Hoofdcategorieën
Topicacties

Test Linux aangiftesoftware van Belastingdienst

Pagina: 1 2 3 last

Reageer Nieuw Topic
An every day Gentoo user
Reg. datum: 12 september 2002

Op Nedlinux.nl lees ik net dat de Belastingdienst software heeft ontwikkeld voor Linux. Dat is goed nieuws, wordt Linux eindelijk serieus genomen!
Op deze site kan je software downloaden en zelf testen. Zijn er al mensen met ervaringen? Zelf ga ik het straks proberen en post mijn ervaringen.

Hopelijk volgen nu meer van dit soort alternatieven.

Koffie werkt echt!

Reg. datum: 20 mei 2005

Dit is toch belachelijk!
Je gaat toch niet zomaar software installeren die via een of ander obscuur tokotje wordt aangeboden.
Via de officiele kanalen is er over deze software NIETS terug te vinden

Volgens mij mogen ze hun gebruikte wxGtk wel es nakijken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Program received signal SIGSEGV, Segmentation fault.
0x083ba3a6 in wxImage::ConvertColourToAlpha ()
(gdb) bt
#0  0x083ba3a6 in wxImage::ConvertColourToAlpha ()
#1  0x0837e956 in wxWindowDC::DoDrawRotatedText ()
#2  0x082f3b16 in WxBitmaps::MenuBackground ()
#3  0x081e1877 in WxControlMenu::DrawControl ()
#4  0x081e1719 in WxControlMenu::WxOnPaint ()
#5  0x0836817d in wxEvtHandler::ProcessEventIfMatches ()
#6  0x08367d43 in wxEventHashTable::HandleEvent ()
#7  0x0836823f in wxEvtHandler::ProcessEvent ()
#8  0x0838c4b8 in wxWindow::GtkSendPaintEvents ()
#9  0x0838c04c in wxWindow::GtkUpdate ()
#10 0x0838c05e in wxWindow::GtkUpdate ()
#11 0x08387f3e in wxgtk_window_size_request_callback ()
#12 0x08478664 in gtk_marshal_NONE__POINTER ()
#13 0x08490624 in gtk_signal_remove_emission_hook ()
#14 0x0848fee7 in gtk_signal_set_funcs ()
#15 0x0848eda1 in gtk_signal_emit ()
#16 0x084abbfd in gtk_widget_draw ()
#17 0x084aba49 in gtk_widget_queue_clear ()
#18 0x084dc4bb in g_timeout_add ()
#19 0x084db8a3 in g_get_current_time ()
#20 0x084dbd8d in g_get_current_time ()
#21 0x084dbe79 in g_main_run ()
#22 0x0847764b in gtk_main ()
---Type <return> to continue, or q <return> to quit---
#23 0x08414edf in wxEventLoop::Run ()
#24 0x083a3e5e in wxAppBase::MainLoop ()
#25 0x083a3f13 in wxAppBase::OnRun ()
#26 0x08340e1c in wxEntry ()
#27 0x081d86df in main ()

<= icon space for rent
Reg. datum: 19 januari 2001

Ze reageren vast met: "Je gebruikt gewoon de juiste (oude versie dus) van wxGtk niet" ;)

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

Nup, schijnt dat xorg fubar is op archlinux, of iig de matrox driver :P

WW
Reg. datum: 05 mei 2003

quote:
sjaak101 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 12:14:
Dit is toch belachelijk!
Je gaat toch niet zomaar software installeren die via een of ander obscuur tokotje wordt aangeboden.

Rustig, rustig.. je -hoeft- het niet te proberen. Andere mensen vinden het leuk om zoiets te testen, mag toch? En daarbij, de personeelsvereniging voor het Ministerie van Financien is toch weer niet zo'n obscure toko?

Ik kan me best voorstellen dat ze daar een pilot uitvoeren. Die mensen weten wat van financien en aangezien het om de computerclub ervan gaat, weten ze ook nog wat van computers... lijkt een logische groep beta-testers. Dus wat daar belachelijk aan is :?

Reg. datum: 30 december 2000

quote:
sjaak101 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 12:14:
Dit is toch belachelijk!

Belachelijk gaat IMO wat ver, de meeste mensen installeren continu weet ik wat voor crap van willekeurige websites, maar je hebt gelijk dat iedereen er goed aan doet om eerst goed te controleren waar software nou eigenlijk vandaan komt, voordat hij het op z'n computer laat draaien.

Ik zou inderdaad ook niet al m'n echte gegevens in gaan zitten vullen in zo'n testversie (geen idee waar 'ie het heen stuurt), maar het is toch mooi dat er blijkbaar eindelijk iets gebeurt om dit gat te vullen?

Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely unintentional side effect - Linus Torvalds

ola muchachos!
Reg. datum: 23 mei 2004

Gebruiken ze nu wxGTK? Ik heb helaas geen tijd om het programma te testen maar ik vind 't wel een fantastisch initiatief! Ik snap dan alleen niet dat ze het programma niet omschrijven naar Java zodat het op alle platformen hetzelfde programma is. Lijkt me een stuk makkelijker te onderhouden dan nu een versie voor Windows, Apple en Linux. Maar dat moeten ze zelf weten, ik ben iig blij dat ik binnenkort niet meer in windows hoef te booten om mijn aangifte te doen! :)

Icosahedron is water

Er is ook een forum voor de gebruikers :
http://www.pvcf.nl/easytax/forum/viewforum.php?f=3

Daar staan al heel wat interessante nieuwtjes en informatie.
Zo gaat de belastingdiesnt ook de aangifte voor bedrijven beschikbaar maken voor linux, gaat de data die je hiermee verstuurt niet naar de inspecteur maar naar de it-ers, en meer van dat soort dingen..

"This isn't war. This is pest control."

Reg. datum: 22 januari 2000

Programma doet 't hier verder prima :)

Ga 't alleen niet écht gebruiken, dus écht proberen lukt niet, maar qua wxGTK werkt 't prima :)

[ebuild   R   ] x11-libs/wxGTK-2.6.1  -debug -doc +gnome -gtk2 -joystick -odbc +opengl +sdl -unicode +wxgtk1 0 kB

GPG Public Key: Haal 'm nu binnen via wwwkeys.eu.pgp.net of van m'n eigen site.

Reg. datum: 11 september 2002

quote:
SenorSnor schreef op woensdag 28 september 2005 @ 14:19:
Gebruiken ze nu wxGTK? Ik heb helaas geen tijd om het programma te testen maar ik vind 't wel een fantastisch initiatief! Ik snap dan alleen niet dat ze het programma niet omschrijven naar Java zodat het op alle platformen hetzelfde programma is.

Waarschijnlijk is dat precies de reden dat ze wxGTK, dat is de linux implementatie van wxWidgets, en dat draait op Windows (wxWindows), Linux (wxGTK) en MacOS X (wxMac).

Overigens kan ik het spul niet installeren. Als ik de installer run, gaat die autopackage installeren, maar die klaagt over het ontbreken van xauth. Ik heb xauth gewoon in /usr/bin staan.

Reg. datum: 22 januari 2000

quote:
Sir Isaac schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:45:
[...]

Overigens kan ik het spul niet installeren. Als ik de installer run, gaat die autopackage installeren, maar die klaagt over het ontbreken van xauth. Ik heb xauth gewoon in /usr/bin staan.
Kheb de tar-ball gebruikt, werkte in 1x :) Gewoon untarren in /tmp ofzo :)

GPG Public Key: Haal 'm nu binnen via wwwkeys.eu.pgp.net of van m'n eigen site.

An every day Gentoo user

Je hoeft overigens niet je eigen informatie en sofinummer te gebruiken (lijkt mij zelfs een bijzonder slecht plan ;) ). Voor dit doeleinde zijn er een aantal test sofinummers te vinden op de site. Zie de download pagina, helemaal onderop. Het zijn er vijftien in totaal en daarmee is het volgens mij de bedoeling dat je gewoon kunt uitproberen zoveel je wil.

Koffie werkt echt!

t0000000000t!

Als ik dit weekend tijd overheb wil ik ook wel ffies testen. Wel goed dat ze hier mee bezig zijn :)

(het was trouwens ook op de t.net frontpage te lezen :) )

het ultieme jaargetijde..... aka kleine toeteraap | #!/usr/bin/girl

Professional Newbie

Net de tarball geprobeerd en hij lijkt prima te werken (op Gentoo), thumbs up voor de belastingdienst!

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!"
- All number systems are base 10!

Eliminate DRM

Ik hoop alleen dat ze zo snel mogelijk van het verschrikkelijke Autopackage af stappen en gewoon packages maken voor een aantal populaire distributies |:(

use tomato::posts qw(rants flames off-topic);
local $perl = $perl--;
# More unfortunates

Reg. datum: 30 december 2000

quote:
tomato schreef op woensdag 28 september 2005 @ 21:15:
Ik hoop alleen dat ze zo snel mogelijk van het verschrikkelijke Autopackage af stappen en gewoon packages maken voor een aantal populaire distributies |:(
Kan mij allemaal weinig schelen zolang ze een tar-ball meeleveren. Ik haat auto-installers, helemaal als ze per se als root willen draaien. Je weet nooit wat zo'n ding allemaal gaat uithalen met je systeem...no thanks :/

Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely unintentional side effect - Linus Torvalds

Professional Newbie

Er is absoluut geen enkele reden om dat programma als root te draaien dus ik zie niet in waarom ze root rechten nodig moeten hebben om het te installeren. Het werkt vanuit de tarball ook prima, ik ga er vanuit dat ik die gewoon kan blijven gebruiken als ik er eenmaal echt aangifte mee kan doen.

Je hebt hooguit root rechten nodig om de dependancies te installeren, als je een installer maakt voor een aantal distros (of misschien kan autopackage daarin geknoopt worden??) ben je ook van dat probleem af. Tarball gebruikers lossen die deps zelf wel op. Wil je er helemaal vanaf, kunnen ze de deps altijd nog gewoon meeleveren in de tarball (die zal dan alleen wel fors worden denk ik :) )

Gerco wijzigde dit bericht 28-09-2005 21:43 (41%)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!"
- All number systems are base 10!

Eliminate DRM

quote:
Wilke schreef op woensdag 28 september 2005 @ 21:21:
Kan mij allemaal weinig schelen zolang ze een tar-ball meeleveren. Ik haat auto-installers, helemaal als ze per se als root willen draaien. Je weet nooit wat zo'n ding allemaal gaat uithalen met je systeem...no thanks :/

Voor alle eerlijkheid: Autopackage packages kun je ook als gewone gebruiker installeren (de Autopackage devs zijn er (ok, terecht) nogal op gebrand dat kritiek op feiten berust). Neemt niet weg dat Autopackage van mij een snelle dood mag sterven :&gt;

Overigens, voor jou en mij is een tarball voldoende, maar als ik wil dat mijn moeder dit zonder hulp draaiende krijgt zou het natuurlijk mooi zijn als onze Belastingdienst het distributies makkelijker maakt (geef ze de mogelijkheid zelf packages te distribueren).

Ik kan trouwens nergens een licentie vinden, ook niet in de tarball. Zijn ze daar nog over na aan het denken?

local $perl = $perl--;
# More unfortunates

Jabber!
Reg. datum: 24 januari 2000

Ik zou zeggen Belastingdienst: maak de source beschikbaar en alle distro's kunnen de app toevoegen aan hun software repository, niks handiger dan dat :)

Innovation is good when it respects people's freedom, but bad when it is bait for people to give up their freedom - RMS

Reg. datum: 29 februari 2004

quote:
tomato schreef op woensdag 28 september 2005 @ 21:50:Neemt niet weg dat Autopackage van mij een snelle dood mag sterven :&gt;

Overigens, voor jou en mij is een tarball voldoende, maar als ik wil dat mijn moeder dit zonder hulp draaiende krijgt zou het natuurlijk mooi zijn als onze Belastingdienst het distributies makkelijker maakt (geef ze de mogelijkheid zelf packages te distribueren).

Autopackage is JUIST bedoelt om jouw moeder en ander newbie-volk in staat te stellen een app als deze makkelijk te installeren.

Ook zijn een aantal voordelen van autopackage dat developers enkel maar een autopackge hoeven te maken die op iedere distro werkt. Het bespaart developers veel werk als ze geen deb's, rpm's, ebuilds of andere package formaten moeten maken die maar op een beperkt aantal distro's werken.
Verder kunnen packages van de distro zelf problemen veroorzaken, en dan kunnen de developers daar niet zo veel aan doen. Met autopackages hebben de developers de touwtjes in handen en zijn er geen distro specifieke packages die problemen kunnen veroorzaken.

En waarom moet autopackage zo snel dood? De autopackage dev's doen hun best om het installeren van applicaties in Linux net zo makkelijk te maken als in windows, IMO een zeer goed initiatief. Het project is nog relatief jong en het heeft nog wat problemen, bij mij werkt het op dit moment ook niet vanwege een bug (Ubuntu Breezy). Maar daarom is het niet gelijk slecht.

Verder, hulde aan de belastingdienst voor een Linux implementatie voor de aangifte. Maar ze mogen ook wel eens zorgen dat alle overheidswebsites toegankelijk zijn met alternatieve browsers.

F for Fragging wijzigde dit bericht 29-09-2005 19:04 (8%)

Eliminate DRM

quote:
salamander schreef op donderdag 29 september 2005 @ 19:02:
Autopackage is JUIST bedoelt om jouw moeder en ander newbie-volk in staat te stellen een app als deze makkelijk te installeren.

Maar het is niet makkelijk. Maar ook al was het makkelijk, de oplossing is verkeerd.

quote:
Ook zijn een aantal voordelen van autopackage dat developers enkel maar een autopackge hoeven te maken die op iedere distro werkt. Het bespaart developers veel werk als ze geen deb's, rpm's, ebuilds of andere package formaten moeten maken die maar op een beperkt aantal distro's werken.

Impliciet is het idee hierachter dus dat het packaging werk verplaatst wordt van de package maintainer naar de upstream developer.
Het maken van een Autopackage package is niet significant makkelijker of sneller dan het maken van bijvoorbeeld een .deb. Belangrijker nog, packaging betekent niet alleen je .tgz in een .deb gieten, maar ook het embedden van de applicatie in het OS tijdens installatie (menu entries, gconf schema's, etc). Package maintainers zijn hier goed in (het is hun werk) en het lijkt me geen goed idee dit allemaal richting upstream te schuiven.

quote:
Verder kunnen packages van de distro zelf problemen veroorzaken, en dan kunnen de developers daar niet zo veel aan doen. Met autopackages hebben de developers de touwtjes in handen en zijn er geen distro specifieke packages die problemen kunnen veroorzaken.

Het lijkt me nu juist geen goed idee de developers de touwtjes in handen te geven. De developer denkt alleen aan zijn eigen software en niet aan jouw systeem.
Het is niet voor niets dat distributies zelf de controle houden over hun software repositories. Op deze manier kunnen ze een systeem bieden dat stabiel is en security updates krijgt. Packages binnen deze repositories conflicteren niet met elkaar en zijn getest in de opstelling van de distributie. Dit is niet iets wat een upstream developer kan/wil/zal doen.

quote:
En waarom moet autopackage zo snel dood? De autopackage dev's doen hun best om het installeren van applicaties in Linux net zo makkelijk te maken als in windows, IMO een zeer goed initiatief.

We willen toch niet de Windows cultuur overbrengen naar Linux? Het uitvoeren van een binary is en blijft iets waar je heel voorzichtig mee moet zijn, het brengt per definitie risico's met zich mee. Als eindgebruikers software van de meest obscure websites af gaan halen en dit met een dubbel klik uitvoeren lijkt het eind me zoek.

Ik ben het met je eens dat er een probleem is. Software die niet in het repository van je distributie wordt aangeboden zou niet per definitie uitgesloten moeten worden van gebruik. Wanneer de licentie packaging door derden toelaat is er altijd wel iemand bereid om dit te doen, dus het probleem zit hem vooral in non-free software (en dan vooral in licenties die herdistributie niet eens toestaan).

De oplossing van Autopackage is technisch echter niet goed. Er zijn totaal geen garanties meer te geven over de stabiliteit van je systeem als je Autopackage en een package manager van je distributie door elkaar heen gebruikt.

Wat gedetaileerder kritiek op het Autopackage idee is op internet wel te vinden, dit is eigenlijk een Belastingdienst topic. Het mooiste zou zijn als het programma Open Source wordt gemaakt zodat de distributies het gewoon zelf kunnen packagen (en gezien het hier toch om belastinggeld gaat (correct me if I'm wrong) vind ik dat totaal geen gek idee). Maar als dat er niet in zit zou een licentie die packaging toestaat (desnoods zonder source) mooi zijn, dan is er voor iedere distributie wel een gek die het bij houdt. Hoe de Belastingdienst hier tegenaan kijkt: geen idee, op dit moment zit er geen licentie bij de software...

local $perl = $perl--;
# More unfortunates

t0000000000t!

quote:
Felix schreef op donderdag 29 september 2005 @ 00:00:
Ik zou zeggen Belastingdienst: maak de source beschikbaar en alle distro's kunnen de app toevoegen aan hun software repository, niks handiger dan dat :)
Maar zijn de distro's zo gek om dat te doen? Het is een specifiek programma voor NL, niet voor de rest van de wereld :)

An every day Gentoo user

quote:
zomertje schreef op vrijdag 30 september 2005 @ 09:29:
[...]
Maar zijn de distro's zo gek om dat te doen? Het is een specifiek programma voor NL, niet voor de rest van de wereld :)

Gelukkig is het voor de meeste distro's wel mogelijk omzelf de package te maken en deze dan te laten toevoegen aan de repositories van de verschillende distro's.
En een ebuild voor Gentoo is echt niet zo moeilijk :P

Koffie werkt echt!

t0000000000t!

En er is nu een nieuwspostje te vinden op de frontpage van t.net (en ja, dat had ook eerder gekund :) )

Pagina: 1 2 3 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: