Hoofdcategorieën
Topicacties

Wake up on lan via het internet

Pagina: 1 2 3 4 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 18 april 2004

Tutorial Wake up on lan (WOL)

Gelieve de laatste paragraaf van deze post zeker even te lezen. Hij heet "bijkomende opmerkingen"

Stap 1: Pc configureren voor WOL

* Het volgende is gebasseerd op een netwerk met 2 of meer computers, met als OS Windows xp pro.*

- Zorg dat je computers in het netwerk (minstens 2 natuurlijk) met de router verbonden zijn.
Ze moeten beiden een vast (intern) ip hebben van de router.

Stel vervolgens 1 computer in als DMZ (deze pc staat maw NIET achter de firewall van de router)
(wie niet weet hoe je dit doet =>raadpleeg je handleiding van je router)

De andere pc mag achter de router blijven zitten. Bij de pc die achter de router zit moet je UDP poort 9 forwarden naar zijn intern ip. (hoe je dit doet vind je in de handleiding van je router)

- Ga naar de device manager van windows, navigeer naar "network adapters", kies je network adapter (de juiste als je er 2 hebt :) ) en dubbelklik.
bij het tabblad Powermanagement vink je "allow this device to bring the computer out of standby" aan. Voor de rest haal je daar alle vinkjes weg.

Vervolgens ga je naar het tabblad Advanced. "Wake up on ARP/PING", moet op enabled staan. "Wake up using APM mode " moet volgens mij niet aan.

Save deze instellingen en start de pc opnieuw op

- Vervolgens moet je in de BIOS instellen dat de pc uit standby mag gehaald worden door een device (je ethernet kaart).

Bij vele Biossen staat dit onder Powermanagement.

Ziezo:-)

Stap 2: benodigde tools & sites

Tools

Magic packet utility van AMD link: http://www.amd.com/us-en/...e/utilities/magic_pkt.exe (voor testdoeleinden)

WOLgui : http://www.depicus.com/download.aspx?product=gui

(het tool voor te booten via internet, werkt ook via het local subnet)

Websites

Voor je ip te vinden ga je naar: http://www.whatismyip.com/ (zo vind je wel een aantal sites)

- Volgende sites kunnen je pc ook wekken (mits je alles juist invult, dit geld ook voor het tool):

http://www.dslreports.com/wakeup

en

http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx

Deel 3: Testen of je pc wakker raakt

opmerking : Als je pc wakker niet wakker (opstart dus) raakt via het locale subnet, heeft het weinig zin te testen of je hem wakker krijgt via het internet.

- Hiervoor heb je het MAC adres van je netwerkkaart nodig. (dat zal iedereen wel weten te vinden veronderstel ik).

Zet de pc die als DMZ staat uit.
Ga naar de pc achter de router en unzip het AMD tool.
voer de EXE uit (groen icoon)

Bij magic packets kies je "power up one host", het subnetmasker kan je normaal laten zoals het is. Bij "destination ethernet address" vul je het MAC adres van je netwerkkaart in.

Gebeurd er niets? Dan is het subnetmasker mogelijk fout of je pc is niet in staat voor WOL.
Het subnetmasker is te vinden op de zelfde plaats waar je je MAC adres vandaan haalt.
Bij mij is het subnet masker 255.0.0.0. Toch werkt 255.255.255.255 ook voor me.

Start je pc op dan kan je testen of je hem via het internet ook wakker krijgt.

Stap 4: WOL via internet

Zet de DMZ pc uit.

Surf met de pc die achter de router staat naar :

http://www.dslreports.com/wakeup

of

http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx

Vul je ip en je MAC adres in. NIET COPY PASTE doen. Dan geeft de site een error.
Het ip dat je moet invullen is niet je intern lan ip! Je moet het ip invullen dat je gevonden hebt via de site in stap2. Daarna klik je op wake up. Je pc zou moeten opstarten!.

Wie liever een tool gebruikt kan het WOLGUI tool gebruiken. Daarvoor moet je wel je broadcast adres berekenen. Dat kan je via deze site:

http://pigtail.net/LRP/broadcast.html

Ipv je broadcast adres in te vullen, kan je ook 2x je ip invullen.(werkt soms, soms niet) Voor te booten via het lan moet je je subnetmask correct invullen. ( Dit geld alleen voor het tool, de sites dienen voor WOL via internet)

Dat was het zo ongeveer:) als jullie nog vragen hebben zal ik het wel horen.
Als ik wat tijd heb om te testen zal ik nog een troubleshooting rubriek maken (mocht het nodig zijn) ;)

Alvast veel su6

Bijkomende opmerkingen:

Als de DMZ pc opstart en alles werkt zoals je het wil, is het aan te raden (mbt veiligheid) deze pc terug achter de router te plaatsen. Dan zal je wel portforwarding moeten toepassen. Voor elke te booten pc in het netwerk moet je wel een andere poort nemen.

Jammer genoeg "vergeten" sommige routers na een tijdje de MAC adressen van de aangesloten computers (meestal na 15-30 minuten), dan werkt WOL over internet niet meer. Via het lan gaat het nog wel. :)

Wat er hier aan te doen is daar zijn we nog niet uit, we hebben wel een paar ideetjes (zie laatste pagina van dit topic, vooral de posts van Honda en Crytpo). Iedereen die het meent te weten=> let us know

Jeroen Balduyck wijzigde dit bericht 26-01-2005 10:19 (148%)

Dat komt omdat het geen tcp/ip pakketje is. Het is een zogenaamde magic packet die gebruik maakt van het ethernet protocol en die komt niet verder als een switch/hub :)

Vrouwen?? Je kan beter bier brouwen!!

quote:
hokitoki schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 11:57:
Dat komt omdat het geen tcp/ip pakketje is. Het is een zogenaamde magic packet die gebruik maakt van het ethernet protocol en die komt niet verder als een switch/hub :)

Moet ik iets aan de instellingen veranderen dan? Weet je soms wrm het de site wel lukt?

Maw wat doen zij dan anders dan ik?

Ik zat enigzins verbaasd naar die site te kijken aangezien hun het blijkbaar wel via het internet kunnen doen.

Ik heb hier in het verleden ook wel eens mee zitten prutsen. Als mijn geheugen me niet in de steek laat is zo'n magic packet een broadcast pakketje met daarin een 10 of 15 keer het mac adres van de pc die aanmoet. Ik begrijp je verhaal trouwens niet helemaal. Als ik het goed begrijp krijg je vanuit je huis wel die pc aan m.b.v. die site maar op een andere locatie niet? Als dat het geval is dan zorgt die site gewoon dat je netwerk kaart een magic packet verstuurd op het lan waar je op dat moment bent. Als je dus niet thuis bent gooit de eerste de beste router het pakketje weg en gaat de pc niet aan ;)

Ik heb destijds ook geen manier gevonden om het te kunnen doen. Ik bleef dus steken bij het "even mammie bellen om de knop in te drukken".

Je kan misschien wel kijken of je router niet op een of andere manier aan te passen is. Bijvoorbeeld door de website die in je router zit te hacken en daar zo'n magic packet pagina in te pleuren (je router zit uiteraard op je locale netwerk). Maar dan moet je wel poort 80 forwarden naar je router en rekening houden met het veiligheids aspect ;)

Vrouwen?? Je kan beter bier brouwen!!

Jep jep ik heb gevonden hoe het moet!!!

Geinteresseerden mogen me toevoegen op msn, zodra ik alles tot in de puntjes kan uitleggen post ik hier natuurlijk ook het hele relaas. (moet ik wel nog ff tijd voor zoeken :) )

Ik heb er een hele week werk aan gehad, dus het zomaar uitleggen zou te onoverzichtelijk worden

(ben trouwens ook nog tests aan het runnen)

mijn mail : jeroen_balduyck AT hotmail.com

groetjes!

Na een beetje opzoek werk op het forum mbt dynamische ip adressen wordt er vaak naar Dyndns.org verwezen.

Ik ben na wat zoeken terechtgekomen by dynDns.dk

Als ik inlog op de site zie ik steeds mijn huidig ip adres. Nu is het de bedoeling dat ik steeds mijn ip kan weten, zodat ik weet naar waar ik mijn WOL packetjes moet sturen.

Mijn eerste plan was de pc te laaten booten op vaste tijdstippen (via de bios), en een tool te gebruiken voor het (eum hoe zegt men dit) doorsturen van men ip naar Dyndns. Daarna laat ik de pc afsluiten (met een tool of via een geplande windowstaak).

Nu lees (ook op het forum) dat er routers zijn die dyndns ondersteunen. Wat houdt dit in
Ik heb een router van het merk Planet, waar ik nergens een verwijzing vind naar Dyndns ...

Een beetje uitleg plzzzzzzz _/-\o_

Reg. datum: 23 oktober 2000

Ik neem aan dat dergelijke modems gewoon je huidige IP doorgeven aan dyndns, dus dan hoef je die aparte tools niet te installeren. Neem aan dat als je router dat ondersteunt je dat vrij simpel terug kan vinden in het beheermenu (of de handleiding ;))

BTW ben ik wel benieuwd naar hoe je die WOL nou aan de praat hebt gekregen; ik zou toch gezweerd hebben dat dat niet kon :)

quote:
MadMurdock schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 11:36:
Ik neem aan dat dergelijke modems gewoon je huidige IP doorgeven aan dyndns, dus dan hoef je die aparte tools niet te installeren. Neem aan dat als je router dat ondersteunt je dat vrij simpel terug kan vinden in het beheermenu (of de handleiding ;))

BTW ben ik wel benieuwd naar hoe je die WOL nou aan de praat hebt gekregen; ik zou toch gezweerd hebben dat dat niet kon :)
2 posts hoger staat men mail:p je mag me altijd toevoegen, na de 29ste post ik hier het hele verhaal( heb nu nog examens =>niet veel tijd om alles grondig te teste:()

Reg. datum: 06 januari 2005

het probleem van wake-on-lan vanaf internet is dat het wake-on-lan pakketje wordt opgestuurd, bij jouw router uitkomt, en die weet niet over welke port van de router het naar je computer moet.

jouw router ziet een pakketje vanaf internet aankomen gericht aan het netwerk kaart adres van je computer, daarvan weet de router niet waar dat is (op welke port van de router dat is, zeg maar) en dus stuurt de router een arp broadcast met het verzoek aan de computer om te reageren, maar je computer staat in sleep mode, dus die reageert niet, en dan gooit de router het wake-on-lan pakketje maar weg.

de router houdt een ARP-tabel bij van alle netwerk kaart adressen die in pakketjes voorkwamen en vanaf welke port die kwamen. Deze tabel is dynamisch, dus een regel wordt er na ongeveer 10 minuten weer uitgegooid. Vanaf alle netwerk pakketjes van de afgelopen 10 minuten weet de router dus op welke port van de router de afzender en de ontvanger te vinden is.

Het werkt alleen toevallig als je netwerk kaart adres (MAC-adres) van je computer nog in de ARP database van je router stond en niet al gecleared was.

Oplossing is om je router een statische ARP toewijzing te laten geven, zodat je router weet op welk portje je computer te vinden is. Dan gaat het gewoon werken. Suc6.

Reg. datum: 21 januari 2005

Ik heb een level one router en daar is dit gewoon een optie... Ik kan dus van overal inloggen op mijn router via no-ip, en zo een mac adres intypen naar waar hij het WOL pakket met sturen. Bij mij werkt dit dus perfect, maar je router moet het wel ondersteunen...

quote:
TokkeF schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 16:07:
Ik heb een level one router en daar is dit gewoon een optie... Ik kan dus van overal inloggen op mijn router via no-ip, en zo een mac adres intypen naar waar hij het WOL pakket met sturen. Bij mij werkt dit dus perfect, maar je router moet het wel ondersteunen...

Is level one een merknaam?(nog nooit niet van gehoord). Kan je even het model en typenummer typen?thankx. En hoe log je in op je router?Telnet of iets anders ?

edit: ik heb hun site gevonden maareuh waar koop je ze (vind ze niet in pricewatch)

Jeroen Balduyck wijzigde dit bericht 21-01-2005 16:54 (8%)

F5 for a new haircut!
Reg. datum: 29 september 2000

Ik heb gewoon een ouderwetse SMC 7004BR en daar zit het standaard in het router config panel (dat je dus altijd van buitenaf kunt bereiken, mits je dat activeert).

Verder ben ik toch ook wel benieuwd in die magische oplossing van de TS; wat was nou de missing link? Of leg je het liever 10 x uit (aan verschillende mensen via MSN ;)).

Via het web lukte het mij ook alleen binnen 15 mins (nadat ik UDP poort 9 had geforward); ik vrees dat ik daar gewoon niet onderuit kom (ivm ARP tabel drop in router's DHCP).

Wees consequent, maar niet altijd

quote:
Ook schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 20:13:
Ik heb gewoon een ouderwetse SMC 7004BR en daar zit het standaard in het router config panel (dat je dus altijd van buitenaf kunt bereiken, mits je dat activeert).

Verder ben ik toch ook wel benieuwd in die magische oplossing van de TS; wat was nou de missing link? Of leg je het liever 10 x uit (aan verschillende mensen via MSN ;)).

Via het web lukte het mij ook alleen binnen 15 mins (nadat ik UDP poort 9 had geforward); ik vrees dat ik daar gewoon niet onderuit kom (ivm ARP tabel drop in router's DHCP).

hehe neeh ik ben gewoon nog niet 100% zeker dat mijn oplossing ECHT (altijd, en voor iedereen) werkt. Ik zal morgen na mijn examen typen wat ik precies heb gedaan. Of het voor iedereen toepasbaar is weet ik (nog) niet (omdat ik nog niet alles getest heb).

Dan weet je tenminste waar je op moet letten ivm software en problemen.

Ik heb gedaan rond 12 uur dus het zou er tegen een uur of 1, 2 moeten opstaan

Tutorial Wake up on lan (WOL)

Zie openings post

Jeroen Balduyck wijzigde dit bericht 26-01-2005 10:11 (145%)

Reg. datum: 23 juni 2004

http://gsd.di.uminho.pt/j...l-mini-howto-3.html#ss3.2

hier staan ook nog enkele leuke tooltjes op :)

Voila:-) de uitleg staat erop. Hopelijk lukt het nu voor iedereen!!

Ik zal dit topic nog een tijdje in het oog houden voor eventuele vr :7 agen

metalusions

In je uitleg raad je aan om de PC die opgestart moet worden in de DMZ te zetten, maar ik heb het ook voor elkaar gekregen om een PC op te starten door gebruik te maken van "Port Forwarding" op de router, wat in veel gevallen misschien een voorkeur heeft. Ik heb voor het geheel al eens een guide geschreven, in het Engels. Mocht iemand belang hebben bij een vetaling hiervan, laat het me dan even weten.
quote:
Using WOL on computers behind a router
WOL can be used to power up computers behind a router, but there are some limitations and restrictions. On a local network a “Magic Packet” is send via a broadcast. This procedure will not work over the Internet.

Scenario
You want to use WOL to power up some computers on a remote local network via the Internet. The computers on the local network are connected to the Internet through a router.

Pitfalls
When you send a “Magic Packet” straight to the router, identified by the Internet IP address, it will be ignored by the router or be blocked by the firewall.

Solutions
To enable the router to forward the packet onto the local network, you will have to set up your router to do so. The feature to be used on the router is identified by many different names, “Virtual Server”, “Port Forwarding” and many other catchy names. Basically you need to set up your router to listen to a specific port and forward all data to an IP address on the local network. You can then use WOL to send a wakeup packet to the computer on the remote network, using the Internet IP address of the router. The router catches the packet, and sends it on to the final destination.

You will need the IP address which the router uses to connect to the Internet, and the port number you defined on the router to be forwarded onto the remote local network. Using this information, you can add a new computer to Netrouser.

Note that you will need to set up a forwarding port for each computer behind the router, since most basic routers do not allow packets to be forwarded to a broadcast address.

Limitations
On most routers, you will have to define an IP address for the packets to be forwarded to. Two possible problems may arise here:
  • DHCP: The router dynamically assigns IP addresses to the computers connecting to it from the local network. When using DHCP, you will not be able to forward packets to a specific computer on the network, unless your router provides other ways to identify them. To work around this, you would need to give a static IP to each computer on the remote local network you wish to power up using Netrouser.
  • IP address is lost when the target computer is powered down: Once you power down a machine on the local network, the IP may be lost. Without the IP, you will not be able to forward the packet to the right computer through the router. Behavior of this may depend on your router. If your router caches the last known IP address the computer used, it will be able to forward the packet to its final destination, if not, then waking up the computer will not be possible.
Het bestandje met de bovenstaande informatie is te downloaden als CHM, alsook een monitor programmaatje om te kijken of er een magic packet wordt ontvangen op een computer.

Het "port forwarding" truukje heb ik getest op een aantal 3Com OfficeConnect Cable/DSL routers, en zolang het IP adres van de doelmachine vast stond werkte het eigenlijk altijd. Bij het sturen van een packet moet wel het MAC adres van de machine die je wilt starten gestuurd worden, niet dat van de router, modem of iets dergelijks.

cytro wijzigde dit bericht 22-01-2005 17:49 (1%)
Reden: spellingcorrectie

Don't mind me, I'm Chupacharged.

[quote]cytro schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:44:
In je uitleg raad je aan om de PC die opgestart moet worden in de DMZ te zetten, maar ik heb het ook voor elkaar gekregen om een PC op te starten door gebruik te maken van "Port Forwarding" op de router, wat in veel gevallen misschien een voorkeur heeft. Ik heb voor het geheel al eens ee guide geschreven, in het Engels. Mocht iemand belang hebben bij een vetaling hiervan, laat het me dan even weten.

[...]

Eigelijk moet ik er bij zetten de pc erna terug achter de router te stoppen (en dan dus portforwarding toe te passen). De reden waarom ik DMZ aanhaalde was omdat het voor mensen met een mindere kennis van zaken een voordeel is als er zo weinig mogelijk obstakels in de weg liggen.

Voor de veiligheid is het niet aan te raden je pc als DMZ te laten staan. Maar voor te testen des te beter.

mbt dit stukje heb ik nog wel wat onbeantwoorde vragen:

IP address is lost when the target computer is powered down:
Once you power down a machine on the local network, the IP may be lost. Without the IP, you will not be able to forward the packet to the right computer through the router. Behavior of this may depend on your router. If your router caches the last known IP address the computer used, it will be able to forward the packet to its final destination, if not, then waking up the computer will not be possible.

Dit hangt idd van de router af:-) Heeft dit iets met ARP te maken? Hoe kan je zien of jou router dit al dan niet doet? ik heb een planet router. Deze saved het ip dus blijkbaar

metalusions

quote:
Jeroen Balduyck schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:05:
Dit hangt idd van de router af:-) Heeft dit iets met ARP te maken? Hoe kan je zien of jou router dit al dan niet doet? ik heb een planet router. Deze saved het ip dus blijkbaar

Ja, volgens mij wel. Zoals honda258 al aangaf, houden de routers de adressen bij in een tabel. Zolang het adres van de doelcomputer nog in deze tabel staat, zal de port forward werken, is het adres niet meer aanwezig in de tabel, dan werkt het dus niet meer. Misschien dat de refresh tijd van deze tabel per router verschillend is, waardoor de ene router wel werkt, en de ander niet. Ik ben voor de OfficeConnect routers hier nog nooit specificaties voor tegengekomen, dus bevestigen kan ik het helaas niet.

Ik heb me ook al een tijdje afgevraagd of de routers vershil maken tussen dynamische en statische adressen. Bijvoorbeeld: de dynamische (DHCP) adressen worden eerder verwijderd uit de tabel, de statische helemaal niet of pas na een langere periode.

[quote]cytro schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:20:
[...]

Ff een Off topic vraagje, Weet jij soms geen router die veel connecties aankan?ik heb nu kabelinternet en ik ga overstappen naar ADSL maar mijn USR kan de vele connecties niet aan.

Is er een top routermerk (regionen draytek, zylex OF hoger) die wel een vloed van connecties aankan; zodat dat NAT tabel niet volloopt en de router niet vastloopt

Reg. datum: 06 januari 2005

de router moet het wake-on-lan pakket vanaf internet doorsturen naar de wakker te maken computer en ziet in het pakket het IP adres waar het naar toe moet. Nu zijn er een aantal mogelijkheden:

je hebt op de router port forwarding aangezet en op internet het IP adres van de router ingevuld, dan wordt het pakket gerouteerd volgens deze rule (1).
je hebt op de lokale computers vaste IP adressen gebruikt en op de router een NAT regel aangemaakt (2)
je hebt de computers als DHCP client aangemaakt met de router als DHCP server (3)

De router kan op basis van het IP adres routeren (a), of een broadcast sturen en vragen wie dat IP adres heeft (b), of op basis van zijn ARP-tabel routeren (c) of zelfs gewoon het pakket op het lokale netwerken broadcasten (door bridgen toe te passen) (d). En dit hangt af van het merk en type router.

Als de router nog weet waar het IP adres was of het netwerk kaart adres (MAC adres) dan moet het wel goed gaan, zo niet dan hangt het van het merk en type router af, vandaar dat indien je met een statische regel werkt (dat is 1 of 2), het haast wel goed moet gaan.

Nu nog wat antwoorden aan de vorige posters:
"Once you power down a machine on the local network, the IP may be lost." Dat is alleen zo in geval 3.
"Without the IP, you will not be able to forward the packet to the right computer through the router." Klopt, want het DHCP adres kan aan een andere computer zijn uitgedeeld, maar optie b en d zijn de uitzondering op deze regel.
"Behavior of this may depend on your router". Klopt, dat is merk, model, hoeveel memory en welke software versie.
"If your router caches the last known IP address the computer used, it will be able to forward the packet to its final destination," Een statische routering werkt ook, deze tekst slaat alleen op DHCP routering (dat is 3).
"if not, then waking up the computer will not be possible." Is niet waar, bij DHCP routering kunnen b en d de uitzondering op de regel zijn.

"Dit hangt idd van de router af:-)" Klopt, maar het geldt alleen voor DHCP routering.

"Ja, volgens mij wel. Zoals honda258 al aangaf, houden de routers de adressen bij in een tabel. Zolang het adres van de doelcomputer nog in deze tabel staat, zal de port forward werken, is het adres niet meer aanwezig in de tabel, dan werkt het dus niet meer." Klopt, maar optie b en d kunnen bij DHCP routering een uitzondering zijn.
"Misschien dat de refresh tijd van deze tabel per router verschillend is, waardoor de ene router wel werkt, en de ander niet" Klopt, en mogelijk dat je de refresh tijd kunt configureren. Tel daarbij op dat een regel wordt verwijderd uit de tabel na verloop van de refresh tijd of als de tabel vol raakt.
"Ik heb me ook al een tijdje afgevraagd of de routers verschil maken tussen dynamische en statische adressen. Bijvoorbeeld: de dynamische (DHCP) adressen worden eerder verwijderd uit de tabel, de statische helemaal niet of pas na een langere periode" Nee, klopt niet, de statische worden niet verwijderd na een langere periode. Dit is inderdaad het verschil, dynamische worden na verloop van tijd verwijderd en statische worden nooit verwijderd.

"Is er een top routermerk (regionen draytek, zylex OF hoger) die wel een vloed van connecties aankan; zodat dat NAT tabel niet volloopt en de router niet vastloopt" Hoe meer memory in de router, hoe langer het duurt voordat de tabel vol zit. Hangt uiteraard ook af van merk en model router en firmware van de router. Maar veel belangrijker: de router mag geen rule hebben die het opbouwen van veel connecties in weinig tijd (zoals bij emule) als een DOS-aanval herkent.

metalusions

quote:
Jeroen Balduyck schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 19:04:
Ff een Off topic vraagje, Weet jij soms geen router die veel connecties aankan?ik heb nu kabelinternet en ik ga overstappen naar ADSL maar mijn USR kan de vele connecties niet aan.

Is er een top routermerk (regionen draytek, zylex OF hoger) die wel een vloed van connecties aankan; zodat dat NAT tabel niet volloopt en de router niet vastloopt
Durf het zo niet te zeggen, mede omdat er vaak geen specificaties worden vrijgegeven over dit soort dingen. Ik kwam onlangs de volgende thread nog tegen waarin een soortgelijke discussie gaande is. Hieruit blijkt dat er ook nog weer verschil is tussen de onderlinge routers van 1 bepaald merk.

Ik heb echter zelf nooit problemen gehad met de OfficeConnects die ik gebruikt heb, al ben ik niet echt actief in filesharing etc. Als je (of iemand anders) een eenvoudig testje kan verzinnen ben ik wel bereid dit te proberen. Het liefst moet het vanaf NT4 werken, zodat ik niet tegen de limitaties van de WXP TCP/IP & Firewall aanloop. Misschien is het aardig om wat gegevens van verschillende routers te verzamelen, aangezien dit een nogal veel voorkomende vraag is?

quote:
honda258 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:10:
"Ik heb me ook al een tijdje afgevraagd of de routers verschil maken tussen dynamische en statische adressen. Bijvoorbeeld: de dynamische (DHCP) adressen worden eerder verwijderd uit de tabel, de statische helemaal niet of pas na een langere periode" Nee, klopt niet, de statische worden niet verwijderd na een langere periode. Dit is inderdaad het verschil, dynamische worden na verloop van tijd verwijderd en statische worden nooit verwijderd.

Ik kan op mijn "simpele" OfficeConnect geen ARP rules ingeven. Kan het niet zijn dat bepaalde routers een onderscheid maken tussen een dynamisch en een statisch geconfigureerd adres, waarbij ze de statische (ofwel, niet DHCP) adressen en daaraan gekoppelde ARP rules anders behandelen dan wanneer het een dynamisch (wel DHCP) adres betreft?

Dan bedoel ik dus eigenlijk het volgende:

De door de DHCP toegekende adressen worden met een korte timeout in de ARP tabel van de router opgeslagen. De niet door DHCP (handmatig/statisch) geconfigureerde adressen worden zonder of met een veel langere timeout/refresh in de ARP tabel gezet. Natuurlijk met respect ten opzichte van de door jouw aangegeven uitzonderingen, als de ARP tabel vol is, etc.

Het is jammer dat er zo weinig documentatie is over zulk soort dingen. Contact opnemen met 3Com levert naar mijn ervaring vaak ook geen antwoorden op helaas.

cytro wijzigde dit bericht 23-01-2005 00:37 (36%)
Reden: spelling, nog een reactie toegevoegd

quote:
honda258 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:10:

"Is er een top routermerk (regionen draytek, zylex OF hoger) die wel een vloed van connecties aankan; zodat dat NAT tabel niet volloopt en de router niet vastloopt" Hoe meer memory in de router, hoe langer het duurt voordat de tabel vol zit. Hangt uiteraard ook af van merk en model router en firmware van de router. Maar veel belangrijker: de router mag geen rule hebben die het opbouwen van veel connecties in weinig tijd (zoals bij emule) als een DOS-aanval herkent.

Dat is nu nog eens een heldere uitleg! (ben je netwerk specialist ofzo :P ?)

Sorry dat ik niet heel je post quote, maar dat zou wat onoverzichtelijk worden.

Je zegt dat de router geen rule mag hebben die een Dos-aanval herkent. Meeste toprouters zullen dat wel hebben (gokje) maar dan zal er vast een mogelijkheid zijn dit uit te zetten.

Vanavond (en wsl nog vele dagen erna) ga ik beginnen aan mijn zoektocht. Ik heb veel op het verlanglijstje staan, en zeker niet alles zal ingelost worden.

Wat bijzonder leuk is:

- support voor DynDNS
- remote inloggen en pc booten VIA de router (router stuurt de WOL paketjes)
- het emailen van logs, of het uploaden van logs
- intrusion detection...
- instellen van meerdere DMZ hosts
- Onbeperkt aantal port forwards (of zeker meer als de schamele 10 op sommige routers)

Het automatisch legen van de NAT tabel (weet wel niet of dit mag, maar als hij automatisch opgekuist wordt zal het ding mss niet vastlopen).

Om nog terug te komen over je uitleg ivm de factoren die WOL al dan niet doen slagen, ga ik deze ook vermelden in mijn openingspost. Deze kennis ontbrak me:-)

Bedankt voor de opheldering

Jeroen Balduyck wijzigde dit bericht 23-01-2005 10:09 (10%)

Quote : Misschien is het aardig om wat gegevens van verschillende routers te verzamelen, aangezien dit een nogal veel voorkomende vraag is? end

Daar ben ik nu net mee bezig. Geen makkelijk klusje, en de support diensten weten het vaak zelf niet. Net zomin als vele lokale (en zelfs grote) pc shops. Wel ga ik mijn licht eens opsteken bij routershop.nl. Een bedrijf dat ENKEL routers verkoopt moet toch verstand van zaken hebben.

Quote: Ik kwam onlangs de volgende thread nog tegen waarin een soortgelijke discussie gaande is. Hieruit blijkt dat er ook nog weer verschil is tussen de onderlinge routers van 1 bepaald merk end

Idd de posts op het forum brengen niet echt opheldering, het ene topic/post spreekt het andere tegen. Je kan wel een algemeen beeld krijgen van de routers die het bijna altijd niet aankunnen.(zeker vermijden) Een router vinden die het zeker aankan is een andere klus.

Ook is over een paar minder bekende merken die onlangs in het goede daglicht stonden vrij weinig te vinden ( Tornado, Planet)

Ik ben eigelijk van plan de pc shop keeper te zeggen: "als het toestel niet voldoet wil ik het kunnen ruilen". Mij US Robotics wouden ze niet ruilen, ze RMA den hem, wat uiterraard zinloos was. Het apparaat kan het gewoon niet aan. Zo een 2de keer laat ik mij niet beetnemen :(

Pagina: 1 2 3 4 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: