Gathering of Tweakers

Quicksearch
Dit topic is er voor als je niet precies weet wat voor digicam je moet kopen, en je budget zo'n 250-500 euro is. Het wordt wel op prijs gesteld dat je niet blind vragen gaat stellen, maar wel vooraf al wat research doet naar de verschillende camera's en hun mogelijkheden :)

Neem bijvoorbeeld eens een kijkje in de diverse topics over de meest uiteenlopende cameramodellen:
[pilot] FG Favourites

Zie ook http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp om verschillende camera's met elkaar te vergelijken, en http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp om camera's te zoeken op basis van door jou ingegeven specificaties.

Vorige delen:
Welke dig. camera tussen 250 en 500 ¤?
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro?

~ check ook mijn (foto) weblog \o/ ~ Meer weten over God? 28 september 2008 Free Entrance Rotterdam ~

LOST...niet de serie.

...effe aanklampen in dit topic...

...had de naam "LOST" al in 2001... Dus ruim voor de tv serie. Rust nodig ? Kijk op www.welo-massage.nl ...babykleding nodig ? Kijk op www.kwiebeltje.nl

Over die NP-FE1 batterij ... 'k heb er eentje gevonden op Ebay voor 11¤ ... dat risico wil ik wel nemen :p

| weyland.be | shaidar@gmail.com | system specs

Ik heb de Olympus C-765 UltraZoom onlangs aangeschaft. Wat een GEWELDIG apparaat!
4 megapixels, 10 keer optische zoom (!!) en vreselijk veel mogelijkheden (waaronder alles automatisch en alles handmatig instellen). Ook leuk is dat je video's kunt opnemen en hier vervolgens met een druk op de knop een foto van maken met daarin iets van 12 frames van de video (de video kun je daarna weer wegknikkeren, want voor digitale video kun je toch beter een videocamera nemen)

Heeft me 269 euro gekost (Mediamarkt)

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

LOST...niet de serie.

quote:
kazz1980 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 07:51:
Ik heb de Olympus C-765 UltraZoom onlangs aangeschaft. Wat een GEWELDIG apparaat!
10 keer optische zoom (!!)
...mis je geen beeldsatbilisator ? (...voor mij een reden om dit apparaat niet aan te schaffen namelijk...).

...had de naam "LOST" al in 2001... Dus ruim voor de tv serie. Rust nodig ? Kijk op www.welo-massage.nl ...babykleding nodig ? Kijk op www.kwiebeltje.nl

Reg. datum: 29 september 2004

Ik ben op zoek naar een compacte camera die goede foto's maakt, zonder ruis bij de wat donkere foto's.

Ik twijfel tussen:

Nikon coolpix 7900
en
Canon digital ixus 55

Wie heeft met beide ervaring en kent de nadelen en voordelen van beide camera's?

quote:
reneport schreef op donderdag 22 september 2005 @ 11:08:
Nikon coolpix 7900
en
Canon digital ixus 55
Tsja, de Canon is net een maand uit ongeveer, de Nikon bestaat al vanaf februari dit jaar. De specs zijn redelijk hetzelfde, zie ook http://www.dpreview.com/r...Ccanon_sd450&show=all. Ik heb de Canon nog niet in de winkel gezien eigenlijk. Deze is kleiner dan de Nikon (platter), en heeft 5MP t.o.v. 7MP voor de Nikon. Dat spreekt in het voordeel van de Canon. Over de kwaliteit van de foto's kan ik weinig zinnigs zeggen, daarvoor zul je bij de Canon gewoon nog moeten wachten.

heeft iemand nou al ervaringen met de Konica Minolta X1??
ben erg benieuwd hoe die is aangezien op internet de reviewers nogal tegenstrijdig zijn...

quote:
LOST schreef op donderdag 22 september 2005 @ 08:45:
[...]

...mis je geen beeldsatbilisator ? (...voor mij een reden om dit apparaat niet aan te schaffen namelijk...).

Nee, totaal niet!!
So wie so hou ik de camera toch meestal stil wanneer ik een foto maakt (foto's waarbij je beweegt mislukken veelal). Als ik wel beweeg tijdens het maken van een foto is het mij nog nooit overkomen dat de foto bewogen is (wel soms dat het iets langer duurt voor de foto daadwerkelijk genomen wordt doordat de camera iets langer doet over scherp stellen).
Zelfs met 10x zoom heb ik nog geen enkele bewogen foto tot dusver.

Mijns inziens is een beeldstabilisator met name interessant bij videocamera's, bij fotocamera's zie ik het nut er weinig van in. Heb het nooit gehad, en het aantal echt bewogen foto's dat ik ooit gemaakt heb is volgens mij nog op 2 handen te tellen!

Kortom: ik vind het absoluut geen reden om deze camera niet aan te schaffen. Hij voldoet aan al mijn verwachtingen en nog veel meer!

quote:
Mijns inziens is een beeldstabilisator met name interessant bij videocamera's, bij fotocamera's zie ik het nut er weinig van in. Heb het nooit gehad, en het aantal echt bewogen foto's dat ik ooit gemaakt heb is volgens mij nog op 2 handen te tellen!
Bij weinig licht en veel zoom is het wel handig. Ik heb het es uitgeprobeerd bij optredens en kon daardoor met lange sluitertijden toch nog goede foto's maken.

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Reg. datum: 29 september 2004

quote:
Garyu schreef op donderdag 22 september 2005 @ 11:25:
[...]

Tsja, de Canon is net een maand uit ongeveer, de Nikon bestaat al vanaf februari dit jaar. De specs zijn redelijk hetzelfde, zie ook http://www.dpreview.com/r...Ccanon_sd450&show=all. Ik heb de Canon nog niet in de winkel gezien eigenlijk. Deze is kleiner dan de Nikon (platter), en heeft 5MP t.o.v. 7MP voor de Nikon. Dat spreekt in het voordeel van de Canon. Over de kwaliteit van de foto's kan ik weinig zinnigs zeggen, daarvoor zul je bij de Canon gewoon nog moeten wachten.

Dus als de afmeting geen groot bezwaar is, heeft de nikon toch een grotere meerwaarde door het aantal pixels begrijp ik?
Is er iemand die ervaring heeft met de coolpix 7900? En dan voornamelijk in een wat donkerder omgeving?

quote:
OmeRoon schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 22:36:
[...]

Bij weinig licht en veel zoom is het wel handig. Ik heb het es uitgeprobeerd bij optredens en kon daardoor met lange sluitertijden toch nog goede foto's maken.

Ja, in dat geval zou het inderdaad nuttig kunnen zijn denk ik.
Voor mij persoonlijk zou het totaal niet doorslaggevend zijn. (anders had ik deze camera ook niet gehad :P )

prutser 1e klasse

Sinds een tijdje wil ik ook een goede digitale camera aangezien mijn telefoon niet meer voldoet :P

Ik heb even zitten kijken en ik heb er een aantal gezien, namelijk:

veel zoom:
  • FUJI-Finepix s5500 / s5600
  • Olympus C-765
  • PANASONIC Lumix DMC-FZ5 Zwart
  • Olympus SP-500
weinig zoom:
  • Nikon coolpix 7900
  • Canon digital ixus 55
  • PENTAX Optio S55
  • Canon A610 / A620

Natuurlijk het belangrijkste.. Wat wil ik :?

Ik wil graag van fotograferen mijn hobby maken. Onderwerpen zullen voornamelijk landschappen, natuur macro's en luchten zijn. Ik zie mezelf al helemaal relaxed door de polder lopen met mijn digicam :). Uiteraard zal ik er in moeten groeien, maar waar ik weinig zin in heb is dat ik over een jaar een nieuwe camera moet gaan kopen omdat ik bijv. geen filters (UV / Polarisatie) kan gebruiken.

Verder moet de camera ook wel "point & shoot" functionaliteit hebben aangezien mijn vriendin er ook gemakkelijk foto's mee wil maken (bijv. op vakantie). Dus het is ook wel handig dat er niet alleen handmatige instellingen mogelijk zijn (geld volgens mij wel voor elke camera). Ik wil in iedergeval geen ultra compacte camera omdat ik echt iets wil vasthouden. De camera mag echter ook weer niet te groot (tja.. vriendin).. dus bijv. geen enorme lens van 10cm.

Ik vroeg ook nog het volgende af:
  • Is optische 10x zoom noodzakelijk als je objecten vanaf een afstand van 100m (zeg een keeper op een voetbalveld) wilt fotograferen? Of kan je dan ook prima af met 4x zoom?
  • Beeldstabilisatie? Scheelt het veel bij lage zoom (in combinatie met point & shoot)? Of heb je daar alleen wat aan als je vanuit de bus op 10x zoom een foto wilt nemen?
  • Zijn filters mogelijk op een standaar compact camera (Canon A610)

Mijn voorkeur gaat overigens uit naar de FUJI-Finepix s5600 (5 mp / geen stabilisator) of de Olympus SP-500 (6mp / wel stabilisator). Het lijken mij beide mooie camera's. Is dat een verstandige keuze? Of zijn er ook nog camera's die aan mijn wensen voldoen, maar niet in het lijstje staan?

edit:

de Olympus C-765 verwijderd.. De SP-500 is een stuk beter!

Standeman wijzigde dit bericht 28-09-2005 11:20 (12%)

The major difference between a thing that might go wrong and a thing that cannot possibly go wrong is that when a thing that cannot possibly go wrong goes wrong it usually turns out to be impossible to get at or repair.

Weer één die een goede camera zoekt.

Wat graag zou willen:

-(Goede) Macro camera
-Sluitertijd kunnen instellen
-Serieopnamen kunnen maken
-Ongeveer 5 megapixels
-Redelijk Klein formaat + het oog wilt ook wat
-Duidelijk lcd scherm
-Accu of baterijen die (redelijk) lang mee gaan
-Webcam functie zal leuk zijn, maar is niet nodig
-Prijs ca. ¤325 tot max. 400 inclusief kaartje (512 of 1 gig), extra baterijen (accu) en misschien een beschermhoes.

Wat ik er mee wil gaan doen:

-Ben een beginer die leuke en mooie foto's voor mezelf wil gaan maken.
-volgend jaar ga ik voor 3 weken naar afrika, en daar zou ik ook graag de reis willen vastleggen.
en ik denk niet waar ik naar toe ga dat ze stroom hebben, dus denk ik dat ik voor baterijen moet gaan(?)

Heb al diverese websites gekeken maar word er niet heel erg veel wijs uit (zoveel keus). Heb wel een aantal camera's
gevonden die ik of erg mooi vind, of de beschrijving wel okč lijkt.Ik zou graag van anderen horen wat ze ervan vinden.
Ook als ze betere keuzes hebben hoor ik die graag!

*Nikon COOLPIX 7900 (of de Nikon Coolpix 5900)
*Pentax optio s5z
*Canon Digital IXUS 50
*Kodak EASYSHARE V550 (ziet er persoonlijk bruut uit), baterij duur is een stuk minder, heb ik ergens gelezen.
*Olympus c-55 zoom, toch wat aan de grote kant voor mij... denk ik?
*Canon A610 of de A620

Alvast bedankt!

..

mzzlaar wijzigde dit bericht 28-09-2005 11:39 (100%)

LOST...niet de serie.

quote:

@mzzlaar:
Als je jou lijst van je bericht met nieuwe camera types wilt aanvullen , doe dit dan aub in je eerste post, en niet een gehele quote en deze dan aavullen en posten. Er ontstaat nu een soort van flinke dubbelpost. :|
Of vermeld alleen je aanvulling in een volgende post (...door de eerste lap tekst weg te halen in je quote bericht kan je de "schade" nu nog wat beperken... ;) ).

LOST wijzigde dit bericht 28-09-2005 08:26 (3%)

quote:
LOST schreef op woensdag 28 september 2005 @ 08:26:
[...]

@mzzlaar:
Als je jou lijst van je bericht met nieuwe camera types wilt aanvullen , doe dit dan aub in je eerste post, en niet een gehele quote en deze dan aavullen en posten. Er ontstaat nu een soort van flinke dubbelpost. :|
Of vermeld alleen je aanvulling in een volgende post (...door de eerste lap tekst weg te halen in je quote bericht kan je de "schade" nu nog wat beperken... ;) ).
Er is idd wat fout gegaan :/ ...hopelijk zo beter.. ;)

prutser 1e klasse

*kick*

Niemand een advies over welke camera ik het beste kan kiezen?

The major difference between a thing that might go wrong and a thing that cannot possibly go wrong is that when a thing that cannot possibly go wrong goes wrong it usually turns out to be impossible to get at or repair.

quote:
Standeman schreef op donderdag 29 september 2005 @ 13:08:
*kick*

Niemand een advies over welke camera ik het beste kan kiezen?

je bent er nog een paar vergeten:
Canon S2 IS
Panasonic FZ20
Sony DSC-H1

Heb zelf de Canon en ben er tot nu toe nog altijd erg blij mee. Goede zoom, perfecte video-opties, opzetlenzen mogelijk, filters rechtstreeks (35,5mm) of met adapter (58mm) op de cam, 5MP zie ook de test op http://www.dpreview.com/reviews/canons2is/ voor vergelijkende foto's tussen de S2 IS, FZ5, DSC-H1, Kodak DX7590, minolta Z5 en de S1 IS.
prutser 1e klasse

quote:
kwakke01 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 13:39:
[...]

je bent er nog een paar vergeten:
Canon S2 IS
Panasonic FZ20
Sony DSC-H1

Heb zelf de Canon en ben er tot nu toe nog altijd erg blij mee. Goede zoom, perfecte video-opties, opzetlenzen mogelijk, filters rechtstreeks (35,5mm) of met adapter (58mm) op de cam, 5MP zie ook de test op http://www.dpreview.com/reviews/canons2is/ voor vergelijkende foto's tussen de S2 IS, FZ5, DSC-H1, Kodak DX7590, minolta Z5 en de S1 IS.
Nog vergeten mijn budget erbij te zetten. Dat is tussen de ¤ 300 en ¤ 400. Dus dan valt de S2IS en de FZ20 eigenlijk af.

In de pricewatch staat secure digital geheugen met verschillende snelheden. Weet iemand wat de maximale schijf snelheid van de ixus 40/50 is?

Even een hele algemene vraag. Als ik een camera van rond de 300 euro zoek, van de merken Nikon en Samsung, zie ik twee modellen. Beide hebben ze 7.0 megapixel. Maar welke lens zal beter zijn? Mijn gevoel zegt namelijk heel sterk dat de Nikon-lens beter is. Ik wil dus graag weten welke lenzen bij een camera van 300 euro over het algemeen beter zijn: die van Nikon of Samsung? En zou ik voor rond de 300 euro niet veel beter een Canon uit de Powershot-serie kunnen kopen?; heb ik dan niet veel mooiere foto's?

hietahh wijzigde dit bericht 01-10-2005 17:34 (17%)

Het is hier vrij rustig... :'(

Zou iemand mij kunnen helpen met keus te maken, of advies te geven :?

quote:
hietahh schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:33:
Even een hele algemene vraag. Als ik een camera van rond de 300 euro zoek, van de merken Nikon en Samsung, zie ik twee modellen. Beide hebben ze 7.0 megapixel. Maar welke lens zal beter zijn? Mijn gevoel zegt namelijk heel sterk dat de Nikon-lens beter is. Ik wil dus graag weten welke lenzen bij een camera van 300 euro over het algemeen beter zijn: die van Nikon of Samsung? En zou ik voor rond de 300 euro niet veel beter een Canon uit de Powershot-serie kunnen kopen?; heb ik dan niet veel mooiere foto's?
De Nikon lens uit de 5900 komt met regelmaat als de betere uit verschillende tests. Samsung is een prima merk maar ik zou toch echt voor een echt fotomerk gaan. Al is het maar voor het gevoel. :) Maar staar je niet blind op die megapixels, er zijn zat andere criteria. De grotere lens is wat lichtsterker en dus wat veelzijdiger (binnen/buiten). Hoe ligt de camera in de hand etc

Fiat Iustitia Et Pereat Mundus

quote:
mzzlaar schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 18:33:
Het is hier vrij rustig... :'(

Zou iemand mij kunnen helpen met keus te maken, of advies te geven :?
Ik heb de camera's voor je op een rijtje naast elkaar gezet: Klik
Alleen de olympus camera kon ik daar niet vinden dus heb ik degene gekozen die qua naam het dichtste in de buurt kwam. namelijk de c-5500

Ik heb per eis de beste camera(s) van best naar minst (in mijn ogen) erbij gezet:
-(Goede) Macro camera
A610/A620 hebben een macro van 1cm. Ixus heeft een macro van 3cm en de andere 4 of meer.

-Sluitertijd kunnen instellen
A610/A620 de rest van de camera's kan dat niet volgens dpreview.

-Serieopnamen kunnen maken
Kodak schiet in de Continuous Drive 3 beeldjes per seconde, maar heeft een max van 5.
Daarna volgt de A610 met 2.4 fps maar wat de maximum is staat er niet bij. Kan ook zijn dat die er niet is.

-Ongeveer 5 megapixels
Niet op letten. 5 megapixel, of 4 megapixel of 7 maakt allemaal niet veel uit. Alleen als je wat wilt croppen aan je foto is het handig om wat meer megapixel te hebben. Verder is het alleen nuttig voor hele afdrukken groter dan a4 formaat. Maar dan heb je eigenlijk al genoeg aan 4mp.

-Redelijk Klein formaat + het oog wilt ook wat
de Optio Sz5 is het kleinste, mooiste moet je zelf uitmaken.

-Duidelijk lcd scherm
Dat kan ik niet vinden. De kodak heeft het meeste pixels (230.000) in het lcd, dus misschien wat scherper, maar de A610/A620 hebben een draaibaar display.

Wat misschien handig is om ook op te letten. Wil je een optische zoeker hebben, waar je dus met je oog door kijkt. Dat hebben sommige camera's niet. En kijk naar wat voorbeeld foto's, want specs alleen zeggen niet alles. Het gaat uiteindelijk toch om de foto's

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws