Hoofdcategorieën
Topicacties

[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 10

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Nieuw Topic
Debian abuser

Het is mij onduidelijk wat een een 64-bitter van AMD mij nu voor opties biedt qua hoeveelheid geheugen. In de dual-cpu draadjes (pre-64 bit tijdperk) klaagden mensen wel eens dat als ze 4GB in hun bord prikten, ze maar 3 (of was het 3.5?) terugvonden.

Van Abbadon vind ik het volgende terug: Abbadon in "Vragen over 64 bits processoren"

Houdt dat dan in dat als je behoefte hebt aan veel geheugen, de hardware het ook fatsoenlijk kan aansturen? En dus niet via PAE? Zit het OS dan nog in de weg? Of kan ik met WXP-64 c.q. Debian met een passende kernel goed uit de voeten?

Wat is eigenlijk op dit moment de maximale hoeveelheid geheugen die een Venice of een Manchester aan kan sturen? Ik neem aan dat je niet 18+ petabyte op je plank kwijt kan, maar ik ben benieuwd naar de huidige (praktische) grens.

"I hope Santa brings me a big bag of coke for Christmas and a whore to snort it from."
#hardewaren, hét hardwarekanaal

quote:
sphere schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 22:00:
Wat is eigenlijk op dit moment de maximale hoeveelheid geheugen die een Venice of een Manchester aan kan sturen? Ik neem aan dat je niet 18+ petabyte op je plank kwijt kan, maar ik ben benieuwd naar de huidige (praktische) grens.
Met 4 modules/CPU en 4 gb/module kom je dan op 16 gbyte/CPU uit. In een quad-CPU system heb je dan 64 gbyte.

Reg. datum: 21 juni 2005

quote:
Aight! schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 00:30:
[...]

Nee te duur, kan je beter een Dual Core halen voor die prijs.
Maar wat wil je gaan doen?
Die Hard overlocken met Peltiers, e.d dan is hij wel intressant aangezien je MP dan omhoog kan overlocken, zo niet, ga dan voor een 4000+ als je alleen single core performance wilt.
Maar dan kan je nog beter eigenlijk voor een X2 gaan.

Maja ligt eraan wat je wilt doen.

het is voor gamen en 3dmark prestaties (spellen lopen toch al top met 2 6800u's), ik heb geen peltiers etc, alleen water.
ik kan hem voor een 3500+ en dan 300 euri erbij krijgen, maar ik denk dat ik hem maar laat liggen dan, heb ik tenminste geld voor extra hd's etc.

wanneer gaan de dualcore processoren in prijs dalen?

Debian abuser

quote:
OlafvdSpek schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 22:25:Met 4 modules/CPU en 4 gb/module kom je dan op 16 gbyte/CPU uit. In een quad-CPU system heb je dan 64 gbyte.

Op zich een duidelijk verhaal, maar als je op de ASUS site kijkt naar de A8N-E bijvoorbeeld, dan staat er in de specs:

Geheugen:

4 x 184-pins DIMM Sockets ondersteunen maximaal 4 GB DDR400/DDR333/DDR266 ECC/ niet-ECC ongebufferd DDR SDRAM-geheugen
Dual Channel-geheugenarchitectuur

http://nl.asus.com/prog/spec.asp?m=A8N-E&langs=10

Met de memcontroller on-die snap ik niet waarom dan die limitatie op 4GB ligt. Of is het lomp geformuleerd, en bedoelen ze 4GB per reep?

"I hope Santa brings me a big bag of coke for Christmas and a whore to snort it from."
#hardewaren, hét hardwarekanaal

Reg. datum: 24 juli 2000

quote:
sphere schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 00:44:
Met de memcontroller on-die snap ik niet waarom dan die limitatie op 4GB ligt. Of is het lomp geformuleerd, en bedoelen ze 4GB per reep?
Dit is waarschijnlijk een combinatie van factoren. Ten eerste zijn 2 GB reepjes nog redelijk zeldzaam en hierdoor zal validatie door AMD en/of de moederbordfabrikant moeilijker zijn. Verder zijn 2 GB reepjes waarschijnlijk altijd dubbelzijdig, hetgeen bij 4 reepjes (8 GB) problemen op kan leveren met timings. Opterons vereisen om deze reden geregistreerd (buffered) geheugen, en daardoor kunnen deze procs grotere reepjes en meer reepjes per proc aan. Daarenboven kunnen zij elkaars geheugen gebruiken (NUMA) waardoor een OS, geinstalleerd op een quad systeem met 4 x 4 memory slots met 2 GB reepjes 32 GB ziet.

Reg. datum: 05 mei 2003

Vandaag binnen van Salland:
AMD sempron 2600+ boxed

processorcode SDA2600AI02BA

Als ik me niet vergis is dit de D0 versie?? :( Ik had bij Salland specifiek besteld omdat ze de 64bit versie hebben. Klopt dus dat ik de verkeerde stepping heb?

* gaat dan maar ruilen

Good moaning
Reg. datum: 26 januari 2002

Dat is een D0 revisie ja. Maar kijk eerst eens met CPU-Z of je toevallig geen Winchester core hebt, daar is 64bit nl ingeschakeld.
CPU-Z kan je hier downloaden, en wanneer je het opstart moet je iets krijgen als http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=35027

I was pissing your coffee

quote:
Hacku schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 12:16:
Dat is een D0 revisie ja. Maar kijk eerst eens met CPU-Z of je toevallig geen Winchester core hebt, daar is 64bit nl ingeschakeld.

alvast bedankt voor je info :) dus gewoon proberen? Zo te zien heeft de processor dan geen SSE3 (dat maakt niet zoveel uit toch? ;) C&Q wel?

kan ik na installatie wel eigenlijk ruilen?

Good moaning

quote:
Zo te zien heeft de processor dan geen SSE3

Juist, maar dat maakt niks uit ;) Aan SSE3 heb je amper iets.

quote:
C&Q wel

Weet ik eigenlijk niet, als we het van jou kunnen horen zijn we weer een ervaring rijker :)

quote:
kan ik na installatie wel eigenlijk ruilen?

Waarom niet? Na de installatie kwam je erachter dat de cpu geen 64bit aan boord heeft en wil je gewoon ruilen ;)

Dus installeren en cpu-z opstarten. Je kan ook direct WinXP 64bit installeren, mocht je die hebben. Dan weet je direct of je een 64-bitter hebt.

Als je specifiek op de papier/bon hebt staan dat het om een 64bits versie van de Sempron gaat (E6), dan heb je 100% recht om te omruilen voor het juiste product.
Good moaning

Mja, maar veel winkels maken er geen probleem van en ruilen ze gewoon om, of het nou op de bon stond of niet. (hier toch)

Hacku wijzigde dit bericht 27-08-2005 13:49 (18%)

quote:
Hacku schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 13:01:
Je kan ook direct WinXP 64bit installeren, mocht je die hebben. Dan weet je direct of je een 64-bitter hebt.

Ik heb net even getest met w2k3 64-bits, omdat ik de Cpu-z output nog niet 100% vertrouw. Merk op dat ik hem nog niet ga installeren, want mijn huidige 2k3 32 loopt perfect en er zijn nog devices waar geen final drivers voor zijn, etc.

Maar in ieder geval, hij bootte gewoon en ik ben gegaan totdat hij de melding gaf dat hij dat hij de files in de windows dir ging overschrijven. Dit (het feit dat de CD werkt) betekent toch dat x86-64 enabled is? Volgens mij is de file "setup.exe" ook 64 bits want deze loopt niet op mijn workstation (die 32 bits is)...

Good moaning

Je mag er zeker van mag zijn dat 64bit aanstaat :)

Hacku wijzigde dit bericht 27-08-2005 16:26 (76%)

Da's dus het mooie van Cpu-z, daar heb je geen webruimte voor nodig:

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=35027

Good moaning

Juist, die screen heb ik al gezien, sorry, ik dacht dat ik tegen garf75 bezig was :X

Hacku wijzigde dit bericht 27-08-2005 16:26 (29%)

nou, hier is mijn CPU-z plaatje
http://members.home.nl/m-eekhof/sempron.JPG

kan iemand mij precies uitleggen wat ik nu zie? Zo te zien geen x84-64 of moet ik daarvoor ook nog een bios-update doen?

Good moaning

Dat is een echte Palermo core, geen 64bit dus. Bel/mail eens naar de winkel of je die cpu niet mag omruilen?

Ik ben bang dat een BIOS update niet veel uit zal maken. Volgens mij is x86-64 puur een processor-aangelegenheid.

Je kan natuurlijk ook over een paar maanden een snelle Sempron ter vervanging komen (3000+ of hoger heeft ook CnQ) en dan deze verkopen. Zul je misschien 15-20 euro verlies op maken maar dan heb je dus wel CnQ + meer snelheid.

Ik heb ook nog even een vraag: hoe kan je nu zien dat je proc CnQ ondersteund? In Cpu-z kan ik niets vinden en in CB-Id staat wel wat maar ik weet niet precies wat het betekent; PowerNow! heeft ie i.i.g. niet...

Niet die Jism

Omdat het een sempron discussie topic is, Wil ik even de volgende vraag stellen.

Ik heb dus een nog 32bits sempron 2400+ @ 2ghz. De fsb gewoon kant en klaar op 200 gezet en hij draait. Nu wil ik er wat meer prik uit trekken maar 205 mhz is al teveel voor waarschijnlijk m'n geheugen op agressieve timingen.

Er is een Mobile mod gaande, waarop je dus later in windows on the flie een Multiplier change kan doen, is er dus geen andere manier om default bij je bios bij opstart in te stellen om op bijv 13.5x te werken ?

Tijdelijke mail *Fap* | Jism: Het relaxte jazz met een vleugje chille shit is lekker.

Good moaning

@grizzlybeer, zet gewoon in de bios CnQ aan. Wat je dan juist moet doen staat in de FAQ van deze startpost :)

Pearls of Light

quote:
lism schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:34:
Omdat het een sempron discussie topic is, Wil ik even de volgende vraag stellen.

Ik heb dus een nog 32bits sempron 2400+ @ 2ghz. De fsb gewoon kant en klaar op 200 gezet en hij draait. Nu wil ik er wat meer prik uit trekken maar 205 mhz is al teveel voor waarschijnlijk m'n geheugen op agressieve timingen.

Er is een Mobile mod gaande, waarop je dus later in windows on the flie een Multiplier change kan doen, is er dus geen andere manier om default bij je bios bij opstart in te stellen om op bijv 13.5x te werken ?

Het topic gaat over de K8 ;)
Je kunt dus beter de knowledge base van GoT doorzoeken. Er is vast wel wat informatie te vinden :)

Google, Xtremesystems.org en andere sites zullen ook wel het één en het ander aan informatie hebben :)

Thandor wijzigde dit bericht 27-08-2005 17:37 (8%)

Profiel | http://thandor.net
I'm talking 'bout the world lighting up shining blast white and then nothing. You have been warned.

quote:
Hacku schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 12:16:
Zoals ik al hiervoor gepost heb is dat dus niet zo, maar je volgende link
quote:
wanneer je het opstart moet je iets krijgen als http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=35027

geeft exact hezelfde plaatje muv de x86-64 instructieset :? heb ik dus exact dezelfde core/stepping muv de 64bit instucties?

* garfie heeft noob modus aan ;)

quote:
Hacku schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:34:
@grizzlybeer, zet gewoon in de bios CnQ aan. Wat je dan juist moet doen staat in de FAQ van deze startpost :)

Ik heb gistermiddag de drivers en programma's geinstalleerd. Het BIOS stond al goed. Het voltage en de kloksnelheid lijken niet direct naar beneden te gaan als de load laag wordt. Hieruit maak ik dan maar op dat ik geen CnQ heb...

Wat raar blijft is het voltage waarop de Sempron draait. Dit is 1,47V terwijl het toch echt 1,4V zou moeten zijn. Overigens zitten er (helaas) geen voltage opties op mijn moederbord.

'A toy robot...'
Reg. datum: 16 juli 2004

quote:
grizzlybeer schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 10:40:
[...]

Ik heb gistermiddag de drivers en programma's geinstalleerd. Het BIOS stond al goed. Het voltage en de kloksnelheid lijken niet direct naar beneden te gaan als de load laag wordt. Hieruit maak ik dan maar op dat ik geen CnQ heb...

Wat raar blijft is het voltage waarop de Sempron draait. Dit is 1,47V terwijl het toch echt 1,4V zou moeten zijn. Overigens zitten er (helaas) geen voltage opties op mijn moederbord.

Heb je ook bij eigenschappen, schermbeveiliging, energie en daar het thema minimaal energie verbruik aangezet?

Anders doet ie het niet.

Nee dat heb ik niet gedaan. Ik had alleen bij power management voor "minimal power management" gekozen. BTW, ze zullen wel bedoelen zo veel mogelijk PM, maar ik interpreteer het als zo weinig mogelijk PM.

Maar goed, bedankt voor de suggestie, ga het zo even proberen.

Edit: in 2003 SP1 zit deze optie niet onder het screensaver tab, maar ik heb even in 2000 gekeken en dan kom je gewoon weer uit bij energiebeheer (dat ik al ingesteld had).

grizzlybeer wijzigde dit bericht 28-08-2005 12:32 (31%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: