Deze zijn met de 20D + MP-E65 + MT-24EX ringflitser geschoten en croppen doe ik niet aan
Ik zie in dit topic veel vragen over macro en voor diegene die "echte" macro's willen schieten (voor de (D)SLR gebruikers), laat je niet verleiden door een zoomlens met een labeltje "macro super" iod, maar koop een echte macrolens. Deze zijn optisch niet te evenaren, welk merk je ook neemt, ze zijn allemaal optisch gecorrigeerd (flat-field), retescherp en doen over het algemeen 1:1, plus dat je ze ook goed als normale lens kan gebruiken (al zijn ze wat langzamer met focussen)
Wil je een vlieg op 1:1 erop krijgen en toch wat afstand houden (vaak wel een stuk makkelijker) kies dan voor een langer bereik (100mm of 180mm). Met mijn MP-E65 zit ik op 2 cm van zo'n vlieg, daar word je niet vrolijk van....sterker nog, daar krijg je het benauwd van, je gaat zweten, tis behoorlijk intensief om iets vast te leggen. Deze lens kan 5:1, maar dat is me pas 1x gelukt, je hebt dan een scherptediepte van 0.2mm op F16 (=effectief F96 op 5:1) dat is zo goed als niet te doen, de ringflitser is dan ook essentieel, maar goed dit is een aardig prijzige setup
Ik heb zelf ook overwogen om de reverselens/extension tubes te gaan gebruiken, maar vond dat niet flexibel genoeg, je zit vast aan een vaste vergroting, dat weerhield mij er van. Nu kan ik het zelf bepalen, 1,2,3,4,5:1
bakman wijzigde dit bericht 27-06-2005 08:30 (3%)
Canon 5D + een berg lenzen. richardbakker.com

[/url]