Hoofdcategorieën
Topicacties

Het grote Sony A300 & A350 topic

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 10 mei 2004

quote:
alex3305 schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 23:05:
Gister een Minolta 28-80mm 3,5-5,6 AF D binnengekregen, tweede hands op Marktplaats voor maar 25 euro :). IMHO een stuk scherper dan de Sony 18-70mm kitlens, ook een stuk beter qua lichtsterkte en ook een stuk lichter..

Dus misschien toch een tip voor mensen die een extra lens erbij willen.
Dat is een oude kitlens voor bij een van de mid end film body's. Niet echt heel bijzonder. Een 24-105 of 24-85 doen het veel beter en hebben nog een beetje groothoek.

Overzichtelijker omschreven:
FF standaartzooms (vanaf 24 tot 135mm) eindigend op 0 (met uitzondering van constant f/4 en f/2.8 glas) zijn niet echt bijzondere oude kitlenzen, eindigend op 5 zijn goed presterende mid end zooms.

Net te min zijn die oude kitlenzen rond f/8 vreselijk scherp en contrastrijk (beter als de 18-70). De kleur verzadiging is ook erg goed. Flaregevoelingheid, bouw en scherpte/contrast wide open zijn wat minder.

martijn_tje wijzigde dit bericht 11-08-2008 16:58 (13%)

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

Reg. datum: 12 augustus 2008

Ik heb inmiddels de sony A300 al een tijdje in bezit, en volg naast deze topic ook dpreview. Een tijdje geleden berichtte een aantal personen daar zeer bruikbare tips zoals het gebruik van occulaire vergroters van andere merken op de Sony A300/350 en A200. Daarin kwam naar voren dat de pentax O-ME53 en in mindere mate die van Nikon goed passen op de Sony body's. De pentaxversie die een 1.18 magnification geeft maakt van de sony a300/350 0.74 viewfinder een 0.87 OVF. Alle niet-brildragende gebruikers zijn hier zeer over te spreken en noemen dit een enorme verbetering. Dit betekent dat de mensen die vinden dat de sony's een te kleine OVF hebben, hier wat aan kunnen doen. Overigens blijft de eye-start onder de zoeker gewoon werken als je hem niet helemaal naar beneden schuift. Hij blijft volgens de berichten voldoende vastzitten en er treden geen vervormingen o.i.d. op
voor foto's met de eyecup check: http://forums.dpreview.co...p;q=pentax+OME53&qf=m

Reg. datum: 29 oktober 2003

Klopt, ben nu ook bezig met het zoeken naar een dergelijke vergroter. Was het vergeten, maar je hebt het weer onder mn aandacht gebracht :) Kan me niet vaak genoeg storen aan het vreselijk kleine OVF.

Heb tijdens vakantie ook met de D60 van mn neef gefotografeerd en wat een geweldig beeld gaf dat door de OVF, miste ik toch wel op de A300. Hoop dat de Pentax dat een beetje verbetert.

Overigens, gebruikt iemand hier een HVL F42 AM? Zo ja, ben je er tevreden mee? Zit nu te kijken naar een flitser, aangezien de interne flitser ronduit beperkt is kwa sterkte en tevens ook last heeft van het schaduweffect bij groothoek. En ik wil diffuus kunnen flitsen.

P4 3Ghz HT | Twinmos DC 4*512 DDR400 | 160Gb WD ATA133 | 250Gb Maxtor Sata 16mb | ATI Radeon X1950 Pro 512Mb | Sound Blaster Audigy 2 | Logitech Z-5400 | Coolermaster 450W Real Power | @ Samsung LE26R71

a900 in aanvraag
Reg. datum: 23 februari 2001

Er staan er genoeg op eBay, en ze zijn er ook van Minolta (de Vn).

Resistance is futile (if < 0.01 Ohm) - 360 (+25GB gratis) hosting
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Reg. datum: 01 juli 2001

quote:
Shailesh schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:07:
Klopt, ben nu ook bezig met het zoeken naar een dergelijke vergroter. Was het vergeten, maar je hebt het weer onder mn aandacht gebracht :) Kan me niet vaak genoeg storen aan het vreselijk kleine OVF.

Heb tijdens vakantie ook met de D60 van mn neef gefotografeerd en wat een geweldig beeld gaf dat door de OVF, miste ik toch wel op de A300. Hoop dat de Pentax dat een beetje verbetert.

Overigens, gebruikt iemand hier een HVL F42 AM? Zo ja, ben je er tevreden mee? Zit nu te kijken naar een flitser, aangezien de interne flitser ronduit beperkt is kwa sterkte en tevens ook last heeft van het schaduweffect bij groothoek. En ik wil diffuus kunnen flitsen.
Ik heb de HVL F42AM op mijn A100 zitten,
Ik heb er nog niet veel mee gedaan, maar hoop hem binnenkort goed aan de tand te gaan voelen.
Van wat ik er totnutoe mee heb gedaan is het in ieder geval een zeer welkome vervanging van de interne flitser!
Ik ben trouwens nog op zoek naar een diffuser, weet iemand hier wat goede zijn?

Mijn Flickr; Sony A100, 18-70 kitlens, Sigma 70-300 APO DG Macro, Minolta 50mm 1.7, Minolta 28mm 2.8, Sigma 105mm macro, Sony HVL42 flash

Reg. datum: 05 december 2004

@ ikmattie

de omnibounce, vrijwel elke wat betere fotozaak heeft ze voor ongeveer 26 euro's

http://www.stofen.com

fransvh wijzigde dit bericht 13-08-2008 22:17 (6%)

Hehe, heb inderdaad vanochtend de HVL F42AM gehaald tevens icm de omnibounce. Eerste try-outs vallen beetje tegen, maar goed, dat was dan ook half overdag. Moet er nog 's avonds mee aan de gang.

Heeft het nu eigenlijk nog enig nadeel om de zonnekap op de lens te houden? Ik weet dat dit bij een ingebouwde flitser voor een schaduw zorgt bij een groothoekopname, maar bij een externe is dit natuurlijk niet het geval.

*
Merk overigens nu vaak dat de camera eerder kiest voor een hogere ISO als 400, dan dat hij de flitssterkte verhoogt. Dat is erg jammer, want op manual met ISO 100/200 krijg ik 's avonds prima foto's eruit. En helaas kan je in A-modus de flitssterkte niet aanpassen :(

Shailesh wijzigde dit bericht 15-08-2008 12:09 (24%)

P4 3Ghz HT | Twinmos DC 4*512 DDR400 | 160Gb WD ATA133 | 250Gb Maxtor Sata 16mb | ATI Radeon X1950 Pro 512Mb | Sound Blaster Audigy 2 | Logitech Z-5400 | Coolermaster 450W Real Power | @ Samsung LE26R71

In alle modi kan de iso waarde aanpassen. Dus in plaats van auto iso kan je elke ondersteunde waarde gebruiken. (ISO knop)

In alle modi kan je de flits sterkte aanpassen 1: FN knop / flash compensation 2: op de flitser de flits sterkte instellen (je gebruikt dan geen TTL meting meer).

De 42 flitser heeft een heleboel leuke mogenlijkheden waar je eens flink mee moet gan expirimenteren.

Tip 1: probeer ook eens draadloos flitsen
Tip 2: probeer ook eens indirect flitsen
Tip 3: probeer ook eens iso > 400 + AE lock / slow sync knop voor flitsen met meer omgevingslicht.
Tip 4: probeer ook eens camera op handmatig + flitser op automatisch voor controle over de hoeveelheid omgevings licht.
Tip 5: als je niet wil dat bij draadloos flitsen flits licht van de camera een bijdrage levert aan de foto zorg dan dat je HSS flitst.

martijn_tje wijzigde dit bericht 15-08-2008 19:05 (16%)

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

« Asperger Inside »

Vandaag de Sony A350 gehaald, erg blij, nog steeds aan het klooien.

Wil toch nog graag een groothoek kopen, lijkt me een erg gaaf effect geven... Verder shoppen :Y)

Game Servers -> http://www.getfragged.nl
Hosting -> http://www.gethosted.nl

The real BOFH! (Bastard Operator From Hell)

quote:
martijn_tje schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:02:
In alle modi kan de iso waarde aanpassen. Dus in plaats van auto iso kan je elke ondersteunde waarde gebruiken. (ISO knop)

In alle modi kan je de flits sterkte aanpassen 1: FN knop / flash compensation 2: op de flitser de flits sterkte instellen (je gebruikt dan geen TTL meting meer).

De 42 flitser heeft een heleboel leuke mogenlijkheden waar je eens flink mee moet gan expirimenteren.

Tip 1: probeer ook eens draadloos flitsen
Tip 2: probeer ook eens indirect flitsen
Tip 3: probeer ook eens iso > 400 + AE lock / slow sync knop voor flitsen met meer omgevingslicht.
Tip 4: probeer ook eens camera op handmatig + flitser op automatisch voor controle over de hoeveelheid omgevings licht.
Tip 5: als je niet wil dat bij draadloos flitsen flits licht van de camera een bijdrage levert aan de foto zorg dan dat je HSS flitst.
Tnx voor de tips, zitten een paar hele goede tussen. Heb vanaf morgen eindelijk mijn laatste tentamen en dan "vakantie", en kan ik eens lekker gaan experimenteren.

Maar dat van de ISO spreekt voor zich. Ik selecteerde hem nu dan ook handmatig elke keer. Maar het ging mij er meer om dat ik liever heb dat hij krachtiger flitst(1/2 oid) icm ISO 100, dan bijv een matige flits (1/8) met ISO 400. De camera kiest altijd voor de laatste, dus je bent wel aangewezen op handmatig.

En de flitssterkte (op de flitser) kan je alleen maar handmatig wijzigen in de M modus (staat ook in de handleiding), en de flash compensation vanuit de camera kan je inderdaad wel mee spelen, kom je een aardige eind mee opzich, maar helaas geen volledige controle.*

Want ik vind het gewoon een extreem krachtige flitser als ik hem op 1/1 (full power) zet, en het ziet er niet naar uit dat hij die zelf ooit zou kiezen. Waarschijnlijk ivm battery life ook. Lijkt me perfect voor fotograveren over lange afstand, want hier binnenshuis is alles binnen 3 meter overbelicht op 1/1.

Vind het in elk geval een geweldige flitser. Camera is gelijk niet meer te houden. Camera a 600 gram, lens a 400g, flitser a 350g, penlites a 100g -> bijna 1.5 Kg _/-\o_

Monsterlijk :+

*Toevoeging: Heb er de handleiding op nageslagen, en blijkbaar kan je in de setup van de flitser aangeven dat hij in alle modus van de camera manueel moet kunnen flitsen. Dat scheelt in elk geval weer.

Shailesh wijzigde dit bericht 15-08-2008 19:45 (4%)

quote:
Shailesh schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:37:
*Toevoeging: Heb er de handleiding op nageslagen, en blijkbaar kan je in de setup van de flitser aangeven dat hij in alle modus van de camera manueel moet kunnen flitsen. Dat scheelt in elk geval weer.
M'n 36 flitser kan niet eens handmatig. Niet dat ik er ooit behoefte aan heb gehad. Ik vind het nuttiger om de belichting op de camera handmatig te doen en de flitser lekker te laten aanvullen in plaats van aan de hand van de flitskracht en afstand te moeten gokken welke iso waarde of diafragma ik moet hebben.

Als je de belichtingcorrectie in je camera op ambient only zet dan beinvloed je met de belichtings correctie alleen de hoeveelheid omgevingslicht en kanje vanuit Fn de flitskraht bij sturen. Maar voor moeilijke situatie's kan het handig zijn om handmatig te belichten. (zelf heb ik voor dit soort situatie's aangezet dat ik spotmeting kan forceren met de AEL knop)

« Asperger Inside »

En ik vandaag die camera gekocht omdat t/m 15 augustus je kan inschrijven op die fotocursus... Kan ik hem niet meer online 'boeken', dus ... ********* zeg maar ;)

Maandag maar eens Sony bellen :X

Reg. datum: 12 april 2007

quote:
aKra schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 23:32:
En ik vandaag die camera gekocht omdat t/m 15 augustus je kan inschrijven op die fotocursus... Kan ik hem niet meer online 'boeken', dus ... ********* zeg maar ;)

Maandag maar eens Sony bellen :X
Kijk hier, voila...
http://www.snyweb.nl/alphaworkshop/registreren/stap/1

« Asperger Inside »

Reg. datum: 04 november 2000

quote:
martijn_tje schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:13:
M'n 36 flitser kan niet eens handmatig. Niet dat ik er ooit behoefte aan heb gehad. Ik vind het nuttiger om de belichting op de camera handmatig te doen en de flitser lekker te laten aanvullen in plaats van aan de hand van de flitskracht en afstand te moeten gokken welke iso waarde of diafragma ik moet hebben.
Dat is echt geen kwestie van gokken: je stelt je flitser in op een ISO waarde en een diafragma, en wanneer je wilt dat je foto 100% gebruik maakt van 't flitslicht, dan neem je die waardes over op je camera.
Wil je bv. op 1/4 kracht inflitsen en gebruik maken van available light, dan stel je bv. de flitser in op ISO 800 en de camera op ISO 200 (of de flitser op F2.8 en de lens op F5.6).

't Enige wat je moet gokken (of beter: meten/weten) is of met je gekozen instellingen de afstand wel haalt, maar dat houd je met TTL flitsen ook...

Echt handmatig flitsen, dus flitser voluit en aan de hand van 't staatje achterop je flitser het diafragma bepalen doet vrijwel niemand meer. Ik tenminste al 30 jaar niet meer, toen ik een Metz 45 CT-1 voor m'n Pentax MX kocht. :)

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

Reg. datum: 12 april 2007

quote:
aKra schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 10:47:
[...]

Thanks, ga ik dat eens proberen.
En is het nog gelukt...

Reg. datum: 15 augustus 2008

Mogelijk dat er hier ook geen antwoord op ga krijgen, maar stel ik de vraag toch.
Mijn keuze zal mogelijkst vallen op de A300 of de A350.
De verschillen heb zo ondertussen al genoeg gelezen (meer MP, minder beeldjes per sec. mogelijk minder ruis bij de 350)
Het verschil in body is ongeveer 80 euro.
Als de verschillen zo miniem zijn, waarom zou sony dan beide toestellen op de markt hebben gebracht?
Waarom kiezen mensen voor een 350?

Reg. datum: 05 december 2004

Waaron Sony dat heeft gedaan, denk marketingm het gaat de koper vaak om de getalletjes. Zie de 12mp compact cameratjes...
Ik heb zelf de 350 gekozen i.p.v de 300 voor de extra pixels. Dit omdat ik de plaatjes of delen daarvan gebruik voor mijn werk als 3D visualisor. De plaatjes die ik maak zijn 4200x±3150, die A350 zit daar boven, zo hou ik een goede kwaliteit over. Je moet er wel een goede lens bij hebben en niet boven de 400 iso komen. Verder geloof ikzelf niet zo in 5, 6, 7 frames per seconde, gewoon op het juiste moment afdrukken. Ik kan me niet voorstellen dat 14 frames van een landend vliegtuig lang boeient is.
Wat de extra pixels verder voor nut hebben? Geen idee, maar hoor ook graag meningen van anderen.
En hoe dan ook denk ik dat het niet zoveel uitmaakt, mijn mooiste foto's heb ik genomen met een Ixus 4mp, en deze lekker old-school gesoept in zwart-wit met vette ruis..het is maar waarvoor je het wil gebruiken.

fransvh wijzigde dit bericht 17-08-2008 22:19 (22%)

Is inderdaad marketing. Werkte vroeger zelf op de camera-afdeling in de winkel en we werden uitgenodigd voor een avondje nieuwe Sony producten, en dat was net ten tijde van de A100 launch.

Anywayz..de duurdere modellen worden gebruikt om mensen naar het middensegment te brengen. Dus je plaatst een "budgetmodel" (A200, niet echt budget, maar wel margetechnisch gezien), en je hebt vervolgens je margepakker (A300), en dan heb je vervolgens nog een iets duurdere, waarvan slechts een handjevol de meerwaarde ziet (A350), en voila, de A300 is opeens beter te verkopen.

Dit is overigens gezien vanuit de doorsnee consument. Bij de georienteerde hobbyist zal dit niet zo snel van toepassing zijn, vooral omdat er genoeg "pro's" zijn die voor de A200 gaan.

Ik ben dr overigens achter waarom de foto's die ik icm de HVL F42 Flitser maakte zo slecht lukten. Ik had mijn contrast instellingen op +2 staan. En dit viel overdag niet echt op, maar 's avonds met de flitser maakt het de foto's extreem donker. Vandaar ook dat op ISO 100 met flitsen de foto's er belabberd uitzagen. Maar met ISO 200 maak ik icm de flitser echt prima foto's nu :)

Shailesh wijzigde dit bericht 18-08-2008 12:08 (20%)

quote:
Afterlife schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 11:55:
[...]
Dat is echt geen kwestie van gokken: je stelt je flitser in op een ISO waarde en een diafragma, en wanneer je wilt dat je foto 100% gebruik maakt van 't flitslicht, dan neem je die waardes over op je camera.
Wil je bv. op 1/4 kracht inflitsen en gebruik maken van available light, dan stel je bv. de flitser in op ISO 800 en de camera op ISO 200 (of de flitser op F2.8 en de lens op F5.6).

't Enige wat je moet gokken (of beter: meten/weten) is of met je gekozen instellingen de afstand wel haalt, maar dat houd je met TTL flitsen ook...
Ik ben nog steeds opzoek naar de knopjes voor iso, afstand e.d. op de achterkant van Sony's 42 flitser. Die zitten er namelijk niet. 1/4e bij de sony betekend dat ie op 1/4e van het maximale vermogen flitst, niet dat de flitser 1/4e van de belichting verzorgt.

1/4e instellen op de flitser zorgt altijd voor de zelfde hoeveelheid flitslicht ongeacht de overige instellingen of afstand. Als de afstand en/of het diafragmagetal te klein zijn belicht je over anders belicht je onder. De camera reageert het zelfde als bij normaal flitsen; dat wil zeggen sluitertijd afhankelijk van de focal lenght met een ondergrens van 1/60 of volledig handmatig.

Dus welkom bij het grote gok spel.

Waarvoor je die fracties van maxilale output wel kan gebruiken is door TTL te flitsen met 1 flitser en een beetje catch light te creeren met een andere flitser zonder daarbij een dure multi channel wireless master aka 58 Flitser nodig te hebben. 2x 42 flitser kost ongeveer het zelfde als 1x 58

martijn_tje wijzigde dit bericht 18-08-2008 16:32 (10%)

Nu met Sony Alpha 300
Reg. datum: 04 oktober 2000

Ik wil zaterdag 2 lensen kopen. Een Macrolens en een Zoomlens (55-200/75-300/28-300/o.i.d.). Foto Konijnenerg en CameraNu op Urk staan bekend als goede zaken.

Als ik daar (als foton00b/cameraleek) naar toe, krijg ik dan goed advies? Of proberen ze echt gewoon een lens aan je te verkopen?

XBOX 360 Gamertag NES/GameBoy/SNES/Gamecube/DS Lite/Wii Xbox/Xbox 360 PS1

a.k.a. Martijn

je krijgt gedegen advies en zoals in bijna elke winkel wel een beetje richting kopen gepraat.
Tja, moet je maar een onpartijdige adviseur vragen :P (*kuch, Got ofzo )
Reg. datum: 21 maart 2000

quote:
PWM schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 16:20:
Ik wil zaterdag 2 lensen kopen. Een Macrolens en een Zoomlens (55-200/75-300/28-300/o.i.d.). Foto Konijnenerg en CameraNu op Urk staan bekend als goede zaken.

Als ik daar (als foton00b/cameraleek) naar toe, krijg ik dan goed advies? Of proberen ze echt gewoon een lens aan je te verkopen?
En de vraag is wat schiet je voor foto's en wat voor lensen heb je nu al?

One Lemming to rule them all!

En dat niet alleen, waarom geen mooie telezoom met een macro functie en dan eventueel een mooie filter er voor op ;)

And remember, Respect is Everything !

Camitariër
Reg. datum: 16 februari 2003

quote:
alex3305 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:34:
En dat niet alleen, waarom geen mooie telezoom met een macro functie en dan eventueel een mooie filter er voor op ;)
Omdat je dan één lens hebt die geen van beiden écht goed kan. Net zoiets als multi-lijm van de pattex waarmee je badkamertegels kunt vastplakken en kozijnen kunt dichten... Na een half jaar lekken je kozijnen, en mieteren je badkamertegels naar beneden. Daarom heb je dus speciale tegellijm en siliconenkit.

En zo werkt het met lenzen ook, iedere lens zijn eigen toepassing :Y)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: