Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
[X-Fi] Nieuwe geluidschip van creative
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 36 37 38 39 last
Nieuw TopicZe hebben wel een nieuwe externe geluidskaart met DTS interactive, de DTS 610quote:
edit; dat laatste ding is vrij belachelijk; een analoge ingang! dus je keten is dan: Geluidskaart (D->A)-DTS610 (A->D) Ze hebben het nog niet echt door bij creative
X-Fi reviews:
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1850381,00.asp
http://www.theinquirer.net/?article=25423
Tele wijzigde dit bericht 22-08-2005 10:00 (34%)
Allereerst wat vragen uit het topic:
Ondersteunt de X-Fi Dolby Digital Live
Ik zag toevallig dat hierboven al een post stond waarin bevestigd werd dat dit niet kan. Dat kan ik bevestigen. Erg jammer, maar wellicht houden ze dit achter de hand voor een X-Fi 2
Waarvoor wordt X-RAM gebruikt
X-RAM is een extra stukje geheugen waar ontwikkelaars geluidssamples in kunnen opslaan om in games te gebruiken. Omdat dit geheugen direct op de kaart zit, kan de X-Fi deze samples snel verwerken. Creative heeft tijdens de persconferenties wat demo's laten zien van de prestaties in aangepaste speldemo's. Hieruit bleek uiteraard dat de performance flink omhoog ging. Ik heb dit zelf niet kunnen testen. Wel ben ik zelf altijd erg sceptisch over dit soort technieken, omdat het staat of valt met de acceptatie van de gamesindustrie.
Verder even wat aandacht voor de belangrijkste twee features voor het normale muziek luisteren:
CMSS 3D en de Crystalizer
CMSS 3D bestond al bij Audigy kaarten, maar is nu compleet vernieuwd. Er is een nieuw algoritme ontwikkeld om deze techniek flink te verbeteren. CMSS 3D maakt gebruik van Frequency Domain Processing. Dit houdt in dat de X-Fi de audio die wordt afgespeeld scant op basis van frequentiegebieden. Zo weet de software bijvoorbeeld dat in de laagste gebieden de bass drum en de bas zitten, in het middengebied de vocals, in het hoog de hi-hats etc. Door op deze manier de muziek te ontleden, kan de X-Fi de audiosegmenten nauwkeurig plaatsen in het surround spectrum. Zo zet CMSS 3D de stem in het centerkanaal en de koren in de surroundkanalen. Percussie-effecten in de stereokanalen worden ruimtelijk geplaatst, zonder dat er met een lading reverb wordt geprobeerd om het ruimtelijk te laten klinken.
De Crystalizer is een functie die 'informatie die verloren is gegaan bij het comprimeren weer terugbrengt'. Nu is dit behoorlijke bullshit, aangezien dat natuurlijk niet kan. Ik heb zelf al even snel een aantal reviews op internet doorgelezen en daar lees je bijvoorbeeld dit:
quote:On the other hand, 24-bit Crystalizer function is hit and miss. It almost never makes something sound worse, but it does tend to make a few instruments stand out more—and not always when you want them to. It's a feature we could take or leave. It makes poorly compressed MP3 (128k) and the like sound better, but if music is encoded at 256k or better, and it doesn't do a lot for that, except sort of overdrive the wrong instruments sometimes. We usually leave it off, but someone with a lot of highly compressed music might like it a lot.
Dit is grote onzin en ik ben het hier helemaal niet mee eens. Ze zijn duidelijk teveel gefocused op de functie van de Crystalizer om de compressie 'ongedaan te maken'.
De Crystalizer maakt ook gebruik van Frequency Domain Processing. In plaats van het plaatsen van frequentiegebieden in de ruimte, kijkt de Crystalizer naar hoe de volumes van deze frequentie kunnen worden verbeterd om het totale geluidsbeeld mooier te maken. Voor de goede orde, dit is niet een simpel automatische equalizer of loudness functie. Op het moment bijvoorbeeld dat een hi-hat wordt aangeslagen, worden die hoge frequenties iets versterkt, zodat de hi-hat beter uitkomt. Maar deze frequenties worden niet continue versterkt. Anders zou je bijvoorbeeld ruis en compressieeffecten ook harder horen. Dit is niet het geval.
Wat doet deze functie bij gecomprimeerde muziek? Zodra je een mp3'tje opzet en de functie inschakelt, merk je dat de muziek helderder wordt en meer begint te leven. Zet je de functie uit, dan hoor je ineens wat voor doffe ellende het mp3'tje eigenlijk was. De drums worden helderder, de achtergrondbrij wordt opener en de muziek leeft veel meer.
Ook bij niet gecomprimeerde muziek is het effect echter erg duidelijk. Hier verschilt mijn mening dus duidelijk van de persoon in de quote en ik vraag me ook af of ze dit wel uitgebreid hebben getest. Het is erg moeilijk om te beschrijven wat er gebeurd met de muziek, maar ik zal het proberen in woorden uit te drukken. Als voorbeeld gebruik ik even de ballad I Will Remember van Toto (als je dit nummer nog niet hebt --> aanrader!
Het effect is niet bij alle muziek zo ingrijpend als in bovenstaand voorbeeld, maar wel in de meeste gevallen. Tijdens het demonstreren aan andere personen, waren de reacties unaniem positief. Iedereen die het hoorde was immens onder de indruk van de verbetering. Ikzelf als grote muziekliefhebber ook, dat mag inmiddels duidelijk zijn. Overigens kan de invloed van zowel de Crystalizer als CMSS 3D traploos ingesteld worden. Mocht het effect in een bepaald geval te groot zijn, kun je dit simpelweg bijstellen.
Voor mensen die een hoofdtelefoon willen gebruiken is er een speciale CMSS3D voor hoofdtelefoons. Hierdoor kun je een ruimtelijk effect bereiken terwijl je alleen een hoofdtelefoon op hebt. Dit effect vergroot het geluidsbeeld enorm en is erg indrukwekkend. Het kan echter nog niet tippen aan het gebruik van een volledige 5.1 opstelling. Desalniettemin zeker erg bruikbaar voor mensen die terwijl hun vriend(in) al lekker ligt te pitten een keiharde actiefilm willen kijken, of LAN-gamers.
De Drivers
De drivers van de kaart kun je afstellen op de functionaliteit die je wilt gaan gebruiken. Je kunt de kaart in drie verschillende modi laten werken: Entertainment, Audio-creatie en Gamen. Bij de eerste is de kaart bedoeld om muziek en DVD's weer te geven. Je krijgt dan een hifi-versterker voor je neus waar je de functies van de kaart kunt beheren. Bij de tweede modus verandert dit in een mixerpaneel waar je effecten op alle kanalen kunt plaatsen en de ASIO-kanalen kunt beheren. In het laatste geval verandert het paneel in een venster met gameinstellingen. De drivers die ik gebruikte waren Persdrivers en bevatten nog wel een aantal bugs. Ze zullen echter na oktober niet meer bruikbaar zijn, dus ik heb alle reden om aan te nemen dat in de retaildrivers nog wel flink wat verbeterd is.
Slotwoord
Ondanks dat ik m'n review hier niet heb kunnen plaatsen, heb ik toch even wat aandacht willen besteden aan de belangrijkste functies van het apparaat. Het leek me zinnig om me te richten op de gebruikerservaringen in plaats van de specs, aangezien je die ook op de website van Creative kunt vinden. Zoals je kunt lezen ben ik erg te spreken over de twee meest in het oog springende functies, CMSS 3D en de Crystalizer. Hiervoor geldt echt: je moet het horen om te kunnen begrijpen wat het effect is. Ik vind het echter een oliedomme beslissing van Creative om zo te focussen op het verbeteren van gecomprimeerde muziek. Waterige effecten zullen gewoon aanwezig blijven, die haalt de Crystalizer er echt niet uit. Laat je niet afschrikken door dit soort onzin van de marketing afdeling. Het vreemde is ook nog dat we van de technische mensen op de persconferentie te horen kregen dat Creative absoluut niet probeert om informatie die uit een mp3 is gehaald, terug te brengen. Tja, ook zij zijn blijkbaar niet zo blij met de marketingafdeling. Ondanks dit geklets is de Crystalizer zeker een indrukwekkende toevoeging.
Als laatste nog even de Nederlandse adviesprijzen:
- Sound Blaster X-Fi XtremeMusic 129 Euro
- Sound Blaster X-Fi Platinum 199 Euro
- Sound Blaster X-Fi Fatality FPS 249 Euro
- Sound Blaster X-Fi Elite Pro 349 Euro
Sorry voor eventuele kromme zinsconstructies, ik ben extreem druk op het moment, maar wilde dit voor jullie wel graag tussendoor doen. Als ik meer tijd had gehad, zou ik daar iets meer aandacht aan hebben besteed. Mochten er nog vragen zijn: Shoot!
ErectionJackson wijzigde dit bericht 22-08-2005 11:56 (3%)
Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia | Helia Buikdansen |
Reg. datum: 15 augustus 2003
quote:ruftman schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 12:11:
Zoals het Crystalizer gebeuren wordt omschreven, doet het met denken aan het beruchte `Loudness' knopje op een versterker.
quote:Voor de goede orde, dit is niet een simpel automatische equalizer of loudness functie.
Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia | Helia Buikdansen |
Reg. datum: 08 juni 2005
De eerste is kaal op de drivers na.
De tweede heeft een soort bay toegangspaneel erbij,
de derde heeft dat ook + XRAM geheugen,
en de laatste heeft een extern paneel.
Echter is de kwaliteit van het geluid voor mij het meest belangrijk dus als dat XRAM geheugen niet meer dan 5 % performanceverschil uitmaakt in games ga ik voor de goedkoopste want een paneel heb ik niet nodig.
Onder andere schijnt de Crystalizer funktie het hele signaal botweg 3 dB omhoog te krikken.
quote:Our measurements showed that besides the multiband compression, the signal level is raised approximately by 3 dB. So that any quiet records would seem subjectively better even without the compressor.
Henk007 wijzigde dit bericht 22-08-2005 12:39 (47%)
Nee, Creative doet het voorkomen alsof het wat anders is. Het is gewoonquote:
Misschien leuk voor games (net als de rest van al die onzin), maar voor het echte audio werk, moet je deze kaart gewoon niet hebben.
quote:deepspace schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 12:41:
[...]
Nee, Creative doet het voorkomen alsof het wat anders is. Het is gewoonVoor muziek moet je gewoon met je poten overal vanaf blijven, en de zooi direct naar de DAC sturen (IMHO). Nu ga je muziek beluisteren zoals creative denkt dat het leuk klinkt, en niet zoals dat bedoelt was in de studio.
Misschien leuk voor games (net als de rest van al die onzin), maar voor het echte audio werk, moet je deze kaart gewoon niet hebben.
Voor het echte audiowerk moet je sowieso geen effecten gebruiken, maar een zo clean mogelijk geluid hebben. Wat een veel voorkomend mistverstand is is dat audiofielen denken dat consumenten een zo clean en natuurgetrouw geluid willen. Maar dat is helemaal niet zo. Consumenten willen een geluid dat warm is, helder etc.
Met een techneut had ik het er bij de persconferentie nog over naar aanleiding van diezelfde Crystalizer. Hij liet me met behulp van een paar plugins zien wat die Crystalizer doet, hetzelfde idee als in het artikel op Digit-Life. Mijn eerste reactie was ook: erg leuk, maar je verknoeit het geluid. Maar ik realiseerde me tegelijk dat ik m'n eigen audiofiele karakter niet op een kaart als dit moet loslaten. De meeste consumenten willen juist een geluid als dit, zodat alles helderder en strakker klinkt.
Zelf heb ik een setje monitoren voor het studiowerk en hierdoor luister ik ook naar muziek om de muziek te horen zoals hij is gemixt. Maar als ik voor m'n plezier muziek luister, luister ik het echt niet hierdoor. Een Creative kaart zal ook nooit geschikt zijn voor dat soort doeleinden. Als je daarop rekent, heb je sowieso verkeerde verwachtingen.
Reg. datum: 06 februari 2004
quote:ASIO 2.0 is supported with < 2mSec latency. 0% CPU overhead is required to pass audio to/from the host to hardware
quote:Long-awaited "Enable Bit-Matched Playback" is also available. It disables SRC and activates Auto Master Sample Rate - it's automatically set to the frequency of the currently played file (like in Envy24 sound cards). Interestingly, 192 kHz in the Master Clock list is not available.
het ondersteunt dus ASIO 2.0, alsmede de mogelijkheid resampling uit te zetten (dus 44.1khz passthrough, jaja.. maar 10 jaar op hoeven wachten ;P)
@ErectionJackson betreffende Crystallizer:
digit-life artikel:
quote:The situation with MP3 and WAV is similar, but there is some difference. Mastering studios use very expensive equipment that analyzes the original file: not in the real time, but running a tad forward, or even at several passes; and the calculation precision is floating point 64 bit instead of 24 bit. Then, mastering compression parameters must be laboriously adjusted individually for each record on high-quality reference monitors of the middle and far field. To delegate a similar function to real time automation and then speak of the advantage over the studio results is arrogant at best. The final mastering stage includes a noise shaping step, which makes a 16-bit record sound like a 20-bit one. So the only thing left is to transfer the record bit-by-bit to the DAC input. Any interference into this process damages audio quality. Anyway, an MP3 file cannot possibly be better than the original record, multiband compression may distort the tone balance and result in the redistribution of signal energetics, which will lead to the overload at high or low frequencies.
It's quite another matter, if we speak of mediocre consumer acoustics with a limited dynamic range and defective frequency response, so that even the most primitive timbre adjuster makes a record subjectively much more comfortable to listen to. In this case, an additional band compression of high and low frequencies facilitates the record perception through given speakers, especially combined with moderately compressed original record, with less aggressiveness (peak power/average value). In this case the resulting audio processing distortions will not exceed the distortions in the playback channel.
That was the situation in practice. Some records sounded more coherent on inexpensive active speakers, though with more aggression. In case of high quality acoustics (studio monitors and Hi-Fi speakers of the mid class), I had no problems picking several MP3 files as well as original CDs, which quality was degraded by Crystalizer. I heard overloads, or the sound got too aggressive, so that I was getting tired of listening very fast.
het lijkt me dat dit een iets betere beschrijving is van wat het doet, en wat de limitaties (lijken te) zijn..
Het lijkt mij dat de cmss-3d optie zeer interessant is om die FDP optie, en de crystallizer voor mij persoonlijk niet zo (heb denk ik een te goeie audioset.. maar dat zien we wel als ik het ding heb
quote:ErectionJackson schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 12:48: Consumenten willen een geluid dat warm is, helder etc.
De meeste consumenten willen juist een geluid als dit, zodat alles helderder en strakker klinkt.
Dat is natuurlijk helemaal correct. Maar ik wil ook een lekkere sound. Alleen zorg ik gewoon dat ik fatsoendelijke speakers heb, i.p.v ik een geluidskaart hebt die voor mijn speakers moet gaan compenseren (en dat gaat in de meeste gevallen maar halfbakken goed). Omgekeerde wereld zeg maar..
Daar reken in helemaal niet op, maar men drijft de onzin veel te ver door, en verkoopt het aan de consument als wondermiddel. Daar kan ik gewoon niet tegen..quote:Zelf heb ik een setje monitoren voor het studiowerk en hierdoor luister ik ook naar muziek om de muziek te horen zoals hij is gemixt. Maar als ik voor m'n plezier muziek luister, luister ik het echt niet hierdoor. Een Creative kaart zal ook nooit geschikt zijn voor dat soort doeleinden. Als je daarop rekent, heb je sowieso verkeerde verwachtingen.
Reg. datum: 08 juni 2005
Al die professionele reviewers van Toms' Hardware en weet ik veel wie nog meer, de echte professionals zeggen dat dit het mooiste geluid ooit is. En dit het allerbeste is wat ze ooit gehoord hebben.
Waarom is iedereen hier er dan zo negatief over. Waar baseren jullie je kriteria op? Op een geluidsstudio? Niet iedereen heeft het geld ervoor en erg praktisch kan het ook niet zijn.
Dus graag alleen vergelijkingen met bestaande COMPUTER geluidskaarten op PCI vorm en niet hele 19 inch racks vol met miljoenen euro aan hardware.
Dank u wel.
quote:Soldaatje schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:38:
Al die professionele reviewers van Toms' Hardware en weet ik veel wie nog meer, de echte professionals zeggen dat dit het mooiste geluid ooit is. En dit het allerbeste is wat ze ooit gehoord hebben.
Klopt, voor games hebben ze leuke dingen gedaan
Dat hoeft ook nietquote:Dus graag alleen vergelijkingen met bestaande COMPUTER geluidskaarten op PCI vorm en niet hele 19 inch racks vol met miljoenen euro aan hardware.
voodooless wijzigde dit bericht 22-08-2005 16:03 (8%)
Overigens, die X-Fi pro heeft ook een externe kast met een pci kaart
Mijn criteria: Loepzuiver geluid, zonder gedonder van resampling. Perfecte driversupport.
Ik weet ook wel dat m'n Edirol UA-1000 rack een stuk duurder is dan die X-Fi pro uitvoering, maar je hebt er een stuk betere apparatuur voor. En ja ook dat rackmodel is gewoon een PCI uitvoering met een kabel naar het rack zelf toe. Maar je hebt verder geen spielerij onboard zoals X-RAM (ohh wat vernieuwend, dat was al van de AWE serie bekend, daar kon je simms opprikken) en Crystalise.
Nee, voor de doelgroep Audio Creation Mode hoef je deze kaart niet te kopen.
We should figure out what kinda deal this is. I mean, is it a-a gathering, a shindig or a hootenanny?
Nee daar heb je helemaal gelijk in. Dat ben ik met je eens en ik snap ook geen drol van waarom Creative de consument zo probeert te misleiden. Zo geef je een mooie functie gewoon een slechte naam.quote:deepspace schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:25:
[...]
Dat is natuurlijk helemaal correct. Maar ik wil ook een lekkere sound. Alleen zorg ik gewoon dat ik fatsoendelijke speakers heb, i.p.v ik een geluidskaart hebt die voor mijn speakers moet gaan compenseren (en dat gaat in de meeste gevallen maar halfbakken goed). Omgekeerde wereld zeg maar..
[...]
Daar reken in helemaal niet op, maar men drijft de onzin veel te ver door, en verkoopt het aan de consument als wondermiddel. Daar kan ik gewoon niet tegen..
quote:Krusher schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:52:
De echte professionals houden zich niet bezig met gamekaarten te reviewen. Ik ben overigens wel benieuwd wat Sound on Sound magazine er van zal maken.
Overigens, die X-Fi pro heeft ook een externe kast met een pci kaart
Mijn criteria: Loepzuiver geluid, zonder gedonder van resampling. Perfecte driversupport.
Ik weet ook wel dat m'n Edirol UA-1000 rack een stuk duurder is dan die X-Fi pro uitvoering, maar je hebt er een stuk betere apparatuur voor. En ja ook dat rackmodel is gewoon een PCI uitvoering met een kabel naar het rack zelf toe. Maar je hebt verder geen spielerij onboard zoals X-RAM (ohh wat vernieuwend, dat was al van de AWE serie bekend, daar kon je simms opprikken) en Crystalise.
Nee, voor de doelgroep Audio Creation Mode hoef je deze kaart niet te kopen.
Ik denk dat SOS deze kaart niet echt zal waarderen. M'n eerste indruk van de nieuwe drivers was zeer ok. maar na verder bestudering ben ik toch niet tevreden over de audiocreatie modus. Een voorbeeld: je kunt op verschillende kanalen hardware effecten zetten op de effect inputs. Je kunt per keer 4 effecten neerzetten. Maar de eerste twee staan alvast weer op Reverb en chorus. Bovendien zijn de effecten voor ieder kanaal gelijk. Je kunt alleen het volume per kanaal bepalen
Creative wil hiermee duidelijk E-mu niet in de vingers snijden. En dat is te merken..
Reg. datum: 22 augustus 2005
weining goed doet of zelfs slecht is. Vooral met quotes zoals deze:
Crystalizer does not expand, but narrows down the dynamic range
Hiermee jaag je de potentiele geluidskaard-koper de stuipen op het lijf, die denk nl dat dit slecht is
Als je gewone mensen zou laten luisteren naar een paar 128bit mp3tjes met en zonder crystallizer
dan zou de overgrote meerderheid de crystallizer waarderen (ik wel in ieder geval
Je moet niet vergeten dat muziek in een geluidsstudio anders klinkt dan in de huiskamer, omdat zowel de audio uitrusting als de akoestiek als je gehoor anders is.
Het geluid klinkt dus zowiezo niet zoals de geluidstechnicus het voor ogen had.
Voor 128bit mp3tjes geld dit nog sterker.
Je moet de crystallizer zien als een optionele geluidsmodificatie zoals extra bass, treble, eq, reverb, chorus e.d. waarmee je het geluid naar eigen smaak kunt aanpassen.
Je zou het zelfs kunnen zien als een soort compensatie voor je speakers of de akoestiek of je oren.
De houding van sommigen (met name de zogenaamde audiofielen) dat geluidsmodificatie per definitie slecht is, is dus onterecht.
Staar je niet blind op wat het orgineel geweest is maar maak er zelf wat moois van!
@Krusher
"Nee, voor de doelgroep Audio Creation Mode hoef je deze kaart niet te kopen."
Dat hangt er maar helemaal van af wat voor soort audio-creator je bent
Niet iedereen is zo high-end als jij. Denk eens aan al die mensen die een live, een audigy 1,2 of 4
hebben gekocht om muziek te maken? Voor hen kan de x-fi elite pro heel interessant zijn.
De X-fi is een high end consumenten kaart (de zgn. prosumer) en de edirol een prof kaart.
Appels met peren dus.
St. Tinnitus wijzigde dit bericht 22-08-2005 18:52 (1%)
Reden: spelling
quote:St. Tinnitus schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 18:42:
Crystalizer does not expand, but narrows down the dynamic range
Hiermee jaag je de potentiele geluidskaard-koper de stuipen op het lijf, die denk nl dat dit slecht is
Wat is er mis met een objectieve review
quote:Je moet niet vergeten dat muziek in een geluidsstudio anders klinkt dan in de huiskamer, omdat zowel de audio uitrusting als de akoestiek als je gehoor anders is.
Het geluid klinkt dus zowiezo niet zoals de geluidstechnicus het voor ogen had.
Voor 128bit mp3tjes geld dit nog sterker.
Erger nog: de zooi van tegenwoordig wordt afgemixt om op de hardware zooi van de jongeren vet te klinken. De geluidstechnicus heeft vrees ik steeds minder te zeggen, en staat vast af en toe te janken als ie van de plaatenmaatschappij weer eens een briefje krijgt dat er toch nog best wel wat meer dynamic range compression op dat nummer zou kunnen. Dan is het namelijk hard en luid, en vind de jeugd het "vet". Tja, het is nu eenmaal realiteit....
quote:De houding van sommigen (met name de zogenaamde audiofielen) dat geluidsmodificatie per definitie slecht is, is dus onterecht.
Het is ook niet per definitie slecht, maar de manier waarop het hier gebeurt is dat zeker wel. Ik ga straks mijn speakers ook digitaal filteren, en dat is zeker niet slecht, maar dan heb ik wel volledige controle over wat ik doe, en heb ik niks wat er voor mijn dingen bij gaat fantaseren die er niet in horen.
quote:Staar je niet blind op wat het orgineel geweest is maar maak er zelf wat moois van!
Van het meeste is weinigs mooi te maken. Het is alsof je een Lada pakt, hem helemaal pimpt (om maar ff heel actueel te blijven), en er dan in gaat rondrijden alsof het een Porsche is. Ziet er wel vet uit, maar hard kan het nog steeds niet.
Dus, al die techniek is prachig voor games. Met name dingen als positional audio kunnen voor games echt heel erg cool zijn! Maar dan moeten de games het wel goed ondersteunen.
Uiteindelijk zal het er wel op neerkomen dat creatieve een heel machtige DSP heeft gemaakt, waar de in de praktijk cheap ass effecten op laten draaien zoals die crystal onzin, omdat de spellen makers geen zin hebben om alleen sound voor creative te make. Het is gewoon zone eigenlijk. Maar misschien heb ik wel ongelijk. Misschien komt er wel eindelijk een echte goede software api voor positional audio die, met als OpenGL en Direct3D voor video, waar men ook shader like filers voor audio kan proggen. Pas dan zal ik de creative kaart ook leuk vinden, puur om zijn DSP kracht en de mogelijkheden tot het proggen daarvan. Dan wil ik echter ook een multi kanaal PCM digitale uitgang, en en en.... (sorry, ik heb nu eenmaal mijn eigen voorstelling van dingen
quote:Krusher schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:52:
De echte professionals houden zich niet bezig met gamekaarten te reviewen.
Nu positioneerd Creative deze kaart als een alleskunner en impliceerd vrijwel direct dat je ook als pro wat aan deze kaart hebt. Nu lijken ze daar ook wel moeite voor te doen, dus mag je als pro toch zeker door de pro-bril naar deze kaart kijken. Dat de kaart vervolgens niet 'deliverd', is een dikke fout van Creative natuurlijk en ze schieten eigenlijk in de eigen voet.
Waar ik niet bij kan is dat Creative (en overigens wel meer kaartenbakkers) niet snappen dat veel mensen gewoon willen dat je van het signaal afblijft. Handen af van de 44.1kHz die over de digitale uitgang gaat, DSP uit als je aan het opnemen bent. Mixen doe je met speciale software, niet met je kaart.
De kaart is er IMHO voor, en ik bedoel daarmee op eigenlijk elk gebied (OK, bij gamen komt het wat minder critisch, maar dan nog zit ik er niet om verlegen), goede DAC's aan boord te hebben en van het digitale signaal af te blijven.
Dat Creative allemaal opkalefater-dingetjes op hun kaart zetten is leuk, maar wie gaat met een kaart van 130-250 euro en rotspeakers naar 128kbit MP3tjes luisteren? Dat soort zooi moeten ze op kaarten zetten aan de onderkant van de markt (evt gamerskaarten).
Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos
@tinnitus:
ik had niet het idee dat dat artikel in digit-life zich direct negatief uitliet over de crystallizer.. meer gewoon vaststellend dat het opleuking is, en geen panacea voor alle kutmuziek van het moment
ze stellen gewoon dat het voor bepaalde mensen (met goedkope audiosetjes/headphones) zeker wel leuk zal zijn, maar het voor de rest ook prima uitkan
@breepee
quote:Waar ik niet bij kan is dat Creative (en overigens wel meer kaartenbakkers) niet snappen dat veel mensen gewoon willen dat je van het signaal afblijft. Handen af van de 44.1kHz die over de digitale uitgang gaat, DSP uit als je aan het opnemen bent. Mixen doe je met speciale software, niet met je kaart.
als je dat digit-life artikel nou s gelezen had had je gezien dat je de dsp prima uit kunt zetten, en de SRC ook (dus gewoon een mastersamplerate instellen van 44.1kHz als je muziek luistert/opneemt op 44.1kHz).. ik weet wel dat dit in vorige creative kaarten totaal niet kon, en de SRC brak was.. maar dit gaat over de X-Fi, niet over creative bashen
daarnaast zie ik persoonlijk niet direct waarom je als je zelf zooi aan het opnemen bent je zou willen beperken tot 44.1kHz, als je het ook gewoon op 48 of 96 kan doen.. het is nou niet alsof het geluid door whatever je wilt opnemen niet geproduceerd wordt op die toonhoogten, dus ik zie je punt niet geheel.
foppe-jan wijzigde dit bericht 22-08-2005 19:37 (45%)
Creative zegt zelf dat er nog steeds geresampled wordt, alleen dat het niet hoorbaar is. Ja doei! Handen af van mijn bits.quote:Foppe-Jan schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:32:
als je dat digit-life artikel nou s gelezen had had je gezien dat je de dsp prima uit kunt zetten, en de SRC ook (dus gewoon een mastersamplerate instellen van 44.1kHz als je muziek luistert/opneemt op 44.1kHz).. ik weet wel dat dit in vorige creative kaarten totaal niet kon, en de SRC brak was.. maar dit gaat over de X-Fi, niet over creative bashen![]()
quote:daarnaast zie ik persoonlijk niet direct waarom je als je zelf zooi aan het opnemen bent je zou willen beperken tot 44.1kHz, als je het ook gewoon op 48 of 96 kan doen.. het is nou niet alsof het geluid door whatever je wilt opnemen niet geproduceerd wordt op die toonhoogten, dus ik zie je punt niet geheel.
Het gaat mij persoonlijk dan vooral om de uitvoer. Alle muziek die je koopt/download is in 44.1kHz. Er is bijna geen kaart op deze planeet die dat onaangetast digitaal uit kan voeren. Creative doet helaas ook mee aan die ontwikkeling waar ik werkelijk geen hout van snap.
Daarbij kan ik me ook voorstellen dat als je opneemt en je dat doet zonder noemenswaardige nabewerking, dat je ook helemaal niet wilt dat je uit pure noodzaak moet gaan herbemonsteren.
Wat is er nou makkelijk dan van die bitstream afblijven? Ik snap het echt niet?
quote:Breepee schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:42:
...
Wat is er nou makkelijk dan van die bitstream afblijven? Ik snap het echt niet?
Tja, voor een bare-bones kaart bestaat kennelijk niet zo'n grote markt als voor kaarten met allerlei toeters en bellen. Echt innovatief is Creative niet meer geweest sinds de AWE32 (en in mindere mate de AWE64)
Maar goed, ik zal hun kaarten wel ontgroeit zijn inmiddels. Maar dan nog erg jammer dat ze deze kaart profileren als allrounder die alles kan en het weer niet waarmaken. Ik denk dat ze te laat en te duur deze kaart op de markt introduceren. Mensen die wel van mooi en zuiver geluid houden kunnen beter voor minder geld een ander merk kaart kopen.
We should figure out what kinda deal this is. I mean, is it a-a gathering, a shindig or a hootenanny?
OK, ik had dat artikel nog niet gelezen, maar het staat er idd echtquote:Foppe-Jan schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:58:
euhm.. voor de 2e keer: je kunt SRC (Sample rate conversion, dus van 44.1kHz>48kHz) UITZETTEN.. of beter gezegd de master sample rate van je geluidskaart veranderen naar (o.m.) 44.1kHz. daarnaast zit er ook volledige ASIO 2.0 support in, dus je kunt het ook gewoon de dsp overslaan.. wat wil je precies meer dan dat?
Zo vreselijk jammer vind ik dat.quote:Krusher schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:59:
Tja, voor een bare-bones kaart bestaat kennelijk niet zo'n grote markt als voor kaarten met allerlei toeters en bellen.
Ik zoek bijvoorbeeld gewoon een manier om 44.1kHz muziek onveranderd digitaal bij mij versterker aan te laten belanden... Nou, ik geef het je te doen.
Te duur is hij zeker idd. Er zit ook volgens mij veel teveel op als je het mij vraagt. Er zit een complete opnamestudio op! Waar vervolgens de gamers niets mee doen (en de kaart dus onnodig duurder van wordt) en de pro's niet tevreden over zijn.quote:Ik denk dat ze te laat en te duur deze kaart op de markt introduceren.
quote:Mensen die wel van mooi en zuiver geluid houden kunnen beter voor minder geld een ander merk kaart kopen.
Heb je nog tips misschien? Het enige wat ik zoek (buiten een gamerskaart waarbij je eigenlijk op Creative aangewezen bent) is een kaartje met een optisch uitgang die 44.1kHz bronnen onaangetast doorlaat en het in Linux doet. Het is voor in een PC bedoelt als muziek-bieb. Ipv CD's speel ik geripte FLAC's af (en een enkele MP3). Als het effe kan ook voor een zachte prijs. Het is immers in feite de simpelste geluidskaart die je maar kan bedenken die ik zoek.
Brent wijzigde dit bericht 22-08-2005 20:24 (54%)
quote:Breepee schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:15:
...
offtopic:
Heb je nog tips misschien? Het enige wat ik zoek (buiten een gamerskaart waarbij je eigenlijk op Creative aangewezen bent) is een kaartje met een optisch uitgang die 44.1kHz bronnen onaangetast doorlaat en het in Linux doet. Het is voor in een PC bedoelt als muziek-bieb. Ipv CD's speel ik geripte FLAC's af (en een enkele MP3). Als het effe kan ook voor een zachte prijs. Het is immers in feite de simpelste geluidskaart die je maar kan bedenken die ik zoek.
ESI Waveterminal 192L misschien wat? Wel stevig aan de prijs helaas met ¤179 en meteen 2 in en 6 uit, maar met een optisch uit op de kaart zelf. Linux support? Misschien via ALSA..
Een andere optie is te kijken naar Hoontech spul, die maakte (voorheen) altijd erg leuke barebones kaartjes, als het mij goed herrinner zelfs digital only kaarten (met alleen spdif)
Oh en hoe minder op de kaart (en obscuurder het merk
Kijk anders in het 2ehands circuit uit naar een Midiman/M-Audio's Delta DiO 2496, dat ding heeft alleen stereo uit (RCA connectors!) en verder alleen digitaal in en uit, coaxial en optisch. Linux wordt gesupport
Krusher wijzigde dit bericht 22-08-2005 21:00 (17%)
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 36 37 38 39 last
Dit topic is gesloten.