Hoofdcategorieën
Topicacties

Welke voeding heb ik nodig? Deel 13

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 27 september 2004

Ik heb een Asus A7N8X-E Deluxe moederbord en wil graag een ATX2.0 of ATX2.01 voeding kopen. Mijn oog is gevallen op de Coolermaster Extreme power 430W http://www.alternate.nl/h...ils.html?artno=TN4M21&;. Omdat deze voeding geen -5 lijn heeft weet ik niet of dat problemen gaat opleveren met mijn moederbord. Ik kon het niet op got vinden en ook niet in mijn handleiding van mijn mobo. Mijn mobo heeft nml wel onboard geluid die vaak de -5 lijn nodig heeft

Asus A7N8X-E Deluxe, AMD Athlon XP 2800+, 2 * 512 mb ram (dual PC3200), 160 gb hd (7200 rpm, 8 mb), Asus V9999LE @ GT

Reg. datum: 22 mei 2005

quote:
dev icey schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 12:35:
Mooie topicstart, maar misschien nog even handig de volgende 2 links toe te voegen:
dev icey in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 12" mijn review over de tagan U15 voeding en een linkje naar deel 12: Welke voeding heb ik nodig? Deel 12
Probleem is dat de post met topicstart momenteel volledig vol is, en krijg er niets meer bij. Excuseer. Ben aan het zien of ik er nog een mauw aan kan passen...

Acties: [view]

Door: Terw_Dan
Moderator PMG/OM/ Reviewer
Knuffelkubus O+

quote:
wilcodl schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:24:
Ik heb een Asus A7N8X-E Deluxe moederbord en wil graag een ATX2.0 of ATX2.01 voeding kopen. Mijn oog is gevallen op de Coolermaster Extreme power 430W http://www.alternate.nl/h...ils.html?artno=TN4M21&;. Omdat deze voeding geen -5 lijn heeft weet ik niet of dat problemen gaat opleveren met mijn moederbord. Ik kon het niet op got vinden en ook niet in mijn handleiding van mijn mobo. Mijn mobo heeft nml wel onboard geluid die vaak de -5 lijn nodig heeft
de -5v lijn wordt eigenlijk alleen door legacy meuk gebruikt. Gezien je die in huidige pcs niet meer vindt (of vrijwel niet meer) kun je er vanuit gaan dat dit geen problemen gaat geven.
Reg. datum: 05 juni 2003

post deleted wegens off-topic

Eldee wijzigde dit bericht 12-09-2005 20:01 (96%)

disco stu wijzigde dit bericht 13-09-2005 12:58 (90%)

Reg. datum: 05 februari 2005

Ik zit te twijfelen tussen deze 3 stille voedingen welke zou het beste zijn?
Huntkey LW-6300H ¤23
Huntkey LW-6350SH ¤26
Huntkey LW-6400H ¤27
Fortron FSP300-60THN-P ¤31

En hoe zit het met de stilheid bij huntkey tussen de 12 en 14 cm fan is die 14 stiller?
Of moet ik toch voor een andere voeding gaan.

gyjo wijzigde dit bericht 11-09-2005 10:34 (10%)

Reg. datum: 12 december 2003

in principe, hoe groter de fan, hoe stiller, een 12 cm casefan is stiller dan een 8 cm casefan. ze hoeven minder hard te draaien om zelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen.

ik ben verder niet bekend met de overige voedingen...

Een andere manier om ertegenaan te kijken kan zijn: een 12cm fan is meer voorkomend ->meer research naar gedaan, betere markt -> betere prijs/kwaliteit/grootte verhouding -> betere lawaai/verplaatsingsvolume verhouding...

Maar ik denk echter ook dat de 14cm wel stiller gaat zijn in dit geval.

Reg. datum: 06 september 2001

quote:
wilcodl schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:24:
Het hangt er denk ik vanaf wat voor onboard audio er op het mobo zit, want ze hebben het niet allemaal nodig. Beste kun je even navragen bij Asus (NL) denk ik.

Inderdaad:
- kijken op de website en handleiding of er melding van gemaakt wordt dat hij -5V nodig heeft (bij MSI wordt dit bijvoorbeeld gedaan)
- navragen bij de fabrikant zelf
- eens kijken wat de ervaringen van GOTers zelf zijn die dit mobo hebben in combinatie met een voeding zonder -5V hebben

Misschien kunnen we een lijst aanleggen met moederborden die een -5V lijn nodig hebben voor volledige functionaliteit?

Reg. datum: 06 september 2001

quote:
disco stu schreef op zondag 11 september 2005 @ 16:44:
Misschien kunnen we een lijst aanleggen met moederborden die een -5V lijn nodig hebben voor volledige functionaliteit?

Dan lijkt het me handig ook te vermelden welke moederboarden het niet nodig hebben, zodat men daar ook niet lang naar hoeft te zoeken.
Aparte topic daarvoor lijkt me handiger met uitsluitend de vermelding van merk en type moederboard en of -5V nodig is of niet.

alm wijzigde dit bericht 11-09-2005 16:55 (15%)

Inderdaad, topic zou dan wel thuishoren in Processors mobo's en geheugen. Daar een topic openen waarin iedereen zoveel mogelijk types kan posten en of je het ervoor nodig hebt, als je het nodig hebt, dan ook vermelden waarvoor (zou misschien ook handig zijn).

post deleted wegens overbodig

Eldee wijzigde dit bericht 12-09-2005 20:00 (103%)

[dit is een ge-update versie van m'n eerdere post in dit topic, aangezien ik mijn eerste post heb opfgeofferd voor uitbreiding van de startpost.]

Ik heb een 'leuke' ervaring te delen, waar misschien nog een uitdaging in zit voor de verzamelde experts, en die hopelijk informatief is voor mensen met minder kennis & ervaring die in de toekomst een nieuwe PC willen gaan bouwen en zich afvragen op basis van welke criteria ze een voeding zullen gaan kiezen.

Ik ben een Dual Core PC aan 't opbouwen, en en het is mijn streven hiervoor een voordelige maar voldoende zware voeding te vinden. Het is natuurlijk makkelijk (en wellicht beter) hiervoor een hele zware (en dus dure) voeding aan te schaffen, maar daar gaat het mij in deze situatie niet om.

Let op: Ik loop dus - bewust - het risico componenenten te beschadigen door ze in een systeem te gebruiken met een mogelijk te zwakke voeding! Of dit verstandig is of niet is mijn zaak. Denk hieraan voordat je wat ik doe als leiddraad neemt. Mocht dit als 'aanzetten tot gevaarlijke praktijken' worden gezien haal ik deze post subiet weg >:)

Het systeem:
Mobo: Asus P5WD2- Premium
CPU: Intel Pentium D 820 (2.8 gHz, 2 x 1 MB L2 cache)
Mem: 2 x 1 GB Kingston ValueRam DDR2 PC2-4200
HD: 1 x WD Raptor 36 GB
GPU: NVidia 6600GT PCI-e
DVD: Nec 3520A en Lite-On SOHD-167T

Geplande toekomstige uitbreiding:
2e WD Raptor 36 GB voor Matrix RAID/Stripe

Mijn keuze viel op deze voeding:
MerkType+12V1+12V2+5+3.3+5Vsb-12
ChieftecGPS-450AA-101A141528282,00,5
Gehaald bij Blom Automation (zie PW) voor eur 55,25 incl btw

Het Dual Core systeem draait op zich prima met deze voeding, ook onder full proc load. Het NVidia monitoring tooltje klaagt echter dat de videokaart te weinig stroom krijgt zodra de kaart belast wordt, b.v. door 3D benchmarks of 3D games. Ik heb de 12V lijn met een multimeter nagemeten, en deze is idle 11,87V en zakt onder full load naar 11,79. Ik voreg me af of soms net iets te laag zou kunnen zijn...

Desondanks is het me gelukt de CPU naar een FSB van 257 x 14 = 3364 MHz stabiel (6,5 uur Prime95 stable) te overklokken!

Vervolgens heb ik er een Antec SmartPower 2.0 SP500 in gehangen, om te kijken of dit het videokaart probleem zou oplossen. Specs:
Merk Type +12V1+12V2+5+3.3+5Vsb-12
Antec SmartPower 2.0 SP500171935322,00,3

Deze 500 Watt versie is een zogenoemde modulaire voeding, waarbij de kabels voor de drives en PCI Express niet vastzitten, maar naar behoefte kunnen worden aangekoppeld, zodat je niet niet met een kluwen ongebruikte kabels in je kast blijft zitten. Persoonlijk vindt ik dat een voordeel, terwijl disco stu in de startpost aangeeft hier geen voorstander van te zijn. Pluspunt bij deze voeding is dat zowel de 24 als de 4 polige moederbordaansluitingen wel gewoon vast zitten. Minder patserig/bling-bling/l33t misschien, maar technisch wel beter, imo. Minpunt is dat aan elk kabeltje meerdere connectoren zitten, waardoor je toch nog vaak losse draden overhoudt.

Groot verschil tijdens het gebruik in mijn systeem met de ChiefTec GPS-450AA-101Ais dat de 12V hier begint op 12.34 en zakt tot 12.26, dus een veel hogere waarde.
Helaas geeft het NVidia monitoring tooltje ondanks dit alles nog steeds dezelfde melding. :(

Ik zal kijken of ik binnenkort een complete review over deze voeding kan schrijven.

Ik ben dus maar eens gaan uitzoeken of het NVidia monitoring tooltje het niet mis heeft, of dat m'n 6600GT niet helemaal lekker is. Ik heb nog geen oplossing / uitslag, die zal ik, zodra ik ze heb hier laten weten, maar zonder details, anders wordt 't teveel off-topic.

Update: Voorlopig met de leverancier afgesproken eens langs te gaan met het hele systeem, om te kijken aan welk onderdeel het ligt. Hopelijk de 6600GT, dan krijg ik direct een andere mee.

Edit: In bij m'n leverancier geweest, lees erover in deze post

Eldee wijzigde dit bericht 16-09-2005 20:28 (9%)

Het nVidia Programmatje kan het idd mis hebben. Heb al vaker ervaringen gezien van mensen die zeggen dat dit tooltje idd de boodschap geeft dat er te weinig stroom is voor de videokaart, en dit was dan bij 600W voedingen...
Ik zou zeggen, probeer het volgende eens:
-> stress de pc heel hard, inclusief videokaart zonder overklok en leg een multimeter aan op een molexconnector op de 12V, hou deze ondertussen in het oog
-> als de 12V goed blijft ga je verder en ga je dit herhalen met een lichte overklok en weer testen, werk zo verder af tot je aan de gewenste overklok zit

Ik heb het vermoeden dat je sowieso voluit gaat kunnen gaan met de chieftec en de smartpower, de andere durf ik mij niet uit te spreken, maar dat zou ik testen. Hou gewoon de 12V lijn regelmatig op de multimeter in de gaten, en bouw de overklok geleidelijk aan op. Als je zo voorzichtig te werk gaat loop je geen enkel risico. En zo kan je dus voor elke voeding achterhalen ofdat het probleem bij de voeding ligt, of ofdat het programmatje wel degelijk gewoon fout zit.

Reg. datum: 28 april 2005

Ik heb al een tijdje problemen met de stabiliteit van mijn pc. Vroeger had ik nooit problemen met mijn maar sinds een tijdje valt mijn pc gewoon uit als ik spellen speel of een ander zwaar programma gebruik. Eerst dacht ik dat dit te maken had met de temperatuur van mijn cpu maar deze word stressed 57 graden wat nog moet kunnen voor xp 3200+ denk ik zo. Snel begon ik de voeding te verdenken aangezien de voltages nogal laag bleken te zijn. Namenlijk +12v = 11.78 en -12v = -11.67. Deze voltages zijn nog wel binnen de maximale afwijking. Ik heb hier al eerder mijn systeem gepost en mij wrd veteld dat ik een 350w a-merk moest hebben en 350w haald mijn 400w qtec dus niet maar omdat ik mijn systeem vroeger het altijd perfect deed en omdat ik het niet al te ruim heb zou ik toch graag willen weten of het zeker aan mijn voeding licht.

Heb al gedaan:
Alle onodige dingen afgesloten
Met multimeter alle voltages nameten, zelfde als speedfan.
Andere voeding (300w no name) zelfde symptomen (deze zal ook wel te licht zijn voor mijn systeem) voltages waren wel beter 11.90 op de +12v en -11.87 op de -12v

Op het moment heb ik mijn cpu geunderclocked naar 1100mhz en nu heb ik nooit meer dat mijn systeem zomaar uitvalt.

Mijn systeen:

Amd athlon xp 3200+
MSI k6-delta lsr
MSI radeon 9800 pro 128mb
maxtor sata hd 120gb
dvd lezer, dvd brander, sb live
Q-tc psu 400W big fan ln pfc

Ik heb mijn oog al laten vallen op de cooler master real power 450w maar deze voeding is voor mij toch wel een flinke investering. Ik wil dus voorkomen dat ik deze koop en er dan achter kom dat het er helemaal niet aan lag. Iemand hier meer ervaring meer? Alvast bedankt :)

post deleted wegens overbodig

Eldee wijzigde dit bericht 12-09-2005 20:02 (109%)

disco stu wijzigde dit bericht 13-09-2005 12:58 (92%)

nog een post deleted ;) ik hou van opruimen :o

Eldee wijzigde dit bericht 13-09-2005 09:28 (136%)

Reg. datum: 13 oktober 2003

Voor mij nieuwe project, een mp3 server heb ik een kleine voeding nodig. Ik had er 1 gezien van 80 watt maar ik weet niet of dat wel genoeg is.

Systeem
Epox 8hmmi (M-Atx)
AMD64 Sempron 3000+
512 Mb Ram en
200 Gb S-ata.

Er draaien 2 programma's op en word gebruikt voor af en toe dvd'tje kijken. Zou ik het daarmee redden ?

Opel Corsa GSi 16v Specs PC

quote:
IceFreak schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 07:36:
Voor mij nieuwe project, een mp3 server heb ik een kleine voeding nodig. Ik had er 1 gezien van 80 watt maar ik weet niet of dat wel genoeg is.

Systeem
Epox 8hmmi (M-Atx)
AMD64 Sempron 3000+
512 Mb Ram en
200 Gb S-ata.

Er draaien 2 programma's op en word gebruikt voor af en toe dvd'tje kijken. Zou ik het daarmee redden ?
Gaat volgens mij niet voldoende zijn. Wat is het exacte merk+typenummer en de exacte specificaties van deze 80W voeding? Als je de voeding ter beschikking hebt zonder dat je hem eerst moet kopen of er geld aan uitgeven, kan je natuurlijk ook eens gewoon proberen of hij werkt met dit systeem.
quote:
Gaat volgens mij aan de voeding liggen of aan de temperaturen van de pc (mits het probleem zich niet meer voordoet wanneer je onderklokt). Test eerst eens of het niet aan de temperaturen ligt, en als het dat niet is, kan je met een redelijke zekerheid zeggen dat het de voeding is.

disco stu wijzigde dit bericht 13-09-2005 13:31 (22%)

Reg. datum: 28 april 2005

quote:
disco stu schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 13:25:
Gaat volgens mij aan de voeding liggen of aan de temperaturen van de pc (mits het probleem zich niet meer voordoet wanneer je onderklokt). Test eerst eens of het niet aan de temperaturen ligt, en als het dat niet is, kan je met een redelijke zekerheid zeggen dat het de voeding is.

Bedankt voor het antwoord. Ik heb hem nu weer op zijn normale snelheid lopen (2200mhz). En idle is de temperatuur 53 graden volgens speedfan (48 graden volgens corecenter maar die geloof ik niet helemaal). Stressed temperaturen kan ik niet krijgen aangezien mijn pc nu na 3 seconden prime95 er alweer mee ophoud. Ik heb wat opgezocht op got en 53 is blijkbaar nog wel een aanvaardbare temperatuur voor een barton. En ik denk ook niet dat 3 sec prime95 de temperatuur zo hard omgaan kan laten gaan dat het daaraan licht. Waarschijnlijk zal het dan aan de voeding liggen denk ik zo.

Is de coolermaster real power 450w een goede voeding? De review van t.net is er iniederrgeval erg positief over deze voeding. Ik zal er nog wat meer over opzoeken.

Ik vind het wel raar dat ik bijna een jaar gewoon die qtec voeding heb gehad zonder één enkel probleem :?

Reg. datum: 01 september 2001

Mja, het kan zomaar gebeuren...

Als na 3 sec Prime95 je PC uitvalt dan ligt het heel waarschijnlijk aan de voeding :) De Cooler Master Real Power is een goede voeding, maar waarom haal je niet de Extreme Power? Stuk goedkoper en beide versies (380W / 430W) voldoen prima voor de helft van de prijs :)
53 graden idle is trouwens wel warm, maar niet kritiek voor een Athlon XP. Staat misschien in de BIOS een shutdown temperatuur ingesteld op 60 graden?

quote:
DarkLoki schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:33:
En ik denk ook niet dat 3 sec prime95 de temperatuur zo hard omgaan kan laten gaan dat het daaraan licht. Waarschijnlijk zal het dan aan de voeding liggen denk ik zo.
-> idd, zo zou ik ook redeneren
quote:
Is de coolermaster real power 450w een goede voeding? De review van t.net is er iniederrgeval erg positief over deze voeding. Ik zal er nog wat meer over opzoeken.
-> Die zou zéker voldoende moeten zijn!
quote:
Ik vind het wel raar dat ik bijna een jaar gewoon die qtec voeding heb gehad zonder één enkel probleem :?

mja er zijn een aantal factoren die daarin kunnen meespelen:
->kwaliteit voeding en gebruikte materialen -> invloed op levensduur... (QTec is gekend omwille van zijn crappy kwaliteit en omwille van geen ingebouwde beveiligingen)
-> werkingstemp en koeling
-> gemiddelde belasting
-> stof

Maak het optelsommetje en zo raar is het nog niet ;)

Reg. datum: 13 september 2005

Beste mensen,

ik heb een computer besteld met:

Moederbord MSI K8N Neo2 Platinum-54G
Intern geheugen: 2x 512 MB (1GB)
Processor: AMD Athlon 64 3000+
Harddisk: Maxtor DiamondMax Plus 9DS (120 GB)
Videokaart: MSI RX9600XT-TD128 (128 MB DDR-SDRAM) (ATI Radeon 9600XT Chipset)

Ik heb een voeding van 400W
Zou die het trekken?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: