Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Albert11 schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 17:50:
Beste mensen,

ik heb een computer besteld met:

Moederbord MSI K8N Neo2 Platinum-54G
Intern geheugen: 2x 512 MB (1GB)
Processor: AMD Athlon 64 3000+
Harddisk: Maxtor DiamondMax Plus 9DS (120 GB)
Videokaart: MSI RX9600XT-TD128 (128 MB DDR-SDRAM) (ATI Radeon 9600XT Chipset)

Ik heb een voeding van 400W
Zou die het trekken?
350W A-merk zou het moeten kunnen trekken

Reg. datum: 01 september 2001

quote:
Albert11 schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 17:50:
Beste mensen,

ik heb een computer besteld met:

Moederbord MSI K8N Neo2 Platinum-54G
Intern geheugen: 2x 512 MB (1GB)
Processor: AMD Athlon 64 3000+
Harddisk: Maxtor DiamondMax Plus 9DS (120 GB)
Videokaart: MSI RX9600XT-TD128 (128 MB DDR-SDRAM) (ATI Radeon 9600XT Chipset)

Ik heb een voeding van 400W
Zou die het trekken?
Lees de startpost en kom nog eens terug :)

Reg. datum: 08 december 2003

k ga mezelf nog maar is trakteren op 250 GB hd :9

zou mijn Antec 450 watt
(uit de Sonate II) het trekken met nog een extra hardeschijf?
Het is normaal een echt A-Merk voeding.

dit is wat er nu al in mijn pc zit

-AMD 64 4200+
-Asus a8nsli
-ASUS TOP 7800GTX
-MAXTOR 250.0Gb SATA 16Mb 6L250S0
-PCI kaartje
-dvd brander
-dvd speler

dit loopt stabiel natuurlijk ;)

volgens xtreme PSU calculator zou het moeten gaan maar toch nog even hier navragen

Never Argue With An idiot. They'll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience!

Bedankt voor de antwoorden, ik heb in de bios gekeken maar er staat geen shutdown temp ingesteld. Eigenlijk verdenk ik de temperaturu nu meer als de voeding. Ik heb wat rondgekeken en 53 graden is misschien id wat hoog. Ik heb alleen geen id hoe het komt dat ze dan nu ineens te hoog zijn. Ik zag mijn koeler wel een keer schoonmaken. Ik dacht aan de real power omdat die te koop was bij mijn lokale pc winkel en ik er dus wat meer over op zocht. Jammergenoeg zijn de meeste reviews op het internet vaak over duurdere voedingen maar ik heb begrepen dat huntkey ook wel goed is. Die zijn ook niet al te duur. Maar ik ga eerst wel kijken of ik de temp naar beneden kan krijgen.

langezwieper: moet lukken.

DarkLoki: stof op de koellichaam en/of de fan scheelt zo een paar graden. Heb je al geprobeerd je kast open te zetten en er een tafelventilator op te zetten? Zo kun je kijken of het met een lagere temperatuur opgelost is.

quote:
Jan schreef op woensdag 14 september 2005 @ 15:13:
DarkLoki: stof op de koellichaam en/of de fan scheelt zo een paar graden. Heb je al geprobeerd je kast open te zetten en er een tafelventilator op te zetten? Zo kun je kijken of het met een lagere temperatuur opgelost is.

Inderdaad, goede tip om op deze manier de temperatuurskwestie te kunnen schrappen op het lijstje van oorzaken.
Persoonlijk verdenk ik nog altijd de voeding. 53 graden zou echt geen probleem mogen zijn op stock-snelheid. Maar probeer uitsluitsel te krijgen door zelf enkel proefondervindelijke testjes te doen.

Ik heb me koeler schoongemaakt, ben er een hele tijd mee bezig geweest en hij is nu grotendeels stofvrij. Ik start dus mijn computer weer op en wat blijkt weer 53 graden idle op stock snelheden 8)7

Ik heb er ook een casefan op laten blazen maar dat hielp ook niet, hij werd zelfs wat warmer. Hier heb ik dus ook niet veel aan. Ik heb verder ook geen id hoe ik de temp naar beneden moet halen nu.

Dat maakt denk ik de voeding wel weer hoofdverdacht nr1. Is het verschil in gebruikte energie zo groot tussen 2200mhz en 1400 mhz?? Ik ga maar weer op zoek naar een voeding. De real power is wel een beetje prijzig maar ik wil nu wel een goede voeding waar ik ook een tijdje mee door kan.

quote:
DarkLoki schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:23:
Ik heb me koeler schoongemaakt, ben er een hele tijd mee bezig geweest en hij is nu grotendeels stofvrij. Ik start dus mijn computer weer op en wat blijkt weer 53 graden idle op stock snelheden 8)7

Ik heb er ook een casefan op laten blazen maar dat hielp ook niet, hij werd zelfs wat warmer. Hier heb ik dus ook niet veel aan. Ik heb verder ook geen id hoe ik de temp naar beneden moet halen nu.

Dat maakt denk ik de voeding wel weer hoofdverdacht nr1. Is het verschil in gebruikte energie zo groot tussen 2200mhz en 1400 mhz?? Ik ga maar weer op zoek naar een voeding. De real power is wel een beetje prijzig maar ik wil nu wel een goede voeding waar ik ook een tijdje mee door kan.

Ik raad je de Real Power niet aan vanwege de zwakke 12V lijnen. En ja, het verschil tussen 2200MHz en 1400MHz is groot. Het scheelt bij gelijk voltage bijna de helft.
Werkt je temperatuursensor wel goed als ie nog steeds 53 graden is? Voel eens aan de heatsink, wordt die heet? Als je CPU 53 graden is, dan zou je je koeler niet lang vast moeten kunnen houden.

Als ik me computer net aan heb zie ik wel gewoon de temp omhoog gaan en als ik een spel speel (op 1400mhz dan) gaat de temp ook gewoon omhoog. Nu heb ik hem dus weer teruggeclocked en is me temp volgens speedfan 47 graden (het moederbord monitor programma corecenter geeft nu 41 graden aan maar die lagere temperaturen gaf dit programma pas aan nadat ik de laatste versie instaleerde dus die waardes geloof ik niet helemaal). Me heatsink voeld koel aan die kan ik zeker lang vasthouden. Op stock snelheden zou ik even moeten kijken maar heb ik wel eens gevoeld en was volgens mij vrij warm maar dan kon je hem nog wel een tijdje vasthouden. (misschien gaat dit wel een beetje offtopic zo :X )

Het probleem is dat ik me niet kan voorstellen dat in 1 a 2 sec me cpu zo snel warmer word dat hij daardoor uitschakeld.

Mijn lokale pc winkel zegd dat huntkey voedingen ook wel goed zijn maar dat lijkt me ook een goedkoop merk.

quote:
DarkLoki schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:40:
Het probleem is dat ik me niet kan voorstellen dat in 1 a 2 sec me cpu zo snel warmer word dat hij daardoor uitschakeld.

Mja dat blijft een feit he.
Is de koeler volledig goed geinstalleerd en op de juiste manier koelpasta gebruikt? Voel verder zeker eens aan de heatsink zoals Jan al zei. En als je de kans krijgt om eens met een betere krachtigere voeding te testen, laat die kans dan zeker niet liggen!

Ik had eerder al die koelpasta opnieuw gedaan, ik heb nu een heel klein laagje op de core gesmeerd en de koelpasta op de koeler waar hij boven de core zit er afgeschraapt. Dit lijkt me wel goed aangezien ik heb begrepen dat je zo min mogenlijk koelpasta moet gebruiken. Maar het zou inderdaad kunnen dat de warmte niet goed op word overgegeven aan de heatsink. Het gaat hier trouwens om een spire whisperrock IV

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

Hallo mensen,
Ik koop vanavond een nieuwe computer, en het liefst geen nieuwe voeding. De nieuwe specs zijn als volgt:

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX1024-3200C2)
AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB)
Arctic Cooling Freezer 64 (Socket 754/939/940)
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID)
Club3D Geforce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) CGNX-G786VDD
Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)

+ de oude specs:
Creative Soundblaster Live! 5.1 16bit
Maxtor ATA 60GB 7200rpm
DVD-rom player
Floppy drive

Edit:
Oja, wat ik er mee doe, is af en toe een FPS a la UT2004 spelen, filmpje kijken, beetje 3D'en en wat progwerk. Hij staat een uur of 10 gemiddeld per dag aan. /edit

De voeding die ik nog heb liggen is een Chieftec HPC-360-202. Deze doe ik het liefst niet weg, omdat hij best goed is volgens naps.
Met de PSU calculator kom ik op zo'n 300W op 100%. Dat betekent een marge van 60W. Ik weet niet wat dat betekent. Moet ik nu toch een nieuwe voeding er bij aanschaffen?

DOT wijzigde dit bericht 14-09-2005 21:21 (10%)

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

ik heb een kort vraagje, is een asus voeding goed t.o.v. een aopen xpower, omdat een asus voeding voor minder geld meer watts biedt.

E6600, P35C-DS3R,PQI 2gb PC6400, 250GB samsung SP2504c , 6600 Silencer, Samsung Syncmaster 226BW, CM Stacker stc-t01,

Meten is weten

Een nuttig en leerzaam linkje voor dit topic

http://www.silentpcreview.com/article28-page1.html

(komt er hopelijk eens een einde aan)

quote:
Remco56 schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:17:
Ik koop vanavond een nieuwe computer
Klinkt alsof het de normaalste zaak is in de wereld om elke avond een nieuwe computer te kopen :+
quote:
Pas op met deze combinatie van moederbord en hd !!!
quote:
Hallo mensen,
Ik koop vanavond een nieuwe computer, en het liefst geen nieuwe voeding. De nieuwe specs zijn als volgt:

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX1024-3200C2)
AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB)
Arctic Cooling Freezer 64 (Socket 754/939/940)
Club3D Geforce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) CGNX-G786VDD

+ de oude specs:
Creative Soundblaster Live! 5.1 16bit
Maxtor ATA 60GB 7200rpm
DVD-rom player
Floppy drive

Edit:
Oja, wat ik er mee doe, is af en toe een FPS a la UT2004 spelen, filmpje kijken, beetje 3D'en en wat progwerk. Hij staat een uur of 10 gemiddeld per dag aan. /edit

De voeding die ik nog heb liggen is een Chieftec HPC-360-202. Deze doe ik het liefst niet weg, omdat hij best goed is volgens naps.
Met de PSU calculator kom ik op zo'n 300W op 100%. Dat betekent een marge van 60W. Ik weet niet wat dat betekent. Moet ik nu toch een nieuwe voeding er bij aanschaffen?
Zolang je niet gaat overklokken heb ik het gevoel dat hij het zal aankunnen. Zal toch op het randje zijn, maar als je hem al in bezit hebt, zou ik het gewoon proberen en zien of het problemen geeft!
quote:
__xeno__ schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:36:
ik heb een kort vraagje, is een asus voeding goed t.o.v. een aopen xpower, omdat een asus voeding voor minder geld meer watts biedt.
Euhm, je blijft wel heel algemeen hé. Over welke 2 respectievelijke voedingen heb je het dan? En wat versta je onder 'goed' en 'meer watts'. Ik zou zeggen probeer zoveel mogelijk info en reviews te vinden op het net over beide kandidaten. Ga je er vervolgens in verdiepen, en trek er je conclusies uit. Misschien staat in de topic start een goede tip?

disco stu wijzigde dit bericht 14-09-2005 23:28 (18%)

cheese man

quote:
disco stu schreef op woensdag 14 september 2005 @ 23:22:

Pas op met deze combinatie van moederbord en hd !!!

Ok, bedankt voor je antwoord. Het wordt uiteindelijk toch pas morgen dat ik die computer koop. Ik zal het voorlopig op deze voeding houden. Ik zal ook even kijken wat je bedoelt met die combinatieproblemen.

quote:
Klinkt alsof het de normaalste zaak is in de wereld om elke avond een nieuwe computer te kopen :+
Ja, je moet toch wat he. ;)

DOT wijzigde dit bericht 14-09-2005 23:41 (18%)

turn around and feel the vibe

Nog geen twee weken had ik het al gevraagd, en antwoord gekregen, maar er gaan weer wat dingen veranderen!
Eerst mijn systeem

Gigabyte 8knxp (rev2.0)
P4 3.4 @ 3,42 Ghz (s478)
Twinmoss 2x512MB dual channel gegeugen
Asus 6800LE 12x1,6vp
Audigy 2ZS
NEC DVD-brander
LG DVD speler
Maxtor 80GB intern
Floppy drive
Lian Li pc-61 (4 fans)
Topower 370W

overclocken kan ik niet (geen verstand van) misschien dat ik me hier nog weleens in verdiep, maar dat is pas van latere zorg!

Ik speel veel FM2005, en af en toe eens spellen zoals Dungeon Siege II, Warhammer DoW, Warcraft III.

Ik vindt dat die topower een enorme herrie maakt. Ik vraag me dus af wat voor een voeding heb ik nodig, hij moet vooral stiller zijn?

Daarnaast ben ik nu dus alweer van plan mijn 6800LE in te ruilen voor een 6800GT.

Ik had in eerste instantie gekozen voor een Nexus 400W voeding. Maar aangezien ik nu toch een 6800GT wil gaan halen vraag ik me af of dat wel voldoende is (dat zal wel) maar wat ik bedoel is dat de voeding niet op zo'n hoge belasting komt dat die heel hard moet gaan draaien, dan koop ik liever een zwaardere voeding (480W) die dan procentueel minder belasting heeft en dan minder hard hoeft te draaien en daardoor minder geluid zal maken?

Ik vraag me trouwens af, hoe weet je nu hoeveel wat elk onderdeel van je pc nodig heeft?

el-jorge wijzigde dit bericht 15-09-2005 09:27 (4%)

Asus P5B-E | Intel C2D E6400 + Scythe Ninja | 2GB Kingston HyperX 6400 | XFX 7950GT XXX (passief) | Samsung 205BW | WD Raptor 74GB | Seagate 7200.10 320GB | Auzentech X-Fi Prelude | Gigaworks T20 | Sennheiser HD595 SE | Tagan TG480-U15 | Lian Li PC-60b

Je kan altijd een PSU-calculator gebruiken om te zien welk onderdeel hoeveel watt vraagt, maar deze werken altijd met de maximum waarde en met soorten van onderdelen (dus ze kijken gewoon: een hd verbruikt X aantal watt, maar ze kijken niet naar het verschil tussen een hd van het ene merk of een hd van het andere merk...)
Met een 480W A-merk voeding zou je toch wat reserve moeten hebben, met inderdaad als gevolg, dat de voeding niet op volle toeren gaat draaien. Als je stil wil kan je ook fanless voedingen overwegen of semi-fanless. En anders kijk je gewoon maar naar de stille voedingen in de 480W range van alle A-merken. Goed vergelijken met elkaar, veel reviews lezen, en verder je eigen gevoel volgen, en zo kom je tot de perfecte voeding voor jou. :)

turn around and feel the vibe

quote:
disco stu schreef op donderdag 15 september 2005 @ 10:29:
Je kan altijd een PSU-calculator gebruiken om te zien welk onderdeel hoeveel watt vraagt, maar deze werken altijd met de maximum waarde en met soorten van onderdelen (dus ze kijken gewoon: een hd verbruikt X aantal watt, maar ze kijken niet naar het verschil tussen een hd van het ene merk of een hd van het andere merk...)
Met een 480W A-merk voeding zou je toch wat reserve moeten hebben, met inderdaad als gevolg, dat de voeding niet op volle toeren gaat draaien. Als je stil wil kan je ook fanless voedingen overwegen of semi-fanless. En anders kijk je gewoon maar naar de stille voedingen in de 480W range van alle A-merken. Goed vergelijken met elkaar, veel reviews lezen, en verder je eigen gevoel volgen, en zo kom je tot de perfecte voeding voor jou. :)

disco stu,
Bedankt voor je hulp en advies en geduld. Ik heb een Nexus 5000 (500W) besteld :D, ik ben benieuwd!

Asus P5B-E | Intel C2D E6400 + Scythe Ninja | 2GB Kingston HyperX 6400 | XFX 7950GT XXX (passief) | Samsung 205BW | WD Raptor 74GB | Seagate 7200.10 320GB | Auzentech X-Fi Prelude | Gigaworks T20 | Sennheiser HD595 SE | Tagan TG480-U15 | Lian Li PC-60b

Its just a matter of time...

Hier nogmaals het bericht, maar dan op de juiste plaats :+ :
Ik heb net mijn 400 watt voeding verkocht, maar heb nog steeds geen nieuwe. Ik heb al een tijdje rond gekeken en kwam uit bij dezen:
- Nexus NX-5000 (500watt)
- Seasonic S-12 500watt
- OCZ Powerstream 520watt
De Seasonic S-12 is alleen (voor zover ik weet) nergens te krijgen in Nederland. Dus het komt nu nog aan op de Nexus en de OCZ, heeft iemand een tip voor mij of ervaring met 1 van de 2 of beide?

Wachtend op de Q9450...

cheese man

Nog even terugkomend op mijn Chieftec hpc-360-202; deze is 20pins. Ik heb wat rondgelezen, maar ik kom er niet echt uit. Is een verloopstekkertje naar 24pins goed genoeg, of sloop ik daar alleen m'n pc maar mee?

quote:
Remco56 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 20:02:
Nog even terugkomend op mijn Chieftec hpc-360-202; deze is 20pins. Ik heb wat rondgelezen, maar ik kom er niet echt uit. Is een verloopstekkertje naar 24pins goed genoeg, of sloop ik daar alleen m'n pc maar mee?
Je kan een verloopstekkertje naar 24 pins gebruiken (of normaal gezien kan je de 20pins voedings stekker zelfs gewoon in de 24pins mobo stekker pluggen en die 4 extra pinnetjes gewoon openlaten). Persoonlijk zou ik wel een verloopstekkertje nemen. Je kan dan gewoon proberen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je mobo niet genoeg stroom krijgt en dat je dat merkt in de stabiliteit. Dan zal je een 24pins voeding moeten aanschaffen.

Wie van de bezoekers in dit topic heeft ervaring met het in duitsland kopen van een seasonic voeding? reageren kan in dit topic.

Asus P4P800 Deluxe, Intel P4 3,0 GHz HT, Asus X800XL 2xDVI, Kingston 1024MB Dual Channel Kit, Seasonic S12-430, Sony Playstation 2 met O2mod en PS2VGA kabel. Beide aangesloten op Acer AL922 en op een 63cm Televisie

Om niet weer de hele post het hele topic te herhalen quote ik mezelf maar even:
quote:
Eldee schreef op maandag 12 september 2005 @ 00:27:
[...]
Het Dual Core systeem draait op zich prima met deze voeding, ook onder full proc load. Het NVidia monitoring tooltje klaagt echter dat de videokaart te weinig stroom krijgt zodra de kaart belast wordt, b.v. door 3D benchmarks of 3D games. Ik heb de 12V lijn met een multimeter nagemeten, en deze is idle 11,87V en zakt onder full load naar 11,79. Ik voreg me af of soms net iets te laag zou kunnen zijn...

Vervolgens heb ik er een Antec SmartPower 2.0 SP500 in gehangen, om te kijken of dit het videokaart probleem zou oplossen.
[...]
Helaas geeft het NVidia monitoring tooltje ondanks dit alles nog steeds dezelfde melding. :(

Ik ben dus maar eens gaan uitzoeken of het NVidia monitoring tooltje het niet mis heeft, of dat m'n 6600GT niet helemaal lekker is. Ik heb nog geen oplossing / uitslag, die zal ik, zodra ik ze heb hier laten weten...

Bij deze dus:
Kom net bij m'n leverancier vandan, en het bleek idd dat die XFX 6600GT niet helemaal lekker meer was. Apart is dat ook m'n leverancier het (ook) vreemd vond dat er géén molex en/of PCIe-power aansluiting op de 6600GT zat, terwijl er wel de mogelijkheid voor op de printplaat aanwezig waren. Misschien een vreemde/slechte serie? Enfin, ik heb 't opgelost door - met bijbetaling - een kaart te nemen die wel een PCIe power aansluiting heeft: GF7800GT :P

note for mods: waarom ik het in dit topic toch iets uitgebreider vertel is dat het probleem zich kenmerkte door de melding dat de videokaart onvoldoende stroom kreeg.

Eldee wijzigde dit bericht 17-09-2005 05:38 (18%)

offtopic : Euhm voor zover ik weet heeft geen enkele 6600GT een extra power aansluiting (en dan heb ik het over PCI-E). De mijne heeft ook voorzien op de printplaat voor aansluiting maar wil niets zeggen.

disco stu wijzigde dit bericht 16-09-2005 21:21 (7%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws