Reg. datum: 15 november 2007
Ik kwam het volgende tegen:
http://www.adsl-forum.nl/...file=viewtopic&t=4567
Helpt dit om een Experia Box te kunnen gebruiken met Telfort internet+telefonie?
http://www.adsl-forum.nl/...file=viewtopic&t=4567
Helpt dit om een Experia Box te kunnen gebruiken met Telfort internet+telefonie?
May the force be with you!!
Reg. datum: 19 juli 2007
Wachtwoord blanko latenquote:Exar schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:34:
De herstel tool wil nu ook het wachtwoord... en dat heb ik niet.... help.
Dit klopt echt niet wat je zegt lSltAlKeRquote:lSltAlKeR schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 22:10:
Het doet niet echt ter zake of die nu van Planet Internet komt of welke andere provider dan ook!
HCCnet, XS4all, Planet, Hetnet,
Feit is dat KPN zorgdraagt voor de apparatuur!
Wij zijn al jaren klant via Planet Internet connected by KPN
Hetgeen wat nu speelt is dat de betreffende Thompson Alcatel SpeedTouch 780i voor de Multiplay diensten compleet is aangepast ten aanzien van ADSL modems en dat wij dus allen de ST780 genaamd ExperiaBox willen flashen naar een originele versie maar dit houd de bootloader tegen welke moeilijk te herschrijven is.
Reg. datum: 12 juli 2008
Reg. datum: 12 juli 2008
Voor mensen die Administrator rechten willen in hun Speedtouch 780WL Experiabox:
http://kpn.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=75&pid=273
Als de link 't niet meer doet PM me a.u.b. dan kan ik zelf de informatie geven
http://kpn.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=75&pid=273
Als de link 't niet meer doet PM me a.u.b. dan kan ik zelf de informatie geven
bughunter2 wijzigde dit bericht 12-07-2008 03:02 (8%)
Reg. datum: 19 mei 2003
Reg. datum: 19 mei 2003
Ik vraag me het volgende af... is de oude experia (siemens) dusdanig te flashen/aan te passen dat ie via de usb aangeloten HD als webservertje draait ?
ben dyslectisch en kan hierdoor geen korte berichten schrijven en moeilijk de search gebruiken omdat ik de juiste keywords niet kan vinden.
Reg. datum: 09 maart 2004
als veredelde SIP adapter issie ook nog niet bruikbaar? 
krijg hem wel zo gek dat zn ping etc vanaf de CLI wel keurig gestuurt worden via mn linux bak naar het internet.. maar VOIP blijft t vertikken? t lijkt idd dat DSL up moet zijn voor die een VOIP connectie wil openen
bah!
krijg hem wel zo gek dat zn ping etc vanaf de CLI wel keurig gestuurt worden via mn linux bak naar het internet.. maar VOIP blijft t vertikken? t lijkt idd dat DSL up moet zijn voor die een VOIP connectie wil openen
Reg. datum: 15 september 2006
@ Nick39
Hier gaat het over de Speedtouch Experiabox, niet de Siemens Experiabox.
@ SMSfreakie
Hij wel te gebruiken als SIP ATA, maar er moeten wel dingen verandert worden via CLI.
Hier is een beter topic daarover: Speedtouch 716 V5 - Advanced Settings oa VOIP
Het gaat wel over de 716, maar die lijkt erg veel op de 780.
@ SMSfreakie
Hij wel te gebruiken als SIP ATA, maar er moeten wel dingen verandert worden via CLI.
hmm ja dat 716 topic heb ik al door gespit.. maar ergens.. gaat t toch fout op mijn 780quote:cornfed99111 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 21:29:
@ Nick39
@ SMSfreakie
hij ligt nu er maar wat nutteloos bij als Access Point
ik zal ff noemen wat wel werktquote:cornfed99111 schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:18:
Wat heb je dan geprobeerd? Zo weten we ook niet veel.
nslookup werkt prima.. hostnames resolven zou imo niet t probleem mogen zijn.
traceroutes werken ook goed, gaan keurig via mn linux bak en zo het internet op. zou dus ook moeten kloppen..
alleen om 1 of andere voor mij nog niet gevonden reden weigert die zn telefoon deel aan te slingeren..
ik blijf maar zo`n mooi rood kruisje houden
Welk adres staat er in je Home > Home Network > Interfaces > LocalNetwork voor je 780
ingesteld? Normaal staan er twee: een 192.168.x.x en een 10.0.0.x ip.
Je moet maar één instellen in de scope van je DHCP server. Twee is teveel.
Probeer dat eens.
Probeer dat eens.
cornfed99111 wijzigde dit bericht 21-07-2008 12:53 (3%)
Reg. datum: 24 maart 2006
Reg. datum: 24 maart 2006
Als je een Experia Box hebt van KPN van speedtouch.
En je hebt InternetPlusBellen.
Is die modem dan te vervangen met een andere modem uit de winkel?
Dat je ook gewoon kunt bellen via modem.
Zo ja, kun je het laten zien welke modem?
Reg. datum: 04 april 2006
Reg. datum: 04 april 2006
srry dit kan weg
Twanjo wijzigde dit bericht 22-07-2008 17:43 (101%)
hmm met alle ip ranges er uit op 192.168.x.x na krijg ik exact het zelfdequote:cornfed99111 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:53:
Welk adres staat er in je Home > Home Network > Interfaces > LocalNetwork voor je 780
Probeer dat eens.
ping / traces werken goed, alleen SIP blijft gewoon onberijkbaar..
maar goed kan er nu ook ff verder niet al te veel mee klooien
ding staat thuis op Zolder en ik op Campzone
Reg. datum: 04 december 2001
Dit is niet aan te raden; je komt niet achter je SIP gegevens en kan dus niet bellen waardoor telefonie onbruikbaar wordt. Het ADSL signaal zal wel prima werken op andere ADSL(2+)-modems.quote:eXaLy schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:19:
Als je een Experia Box hebt van KPN van speedtouch.
hm das best zuig? je zou maar een ander modem willen gebruiken. kan je je hele SIP niet meer gebruiken..? goed bezig bij KPN danquote:hvdberg schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:29:
[...]
Dit is niet aan te raden; je komt niet achter je SIP gegevens en kan dus niet bellen waardoor telefonie onbruikbaar wordt. Het ADSL signaal zal wel prima werken op andere ADSL(2+)-modems.
De experiabox is in bruikleen en dus niet je eigendom. Logisch dat ze de firmware onder hunquote:SMSfreakie schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 23:13:
[...]
hm das best zuig? je zou maar een ander modem willen gebruiken. kan je je hele SIP niet meer gebruiken..? goed bezig bij KPN dan
controle willen houden. Het is immers eigendom van KPN.
Daarbij komt nog dat ze maximaal willen verdienen aan het telefoniegebeuren.
Een vrij configureerbare sip client past daar niet bij...
mjaquote:cornfed99111 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 23:47:
[...]
De experiabox is in bruikleen en dus niet je eigendom. Logisch dat ze de firmware onder hun
controle willen houden. Het is immers eigendom van KPN.
Daarbij komt nog dat ze maximaal willen verdienen aan het telefoniegebeuren.
Een vrij configureerbare sip client past daar niet bij...
dat ze je niet de SIP instellingen in de experiabox laten veranderen kan ik me voorstellen,
maar dat je je nummer niet op een losse ATA oid kan gebruiken is toch verre van handig?
3:29 uur nog posten? Je maakt het wel laat daar op die camping

Reg. datum: 26 juli 2008
Reg. datum: 26 juli 2008
Ik had ook problemen, ik heb reeds de SpeedTouch 780i WL maar het probleem waar ik al 16 dagen mee bezig ben werd maar niet opgelost, het probleem betreft een lage bandbreedte en een zeer lage download 299 KByte/Sec op een 20 Mbit Premium abo. van KPN wat doen ze nu ze sturen mij die Experia Box terwijl ze wisten dat ik de orginele SpeedTouch heb. Als ik deze gebruik verbreekt de DSL gewoon/en of de snelheid gaat erg omlaag of hij blijft maar jumpen tussen ADSL en ADSL2+ toen ik die Experia Box aansloot verbrak hij de DSL verbinding niet meer hmmm? Toch na 14 dagen bellen met KPN komt er geen oplossing betreft het zeer laag download getal van 299/316 KByte en een banbreedte van 14 Mbit, ze zeggen dan dat de oorzaak ligt aan het feit dat ik 2 km van de centrale af zit bul*$%#" uiteraard en inderdaad op mij oude SpeedTouch kan ik gewoon mij SIP gegevens invoeren maar bij die Experia Box niet. Als ik dan al mijn oude SpeedTouch gebruik verlies ik steeds het DSL signaal, men verteld mij dan dat deze defect is (wat niet zo is) dus ga ik dit eens proberen:
telnet 192.168.1.254
username Administrator
password (leeg)adsl config opermode=adsl2plus
Probleem is alleen dat er verschillende firmwareversies zijn waarbij het commando weer anders is
de volgende opties zijn dus ook mogelijk
adsl config opermode=multi_adsl2plus
adsl config xdsltype=adsl2+
adsl config opermode=adsl2plus
Werkt mijn oud modem (ST-780i WL) dan wel kan ik SIP weer zelf instellen, vraag mij af wat ze aan het maken zijn daar bij KPN, ze bieden je 20 MBit aan en je houd een bandbreedte over van net 14 MBit op een ADSL2+ link, maar ja uiteraard door die 2000 meter kabel naar de centrale verlies ik even 6 Mbit volgens KPN en dat was ook erg normaal, hun lijn versterker na kijken doen ze niet want ik heb geen zaak ahumm okay dat is duidelijk genoeg
Nu dat planet -- KPN geworden is komen ze met een omgebouwde SpeedTouch 780 en wel de Experia Box! Ze waren reeds zo met de vaste telefoon lijn (macht) nu doen ze het weer je de vrijheid afnemen van instellen en dwingen SIP van KPN te gebruiken toch?
Groetjes,
Frans
telnet 192.168.1.254
username Administrator
Probleem is alleen dat er verschillende firmwareversies zijn waarbij het commando weer anders is
Werkt mijn oud modem (ST-780i WL) dan wel kan ik SIP weer zelf instellen, vraag mij af wat ze aan het maken zijn daar bij KPN, ze bieden je 20 MBit aan en je houd een bandbreedte over van net 14 MBit op een ADSL2+ link, maar ja uiteraard door die 2000 meter kabel naar de centrale verlies ik even 6 Mbit volgens KPN en dat was ook erg normaal, hun lijn versterker na kijken doen ze niet want ik heb geen zaak ahumm okay dat is duidelijk genoeg
Groetjes,
Frans
Reg. datum: 01 juli 2003
Reg. datum: 01 juli 2003
Gelukt!
In het kort als volgt:
1. downgrade de firmware met de herstelsoftware van kpn;
2. maak een backup van de instellingen;
3. wijzig dit bestand (voeg een superuser to etc);
4. lees deze instellingen weer in;
5. gebruik een configuratie wizard om de instellingen aan te passen;
6. klaar.
1 is nodig, omdat er anders een password gevraagd wordt bij 2.
In het kort als volgt:
1. downgrade de firmware met de herstelsoftware van kpn;
2. maak een backup van de instellingen;
3. wijzig dit bestand (voeg een superuser to etc);
4. lees deze instellingen weer in;
5. gebruik een configuratie wizard om de instellingen aan te passen;
6. klaar.
1 is nodig, omdat er anders een password gevraagd wordt bij 2.
Dat ze je een Experiabox sturen is gek omdat ik begrijp dat je geen IPB hebt. Overigens is een snelheid van 14 mbit op 2 km. afstand nog niet zo gek hoor, ze bieden snelheden tot 20 mbit aan, en dus heb je absoluut geen garantie. Heb je trouwens al geprobeerd je 'oude' SpeedTouch te upgraden, de firmware that is?quote:nuendo schreef op zondag 27 juli 2008 @ 01:02:
Ik had ook problemen, ik heb reeds de SpeedTouch 780i WL maar het probleem waar ik al 16 dagen mee bezig ben werd maar niet opgelost, het probleem betreft een lage bandbreedte en een zeer lage download 299 KByte/Sec op een 20 Mbit Premium abo. van KPN wat doen ze nu ze sturen mij die Experia Box terwijl ze wisten dat ik de orginele SpeedTouch heb. Als ik deze gebruik verbreekt de DSL gewoon/en of de snelheid gaat erg omlaag of hij blijft maar jumpen tussen ADSL en ADSL2+ toen ik die Experia Box aansloot verbrak hij de DSL verbinding niet meer hmmm? Toch na 14 dagen bellen met KPN komt er geen oplossing betreft het zeer laag download getal van 299/316 KByte en een banbreedte van 14 Mbit, ze zeggen dan dat de oorzaak ligt aan het feit dat ik 2 km van de centrale af zit bul*$%#" uiteraard en inderdaad op mij oude SpeedTouch kan ik gewoon mij SIP gegevens invoeren maar bij die Experia Box niet. Als ik dan al mijn oude SpeedTouch gebruik verlies ik steeds het DSL signaal, men verteld mij dan dat deze defect is (wat niet zo is) dus ga ik dit eens proberen:
telnet 192.168.1.254
username Administrator
Werkt mijn oud modem (ST-780i WL) dan wel kan ik SIP weer zelf instellen, vraag mij af wat ze aan het maken zijn daar bij KPN, ze bieden je 20 MBit aan en je houd een bandbreedte over van net 14 MBit op een ADSL2+ link, maar ja uiteraard door die 2000 meter kabel naar de centrale verlies ik even 6 Mbit volgens KPN en dat was ook erg normaal, hun lijn versterker na kijken doen ze niet want ik heb geen zaak ahumm okay dat is duidelijk genoegNu dat planet -- KPN geworden is komen ze met een omgebouwde SpeedTouch 780 en wel de Experia Box! Ze waren reeds zo met de vaste telefoon lijn (macht) nu doen ze het weer je de vrijheid afnemen van instellen en dwingen SIP van KPN te gebruiken toch?
Groetjes,
Frans
Reg. datum: 05 september 2008
Reg. datum: 05 september 2008
Hallo allemaal. Nieuw hier, maar deels dankzij dit topic heb ik SuperUser toegang op mijn lieve modempje ^^ Vandaar dat ik zo lief ben de boel even stap voor stap uit te leggen.
Hier volgt een makkelijke uitleg in stappen, om de KPNUser te wijzigen naar SuperUser. Rete-eenvoudig eigenlijk, indien je t even weet.
Wat is anders aan deze methode
Gebruik van Firebug en Firefox voor html aanpassingen die de modemsoftware omleiden om vervolgens backups terug te kunnen zetten met de gewenste aanpassingen die er voor zorgen dat het huidige 'kpn' gebruikersaccount SuperUser is en alle mogelijkheden op de modem toegankelijk maakt *luchthap*.
Wat heb je nodig
Een Experia Speedtouch 780 modem (no shit Sherlock!! XD)
Firefox met de add-on Firebug
Kladblok
KPNuser toegang (dit is standaard, dus http://192.168.1.254)
Wat heb je NIET nodig
Een wachtwoord van je KPN user. Hetgeen waar iedereen naar zoekt is dus overbodig. Hoera!
1. Download de config-backup
'Ja maar ik heb geen toegang want ik heb een wachtwoord nodig voor het ophalen van mijn backup-config'
Niet getreurd, lief kind. Probeer dit eens:
http://192.168.1.254/cgi/b/backup/user.ini//
Uitleg: De slashjes achter deze url zorgen ervoor dat je 'm zonder problemen kan downloaden. Foutje in de modemsoftware, denk ik.
2. Rename de config-backup naar 'user.ini'
Spreekt voor zich. Zo niet, zie disney.com en vermaak je daar verder.
3. Wijzig de user.ini voor SuperUser
Open in kladblok en vind de regel 'role=KpnUser' en verander dit in 'role=SuperUser'. Sla op!
4. Zet de aangepaste config-backup terug
'Maar oh grote BabyAap, ik kan niet uploaden daar!'
Ahaaa, maar hier, mijn jong, komt Firefox met Firebug van pas.
Dus installeer beiden (zie de urls in de lijst wat je nodig hebt).
Ga naar: http://192.168.1.254/cgi/b/bandr//
Open Firebug (F12), ga naar de tab 'HTML' en typ in het zoekvenster rechtsboven de term 'restore'.
Hij vindt de regel '/cgi/b/restore/'. Wijzig dit naar '/cgi/b/restore//', dus een extra slash, en druk op de enterrrrrrknop op uw mooie toetsenbordje.
Druk nu op bladeren, zoek 'user.ini', druk op 'nu configuratie herstellen...', bevestig de boel, laat 'm ff laden en voila. Klaar. Dat was 't al.
SUPAH USAH!!
Kleine dingetjes die wellicht van groot belang kunnen zijn
Ik heb wel de update van KPN geinstalleerd, maar met oudere versies zou het volgens mij juist moeten lukken. Zo niet, zie de volgende link:
KPN herselsoftware
BELANGRIJK: Ben je dit ECHT van plan, download eerst de herstelsoftware!! Zonder internet is het nogal lastig. Zorg hiernaast ook voor KABELinternet (dus NIET draadloos, dat werkt niet).
Om te kunnen herstellen moet je de fabrieksinstellingen terug zetten, ondertussen je modem uitzetten om zo de boel softwarematig te slopen en klaar te maken voor een modemherstel. Doe je dit dan niet vraagt ie om het beruchte wachtwoord wat iedereen zoekt. Installeer de herstelsoftware, uiteindelijk vraagt ie om een wachtwoord wat je gewoon kan annuleren en de installatie vervolgens te voltooien. Hierna deed ie bij mij vaag (geen internet door userbeperking, geen modemtoegang) en moest ik mijn modem een harde reset (reset inhouden) geven. Hierna deed ie het weer maar de 'update user' stond nog wel in de backup-config dus ik ga er van uit dat het herstelbestand wel wijzigingen heeft gemaakt.
ik ben niet verantwoordelijk voor schade, dat snappen jullie wel. Hier toch 2 screens voor 'bewijs'.
Plaatje op imageshack (popups!)
Ik hoop hiermee mensen te helpen te ontsnappen van de KPN modem dictatuur. Succes! ^^
Hier volgt een makkelijke uitleg in stappen, om de KPNUser te wijzigen naar SuperUser. Rete-eenvoudig eigenlijk, indien je t even weet.
Wat is anders aan deze methode
Gebruik van Firebug en Firefox voor html aanpassingen die de modemsoftware omleiden om vervolgens backups terug te kunnen zetten met de gewenste aanpassingen die er voor zorgen dat het huidige 'kpn' gebruikersaccount SuperUser is en alle mogelijkheden op de modem toegankelijk maakt *luchthap*.
Wat heb je nodig
Een Experia Speedtouch 780 modem (no shit Sherlock!! XD)
Firefox met de add-on Firebug
Kladblok
KPNuser toegang (dit is standaard, dus http://192.168.1.254)
Wat heb je NIET nodig
Een wachtwoord van je KPN user. Hetgeen waar iedereen naar zoekt is dus overbodig. Hoera!
1. Download de config-backup
'Ja maar ik heb geen toegang want ik heb een wachtwoord nodig voor het ophalen van mijn backup-config'
Niet getreurd, lief kind. Probeer dit eens:
http://192.168.1.254/cgi/b/backup/user.ini//
Uitleg: De slashjes achter deze url zorgen ervoor dat je 'm zonder problemen kan downloaden. Foutje in de modemsoftware, denk ik.
2. Rename de config-backup naar 'user.ini'
Spreekt voor zich. Zo niet, zie disney.com en vermaak je daar verder.
3. Wijzig de user.ini voor SuperUser
Open in kladblok en vind de regel 'role=KpnUser' en verander dit in 'role=SuperUser'. Sla op!
4. Zet de aangepaste config-backup terug
'Maar oh grote BabyAap, ik kan niet uploaden daar!'
Ahaaa, maar hier, mijn jong, komt Firefox met Firebug van pas.
Dus installeer beiden (zie de urls in de lijst wat je nodig hebt).
Ga naar: http://192.168.1.254/cgi/b/bandr//
Open Firebug (F12), ga naar de tab 'HTML' en typ in het zoekvenster rechtsboven de term 'restore'.
Hij vindt de regel '/cgi/b/restore/'. Wijzig dit naar '/cgi/b/restore//', dus een extra slash, en druk op de enterrrrrrknop op uw mooie toetsenbordje.
Druk nu op bladeren, zoek 'user.ini', druk op 'nu configuratie herstellen...', bevestig de boel, laat 'm ff laden en voila. Klaar. Dat was 't al.
SUPAH USAH!!
Kleine dingetjes die wellicht van groot belang kunnen zijn
Ik heb wel de update van KPN geinstalleerd, maar met oudere versies zou het volgens mij juist moeten lukken. Zo niet, zie de volgende link:
KPN herselsoftware
BELANGRIJK: Ben je dit ECHT van plan, download eerst de herstelsoftware!! Zonder internet is het nogal lastig. Zorg hiernaast ook voor KABELinternet (dus NIET draadloos, dat werkt niet).
Om te kunnen herstellen moet je de fabrieksinstellingen terug zetten, ondertussen je modem uitzetten om zo de boel softwarematig te slopen en klaar te maken voor een modemherstel. Doe je dit dan niet vraagt ie om het beruchte wachtwoord wat iedereen zoekt. Installeer de herstelsoftware, uiteindelijk vraagt ie om een wachtwoord wat je gewoon kan annuleren en de installatie vervolgens te voltooien. Hierna deed ie bij mij vaag (geen internet door userbeperking, geen modemtoegang) en moest ik mijn modem een harde reset (reset inhouden) geven. Hierna deed ie het weer maar de 'update user' stond nog wel in de backup-config dus ik ga er van uit dat het herstelbestand wel wijzigingen heeft gemaakt.
ik ben niet verantwoordelijk voor schade, dat snappen jullie wel. Hier toch 2 screens voor 'bewijs'.
Ik hoop hiermee mensen te helpen te ontsnappen van de KPN modem dictatuur. Succes! ^^
Reg. datum: 22 september 2004
Reg. datum: 22 september 2004
Ideaal! Ik ben superuser! En dat zonder die 100 stappen met resetten etc. Hoopte alleen dat ik inbraakdetectie nu uit kan zetten, maar helaas. Ik dacht namelijk dat dit mijn hoge pings veroorzaakte op gameservers van unreal en css (en gewoon www.google.nl in cmd). Wel kon ik de firewall uitzetten, maar dit hielp niet.
Kan iemand mij misschien vertellen wat er handig is aan superuser zijn? Welke instellingen ik nu kan/moet veranderen? Verder heb ik nog een andere vraag: update de modem nu nog uit zichzelf en moet ik dus na die update weer deze stappen volgen, of blijf ik superuser? Verder nog bedankt voor de uitleg BabyAap.
Kan iemand mij misschien vertellen wat er handig is aan superuser zijn? Welke instellingen ik nu kan/moet veranderen? Verder heb ik nog een andere vraag: update de modem nu nog uit zichzelf en moet ik dus na die update weer deze stappen volgen, of blijf ik superuser? Verder nog bedankt voor de uitleg BabyAap.