Hoofdcategorieën
Topicacties

[Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 20

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Nieuw Topic
Array Technology Inc
Reg. datum: 07 augustus 2000

quote:
oeLangOetan schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 11:08:
apple, ik weet niet of die Rage3d review wel zo objectief is..

De Rage3D reviews van nVidia kaarten zijn zeer positief ontvangen in de nVidia community. Veel mensen waren er verbaasd van dat ze zo objectief waren en zelfs de Rage3D community zelf had niets dan lof over voor de review van de 7800GTX en een nV website editor noemde de schrijver zelfs een 'overloper'. ;) Het fijne is dat ze zich puur en alleen op cijfers richten en niet zo zeer een tiental pagina's aan de techniek besteden omdat je dit toch al op -tig andere sites kan lezen.

En ik geloof dat nVidia ze nu zelfs voorziet van review-samples terwijl dit vroeger echt uit den boze was. Lees de conclusies eens en je zult zien dat het een zeer goede review is - imo beter dan de meeste andere - ondanks dat het op een fansite staat van de concurrent. :7

quote:
I think the GT hits ATI especially hard, even more so than the GTX did. With a MSRP $100 less than ATI's flagship Radeon X850XT Platinum and with the 7800 GT winning most of the benchmarks, and also leading the way in the features checklists, I think the last nail in ATI's X8-series coffin has been hammered home.

En waarom zou een fansite niet een goede review van een product van de concurrent neer kunnen zetten?

quote:
Apple schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 05:31:
[...]

Asus komt iig met een Crossfire bord. ;) (foto is wel van een P-IV bord)

[afbeelding]

[afbeelding]

Asus komt alleen met een P-IV CrossFire moederbord. MSI komt met een AMD CrossFire moederbord.

quote:
Hacku schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 12:11:
[...]

Zijn het geen 3 shader pools ipv pipelines, of is dat nou hetzelfde?

Ongeveer hetzelfde. De huidige generatie van ATi heeft 16 shaderpipelines die gegroepeerd zijn in 4 quad rendering pipelines. Elke shaderpipeline heeft 2 shader ALU (en texture address ALU). De geometry pipeline heeft 6 vertex shader units die elk bestaan uit 1 Vector ALU en 1 Scalar ALU. Die ALUs doen het werk.

Bij de C1/Xenos zijn er maar 3 shaderpipelines. Elke shaderpipeline bestaat uit een shaderarray van 16 ALUs die zowel vertex als pixelprocessing aan kunnen. Veel mensen zeggen dat het een shaderpool van 48 ALUs is, maar technisch gezien bestaat de C1 dus eigenlijk uit 3 aparte shaderpools die onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Dus mijn redenering was dat R580 misschien wel precies het omgekeerde is... een soort eerste stap richting unified, maar ipv 3 shaderpipelines met 16 ALUs, 16 shaderpipelines met elk 3 ALUs ipv de 2 van de R520.

Elke ALU in C1 is overigens volledig FP32 en er is geen partial precision path. Alles werkt dus op fullspeed FP32. En omdat een gedeelte van de logic in de daughterdie wordt gedaan - zoals AA - komt dit neer op een extra 33% pixelshading power, vandaar de claim van ATi dat de C1 ongeveer net zo snel is als een 'conventionele' 32 pipelines kaart (met elk 2 ALUs per pipeline).

quote:
Hacku schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 12:58:
Upcoming R580? CJ zal nog gelijk krijgen.
Volgens mij is dat een typo en wordt er de RD580 chipset bedoeld. Het gaat in dat stuk toch over moederborden?

Radeon problemen? => Radeon Catalyst

I have no idea...
Reg. datum: 12 oktober 2002

quote:
CJ schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 13:03:

Volgens mij is dat een typo en wordt er de RD580 chipset bedoeld. Het gaat in dat stuk toch over moederborden?
Zoals ik het lees, niet specifiek. Die quote werd pas na het verhaal over die Crossfire-plank toegevoegd. Je moet het dus als een soort ''achteraf-je'' lezen. Daar kan je dus weer vanuit opmaken dat het over een ander onderwerp gaat, wel relaterend aan ATI.

-= HD4870 X2 =-

quote:
[...]

De Rage3D reviews van nVidia kaarten zijn zeer positief ontvangen in de nVidia community. Veel mensen waren er verbaasd van dat ze zo objectief waren en zelfs de Rage3D community zelf had niets dan lof over voor de review van de 7800GTX en een nV website editor noemde de schrijver zelfs een 'overloper'. ;) Het fijne is dat ze zich puur en alleen op cijfers richten en niet zo zeer een tiental pagina's aan de techniek besteden omdat je dit toch al op -tig andere sites kan lezen.

En ik geloof dat nVidia ze nu zelfs voorziet van review-samples terwijl dit vroeger echt uit den boze was. Lees de conclusies eens en je zult zien dat het een zeer goede review is - imo beter dan de meeste andere - ondanks dat het op een fansite staat van de concurrent. :7

[...]

En waarom zou een fansite niet een goede review van een product van de concurrent neer kunnen zetten?

[...]

Asus komt alleen met een P-IV CrossFire moederbord. MSI komt met een AMD CrossFire moederbord.

[...]

Ongeveer hetzelfde. De huidige generatie van ATi heeft 16 shaderpipelines die gegroepeerd zijn in 4 quad rendering pipelines. Elke shaderpipeline heeft 2 shader ALU (en texture address ALU). De geometry pipeline heeft 6 vertex shader units die elk bestaan uit 1 Vector ALU en 1 Scalar ALU. Die ALUs doen het werk.

Bij de C1/Xenos zijn er maar 3 shaderpipelines. Elke shaderpipeline bestaat uit een shaderarray van 16 ALUs die zowel vertex als pixelprocessing aan kunnen. Veel mensen zeggen dat het een shaderpool van 48 ALUs is, maar technisch gezien bestaat de C1 dus eigenlijk uit 3 aparte shaderpools die onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Dus mijn redenering was dat R580 misschien wel precies het omgekeerde is... een soort eerste stap richting unified, maar ipv 3 shaderpipelines met 16 ALUs, 16 shaderpipelines met elk 3 ALUs ipv de 2 van de R520.

Elke ALU in C1 is overigens volledig FP32 en er is geen partial precision path. Alles werkt dus op fullspeed FP32. En omdat een gedeelte van de logic in de daughterdie wordt gedaan - zoals AA - komt dit neer op een extra 33% pixelshading power, vandaar de claim van ATi dat de C1 ongeveer net zo snel is als een 'conventionele' 32 pipelines kaart (met elk 2 ALUs per pipeline).

[...]

De X850 heeft toch ook 2 alu's per pipline ? dus de R520 is dan clock voor clock niet sneller ? De R580 dus wel want die krijgt er 3 per Pipline.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

'A toy robot...'
Reg. datum: 16 juli 2004

Pff die X850XT maakt een irritant geluid als hij op 40+ is, zo een zoem, misschien toch maar een Silencer aanschaffen. Of mijn VF700 erop zetten, zou dat eingelijk veel in temp uitmaken?
Nu komt ie rond de 70, haal ik dan 60 met een andere koeler?
Als ik PE speeds laat lopen komt ie ook maar max tot de 70. Kan geloof ik nog hoger, maar ik weet alleen niet of dat zo verstandig is.
Ik wil eigenlijk het liefst zo stil mogelijk.

Vista x64 \o\
Reg. datum: 24 maart 2004

quote:
Aight! schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:09:
Pff die X850XT maakt een irritant geluid als hij op 40+ is, zo een zoem, misschien toch maar een Silencer aanschaffen. Of mijn VF700 erop zetten, zou dat eingelijk veel in temp uitmaken?
Nu komt ie rond de 70, haal ik dan 60 met een andere koeler?
Als ik PE speeds laat lopen komt ie ook maar max tot de 70. Kan geloof ik nog hoger, maar ik weet alleen niet of dat zo verstandig is.
Ik wil eigenlijk het liefst zo stil mogelijk.
die vf700 erop knallen, heb ik ook gedaan. koelt beter dan de stock fan op 100% en stiller dan stock fan op standaard snelheid..

Opteron 185 @ 2.9GHZ, 3GB PC3200, Point of View 8800GTS, DFi NF4 ultra-d, Fujitsu MAU 15.000 rpm 36gb scsi, 2x Seagate cheetah x15 15k rpm 36 gb, Maxtor dmax 10 200gb , Fortron Source 700w , DiNovo Laser, Auzentech X-fi Prelude 7.1 @ Z5500 digi

'A toy robot...'

Hoe zijn je temps nu dan?
Heb wel helaas een VF700AlCu

Array Technology Inc

quote:
MelvinB schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 13:27:
[...]

Zoals ik het lees, niet specifiek. Die quote werd pas na het verhaal over die Crossfire-plank toegevoegd. Je moet het dus als een soort ''achteraf-je'' lezen. Daar kan je dus weer vanuit opmaken dat het over een ander onderwerp gaat, wel relaterend aan ATI.

Ik heb het nu zelf even gelezen - had ik net niet gedaan :o - en ik weet nu bijna 100% zeker dat het om de RD580 gaat. Het gaat in de eerste plaats om een "chipset" wat al richting moederborden wijst. VPU cores noem je doorgaans geen "chipset". En na de huidige RD400 en RD480 wordt een moederbord KA2 MVP genoemd met de RD580 chipset. Dit is de chipset die al eerder door The Source is genoemd.

quote:
Astennu schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 13:35:
[...]

De X850 heeft toch ook 2 alu's per pipline ? dus de R520 is dan clock voor clock niet sneller ? De R580 dus wel want die krijgt er 3 per Pipline.

Je moet niet alleen naar het aantal ALU's kijken, maar ook naar de functionaliteit van de ALUs kijken. R420 heeft bv 2 ALU's die co-issue capable zijn en samen dual-issue capable zijn, waarmee je in het beste geval dus 5D operations per cycle hebt. Maar het punt hier is dat een van de twee ALUs kleiner is dan de andere - eigenlijk een mini-ALU.

NV40 heeft ook 2 ALUs per shadercore, waarvan ook eentje fully featured is, terwijl de ander eigenlijk een soort van mini-ALU was. nV heeft dit in G70 veranderd in 2 fully featured ALUs. Dit is - naast het ophogen van het aantal shaderpipelines - een van de redenen waarom bv de GF7800GT in shader intensieve applicaties sneller is dan een NV40 ondanks dezelfde kloksnelheid en het gebrek aan maar 4 shaderpipelines.

Zoals je ziet hebben R420 en NV40 op het eerste gezicht ook een gelijke ALU setup met een fully featured en een mini-ALU. Maar als je verder kijkt dan zie je dat ze toch verschillen in de manier waarop ze werken. De ALU's kunnen dus zo getweaked zijn dat de R520 wel degelijk klok voor klok sneller is dan een R420/R480.

Vista x64 \o\

quote:
Aight! schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:23:
Hoe zijn je temps nu dan?
Heb wel helaas een VF700AlCu

idle 40, stressed 59 vf700cu
clocks @ sig

Opteron 185 @ 2.9GHZ, 3GB PC3200, Point of View 8800GTS, DFi NF4 ultra-d, Fujitsu MAU 15.000 rpm 36gb scsi, 2x Seagate cheetah x15 15k rpm 36 gb, Maxtor dmax 10 200gb , Fortron Source 700w , DiNovo Laser, Auzentech X-fi Prelude 7.1 @ Z5500 digi

-= HD4870 X2 =-

quote:
Bever! schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:51:
[...]

clocks @ sig

Dus met een ALCU zul je nog een graad of 4 tot 8 hoger zitten gok ik.

En @ CJ nu snap ik em vandaag zou er toch wat leuks komen ? ik heb nog niet echt niets gelezen of gehoord.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

wespachterrrrrfilm..
Reg. datum: 15 maart 2002

Jammer dat ATi op zich laat wachten met de nieuwe kaarten. Nja, beter even wachten en een goede kaart dan nu een matige kaart natuurlijk :P Maar als je nu voor een mobo met PCI-E wil gaan, mocht je dit nog niet hebben, en je wil de hoogste performance, dan kan je niet echt kiezen. Tja, een nVidia 7800GTX :P Want een X850XTPE is toch echt minder snel over het algemeen.

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

'A toy robot...'

quote:
Bever! schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:51:
[...]

clocks @ sig
Dat is wel netjes, maja, je hete lucht blijft wel in je kast, dus, overweeg me toch een silencer, kost maar 20 euro, + kan ik gewoon mijn VF700AlCu op mijn 6600 GT laten zitten

Vista x64 \o\

quote:
Aight! schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:58:
[...]

Dat is wel netjes, maja, je hete lucht blijft wel in je kast, dus, overweeg me toch een silencer, kost maar 20 euro, + kan ik gewoon mijn VF700AlCu op mijn 6600 GT laten zitten
k heb zat casefans dus mij maakt het weinig uit :) silencer is ook een goeie optie idd.

-= HD4870 X2 =-

quote:
Bever! schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 15:08:
[...]

k heb zat casefans dus mij maakt het weinig uit :) silencer is ook een goeie optie idd.
same here. ook een 80 mm in de deur naast vga outtake en daar boven 120 mm intake dus ik ben die warme lucht ook kwijt als ik game voel je bij die fan ook echt warme lucht bij gebruik in windows niet echt dus het help zekers.

Reg. datum: 03 maart 2002

quote:
CJ schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:42:
[...]
Je moet niet alleen naar het aantal ALU's kijken, maar ook naar de functionaliteit van de ALUs kijken. R420 heeft bv 2 ALU's die co-issue capable zijn en samen dual-issue capable zijn, waarmee je in het beste geval dus 5D operations per cycle hebt. Maar het punt hier is dat een van de twee ALUs kleiner is dan de andere - eigenlijk een mini-ALU.
co-issue, ja; dual-issue, nee => voor de pixel shaders in ieder geval, ik weet niet juist hoe het met de vertex shaders zit maar ATi verklaart altijd dat we het niet kunnen weten (vandaar haal je waarschijnlijk je max 5D)
quote:
NV40 heeft ook 2 ALUs per shadercore, waarvan ook eentje fully featured is, terwijl de ander eigenlijk een soort van mini-ALU was. nV heeft dit in G70 veranderd in 2 fully featured ALUs. Dit is - naast het ophogen van het aantal shaderpipelines - een van de redenen waarom bv de GF7800GT in shader intensieve applicaties sneller is dan een NV40 ondanks dezelfde kloksnelheid en het gebrek aan maar 4 shaderpipelines.
:s bron? afaik: De nv40 čn de nv70 heeft iets anders, 2 bijna volledige ALUs met overlappende en unieke functionaliteit. We hebben het hier over de pixel shaders, ze kunnen co-issue & dual-issue. De nv70 heeft verbeterde vertex shaders & pixel shader maar het is een herballancering & een verbetering van de prestaties van de MADD instructie dus niet het volledig maken van de alus..

oeLangOetan wijzigde dit bericht 27-08-2005 21:04 (5%)

Reg. datum: 04 april 2000

quote:

RSxxx = met onboard graphics, bv RS300, RS400, RS480, RS482
RXxxx = met discreet graphics, bv RX480, RX482 (er is geen intel versie van... enkel AMD chipset)
RDxxx = Crossfire versie, RD480, RD580

-= HD4870 X2 =-

quote:
The Source schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 21:00:
[...]

RSxxx = met onboard graphics, bv RS300, RS400, RS480, RS482
RXxxx = met discreet graphics, bv RX480, RX482 (er is geen intel versie van... enkel AMD chipset)
RDxxx = Crossfire versie, RD480, RD580
Discreet is toch voor de buget markt bedoelt ? of hoe zat dit ? En vandaag zou er toch iets uitkomen ? ik heb ook nog geen CF revieuws of iets gezien dus wat was het dan ?

Reg. datum: 30 juli 2000

quote:
Astennu schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:55:
[...]

Dus met een ALCU zul je nog een graad of 4 tot 8 hoger zitten gok ik.

Ik gok eerder 2 of 3 graden.
Reg. datum: 15 januari 2005

wanneer komen die mobo's uit, ben der al lang genoeg op aant wachten

maar ging vandaag niks gelaunched worden (okay in america ist nog maar 3 uur snammidags ma bon)

-= HD4870 X2 =-

quote:
Sjah schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 21:28:
[...]

Ik gok eerder 2 of 3 graden.

het was 4 graden bij een temp van 45 voor de CU en 49 voor de ALCU dus dan zal het bij een temp van 60 c wel iets van 6 zijn als niet meer. Want koper kan gewoon sneller warmte opnemen en afgeven.

En wanneer werd er dan wel iets gepresenteerd ??

Reg. datum: 16 februari 2005

quote:
Bever! schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 15:08:
[...]

Valt me zwaar tegen, ik heb de Arctic Silencer 5 v2. erop zitten sinds een paar dagen en die wordt max 51 graden load @ XT speeds 540/590 en idle 30 graden.
Het maakt zo veel uit hoe strak je hem vast schroeft, ik zat hier namelijk eerst boven dus ik denk met nog een beetje te tunen ik onder de 50 kan komen.
Met stock cooler van ASUS kwam mijn kaart overigens op de 73 graden load.
Weet trouwens iemand hoe je snelheid in kan stellen met een ander programma dan ATItray of ATItools want het maakt geen verschil als ik de fan op 100% zet kwa geluid/temp.....

Intel Core2Duo E6850 @ 3.6Ghz | ASUS Striker Extreme | 2x G.Skill DDR2 PC6400 2048Mb | Leadtek 8800GTX | 2 x WD Raptor 150Gb 10.000Rpm | Dell 2407WFP 24" TFT

Reg. datum: 16 februari 2005

Ach misschien omdat ik Cool & Quiet aan heb gezet bedenk ik me nu, zal het checken...

Intel Core2Duo E6850 @ 3.6Ghz | ASUS Striker Extreme | 2x G.Skill DDR2 PC6400 2048Mb | Leadtek 8800GTX | 2 x WD Raptor 150Gb 10.000Rpm | Dell 2407WFP 24" TFT

'A toy robot...'

quote:
JJFS schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 01:02:
[...]

Valt me zwaar tegen, ik heb de Arctic Silencer 5 v2. erop zitten sinds een paar dagen en die wordt max 51 graden load @ XT speeds 540/590 en idle 30 graden.
Het maakt zo veel uit hoe strak je hem vast schroeft, ik zat hier namelijk eerst boven dus ik denk met nog een beetje te tunen ik onder de 50 kan komen.
Met stock cooler van ASUS kwam mijn kaart overigens op de 73 graden load.
Weet trouwens iemand hoe je snelheid in kan stellen met een ander programma dan ATItray of ATItools want het maakt geen verschil als ik de fan op 100% zet kwa geluid/temp.....
Maar is hij ook stiller?zo ja dan koop ik mij meteen een silencer.

Array Technology Inc

quote:
oeLangOetan schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 20:37:
[...]

co-issue, ja; dual-issue, nee => voor de pixel shaders in ieder geval, ik weet niet juist hoe het met de vertex shaders zit maar ATi verklaart altijd dat we het niet kunnen weten (vandaar haal je waarschijnlijk je max 5D)

[...]

Co-issue inderdaad ja. Dual issue ook ja, maar alleen als de twee ALUs samen werken.

quote:
The pixel shader core in R420 remains largely the same as R300, with a texture address unit, and two ALU's each of which are co-issue capable, and dual issue capable together - this can result in up to 5 floating point operations executed per cycle in the best case scenario. The second ALU is fully featured, however the first is a smaller ALU which ATI haven't fully detailed its capabilities

Bron: www.beyond3d.com

quote:
:s bron? afaik: De nv40 čn de nv70 heeft iets anders, 2 bijna volledige ALUs met overlappende en unieke functionaliteit. We hebben het hier over de pixel shaders, ze kunnen co-issue & dual-issue. De nv70 heeft verbeterde vertex shaders & pixel shader maar het is een herballancering & een verbetering van de prestaties van de MADD instructie dus niet het volledig maken van de alus..

Je hebt inderdaad gelijk dat NV40 2 bijna volledige ALU's heeft.. met de nadruk op bijna, want gelijk zijn ze niet helemaal. Mijn mini ALU opmerking was iets verkeerd geplaatst hier. Ik was in de war met het feit dat de ALU's van NV40 (en NV47/G70) ook mini ALU capabilities hebben. Maar zoals ik al zei, de nadruk op bijna gelijk. In NV47 zijn ze nu volledig gelijkgetrokken. Mijn bron is o.a. Beyond3Ds GF7800GTX Preview:

quote:
although NV40 has two ALU's they are not in fact each fully featured with the same instructions, instead one is a MADD unit and the other is a MUL unit; for G70 NVIDIA say they have added a MADD and MULL into each of the units that didn't previously contain them and in fact we are led to believe they are now complete instruction duplicates of each other
Zoals je ziet zijn de twee ALU's nu dus gelijk in featureset, daar waar dit in NV40 niet zo was.

CJ wijzigde dit bericht 28-08-2005 02:58 (3%)

Vista x64 \o\

ff offtopic maar deze discussie zoals hierboven gevoerd wordt snap ik erg weinig van..

heeft iemand een site waar dit soort dingen duidelijk staan beschreven? De techniek in de chip lijkt me leuk om te snappen.

'A toy robot...'

Probeer www.anandtech.com www.xbitlabs.com en de forums van rage 3d eens.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: