BTO 15W25+ (1680 x 1050) - nVidia GO 8600M GT 512MB - Intel Core 2 Duo 2GHz - 4GB DDR2 - 200GB 7200rpm - 1GB Intel Turbo Memory module - Windows 7 build 7127
Adding a Static ARP Entry
ARP inspection compares ARP packets with static ARP entries in the ARP table. To add a static ARP entry, enter the following command:
hostname(config)# arp interface_name ip_address mac_address
For example, to allow ARP responses from the router at 10.1.1.1 with the MAC address 0009.7cbe.2100 on the outside interface, enter the following command:
hostname(config)# arp outside 10.1.1.1 0009.7cbe.2100
http://www.cisco.com/en/U...0080450b17.html#wp1039885
update: ik krijg het nog niet werkend vanaf internet.
- static nat naar locaal ip geplaatst op poort 7
- poort 7 over udp in firewall een permit gegeven.
- static arp entry gemaakt. (voor als de arp-cashe geleegd word)
zie wel het wol pakketje binnen komen met: debug ip udp.
zie met debug ip nat ook dat ie netjes vertaald wordt naar lokaal ip
pc gaat alleen nog niet aan.
(werkt via lan gewoon wel zoals het hoort)
nog maar even over nadenken dan maar..
-
Meester_J wijzigde dit bericht 10-02-2006 22:37 (28%)
Poort 7? Is dat een typfout of mis ik iets? Volgens mij is het poort 9! Misschien is dat het probleem?quote:
Wees consequent, maar niet altijd
Reg. datum: 08 november 2006
Ik heb een vraagje.
Ik heb een Asrock P4VM800 moederbord waarvan in het boekje staat dat het WOL ondesteund.
Nou doet hij het via het netwerk maar niet als hij uitstaat.
In mijn bios kan ik trouwens niet vinden hoe ik WOL aan of uit kan zetten.
de biosversie is de nieuwste versie dus ik snap er ook vrij weinig van waarom hij het niet doet.
kunnen een van jullie mij helpen?
Reg. datum: 09 april 2004
Je kan trouwens zien als WOL aanstaat, door te kijken of het lampje op je switch of router brandt als de pc uitstaat.
(hoort dit niet in een nieuw topic)
It's just a matter of time...
Reg. datum: 28 juli 2006
Wat speelt er allemaal een rol bij WOL over internet? Voor het WOL pakket dat je verstuurt over internet om PC's op te starten (die in mijn geval achter een router staan) is het volgende nodig:
1) IP adres (evt. met subnetmask)
2) Poortnummer
3) MAC adres
Tenslotte is het goed instellen van de router van belang.
In mijn geval staan er 2 PC’s achter een Sweex CC400020 modem/router die ik beide met WOL over internet wil opstarten.
1) Het IP adres dat ik moet hanteren is het IP dat ik heb gekregen van mijn PROVIDER. Eerder op deze pagina's is aangegeven hoe je achter dit IP adres kunt komen. Als je een subnetmask moet opgeven kies dan 255.255.255.255 dan blijft het IP adres onveranderd. Anders verandert het subnetmask het IP adres en dat is ongewenst.
2) Het poortnummer. 1 poortnummer is voldoende voor alle PC’s achter een router. Dit ene poortnummer kan willekeurig worden gekozen als het maar niet conflicteert met andere poorten die openstaan voor andere applicaties. Een hoog poortnummer zoals 5050 voldoet in het algemeen.
3) Het MAC adres van de PC achter de router die je wilt starten. Het MAC adres wijst naar de specifieke computer achter de router die moet worden ingeschakeld. Het MAC adres van een specifieke PC achter de router vind je door op die PC het DOS commando ipconfig /all in te toetsen. Het fysieke adres is het MAC adres.
Tenslotte het instellen van de router. Op dit punt ben ik door het commentaar op deze pagina's deels op het verkeerde been gezet.
Inderdaad moet je port forwarding gebruiken op de router. Zoals boven aangegeven onder 2) is echter 1 poort voldoende voor alle PC's! Port forwarding opent poorten op de router voor de buitenwereld. In mijn voorbeeld moet dus poort 5050 worden geforward. Maar deze poort moet NIET worden geforward naar het locale IP adres van 1 van de PC’s achter de router die je wilt aanzetten! Je moet de poort forwarden naar een BROADCAST IP adres!! In mijn geval is dat 10.255.255.255 omdat de locale IP adressen achter mijn router lopen van 10.0.0.0 tot 10.0.0.14 en mijn locale subnetmask 255.0.0.0 is. Voor meer informatie over IP Broadcast adressen zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_address
Het opgeven van een BROADCAST IP adres heeft tot gevolg dat het WOL pakketje door de router naar alle PC's achter de router wordt gestuurd ook als ze uit staan (maar wel ingesteld op WOL!). Dan werkt het voor alle PC’s achter de router die dus worden onderscheiden op basis van hun verschillend MAC adres.
Als je de poort wel forward naar het IP adres van een specifieke PC achter de router dan moet je per PC een aparte poort forwarden op de router. Bovendien werkt WOL over internet dan alleen als het IP adres van deze PC nog in de ARP tabel van de router staat. Maar wordt een PC uitgezet dan vergeet de router in het algemeen na een tijdje dit IP adres (de lease van het IP adres verloopt) en werkt WOL over internet niet meer. Dit heeft mij enige slapeloosheid bezorgd ...
Een internet pagina in het Duits waar alles goed staat uitgelegd:
http://ifatwww.et.uni-magdeburg.de/wol/
Een uitgebreidere uitleg in het Engels:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN
Slaap zacht ...
gvw007 wijzigde dit bericht 07-06-2007 00:07 (36%)
gvw007
Reg. datum: 09 september 2002
Wow!!!quote:gvw007 schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 12:55:
Deze pagina's hebben mij aan een kant goed geholpen bij het opzetten van WOL over internet op 1 belangrijk ding na. Dat heeft mij letterlijk slapeloze nachten bezorgd .... Om anderen die te besparen hierbij mijn samenvatting.
Wat speelt er allemaal een rol bij WOL over internet? Voor het WOL pakket dat je verstuurt over internet om PC's op te starten (die in mijn geval achter een router staan) is het volgende nodig:
1) IP adres (evt. met subnetmask)
2) Poortnummer
3) MAC adres
Tenslotte is het goed instellen van de router van belang.
In mijn geval staan er 2 PC’s achter een Sweex CC400020 modem/router die ik beide met WOL over internet wil opstarten.
1) Het IP adres dat ik moet hanteren is het IP dat ik heb gekregen van mijn PROVIDER. Eerder op deze pagina's is aangegeven hoe je achter dit IP adres kunt komen. Als je een subnetmask moet opgeven kies dan 255.255.255.255 dan blijft het IP adres onveranderd. Anders verandert het subnetmask het IP adres en dat is ongewenst.
2) Het poortnummer. 1 poortnummer is voldoende voor alle PC’s achter een router. Dit ene poortnummer kan willekeurig worden gekozen als het maar niet conflicteert met andere poorten die openstaan voor andere applicaties. Een hoog poortnummer zoals 5050 voldoet in het algemeen.
3) Het MAC adres van de PC achter de router die je wilt starten. Het MAC adres wijst naar de specifieke computer achter de router die moet worden ingeschakeld. Het MAC adres van een specifieke PC achter de router vind je door op die PC het DOS commando ipconfig /all in te toetsen. Het fysieke adres is het MAC adres.
Tenslotte het instellen van de router. Op dit punt ben ik door het commentaar op deze pagina's deels op het verkeerde been gezet.
Inderdaad moet je port forwarding gebruiken op de router. Zoals boven aangegeven onder 2) is echter 1 poort voldoende voor alle PC's! Port forwarding opent poorten op de router voor de buitenwereld. In mijn voorbeeld moet dus poort 5050 worden geforward. Maar deze poort moet NIET worden geforward naar het locale IP adres van 1 van de PC’s achter de router die je wilt aanzetten! Je moet de poort forwarden naar een BROADCAST IP adres!! In mijn geval is dat 10.255.255.255 omdat de locale IP adressen achter mijn router lopen van 10.0.0.0 tot 10.0.0.14 en mijn locale subnetmask 255.0.0.0 is. Voor meer informatie over IP Broadcast adressen zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_address
Het opgeven van een BROADCAST IP adres heeft tot gevolg dat het WOL pakketje door de router naar alle PC's achter de router wordt gestuurd ook als ze uit staan (maar wel ingesteld op WOL!). Dan werkt het voor alle PC’s achter de router die dus worden onderscheiden op basis van hun verschillend MAC adres.
Als je de poort wel forward naar het IP adres van een specifieke PC achter de router dan moet je per PC een aparte poort forwarden op de router. Bovendien werkt WOL over internet dan alleen als het IP adres van deze PC nog in de ARP tabel van de router staat. Maar wordt een PC uitgezet dan vergeet de router in het algemeen na een tijdje dit IP adres (de lease van het IP adres verloopt) en werkt WOL over internet niet meer. Dit heeft mij enige slapeloosheid bezorgd ...
Een internet pagina in het Duits waar alles goed staat uitgelegd:
http://ifatwww.et.uni-magdeburg.de/wol/
Een uitgebreidere uitleg in het Engels:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN
Slaap zacht ...
Nu heb ik een vraagje om het nog moeilijker te maken.
Is dit bovenstaande ook mogelijk als mijn pc draadloos aangesloten is met een linksys WMP54GX?
Groetjes,
Colfax
Reg. datum: 23 december 2001
En wake on lan gaat ook niet werken als achter op je netwerkkaart het lichtje niet brandt.
Zo zit ik zelf ook met een pc met een ax34 II aopen moederbord zit een leuke wol connector op het mobo deze verbonden aan een simpel realtek netwerkkaartje. Maar werken ho maar!
Terwijl mijn msi moederbord met nforce2 chipset leuk het lichtje achter op de netwerkaansluiting blijft branden en vrolijk aan gaat zelf over internet.
And this !! Is to go even further beyond!!!
Reg. datum: 23 september 2007
ik heb een probleem met het werken met wake up lan
graag julli advies hierover
mijn netwerkje bestaat uit :
een pc vast aangesloten via utp kabel op router zyxel prestige 2602 hw-d
een laptop draadloos ook via deze router
nu wil ik alleen de pc uit slaapstand halen dmv de laptop via het interne netwerk
hoe werkt dit
cees
ps ik draai op wind. xp prof.
groenendaal wijzigde dit bericht 23-09-2007 22:08 (4%)
Je moet WOL ook aanzetten in je BIOS, of bij nieuwere moederborden Wake on PCI, en dan bij de netwerkeigenschappen van je NIC Wake on Magic Packet aanzetten. Het ledje gaat inderdaad niet branden als WOL uitstaat in je BIOS, want er staat dan geen spanning op.quote:lamko schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 21:38:
Draadloos ondersteund geen wake on lan, simpel!
En wake on lan gaat ook niet werken als achter op je netwerkkaart het lichtje niet brandt.
Zo zit ik zelf ook met een pc met een ax34 II aopen moederbord zit een leuke wol connector op het mobo deze verbonden aan een simpel realtek netwerkkaartje. Maar werken ho maar!
Terwijl mijn msi moederbord met nforce2 chipset leuk het lichtje achter op de netwerkaansluiting blijft branden en vrolijk aan gaat zelf over internet.
The chase is better than the catch - Scooter
http://www.ronaldgoedemondt.nl
Alles wat Exorcist zegt moet je doen, en om hem dan wakker te krijgen moet je een 'magic package' sturen.. kijk eens op google wat die je kan leveren van kleine wake on lan tooltjes
Reg. datum: 04 oktober 2004
het internet is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit
Misschien snap jij de clou niet. Het is juist de bedoeling om via een willekeurige lokatie buiten je netwerk een PC "thuis" aan te krijgen. Iets wat waarschijnlijk heel lastig is aangezien de gemiddelde huis tuin en keuken router een broadcast naast zich neer legt en niet meer doorlaat.quote:tokesnugerd schreef op zondag 23 september 2007 @ 23:54:
Wel een raar topic om dit probleem aan te halen.. je doet toch helemaal niets via het internet veronderstel ik.
Alles wat Exorcist zegt moet je doen, en om hem dan wakker te krijgen moet je een 'magic package' sturen.. kijk eens op google wat die je kan leveren van kleine wake on lan tooltjes
Ik heb thuis twee routertjes (een Sitecom en een Linksys) die allebei een wake up on lan pakketje kunnen sturen naar een macadres. Dan zou je alleen de webinterface van je router remote beschikbaar hoeven te maken.quote:skaars schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:38:
[...]
Misschien snap jij de clou niet. Het is juist de bedoeling om via een willekeurige lokatie buiten je netwerk een PC "thuis" aan te krijgen. Iets wat waarschijnlijk heel lastig is aangezien de gemiddelde huis tuin en keuken router een broadcast naast zich neer legt en niet meer doorlaat.
Waarschijnlijk kan de OP zijn router het ook (met een andere firmware misschien, ik heb nooit de orginele Linksysfirmware gehad).
☻/ Elwood: What kind of music do you usually have here?
/▌ Claire: Oh, we got both kinds. We got country *and* western.
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Heb je misschien een link naar andere firmware versies? die niet orginele. En kan je mij vertellen hoe veilig het is om die te gebruiken? Mijn linksys is remote beschibaar, maar ik ben de optie "WOL verzenden" niet tegengekomen...quote:Marzman schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:43:
[...]
Ik heb thuis twee routertjes (een Sitecom en een Linksys) die allebei een wake up on lan pakketje kunnen sturen naar een macadres. Dan zou je alleen de webinterface van je router remote beschikbaar hoeven te maken.
Waarschijnlijk kan de OP zijn router het ook (met een andere firmware misschien, ik heb nooit de orginele Linksysfirmware gehad).
skaars wijzigde dit bericht 24-09-2007 14:47 (7%)
Reg. datum: 27 januari 2004
Zelf gebruik ik Firmware Version: v4.71.1, Hyperwrt 2.1b1 + Thibor15c en dat is nog steeds de beste voor mij
Misschien heb jij niet goed gelezen?quote:skaars schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:38:
[...]
Misschien snap jij de clou niet. Het is juist de bedoeling om via een willekeurige lokatie buiten je netwerk een PC "thuis" aan te krijgen. Iets wat waarschijnlijk heel lastig is aangezien de gemiddelde huis tuin en keuken router een broadcast naast zich neer legt en niet meer doorlaat.
Ik heb via het internet dit zelf ook al geprobeerd, en ik weet hoe moeilijk dat dit wel vaak is...
Zie het vetgedrukte..quote:groenendaal schreef op zondag 23 september 2007 @ 17:33:
hallo allemaal
ik heb een probleem met het werken met wake up lan
graag julli advies hierover
mijn netwerkje bestaat uit :
een pc vast aangesloten via utp kabel op router zyxel prestige 2602 hw-d
een laptop draadloos ook via deze router
nu wil ik alleen de pc uit slaapstand halen dmv de laptop via het interne netwerk
hoe werkt dit
cees
ps ik draai op wind. xp prof.
Die kerel wou helemaal niet via het internet iets doen... dus ipv commentaar te geven op iemand anders z'n commentaar zou je beter nuttige dingen zeggen, ookal horen ze niet echt thuis hier in dit topic (hij heeft het over interne wol; dit topic gaat over 'woi')
tokesnugerd wijzigde dit bericht 25-09-2007 21:31 (3%)
Dat het gelukt is, komt omdat je router de ARP tabel nog bijhoudt tot ongeveer een kwartier na het uitgaan van de client. Wat je dus moet doen, is zoeken of je router een statische ARP tabel kan onthouden. Bij mij werkt het in ieder geval perfect op deze manierquote:Aurelium schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:20:
Jammer dat WOL zo'n onmogelijk verhaal lijkt te zijn. Ik gebruik zelf heel veel remote desktop vanaf de Uni naar mn eigen pc, maar omdat ie daarvoor altijd aan moet staan en ik dat zonde vind van de energiekosten enzo leek het me wel nuttig dat ik em via WOL kon aanzetten wanneer ik erop wil gaan. Nu was het me gisteravond eindelijk gelukt, heb em een paar keer uitgezet en aangezet, maar nu vanochtend wilde ie niet meer aan gaan. Zit in een studentenflat en zit dus op het surfnet netwerk. Neem aan dat mijn flat op een grote router aangesloten zit, die het mac adress dan vergeet? Want zelf heb ik geen router staan. Mn IP is wel dynamisch maar verandert slechts 1 keer per 3 maanden ofzo.
The chase is better than the catch - Scooter
http://www.ronaldgoedemondt.nl
Reg. datum: 23 december 2001
Hmm daar dacht ik dus als eerste ook aan maar dat was het niet. volgens mij implementeert mijn moederbord de wake on lan feature niet goed. Had mn speedtouch namelijk al ingesteld dat hij een statische arp tabel gebruikt zodat hij ook over internet werkte.quote:Exorcist schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:03:
[...]
Je moet WOL ook aanzetten in je BIOS, of bij nieuwere moederborden Wake on PCI, en dan bij de netwerkeigenschappen van je NIC Wake on Magic Packet aanzetten. Het ledje gaat inderdaad niet branden als WOL uitstaat in je BIOS, want er staat dan geen spanning op.
realtek 8139x met wake on lan connector ax34 II pro
lamko wijzigde dit bericht 17-03-2008 21:09 (9%)
And this !! Is to go even further beyond!!!
Reg. datum: 24 januari 2004
Echter als ik mijn computer vanaf internet probeer op te starten dan gebeurt er niks.
Daarvoor gebruik ik volgende website: http://www.dslreports.com/wakeup
Broadcost adres bereken ik hier: http://www.tech-faq.com/l...e-broadcast-address.shtml
door mijn WAN adres in te vullen en subnetmask: 255.255.255.0
Als modem/router heb ik ZyXEL P-2602H-D1A (ADSL van Telfort)
Op de website http://www.dslreports.com/wakeup zie ik dat de poort UDP 9 bereikbaar moet zijn.
Ze bedoelen UDP 9 van de pc die opgestart moet worden neem ik aan. Echter in me router kan ik nergens optie vinden waar ik moet aangeven dat het om een UDP poort gaat. Bij een router wat ik in het verleden had weet ik nog dat ik bij het openzetten van de poorten TCP of UDP kon selecteren.
Ik heb het ook geprobeerd door firewall uit te schakelen, maar dat mocht ook niet helpen.
Wat zou ik nog meer kunnen proberen? Enig probleem lijkt mijn modem/router te zijn.
Reg. datum: 24 januari 2004
Aangezien nu mijn computer zonder bescherming op internet aangesloten zit wil ik natuurlijk hem weer achter firewall krijgen. Echter simpelweg poortforwarden wil niet lukken.
Misschien dat iemand aan de hand van de handleiding iets meer over kan zeggen http://www.zyxel.com/web/...36F7B876&display=6255
Reg. datum: 04 februari 2004
Nu ik een nieuwe router heb, heb ik nogmaals een poging gedaan. WoL binnen het lokale netwerk was geen probleem, dat werkte al snel. Maar over internet was behoorlijk lastig. Ik had ook het probleem dat mijn router de clients vergat na een half uurtje ofzo. Een directe broadcast via x.x.x.255 wilde mijn router ook niet accepteren. Ik kan namelijk maximaal 254 ingeven, wat denk ik bij veel routers het geval is.
Nu heb ik een manier gevonden om mijn router voor de gek te houden, en toch een directe broadcast uit te voeren. Ik weet natuurlijk niet zeker of dit trucje bij meerdere routers uit te voeren is, maar het valt te proberen.
Wat heb ik gedaan:
ik heb het subnet mask van het LAN in de router ingesteld op 255.255.255.128
Daarna heb ik een portforward ingesteld op poort 9 naar 192.168.2.127
Het resultaat is dan een broadcast op ip adres 192.168.2.255 !!!
Het enige nadeel is nu dat je alleen adres x.x.x.2 tot x.x.x.127 hebt voor lokale clients, maar voor een thuis netwerkje lijkt me dat genoeg