Canon EOS 5D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik wil proberen om een keer vuurwerk te fotograferen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de camera het beste dan kan instellen qua sluitertijd e.d. ?
2 tot 4 seconde en F/8-11 is een redelijke richting. Maar je zult toch wat moeten experimenteren ivm met afstand, omgevingslicht, enz.quote:MissXannie schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 23:45:
Misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de camera het beste dan kan instellen qua sluitertijd e.d. ?
5D | 20-35 | 35/2 | 85/1.8 | 580EX | SB24's | PW's .:. martijnfoto.nl & Flickr
quote:MissXannie schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 23:45:
Misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Het is een beetje afhankelijk van de 'drukte' in te lucht. Als je vuurwerk zelf afsteekt op een 'niet-legale-afsteektijd' (niet dat ik dat motiveer natuurlijk!) kun je bij pijlen een wat langere sluitertijd aanhouden (2 - 8 seconden) zodat je de staart ook erop krijgt. Beetje groothoek is dan ook wel handig en natuurlijk zoals MartijnGizmo al aangaf in rond de f8 tot f11 om het geheel er een beetje scherp op te krijgen.
Als je het op een druke oudejaarsnacht gaat doen zijn kortere tijden handiger anders krijg je alles door elkaar en is het misschien allemaal wat overbelicht of druk. Het makkelijkste is om ze ook in RAW weg te schrijven zodat je naderhand nog wat kan corrigeren in belichting e.d.
ISO waardes van 400 en hoger zijn misschien ook geen overbodige luxe maar dan zou ik al snel de NR aanzetten.
Als je het wel op oudejaarsnacht gaat doen zou ik gewoon veel proberen met wat langere sluitertijden tot zo'n 6sec. En anders veel vuurwerk aanschaffen om te proberen
HTPC (A64/6600GT/1024GEIL/320SE) op DLP 50", Canon20D/Sigma18-50EX 2.8/Canon70-200L 2.8
Reg. datum: 04 april 2002
quote:breinonline schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 21:01:
[...]
De kitlens is prima om mee te beginnen, zeker voor die prijs. Elke beginner kan je bovendien de plastic fanttastic 50/1.8 aanraden. Een leuke lens die erg lichtsterk is en je bekend maakt met primes.
De EF-S 17-85 is wel aardig maar voor dat geld heb je bijna een 17-40/4L die veel scherper is. De 17-85 is veel te duur voor wat je krijgt. Niet aan te raden voor een beginner dus. Het is meer iets voor iemand die goed weet wat hij wil en deze lens wel ziet zitten.
Verder kan iedereen met lenzen vragen het beste lezen en zoeken in een van de centraal objectieven topics. De meeste lenzen zijn daar al behandeld.
Mee eens.. (We gaan naar een ander onderwerp/topic) Echter het bereik van de 17-85 is erg fijn... heb zitten twijfelen tussend e 17-40 en de 17-85. Maar door het bereik is de laatste het geworden.
Het bereik gebruik je veel.. Dat was mijn afweging :-)
Kanonnier zeg maar.
quote:MartijnGizmo schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 17:34:
[...]
Nee joh, dik voor mekaar daar. Live gehoord bij de MM Groningen:
+ klant: "Wat is nou het verschil tussen Canon en Nikon?"
- verkoper: "Canon is gewoon heel goed."
Dat bedoelde ik
Die gasten daar weten erg weinig (of liever gezegd: niets). Ooit een stofzuiger gekocht bij de MM. Was ook de laaste keer...
Op mijn vraag waarom ik moest kiezen voor de ene of de andere stofzuiger, kreeg ik als antwoord:
"die linker, want die heeft metallic lak".
Opzicht leuk bedacht, maar niet als mijn vraag was of ik het verschil in 100W zuigkracht ging merken.
Absolute nono's, die mij gaan vertellen wat voor camera ik moet kopen
blaat!
Voor echt mooie foto's is het ook aan te raden om te fotograferen bij professioneel vuurwerk bij een evenement. Hier in Groningen heb je eind augustus altijd het Groninger Ontzet, met mooi vuurwerk in het Stadspark. Heeft ook als voordeel dat het veel minder koud is dan in december.quote:Mr.Rondje schreef op zondag 24 juli 2005 @ 02:36:
[...]
[blablo vuurwerkj bla]
Als je het wel op oudejaarsnacht gaat doen zou ik gewoon veel proberen met wat langere sluitertijden tot zo'n 6sec. En anders veel vuurwerk aanschaffen om te proberen
5D | 20-35 | 35/2 | 85/1.8 | 580EX | SB24's | PW's .:. martijnfoto.nl & Flickr
quote:Wisc2 schreef op zondag 24 juli 2005 @ 11:16:
[...]
Mee eens.. (We gaan naar een ander onderwerp/topic) Echter het bereik van de 17-85 is erg fijn... heb zitten twijfelen tussend e 17-40 en de 17-85. Maar door het bereik is de laatste het geworden.
Het bereik gebruik je veel.. Dat was mijn afweging :-)
+ Image stabilsation + dat de 17-85 helemaal niet zo veel minder is dan de 17-40L...
Op luminous landscape kun je lezen hoe je MTF charts leest; en op Canon Hongkong kun je de MTF charts van beide stukken glas lezen. Let er wel even op dat alles voorbij 14mm uit het centrum voor een 1.6x crop camera niet van belang is.
Mocht ik een Rebel XT versie (US model) met aankoopsbon van iemand kopen, kan ik hem dan wel naar Canon NL opsturen, mocht er garantie geclaimed moeten worden?
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt." -Rami Belson | Specs!
Reg. datum: 29 mei 2002
Neem voor de zekerheid even contact op met etbass (www.etbass.nl), die Canon reparaties doet voor Canon NL. Dan weet je het zekerquote:Animal_X schreef op zondag 24 juli 2005 @ 17:15:
Vraagje:
Mocht ik een Rebel XT versie (US model) met aankoopsbon van iemand kopen, kan ik hem dan wel naar Canon NL opsturen, mocht er garantie geclaimed moeten worden?
5D | 20D | lenzen en objectieven | flitsers | laptop | computer | tv | mobieltje.. blabla
Ja, staat ook al meerdere keren in dit topicquote:Animal_X schreef op zondag 24 juli 2005 @ 17:15:
Vraagje:
Canon EOS 5D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Je kan met de EOS350 diverse instellingen doen, voorgrond scherp, achtergrond scherp.
Maar wat is nu de juiste instelling om het geheel in focus te krijgen?
Imac 2.0 met 2 gig mem
quote:RIRE schreef op maandag 25 juli 2005 @ 00:10:
Ik heb ook nog een vraag. Ik hoop dat ik het duidelijk kan uitleggen wat ik bedoel.
Je kan met de EOS350 diverse instellingen doen, voorgrond scherp, achtergrond scherp.
Maar wat is nu de juiste instelling om het geheel in focus te krijgen?
Definieer "het geheel"?
Met het diafragma dichtknijpen kom je al een heel eind, maar je zult nooit alles scherp krijgen als de onderlinge afstand van de onderwerpen erg groot is.
Ok, thanx. En als er nou geen aankoopsbon bij zit? Dan niet zeker?quote:
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt." -Rami Belson | Specs!
Doe eens een gokquote:Animal_X schreef op maandag 25 juli 2005 @ 00:21:
[...]
Ok, thanx. En als er nou geen aankoopsbon bij zit? Dan niet zeker?
Oké. Bedankt, ik ga daar eens mee spelen.quote:Gizz schreef op maandag 25 juli 2005 @ 00:12:
[...]
Definieer "het geheel"?
Met het diafragma dichtknijpen kom je al een heel eind, maar je zult nooit alles scherp krijgen als de onderlinge afstand van de onderwerpen erg groot is.
Imac 2.0 met 2 gig mem
de makkelijkste manier om dit te bereiken is hem op landschap stand te zetten en dan ergens halverwege focussenquote:
www.8thcontinent.nl - Travels Through Madagascar
A-DEP zal vast op de 350D zitten, maar al die dingen van die preset functies kan je ook fijn zelf doen. Als je met een camera om wil leren gaan lijkt me dat het meest leerzamequote:eRR_ schreef op maandag 25 juli 2005 @ 09:58:
[...]
de makkelijkste manier om dit te bereiken is hem op landschap stand te zetten en dan ergens halverwege focussen
Reg. datum: 23 juli 2003
Ongeveer op eenderde is de vuistregel. Dus tweederde moet achter het focuspunt zitten, eenderde ervoor. Speel wat met je diafragma, en je kunt de scherptediepte controleren met het knopje linksonder het objectief (van achter de camera gezien). Succes!quote:eRR_ schreef op maandag 25 juli 2005 @ 09:58:
[...]
de makkelijkste manier om dit te bereiken is hem op landschap stand te zetten en dan ergens halverwege focussen
Canon 350D | Canon 17-55 F/2.8 IS | Canon 70-200 F/4L USM | Canon EF-S 60 F/2.8 macro | Peleng 8 F/3.5 Fisheye
quote:neographikal schreef op maandag 25 juli 2005 @ 10:00:
[...]
A-DEP zal vast op de 350D zitten, maar al die dingen van die preset functies kan je ook fijn zelf doen. Als je met een camera om wil leren gaan lijkt me dat het meest leerzame
A-DEP zit inderdaad op de 350 en is een erg handige feature. Net als de M-stand...
Enige nadeel is, dat ik nog lerende ben en er in deze standen nog wel eens een foto wil mislukken.
Maar 't geeft me in ieder geval wel het idee, dat ik een beetje de mogelijkheden van mijn 350D gebruik.
En dat het geen veredelde compact camera is...
blaat!
quote:neographikal schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:40:
Gebruik dan fijn de AV-stand en selecteer een zo groot mogelijk diafragma terwijl je op je sluitertijden letLeg de focus goed en be amazed
Dat doe ik ook vaak. Dan weet ik (bijna) zeker dat de foto goed wordt.
Maar ik vind het juist leuk en een uitdaging om mijn camera goed te beheersen.
Bij probeersels ben ik druk bezig met alle standen en settings. Als ik zeker wil weten dat de foto lukt en ik geen tijd heb om te proberen, dan 'schakel ik terug' naar de AV-stand
blaat!
Ik ga het allemaal eens uitproberen, en we zien dan wel wat het beste resultaat opleverd.
Imac 2.0 met 2 gig mem
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last
Dit topic is gesloten.