheid koelwater: dit lijkt mij juist wél relevant omdat een gescheiden systeem / 2 kringlopen dan per stuk 3 rad-units zouden gebruiken. Voor de 2e kringloop moet er dan een extra reservoir in het systeem komen. Mijn voorkeur zou dan ook uitgaan van een 2e aparte rad voor de CPU danwel GPU/NB kringloop. 1 kringloop bevat anders wel erg weinig vloeistof/water.
quote:martijn_tje schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 16:59:
tsja... RVS oxideert vaak wel een klein beetje maar het oxideert niet door. (RVS is roest vast staal... niet roest vrij staal)
Aluminium wordt ook nog regelmatig in WC setup's gebruikt, dat oxideert veel meer als RVS. Met een beetje antioxidant er in mag het dus geen probleem zijn.
Wellicht handig als je even in de FAQ leest over het Redox effect / -gevolgen.
Het gaat niet zozeer om het corroderen van een component maar de invloed van de één op de ander.
Mijn vraag is dus: in hoeverre is de RVS van nadelige invloed op het koper (of vice versa).
Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :) Metal's Farmpje | AutoFans | GarageTest
quote:MetalRush schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 12:53:
Wellicht handig als je even in de FAQ leest over het Redox effect / -gevolgen.
Het gaat niet zozeer om het corroderen van een component maar de invloed van de één op de ander.
Mijn vraag is dus: in hoeverre is de RVS van nadelige invloed op het koper (of vice versa).
Ik heb juist de FAQ gelezen. Als jij de FAQ ook leest dan weet je dat ALU/ Koper in 1 setup geen probleem is mits je corrosie protect (anti oxidant) gebruikt. RVS is edeler als ALU dus RVS/Koper is al helemaal geen probleem als je corrosie protect gebruikt. Als je geen corrosie protect gebruikt in een setup waar 2 verschillende metalen in zitten dan gaat het altijd fout.
Anders verdiep je je eens in de samenstelling van water: waterstof en zuurstof. De zuurstof reageert met het onedelste metaal (dat is een redox reactie). Een reactie met zuurstof heet altijd oxidatie. Of het onderwater gebeurt of niet maakt daar voor niet uit. RedOx staat voor Reductor en Oxidator. Het verschil tussen een gewone oxidatie en een redox reactie is dat het oxiderende metaal weer neer slaat (op het andere metaal). Maakt niet uit of dit ij jou geval nou kopen met Alu of RVS is. Het oplossen en neerslaan van metaal wil je zo ie zo niet.
Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM
ta
quote:martijn_tje schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 13:14:
[...]
Ik heb juist de FAQ gelezen. Als jij de FAQ ook leest dan weet je dat ALU/ Koper in 1 setup geen probleem is mits je corrosie protect (anti oxidant) gebruikt. RVS is edeler als ALU dus RVS/Koper is al helemaal geen probleem als je corrosie protect gebruikt. Als je geen corrosie protect gebruikt in een setup waar 2 verschillende metalen in zitten dan gaat het altijd fout.
Anders verdiep je je eens in de samenstelling van water: waterstof en zuurstof. De zuurstof reageert met het onedelste metaal (dat is een redox reactie). Een reactie met zuurstof heet altijd oxidatie. Of het onderwater gebeur of niet maakt daar voor niet uit. DedOx staat voor Reductor en Oxidator. Het verschil tussen een gewone oxidatie en een redox reactie is dat het oxiderende metaal weer neer slaat (op het andere metaal). Maakt niet uit of dit ij jou geval nou kopen met Alu of RVS is. Het oplossen en neerslaan van metaal wil je zo ie zo niet.
Voordat het een flame-festijn wordt (want zo was mijn eerder opmerking zeker niet bedoeld): NO-pun intended!
Ik héb de FAQ gelezen en er met collegae over gesproken (die zijn op dit gebied beter onderricht dan ik). Het punt van de voorgestelde anti-oxidant uit de FAQ is, dat je dat eigenlijk niet wilt... het 'offermateriaal' zal altijd een residu / vervuiling achterlaten. Al dan niet slaat dit weer op je koelblokken of zorgt het voor ongewenste reactie's in (b.v.) je pomp.
Ik wil dus proberen om géén anti-oxidant te gebruiken.
Die RVS leidingen wil ik gebruiken om 2 redenen:
- onderlinge ondersteuning / versteviging (van de koelblokken)
- het ziet er erg fraai uit
Als ik jouw verhaal zo lees, heb ik jammerlijke pech en moet ik dus gewoon geen RVS leidingen gebruiken (omdat ik ook geen anti-oxidant wil gebruiken).
Ik heb nu eindelijk al mn spullen binnen.. Heb gekozen voor een Cooler MasterCM-Stacker. Nu was ik dus van plan de dual radiator boven in te bowen en een gat in het dak te zagen.. nu zit ik te twijvelen of ik het niet beter onderin kan doen... daar is ook ruimte.... is dit goed te doen... of ventileerthet dan niet goed?
-Dual Radiators Black ice II (2x 120mm)
-5mm ruimte onder de kast
GreetZz
Falcon88 wijzigde dit bericht 14-10-2005 17:45 (10%)
Tagan530 - nVidia 7950GX2 - X-Fi F1tal!ty - Intel BadAxe - DVD +/-Writer & CD-RW 52x - 4x 512MB PC5400 DDRII Corsair XMS2 - 2x 36GB Raptor & 2x 120GB 8MB SATA raid0 + 500GB SATAII - 19" Samsung SyncMaster 940BF - Intel Core2 6600 - Mystique
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last