Gathering of Tweakers

Quicksearch
Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Er zijn al een heleboel topics geweest van mensen die op zoek zijn naar een server in hun netwerk met de volgende eigenschappen:
- Low cost
- Low power
- 100 Mb netwerk
- Bescheiden in grootte
- Veel opslag ruimte

Veel mensen zijn hebben dit gerealiseerd met een VIA Epia mini-itx board, een oude p1 of p2 server or met een kant en klaar kastje van Linksys, D-Link, Asus of Kudobox etc. Maar in mijn eigenwijsheid wil ik toch niet voor het 'standaard' spul gaan :P Dit komt doordat de meeste producten 'het net niet' zijn (Linksys NSLU2, Asus WL-500gx, etc.) of te duur (Linksys EFG250 EFG120, etc.).

Tijdens mijn zoektocht naar een mooi systeem ben ik het volgende tegengekomen:
NPWR-LC van Team ASA
Dit is een single board PC (sbPC) gebaseerd op een Intel XScale processor en een 4 poorts Intel SATA controller waarop Linux of free/netBSD worden geinstalleerd.

Specs:
quote:
NPU (CPU):
Intel XScale IXP425 . Available in 266, 400, 533 MHz.

Memory:
SODIMM PC-100, 32 - 256 Megabytes SDRAM - 8(16 Opt.) - Megabytes of FLASH ROM

Serial Ports:
Dual RS-232, 16550 compliant, RJ-11
USB 1.1 Port volgens website (USB 2.0 volgens product PDF)
Dual 10/100 Ethernet (10/100 Base T)

Peripherals:
Battery Backed Real Time Clock - Watch Dog Timer
Onboard Temp. Sensor (Optional)
Onboard Fan Controller (Optional)

Power:
5 VDC, 1.5 AMP, 7.5 Watts

Dimensions:
5.75" x 8.0" x 1.25" or 4.00" x 5.00" x 1.25

Typical Applications:
NAS Controller
Personal Linux Server
USB Bridge
Fire Wall/Router
Internet Server
Een schematische weergave van het systeem:
http://www.linuxdevices.com/files/misc/team_asa_npwr-lc_diagram.gif

Dit alles moet volgens LinuxDevices $115 per 1000stuks kosten (266 Mhz versie). Nu heb ik al de enkelstuks prijs bij Team ASA opgevraagd maar daarop nog geen antwoord gekregen. Ik hoop op iets van $150 p/st.

In combinatie met een kleine kast zoals deze (180 x 262 x 389 mm (BxHxD), EUR 69,--):
http://www7.alternate.nl/prodpic/200x200/t/t5st02.jpg
Moet hiermee wel een leuke kleine Linux router, webserver en fileserver te maken zijn.De 4 SATA poorten maken het mogelijk een RAID5 of JBOD configuratie te maken waarbij de terabyte makkelijk te halen is.

Lijkt me een leuk project, het is weer eens wat anders. Ik hou jullie op de hoogte. :)

PS. voor de powerfreaks is er ook een uitvoering met 2 XScale 733Mhz CPU's, dual Gigabit LAN, mini-PCI en 8 SATA poorten. Die wil ik ook wel maar kost helaas EUR 1500,-- p/st bij afname van 100 st.

Mijn overzichtje van interessante NAS oplossingen: NAS Comparison

styno wijzigde dit bericht 20-09-2005 15:06 (11%)
Reden: Spec update

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

veerboot met underscores

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar zelf vond ik dit wel een leuk project:
http://www.mashie.org/casemods/udat1.html

pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+

Ja die kende ik al (Heb al heel wat afgezocht met Google en gelezen op GOT enzo). Dat projectje is zeker niet goedkoop. Alleen een 4 bay hotswap SATA backplane kost in NL al EUR 100,--, een goede SATA RAID controller EUR 300,--. Dan de EPIA nog en de kast.... Duur geintje.

styno wijzigde dit bericht 08-03-2005 23:18 (4%)

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Lijkt erop dat SATA RAID in combinatie met Linux ook goed te doen is met deze kaart. Er zit namelijk een Intel 31244 (Voorheen Vitesse 7174) SATA controller op.

Ondanks dat het geen echte RAID kaart is kan hij in een soort RAW mode gezet worden waardoor parallel schrijven naar alle aangesloten schijven mogelijk is. De Linux driver schijnt sinds eind 2004 productierijp te zijn en ondersteund NCQ en hotplug (de meest interessante SATA features IMHO).
quote:
Vitesse 7174 / Intel 31244
Summary: NCQ and 64-bit DAC support possible, but not implemented. Looks like a PATA controller, but with full SATA control including hotplug and PM.

libata driver status: Production.

Nadeel van RAID-5 en maar 4 SATA poorten is natuurlijk wel dat er relatief veel ruimte verloren gaat aan parity info. Een 6 of 8 poorts kaart is voor RAID-5 interessanter.

Nog steeds geen aktuele prijsinformatie gekregen :/

Compaqqer

Ik zou ook wel intresse hebben in zo'n SBC, vraag me alleen af waar je dat ik kan doen...
Dat kastje heb ik hier ook nog staan.. wist niet dattie >3 keer meer waard is dan waarvoor ik hem kocht :9
Zou wel leuk zijn onder NASlite denk ik zo! :+

Zoekt nog SCSI/RAID/Dual CPU en datsoort spul... MSN: 0Blitz (aaat) gmail (punkt) com

quote:
Compwrak schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 21:48:
Ik zou ook wel intresse hebben in zo'n SBC
Als ik ooit nog eens een reactie krijg op mijn prijsaanvraag (heb vandaag nog een keer gestuurd) dan is er wellicht een soort van inkoopaktie te starten. Er is iig nog iemand die, op voorwaarde dat deze sbPC < $200 kost, er ook eentje wil hebben.
quote:
vraag me alleen af waar je dat ik kan doen...
:? die zin loopt niet, wat bedoel je?
quote:
Dat kastje heb ik hier ook nog staan.. wist niet dattie >3 keer meer waard is dan waarvoor ik hem kocht :9
Weet je nog waar je die vandaan gehaald hebt?

Ben me trouwens aan het inlezen in embedded Linux. Volgens mij zit er een Linux versie bij deze kaart maar ik zou toch m'n eigen build environment willen hebben. Tot nu toe zijn bij de freeware embedded Linux distributies emDebian (embedded Debian) en Snapgear het interessantst. Mocht ik hiermee niet uit de voeten kunnen kan ik altijd nog op zoek naar een commercieel alternatief met bijbehorende support.

De twee netwerkkaarten kunnen ook handig zijn; bijvoorbeeld om er routerfunctionaliteit mee te implementeren, of wanneer het een echte fileserver wordt waarbij de twee adapters tezamen theoretisch op 200Mb/s met het LAN kunnen communiceren (adapter bonding met Linux). Voor zover ik het nu begrijp is de netwerk driver zo ver ontwikkeld dat een speciale switch die bonding ondersteund niet meer nodig is maar dat toch 200Mb/s per connectie beschikbaar is.

Compaqqer

Dat kastje heb ik via marktplaats gekocht.
Je vind hem best wel vaak voor een prikkie, heeft extern 2 centronics aansluitingen en intern 50pins scsi, niet echt veel meer waard.

Je mag me wel mailen als je intresse hebt in deze kast(/cabinet).

Ik vroeg me dus af of je die SBC op een soort "riser" kan zetten, zodat je er een SCSI controllertje in kan zetten :9 .

Zou je zo'n ding ook kunnen overclocken met een flink blok? &gt;:)

Compwrak wijzigde dit bericht 11-03-2005 14:39 (11%)

Zoekt nog SCSI/RAID/Dual CPU en datsoort spul... MSN: 0Blitz (aaat) gmail (punkt) com

Marktplaats is een goed idee om op te kijken idd.

Op de low-cost variant zit geen PCI, maar op de NPWR-DP zit een mini-pci aansluiting. Een SCSI kaart direct aansluiten zit er dus niet, wel zijn er ook NPWR uitvoeringen beschikbaar met onboard SCSI. Hieronder nog een paar modelletjes:
quote:
NPWR-DE/SE
• 400-733 MHz 80312 CPU
• 1-2 Gigabit Ethernet Ports
• 160 MB/Sec. SCSI Port
• 512 MB/ SDRAM DIMM
• RS-232 Serial Port
• Linux Flash Disk
• Linux or NetBSD support
• 3A @ 5 VDC (15W)

NPWR-DS
• 400-600 MHz 80321 CPU
• 1-2 160 MB/SecSCSI Ports
• 1 GB/ DDR DRAM DIMM
• RS-232 Serial Port
• Linux Flash Disk
• 3A @ 5 VDC (15W)

NPWR-SC
• 400-600 MHz 80321 CPU
• 1-2 160 M/B Sec. SCSI
• 1 GB/ DDR DRAM DIMM
• 1-4 SATA Ports
• RS-232 Serial Port
• Linux Flash Disk
• 3A @ 5 VDC (20W)
Enneh....embedded systemen overclocken? Je zult iig geen fancy BIOS tegenkomen met alle opties die een tweaker zich maar kan wensen. Wellicht is er hier en daar wat te doen door een weestand of kristal te vervangen...

Beetje vage website maar wel erg coole producten. Ik ben wel geintereseerd in de Tera Server.

quote:
Vozzie schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 21:36:
Beetje vage website maar wel erg coole producten. Ik ben wel geintereseerd in de Tera Server.
Volgens: http://newsvac.newsforge.com/newsvac/04/02/05/2121234.shtml (artiekel van 4 feb. 2004, dus 1 jaar oud)
1TB uitvoering kost $1,495.00 USD
2TB uitvoering kost $2,895.00 USD

Je hebt gelijk; coole producten maar een vage website en nog vagere reacties op e-mail, namelijk geen. Lijkt erop dat dit project al bij de basis gedoemd is te mislukken ;(

styno wijzigde dit bericht 12-03-2005 16:33 (5%)

Compaqqer

Neem eens een kijkje op http://www.octagonsystems.com/pages/products.html, of lees de catalogus: http://www.octagonsystems.com/images/pdfs/EP_SFC_2005B.pdf

Heb al iemand in mn mailbox van staan die bied een bordje aan op marktplaats met 133mhz proc, maar geen IDE/SATA/LAN whatever..

Compaqqer

Dit is wel een mooie; http://www.marktplaats.nl/markt/hardware/pentium/213656.htm
Kan ik mn K6-2 300 in doen... en LAN onboard.
Slikt SCSI + IDE schijven, als je perse sata wil kan je die aan de USB hangen. ;)

Deze is wat goedkoper... maar wel heel wat trager.
http://www.marktplaats.nl...re/moederborden/54143.htm

Deze combinaties zijn meer dan genoeg om NASlite te draaien.

Voordat iedereen allemaal links gaat posten naar bijvoorbeeld Advantech, Kontron en dat soort bedrijven: Ik ben niet op zoek naar een standaard x86 mini-ETX oplossing. Hierover zijn al een heleboel topics geweest. Zelf heb ik nog in de kelder een P3-600 staan, die is in principe ook prima als fileserver/router in te zetten, maar ook hier gaat het in dit topic niet over.

Ik ben op zoek naar een soort vervanger voor de Linksys NSLU2, Asus WL-500gx en dat soort NAS enabling consumer producten met de volgende eisen:
- Ongeveer EUR 200,-- mag kosten (zonder harde schijven).
- Minstens 2 fast ethernet aansluitingen, liefst gigabit.
- Low power, dus ook stil.
- Minstens 4 SATA aansluitingen, liefst met mogelijkheid tot RAID-5.
- Geschikt voor Linux.

Als ik een degelijke oplossing kan vinden ga ik proberen er soort community rondom op te richten (zoals voor de Asus WL-500g op forum.chupa.nl waar ik moderator ben), omdat ik denk dat er best een heleboel bovengemiddeld technisch onderlegde mensen zijn die in een dergelijke zelfbouw project geinteresseerd zijn.

Nu staat er op deze site een lijst met consumer NAS storage oplossingen. De meest interessante oplossingen hebben 1 of 2 interne IDE aansluitingen en 2 of 3 externe USB 2.0 waar dan nog een paar USB HDD's op aangesloten kunnen worden. Uit dit lijstje zijn IMHO de volgende producten het interessantst:
- Revolution Kuro Box HG (gigabit ethernet, IDE en 2x USB 2.0)
- Buffalo Linkstation HD-HG120LAN (gigabit ethernet, IDE en 2x USB 2.0)
- Linksys Etherfast EFG120 (gigabit ethernet, 2x IDE)
Maar al deze producten kosten meer dan EUR 250,-- dus als ik een NPWR-LC kaartje voor EUR 150,-- kan krijgen heb ik geen gigabit, maar wel 2x 100Mb ethernet en 4x SATA.
Producten om en nabij de EUR 100,-- zijn alleen uitgerust met USB en daarom niet interessant (Die heb ik namelijk al).

De standaard oplossingen van de meeste embedded moederbord leveranciers dekken wel een gedeelte van de eisen maar nooit alle. Bovendien zijn deze moederborden gericht op de industrie met de daarbijbehorende prijsstelling; meestal > EUR 300,-- (ex. CPU, geheugen, flash disk, SATA adapter, etc.).

Maar bedankt voor de links hoor ;)

Edit: Voor diegene die op zoek is naar een leuke x86 oplossing zou eens naar dit bordje moeten kijken. Schijnt niet eens zo duur te zijn. Een van de interessantste Octagon board is deze maar heeft een Geode GX1 processor waarover de volgende quote:
quote:
A 3350 geode board with a 300 MHz processor runs at around 88 bogomips,
while a VIA 667 MHz based processor runs at around 1300!
Geen optie dus. Mijn Asus WL-500g met 125 MHz MIPS processor haalt evenveel bogomips. Een ander interessant board is deze met Pentium 3 processor. Ik ga iig de prijs eens opvragen van deze. Zal wel niet goedkoop zijn...

styno wijzigde dit bericht 13-03-2005 13:05 (53%)

Compaqqer

Ah da's jammer.
Ik ben op zoek naar een zo goedkoop mogelijk machientje wat in dat cabinetje past.... dacht aan <100¤
Veel snelheid is niet nodig... netwerk kan toch niet zoveel aan. 8)7

Misschien is het mogelijk een SBC op een board te zetten.
Ik heb wel eens SBC's gezien op een backplane, waar je dan de PCI kaarten inprikt... word alleen wel erg krapjes in die kast.

Kijk maar eens op www.advantech.nl of www.kontron.com, daar hebben ze sbPC's die eruit zien als PCI insteekkaart. Daarmee kun je in combinatie met een riserkaart een complete PC bouwen. Helaas zijn dit soort kaarten niet goedkoop...

Maar we gaan nu offtopic vind ik....

SanderVerkerk.nl
Reg. datum: 28 oktober 2004

quote:
Voordat iedereen allemaal links gaat posten naar bijvoorbeeld Advantech, Kontron en dat soort bedrijven: Ik ben niet op zoek naar een standaard x86 mini-ETX oplossing. Hierover zijn al een heleboel topics geweest. Zelf heb ik nog in de kelder een P3-600 staan, die is in principe ook prima als fileserver/router in te zetten, maar ook hier gaat het in dit topic niet over.

Dit heeft de TS gezegd...

quote:
Styno schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:06:
Kijk maar eens op www.advantech.nl of www.kontron.com, daar hebben ze sbPC's die eruit zien als PCI insteekkaart. Daarmee kun je in combinatie met een riserkaart een complete PC bouwen. Helaas zijn dit soort kaarten niet goedkoop...

Maar we gaan nu offtopic vind ik....
^^^ dit is dus niet wat de TS vraagt... misschien voortaan even iets beter doorlezen.

SanderVerkerk.nl
Reg. datum: 28 oktober 2004

//EDIT//

Te Offtopic...

Daros wijzigde dit bericht 13-03-2005 01:26 (95%)

quote:
VerkerkSander schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:35:
^^^ dit is dus niet wat de TS vraagt... misschien voortaan even iets beter doorlezen.

:? Euhm, ik ben zelf de topic starter...Maar ik ben blij dat je me er nog even op wijst ondanks dat ik zelf al zei dat ik off-topic ging :&gt;

quote:
VerkerkSander schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 21:37:
zelf heb ik nu een P3 750 als server draaien...

Wil deze ook graag uitbreiden en dan naar RAID5 zogoedkoop mogelijk... misschien is dit ook iets voor mij...
Alleen k doe best veel op mijn server... denkt bijvoorbeeld aan Newsgroepen,DVd compileren,branden,alles koppieren wat ik wil, msn 24/7 aan laten staan als hij niet op mijn gewone pc aanstaat (omdat ik ondersteuning bied dus remote kan inloggen)

Iemand tips voor mij?
Nu ga je zelf ook nog eens behoorlijk off-topic. Je kunt die vraag beter in een ander thread stellen. Dit topic gaat niet over het uitbreiden van een PC met RAID functionaliteit, maar over een zelfbouw embedded NAS device met eventueel RAID zonder userinterface en toetsenbord.

Styno, hier nog een eventuele case welke in aanmerking kan komen
heb nog een lijntje bij procase dus kan ze zelf inkopen mits nodig

http://www.procase.nl/details.asp?ID=264 (2x 5,25inch bay)

http://www.procase.nl/details.asp?ID=265 (5x 5,25inch bay)
persoonlijk zou ik (voorlopig) genoeg hebben aan de 2x5,25inch bay behuizing, onderin lijkt nog 'voldoende' plaats te zijn voor het mainboardje eventueel

en inderdaad < 200 euro (excl harddisks) ben ik zekers geintereseerd :D

quote:
Antiloop schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 14:04:
Styno, hier nog een eventuele case welke in aanmerking kan komen
heb nog een lijntje bij procase dus kan ze zelf inkopen mits nodig

http://www.procase.nl/details.asp?ID=264 (2x 5,25inch bay)

http://www.procase.nl/details.asp?ID=265 (5x 5,25inch bay)
persoonlijk zou ik (voorlopig) genoeg hebben aan de 2x5,25inch bay behuizing, onderin lijkt nog 'voldoende' plaats te zijn voor het mainboardje eventueel

en inderdaad < 200 euro (excl harddisks) ben ik zekers geintereseerd :D

He Antiloop! Leuke kastje idd en onderin ook meer dan genoeg ruimte.

Helaas nog steeds geen reactie van de Team ASA kant. Ben ondertussen al andere medewerkers aan het mailen, de sales afdeling lijkt in iedergeval met zijn allen op sabatical...

Na verschillende personen te hebben ge-emailed, heb ik eindelijk antwoord en voorlopig is dat antwoord niet fijn:
quote:
Sorry the lack of response to the Sale area, they probably did not no what to do with a request for a single unit. Team ASA works directly with OEMs, the minimum order is 100 units for standard configuration boards.

I can quote you an Evaluation Kit, the kit would include a fully configured NPWR-LC, with 128 MBytes of SDRAM, Developer CD-ROM and 90 days of technical support. These are the only items we ship in single piece units.
Ik heb nu maar gevraagd hoeveel zo'n Evaluation Kit kost, maar naar mijn ervaring zal dat geen zacht prijsje zijn :&#039;(

Ook heb ik gevraagd of ze misschien een reseller in Europa hebben. Daar zou dan misschien in kleinere hoeveelheden te bestellen zijn.

Afwachten maar weer...

Vandaag nog maar eens een emailtje naar TeamASA gestuurd (na 3 weken gewacht te hebben). Tot nu toe nog maar 1 maal antwoord gekregen en als ze dit keer ook niet reageren dan kan dit project in de prullenbak... :(

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

hey dit project dumpen is niet zo goed idee IMHO

nas oplossigen zoals jij zoekt zoek ik ook ..

nadeel van linux vind ik weer is dat je het niet zomaar in een windows netwerk kan hangen.... zeker niet in een windows domain ... tenzei SAMBA upto date is maar ja die loopt meestal "ruim" achter ten opzichte van windows idee-en

maar goed ik ben ook wel geinstreseerd in dit soort oplossigen

dit topic
[NAS] Zelf maken en dan in de post van "FV" staat er een leuk iets over EWF waardoor je dus goedkoop kan zijn door een CF kaartje nu is dit wel een windows oplossing maar het lijkt me sterk dat dit niet onder linux zou kunnen

waar jij en ik denk ik op zoek zijn is een SOHO Huis&tuin oplossing ELcheapo Redundant Fileserver. met USB 1.x of 10 Mbit ... of een p3 600mhz pc hebben een paar nadelen

1) TE HOOG STROOM verbruik
2) te trage usb/netwerk aansluitingen (usb 1.x of 10mbit) is niet handig voor DVD's of veel bestanden c.q muziek opslag

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

quote:
vso schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:12:
hey dit project dumpen is niet zo goed idee IMHO

nas oplossigen zoals jij zoekt zoek ik ook ..
Tja, tenzij ik 100 stuks wil kopen op eigen risico en hopen dat ik ze ook weer kwijt raak, zie ik niet zoveel kans meer dat dit nog goed gaat aflopen. Helaas.
quote:
nadeel van linux vind ik weer is dat je het niet zomaar in een windows netwerk kan hangen.... zeker niet in een windows domain ... tenzei SAMBA upto date is maar ja die loopt meestal "ruim" achter ten opzichte van windows idee-en
Met 128Mb RAM en SATA schijven zie ik voldoende mogelijkheden om een full-featured SAMBA te laten draaien...
quote:
waar jij en ik denk ik op zoek zijn is een SOHO Huis&tuin oplossing ELcheapo Redundant Fileserver. met USB 1.x of 10 Mbit ... of een p3 600mhz pc hebben een paar nadelen

1) TE HOOG STROOM verbruik
2) te trage usb/netwerk aansluitingen (usb 1.x of 10mbit) is niet handig voor DVD's of veel bestanden c.q muziek opslag
Klopt als een bus. Zelfs de (betaalbare) NAS oplossingen met USB 2.0 halen zelden meer dan 1.5 Mbyte/s en ik wil toch zeker wel een 100Mbit pijpje vol kunnen jassen (dus een NAS box moet dus 9 Mbyte/s kunnen leveren).

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

tja ik denk niet dat we onder een mini-atx uit komen .. tenzij er meer mensen zijn die een SAN thuis willen ..

100 tot 200 euro voor mini-atx + cpu en lan/vga onboard
cf kaartje 50 euro voor 512 ? voor server OS
en dan de rest
- raid kaartje ?
- HD's

Enige wat ik denk is dat de slaap stand van de HD's wat de stroom verbruik kan minimaliseren.

het nadeel van het Niet x86 boardje wat je wilt kopen is dat je er alleen maar *nix op kan draaien ... dus geen intel ..

wat je eigenlijk zoekt is een x86 cpu systeem met LAN aansluiting ..+ HD/PCI slot(en)
1 slot kan je nog splitsen met behulp van een speciale PCI splitter maar goed ..

HD vreet veel WATTjes :(

wat ik denk is dat je beter naar een compaq SSF (small form Factor) kan zoeken
ik kan er aan komen voor 130 euro en als ik er meer in koop worden ze goedkoper
voordeel van die krengen is dat de voeding 115 Watt is (geloof ik) en 2x 5,1/4 slots in zitten waarin
zo'n backplane van 100 euro voor 3 HD's past
en er zitten 2/3 PCI slotjes in en LAN+VGA onboard ..
dus extra LAN en/of RAID controller is te doen ..

CF kaartje/HD voor het os en klaar ben je

als je dat boardje voor 100 euro zou kunnen kopen heb je nog een kast + voeding nodig .. je hoeft dan wel geen sata raid controller te kopen .. dus je maakt wel wat winst .. nadeel is dat je echt afhankelijk bent van *nix en SAMBA draait niet met een NATIVE 2003 domain en forest

je xscale proc heeft voordelen maar een intel systeem is meer gangbaar dus minder spannend ..
ik ga voor de compaq oplossing als er geen Inkoop actie komt omdat die Compaq's SSF's zeer betrouwbaar en naast goedkoop kwa voeding zijn ook klein zijn .. dus niet zoveel ruimte ..

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws