╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗ T.net ID en Specs
╚═╩═╩═╝
ik ben namelijk zeer wss van plan elektro te gaan studeren(ja moet nog) en ik vroeg me af
of er mensen zijn die enig idee hebben of je dan ook de ICT bizz in kunt?
En of het een beetje fatsoenlijk betaald natuurlijk.
Ik ben van plan een WO-opleiding te volgen.
En ik lees steeds dat ervaring erg belangrijk is, als je dus zeg maar 5 jaar studeert, is het dan
slim om daar al proberen ervaring op te doen naast je studie? Dus dat je in je 3e jaar ofzo bijbaantje probeert te zoeken waarbij je je skills(dus niet vakkenvullen) al nodig hebt?
quote:En ik lees steeds dat ervaring erg belangrijk is, als je dus zeg maar 5 jaar studeert, is het dan
slim om daar al proberen ervaring op te doen naast je studie? Dus dat je in je 3e jaar ofzo bijbaantje probeert te zoeken waarbij je je skills(dus niet vakkenvullen) al nodig hebt?
Uiteraard is dat slim. Het zal je echter niet erg meevallen, als 3ejaars WO-er heb je wel kennis en inzicht maar kan je eigenlijk nog niets. Al je praktijkervaring komt pas tijdens het latere deel van je studie bij afstudeervakken en stages. Dus tenzij je naast je studie door hobby (open source programmeren ofzo, hoewel dat niet zo van toepassing is bij een electrostudent) vaardigheden hebt die nuttig zijn voor een werkgever zou ik er niet teveel van verwachten. Als je geluk hebt (lees, als je goed contact weet te krijgen met een docent) krijg je wellicht de kans om een baantje als student-assistent bij een vakgroep aan de universiteit te krijgen, soms is er budget gekoppeld aan een klein specifiek projectje waar ze niet zo snel een (gratis) afstudeervakker op kunnen zetten. Ik spreek uit ervaring
Verder zou ik me tijdens het tweede deel van je studie vooral richten op stages/afstudeervakken en daar die 10 uur in de week die anders naar een bijbaan zou gaan, ook in stoppen. Met een beetje geluk bieden de bedrijven en instellingen waar je daarmee binnenkomt je een baan aan... En uiteraard heb je een veel betere uitgangspositie als bedrijven naar jou toekomen dan andersom
Captain Proton wijzigde dit bericht 01-12-2005 04:35 (5%)
One out of three aint bad
quote:Illusione schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:40:
Wat ik in de afgelopen jaren gemerkt heb is dat de arbeidsmarkt schreeuwt om kennis en ervaring.
Tsja, daar zit wel wat in.
Mijn profiel:
- 24 jaar oud
- schriftelijk HBO gedaan, maar niet afgemaakt
- werk fulltime sinds mijn 17e (eerst als CAD tekenaar, moest daarnaast ook programmeerwerk doen en netwerkbeheer.. na 5 jaar opgestapt en fulltime als .NET developer gaan werken)
- salaris kan ik niet vermelden, maar ligt hoger dan menig afgestudeerde HBO'er die op Tweakers post
Ik ben nu bezig met MCSD om toch iets op papier te hebben
Ja.
Draaibankbediendestoelvijsneusveter-stick
60% er van af? Bedoel je niet dat er 60% overblijft, de belastingen hier zijn effectief toch echt maar zo'n 30-40% voor de hier genoemde salarissen.quote:Tybo schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:53:
Dan krijg je als UNI je dure loonstrookje (2800EUR??) en dan zie je dat er 60% belastingen afgaan.Je houdt er zowiezo maar een fractie van over (zeker in België).
ACM wijzigde dit bericht 04-12-2005 12:03 (3%)
[13:34:02] <baa> maar fbsd schijnt nog steeds hopeloos schijnt
ik vind het vrij matig klinken kwa salaris, je zou zeker meer kunnen vragen. En als je contract afloopt zou ik zeker nooit akkoord gaan met een nieuw contract waar je kwa geld niets mee opschiet. Mijn actuele status;quote:Boktor schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 16:43:
Ik zou graag van jullie willen weten wat voor salaris ik zou kunnen vragen. Mijn jaarcontract loopt bijna af, en heb inmiddels een nieuw contractaanbod gekregen (tweejarig contract). Hierin stond hetzelfde maandsalaris in als mijn huidig contract. Er staat bij dat tijdens het beoordelingsgesprek wordt onderhandeld over het salaris.
- Leeftijd: 26 jaar
- Afgestudeerd: HBO Informatica (HIO)
- Afstudeerproject: GIS applicatie ontwikkeld in .NET (C#)
- Werkervaring: 01-2005 tot heden: programmeur (Oracle Forms 10g)
- Huidig salaris: 1850 bruto per maand
Daarnaast heb ik relevante kennis van J2SE / OO, ik ben van plan mijzelf te certificeren (SCJP - sun certified java programmer) J2EE is mijn volgende doel om mij _echt_ in te verdiepen.
Mijn vraag is dus: Wat kan ik vragen?
- Leeftijd: 24 jaar
- Afgestudeerd: HBO Communicatiesystemen (HvU)
- Afstudeerproject: salaris MI systeem voor IBM EMEA ontwikkeld.
- Werkervaring: 10-2003 tot heden: programmeur / consultan (Oracle Warehouse Builder/Discoverer/Portal/OLAP 9i en 10g en Business Objects)
- Huidig salaris: 2450 bruto per maand
- Leaseauto: ~20k
- laptop
snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.
Turning Client Vision into, Business Intelligence,Results.
Reg. datum: 16 juli 2005
zoek een bbl opleiding op mbo nivo, liefst beheer en andere maar een simpele td medewerker in een shop ofzo
of toch maar iets anders gaan doen dan
Hij zit in het noorden van het land, dat maakt het eerste verschil al.quote:aardbeix15 schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 13:49:
[...]
ik vind het vrij matig klinken kwa salaris, je zou zeker meer kunnen vragen. En als je contract afloopt zou ik zeker nooit akkoord gaan met een nieuw contract waar je kwa geld niets mee opschiet.
smforum.com
Reg. datum: 14 november 2003
Zit op 2300 bruto plus telefoon plus auto vd zaak (Vectra). Ben wel tevreden, wonen is hier ook niet zo duur.
Heel keurig hoor. Wel een tip: kijk of je wat aan cursussen kunt gaan doen om je opgedane kennis en ervaring vast te leggen. Vroeg of laat moet je solliciteren en dan heb je het echt nodig.quote:Gixxer600 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:42:
25 jaar, noorden des lands, jaartje of 5 ervaring, klein IT bedrijf, MBO diplomaatje wat niks voorstelt en geen extra cursussen. Sinds een paar maand naast m'n systeembeheerfunctie ook een leidinggevende functie over een man of 10.
Zit op 2300 bruto plus telefoon plus auto vd zaak (Vectra). Ben wel tevreden, wonen is hier ook niet zo duur.
Ik zit vergelijkbaar maar dan met alleen een LTS diploma.
Reg. datum: 14 november 2003
quote:Jazzy schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:48:
[...]
Heel keurig hoor. Wel een tip: kijk of je wat aan cursussen kunt gaan doen om je opgedane kennis en ervaring vast te leggen. Vroeg of laat moet je solliciteren en dan heb je het echt nodig.
Ik zit vergelijkbaar maar dan met alleen een LTS diploma.
Tis wel geinig dat ik allemaal HBO'ers en 1 universitair geschoolde onder me heb.
Cursussen is inderdaad een punt wat al langer op m'n todo lijst staat, als 'bewijs' dat ik over bepaalde vaardigheden beschik. Voorlopig echter zit ik erg goed op m'n plek, leuk werk.
Momenteel ben ik aan het onderhandelen met een nieuwe werkgever; deze biedt me 3200 euro bruto per maand, ik vind dat te weinig en vraag me af of ik een vertekend wereldbeeld heb. (Voor mijn gevoel is 3500 euro een mooi bedrag,liefst zelfs nog iets meer.)
Overigens wil mijn huidige werkgever me niet kwijt ; dit biedt dus een goede onderhandelingspositie. Wel wil ik vermeld hebben dat salaris niet de reden is dat ik het bij mijn huidige werkgever niet helemaal meer naar mijn zin heb.
CliniClowns || KIKA || Bart Foundation || KWF || Slotje.com
Imperium wijzigde dit bericht 08-12-2005 01:02 (3%)
quote:Imperium schreef op donderdag 08 december 2005 @ 01:02:
Mn broer heeft een topdeal afgesloten vandaag... MBO ICT Beheer Niv 3 (20 jaar) met 26100 bruto per jaar incl lease auto en laptop. sodetering... ik ben zwaar jaloers op hem.. hoe die het geflikt heeft? geen idee..
zekers niet slecht voor 20 jaar en MBO !!
zal ik mezelf er ook bij zetten:
27 jaar, 5 jaar werkervaring, HBO - ben nu vanuit de support richting service management. Auto, laptop, mobiel v/d zaak, plus leuke buitenlandse reizjes - 3000 bruto per maand; im happy !
SileX wijzigde dit bericht 08-12-2005 18:38 (24%)
Ik zelf ben nog student, 25 jaar, HBO heb 1 jaar werk ervaring in de ICT en tevens al les gegeven op het HBO. Ik heb nu een paar freelance opdrachten gedaan en kreeg daar ¤40 per uur voor.
Heb ook al een tijd (ongeveer drie jaar) een bijbaantje, hou een netwerk voor een bedrijf draaiend en ontwikkel hun website. Daar verdien ik ¤11 netto per uur, meer wil ik er niet voor.
Wanneer ik ben afgestudeerd hoop ik rond de ¤2200 te gaan verdienen.
quote:curry684 schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 20:44:
[...]
Studie is geen ervaring. Bij je eerste baan begin je per definitie met nul jaar bruikbare ervaring, en in ICT al helemaal.
Niet per definitie. Ik doe hogere informatica (HBO), 3de jaars. Ik loop nu 6 maanden stage. Volgend jaar heb ik weer 6 maanden stage (=afstuderen) en naast mijn stages heb ik een website opgebouwd die net zo groot is als tweakers (no offense at all) waarbij ik ook nog eens geld mee verdien. (Het is uitgegroeid tot een klein bedrijf).
Dus als ik straks begin aan mijn "eerste" baan, dan heb ik al bij enkele grote bedrijven gewerkt en heb ik mijn eigen ICT bedrijf opgebouwd. (Daarnaast ben ik toevallig ook een polyglot en die kennis kan je ook makkelijk gebruiken bij grote bedrijven die contacten hebben in het buitenland!)
Je hebt wel min of meer gelijk als je zegt dat studie geen ervaring is, maar tijdens je studie kun je natuurlijk wel al veel ervaring opdoen. (Soms zelfs meer dan mensen die heel de dag op kantoor zitten en dag in dag uit hetzelfde werk doen.)
Rex
quote:Bike schreef op woensdag 07 december 2005 @ 01:36:
het is echt lastig om aan een ict baantje te komen.
zoek een bbl opleiding op mbo nivo, liefst beheer en andere maar een simpele td medewerker in een shop ofzohet is helaas maar het minimum loon (500-600 bruto) en rottijden (10-6).
of toch maar iets anders gaan doen danweinig kans zie ik hierin.
500-600 bruto kan niet, 850 is geloof ik minimum voor 40 uur.
en als jij een mbo niv3 opleiding hebt kan je zeker wel beter krijgen dan een baantje in een shop b.v:
- 1e/2e lijns helpdesk
- assistent beheer
voor zo`n 1100/1400 bruto
Vanaf heden ben ik Microsoft Certified Notepad Professional, nu nog m'n MS-Paint examen :/
Ik weet dat je doelt op mij, maar vergeet niet dat ik aan het begin van dit jaar _geen_ ervaring had en dat ik in groningen werkzaam ben. Maandag ga ik horen wat mijn nieuwe salaris wordt, maar ik zal absoluut niet tevreden zijn met minder dan 2000.quote:Gordijnstok schreef op woensdag 07 december 2005 @ 21:15:
Ik moet zeggen dat ik van sommige beloningen best wel schrik. HIO opleiding en dan 1850 verdienen met een leeftijd van 25+. Dan houd je wel heel erg van je werkgeverDaar moet toch veel meer uit te halen zijn.
Boktor wijzigde dit bericht 09-12-2005 16:44 (4%)
Groningen of niet, probeer te achterhalen voor welke bedragen ze je wegzetten. Teveel mensen zijn te bang om zich hard op te stellen in salarisonderhandelingen.quote:Boktor schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 16:43:
[...]
Ik weet dat je doelt op mij, maar vergeet niet dat ik aan het begin van dit jaar _geen_ ervaring had en dat ik in groningen werkzaam ben. Maandag ga ik horen wat mijn nieuwe salaris wordt, maar ik zal absoluut niet tevreden zijn met minder dan 2000.
I'm not as think as you stoned I am
Gisteren heb ik mijn beoordelingsgesprek gehad, en het aanbod voor volgend jaar is 1950 per maand. Ik heb gezegd dat ik daar niet tevreden mee ben en dat het ruim onder het gemiddelde zit wat er op de arbeidsmarkt wordt gevraagd, maar helaas, er was niks aan te doenquote:Boktor schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 16:43:
Ik zou graag van jullie willen weten wat voor salaris ik zou kunnen vragen. Mijn jaarcontract loopt bijna af, en heb inmiddels een nieuw contractaanbod gekregen (tweejarig contract). Hierin stond hetzelfde maandsalaris in als mijn huidig contract. Er staat bij dat tijdens het beoordelingsgesprek wordt onderhandeld over het salaris.
- Leeftijd: 26 jaar
- Afgestudeerd: HBO Informatica (HIO)
- Afstudeerproject: GIS applicatie ontwikkeld in .NET (C#)
- Werkervaring: 01-2005 tot heden: programmeur (Oracle Forms 10g)
- Huidig salaris: 1850 bruto per maand
Daarnaast heb ik relevante kennis van J2SE / OO, ik ben van plan mijzelf te certificeren (SCJP - sun certified java programmer) J2EE is mijn volgende doel om mij _echt_ in te verdiepen.
Mijn vraag is dus: Wat kan ik vragen?
Kijken wat andere bedrijven bieden?
edit1 :
Kun je aangeven waarom er niets te doen aan is?
Security wijzigde dit bericht 13-12-2005 08:41 (36%)
www.monsterboard.nl + www.intermediar.nlquote:Boktor schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 08:34:
[...]
Gisteren heb ik mijn beoordelingsgesprek gehad, en het aanbod voor volgend jaar is 1950 per maand. Ik heb gezegd dat ik daar niet tevreden mee ben en dat het ruim onder het gemiddelde zit wat er op de arbeidsmarkt wordt gevraagd, maar helaas, er was niks aan te doen
Ja.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 46 47 48 49 last
Dit topic is gesloten.