Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik heb hem zelf ook

In navolging van versatel, wil ook kpn blijkbaar televisie via adsl gaan introduceren. Iets wat ik zelf heel erg interessant vind. Ik ben teleurgesteld in de kwaliteit van digitenne/kpn tv en via versatel krijg je alleen maar voetbal en de kabelaars willen nog weleens aan de dure kant zijn met hun digitale TV.

kpn heeft zelf een website www.kpn.tv met een of andere demo neergezet en op planet nieuwswebsites is hier en daar het een en ander te lezen over ip-tv.

In het laatste nieuwsbericht staat dat kpn bijvoorbeeld met uitzendinggemist wil samenwerken om tv te leveren. Ik hoop eerlijk gezegd dat ze willen gaan concurreren met de kabelmaatschappijen door goedkoop televisie abonnementen te leveren als je een adsl verbinding via kpn hebt. In principe kan je met een 8mbit lijntje met de juiste compressie prima superhoge kwaliteit TV doorgeven, zelfs HDTV zou in principe prima kunnen met mpeg4 of andere nieuwe codecs :).

Weet iemand, naast deze wat vagere persberichten en die website waarin ze die leuke timeshift functies enzo uitleggen wat meer van deze zaak? Er wordt gesproken over een introductie in 2005-2006, dus dat is al best snel :).

Lang*e*pe*nis*spe*ci*fi*ca*tie (de ~ (m.), ~ies):
Schreeuwerige specificatie die mensen makkelijk aanspreekt maar alles behalve bepalend is voor de kwaliteit.

Voorbeelden: Full HD, 1000Watt, 20Megapixels

quote:
Ondertussen werkt KPN aan uitbreiding van het televisieaanbod. De dienst KPN IP TV, momenteel in ontwikkeling, moet eind dit jaar vijftig tv-zenders kunnen aanbieden over breedband. Tevens werkt KPN aan een bibliotheek van films, waarvoor op dit moment uitzendrechten worden vrijgemaakt, aldus Scheepbouwer.
Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben... Ik verwacht nadat ze met die ADSL-verhogingen zijn begonnen dit wel gaan introduceren...

Ik heb net even de demo bekeken en het ziet er op zich best interessant uit. Eerste keer dat ik erover hoor moet ik zeggen.

Hier werd de komst ervan al gemeld: nieuws: KPN en Xs4all kondigen VoIP-diensten aan

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

In het KPN VoiP topic word gemeld dat er vanaf eind oktober TV bij komt... Vrij snel dus.

CaffeineJunkieXL
Reg. datum: 04 september 2002

Ben wel benieuwd naar het zenderaanbod en verwachte prijs, zou je dat eens na willen vragen?

You're not a real petrolhead, unless you've had an Alfa Romeo | Xbox360 gamercard

CaffeineJunkieXL
Reg. datum: 04 september 2002

exacte prijs wil ik ook niet weten, gaat mij maar of het concurerend is met bv. de TVD van Casema :)

Is er wel een datum waneer het officieel bekend gemaakt / de start is ?

* Alfisti zat eigenlijk gewoon op IP TV te wachten :)

You're not a real petrolhead, unless you've had an Alfa Romeo | Xbox360 gamercard

quote:
Alfisti schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:29:
exacte prijs wil ik ook niet weten, gaat mij maar of het concurerend is met bv. de TVD van Casema :)

Is er wel een datum waneer het officieel bekend gemaakt / de start is ?

* Alfisti zat eigenlijk gewoon op IP TV te wachten :)
mm morgen gaat ik even mailen naar afdeling IPTV of ik wat meer info het grote boze WWW op mag sturen :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

850 csi
Reg. datum: 30 november 2001

Heel interesant deze ontwikkeling van KPN, kpn moest ook wel want op de markt van de gewone telefonie maken ze niet veel meer klaar moet ik zeggen,

en de digitale tv via de ether kan ook veeeel beter (goedkoop is het al).

Internet is al goed geregelt bij kpn dus dat moet gewoon zo blijven.

dit is een perfect alternatief/totaal pakket voor deze diensten, hoop alleen dat ze alles ook waarmaken.

want als ik het goed begrijp gaat dan
adsl
telefonie
tv ( in digitale kwaliteit)
door dezelfde lijn, dit lijkt me een probleem als je lekker wilt downloaden maar ook tv wilt kijken

iemand die hier wat meer over weet?

Get Up Y'all!

En die digitale televisie van KPN, daar kun je zeker ook maar met één TV tegelijk kijken (of allemaal hetzelfde kanaal kijken). Dat zou niet erg fijn zijn iig, dan heb ik er niets aan, want we hebben 3 TV's thuis en 2 VCR's. En kun je nog wel gewoon op je TV naar zenders zoeken, of moet je de decoder daarvoor gebruiken (dus zappen met je TV of decoder). Met decoder is namelijk SUPER-onhandig, als deze beneden staat en ik boven zit :(.

There Is Nothing More Relaxing Than Complete Silence with A Heavy Bass.

Ik heb hem zelf ook

quote:
vor dezelfde lijn, dit lijkt me een probleem als je lekker wilt downloaden maar ook tv wilt kijken
Nee, daar heb je QOS voor. KPN gaat dit soort dsl lijnen waarschijnlijk op 12mbit oid zetten, dan kan je 9mbit reserveren voor 3 TV kanalen tegelijk op 3mbit ofzo en hou je 3 mbit over voor internetten (en dan ben je met drie mensen drie verschillende dingen aan het kijken, meest negatieve voorbeeld).

Dus nee, het zal elkaar niet in de weg zitten. Telefonie is sowieso apart en TV krijgt gewoon voorrang en de lijn wordt dermate snel dat er zat bandbreedte voor internet overblijft.

Schreeuwerige specificatie die mensen makkelijk aanspreekt maar alles behalve bepalend is voor de kwaliteit.

het probleem is iedere box gaat dus van je verbinding snelheid af.
als er andere codecs gebruikt gaan worden als mpeg4 zal er meer bandbrete beschikbaar komen en zal het dan mischien mogelijk worden om meer dan 3 aan te sluiten (dit is totaal nergens op ge baseert dus puur een eigen gedachte.)

Shunt wijzigde dit bericht 26-10-2005 14:32 (9%)

Game PC

Back on Planet Telex
Reg. datum: 04 november 2001

Dit is inderdaad een zeer interessante ontwikkeling. Ik hoop alleen dat de BBC dan ook eens in het pakket kan worden genomen.

I tried, in vain, to disconnect my brain. I don't know if I can handle it....handle so....much pain.
Hoch in die Bergen, da steht ein Gerät, da werden die Mädel elektrisch genäht.

quote:
zimbab schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 22:30:
Dit is inderdaad een zeer interessante ontwikkeling. Ik hoop alleen dat de BBC dan ook eens in het pakket kan worden genomen.
over het zender pakket is nog niets concreets bekend.

Game PC

Reg. datum: 24 oktober 2004

Dat betekend dus ook dat ik op men iBookje lekker kan gaan tv kijken?

quote:
awwexl schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 18:35:
Dat betekend dus ook dat ik op men iBookje lekker kan gaan tv kijken?

nee ?
IPTV

IPTV is dus voor op de tv niet voor op de pc.
ip telefonie is toch ook niet over de pc ??

het gebruikt alleen de ADSL verbinding.

Shunt wijzigde dit bericht 27-10-2005 19:52 (7%)

Game PC

Ik wacht nu nog op IP telefonie( internetbellen) en wacht zeker op IPTV, ben een goede klant van de KPN( al zeg ik het zelf) en blijf ze trouw, heb geen slechte ervaringen met ze en IPTV lijkt me zalig.

Vista Ultimate 64 bit, AMD64 X2 5400+ Black Edition@3.1ghz,, Zalman 9700 LED, Asus M3A,Sapphire 3850 512mb, 4GB Ram.

Ik heb hem zelf ook

Op de adsl helpdesk is nu ook wat sumiere informatie beschikbaar, daar stellen ze in elk geval dat de dienst qua technische opzet goed vergelijkbaar is met de dienst van Versatel voor eredivisie voetbal, dus live uitzendingen gekombineerd met video on demand.

Een groot verschil is uiteraard wel de content, bij kpn krijg je dan gewoon een volledig zenderpakket plus een online videotheek (video on demand, zou het eindelijk kwalitatief lekker gaan werken?! :) :9) en de mogelijkheid om herhalingen van programma's te kijken, waarbij gehint wordt naar een samenwerking met www.uitzendinggemist.nl :).

Klinkt allemaal zeer goed. Ik ben benieuwd wat de prijsstelling wordt en of er gecombineerde acties zijn, zoals nu met Digitenne, Vaste telefonie, mobiel en direct-adsl. Ik zit naar tevredenheid bij Telfort, zou best wel weer een dsl lijntje van kpn willen hebben (beviel me uitstekend) en dit IP-TV is ook wel erg cool.

Het wordt iig pas in 2006 echt geintroduceerd.

Back on Planet Telex
Reg. datum: 04 november 2001

Maar ik hoop en denk wel in de eerste helft van 2006 en dan met name nog in het eerste kwartaal. Ik denk namelijk dat KPN dit nog wel voor het WK een beetje naamsbekendheid wil geven.

I tried, in vain, to disconnect my brain. I don't know if I can handle it....handle so....much pain.
Hoch in die Bergen, da steht ein Gerät, da werden die Mädel elektrisch genäht.

Reg. datum: 31 augustus 2000

KPN is hiermee op dit moment druk bezig. Ism met Siemens wordt dus oa iptv en voip geleverd (timeshifting ed. is beschikbaar). Tv-gids, films on demand en gemiste afleveringen zullen oa. tot de mogelijkheden gaan behoren. Ook gaan er andere toepassingen komen. Denk hierbij aan e-consult door huidsartsen icm medische apparatuur die eenvoudig te bedienen is door de gebruker en gegevens doorstuurd naar de artsen. Domotica (verlichting maar ook thermostaten voor op de verwarming) en video-bellen is in een later stadium ook mogelijk.

ik kan in ieders geval zeggen dat siemens zo ver ik weet niets te maken gaat hebben met IPTV
en over de meer info op de helpdesk wel daar ben ik op het moment mee bezig.

Shunt wijzigde dit bericht 30-10-2005 23:00 (10%)

Game PC

Xbox'r !!!

De planning is dat IPTV medio december commercieel live gaat. Nog ff geduld dus.
goT(!) straft onmiddelijk !
Reg. datum: 22 januari 2000

Wat wil je precies weten JVS?
- Technologie over ADSL2+?
- Welke technieken mogelijk zijn?
- Hoe het werkt in de praktijk?
- Info over de STB (Set-Top Box, equivalent van de Satteliet-tuner bij IPTV)?

:)

Een Personal Computer.

Ik heb hem zelf ook

Dat zal allemaal wel goed zijn, uiteraard zal dit via adsl2+ lijnen kunnen lopen met een soort multicast, time-shifting en video on demand, video-telefonie etc zal ook allemaal wel mogelijk zijn, daar heb ik geen twijfel over.

Waar ik met name nieuwschierig naar ben is de kwaliteit. Ik hoop niet dat het dezelfde "digitale kwaliteit" gaat zijn zoals bij digitale televisie via de ether (volgens mij mpeg2 en vrij lage bitrates). Ik wil weten welke compressiemethode ze gaan gebruiken (in godsnaam hopelijk geen mpeg-2, maar iets geavanceerders) en welke bandbreedte ze gaan leveren. Als je H.264 gebruikt, hou je veel meer beeldkwaliteit per megabit en kan je met 1,5mbit al prima PAL versturen, met 3mbit zit je al boven DVD kwaliteit (anamorphic 1024x576 ofzo) en met 8mbit zou je zelfs prima 1280x720 progressive signaal kunnen versturen. Aangezien het toch een totaal nieuw concept is, hoeft kpn niet meer te blijven hangen in mpeg2 en zich te beperken tot PAL resoluties...

Als die set-top box gewoon met scart en ook met RGB/HDMI aangesloten kan worden, kan je tenminste een keer echt gebruik maken van breedbeeld resoluties en HDTV bekijken als je een HD-scherm hebt.

Dit is dus totaal nieuw, dus als ze nu weer met mpeg2 gaan beginnen, wordt het weer een hele lijdensweg om daar vanaf te gaan komen, omdat je dan al je diensten bij een eventuele overstap naar nieuwe compressiemethoden (wat je wil bij HDTV content) in mpeg2 moet aanbieden omdat klanten van het begin die apparatuur al hadden, dus kan je beter gelijk goed beginnen en een beetje voorbereid zijn op de toekomst...

Ze zouden overigens niet de eersten zijn:
Lijst met toepassingen vanH.264 op wikipedia

JvS wijzigde dit bericht 31-10-2005 14:26 (23%)

850 csi
Reg. datum: 30 november 2001

zou je hier ook met het probleem zitten dat je niet te ver van de 'centrale' mag afzitten, omdat het anders niet werkt?

heb namelijk wel dat probleem bij versatel compleet voetbal :(

we wonen nogal achteraf, ook geen kabel namelijk....

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws