Hoofdcategorieën
Topicacties

Hoe krijg je mythbuntu goed werkend?

Pagina: 1 2 3 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 27 februari 2007

Lieve mensen,

Ik heb vorige week een htpc gekocht en zelf in elkaar gezet, maar nu de software.
Via vele forums bevelen ze muthbuntu aan (van linux) wat ik zelf ook begrijp.
Dit besturingssysteem neemt ook de minste kracht van je pc weg.
Het begin ging goed met installeren maar daarna moesten de drivers gedaan worden.
Me grafische driver was geen probleem maar de rest zoals geluid en tv kaart was een probleem.
Ik heb ook veel op internet gezocht maar bij de sites van gigabyte staan geen linux bij ervoor.
Hij heeft wel automatiche updates gedaan maar daar stonden zoveel files bij wat ik niet begrijp maar ik denk dat dat gewoon een mythbuntu update was want geluid tv kaart deed nog steeds niet.

Ik ben nu tijdelijk (hoop ik) ff overgestapt naar windows xp en daar werkt het wel redelijk, meeste 1080p films kan ik goed spelen. Ik heb enkel wel de docu van planet earth pole to pole wat er fantastich uitziet alleen die vogelscene gaat het haperen en dat wil ik mooi hebben.

Mijn specs zijn:

Moederboard: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Processor: AMD Athlon X2 4850e
Cpu-koeler: Scythe Ninja Mini
Werkgeheugen: Kingston 2GB PC2-6400 (andere 2 gig in bestelling)
TV-Kaart: Technotrend C-1501
Videokaart: Geïntegreerde Radeon HD 3200
Geluidskaart: Onboard Realtek ALC889A
Harde schijf: Samsung SpinPoint F1 1TB (2de in bestelling)
Behuizing: Antec Fusion Black
Afstandsbediening: MS Media Center Remote & Receiver 430
Toetsenbord: Trust Vista Remote Keyboard

De meeste zullen dit herkennen ook want ik heb de tip van bbg htpc mei overgenomen.

Ik denk niet dat ik de enige bent die moeite heeft met mythbuntu goed werkend te krijgen vandaar deze topic.
Ik (en andere) hoop hierna een goed werkend htpc te hebben.
bvd.

Ik heb nog een vraag voor mensen die mythbuntu in gebruik hebben, is het rendabel om de 64bit versie te installeren? En zijn daar de drivers er ook voor.

polord wijzigde dit bericht 23-07-2008 19:59 (13%)

Pure Tomato Power...

Ik lees dat er wel een experimentele Linux driver voor je Technotrend C-1501 kaart is. Maar in hoeverre jij dat werkend gaat krijgen. Ik heb zo het idee dat je niet zo veel ervaring hebt met Linux. Dan is dit best lastig denk ik.

Beter was het als je een TV kaart had gekocht die standaard word ondersteund door Mythbuntu :)

hmmmmmmm tomato pie

Daar is deze kaart juist voor bedoelt, ik heb in vele forums gelezen en in de bbg htpc ed mei ook dat ie er geschikt voor is, en windows pakt die kaart absoluut niet heb nu vista en xp media center geprobeert.
Het klopt ook, ik heb nooit met linux gewerkt maar ik heb van vele gehoort dat ie beter is voor htpc (meer kracht van de pc over) als windows, maar voor gaming wordt het moeilijk.

Het wordt winter!
Reg. datum: 24 juli 2006

Modbreakje: hihi, dat is grappig

F_J_K wijzigde dit bericht 25-07-2008 10:12 (81%)
Reden: Hihi, mythbunutu klinkt als iets Afrikaans

"The greatest shortcoming of the human race is our inability to understand the exponential function." Albert Bartlett

Ja, tikfoutje bovenin, tis mythbuntu

Reg. datum: 22 juli 2008

Het klopt dat de driver voor de TT C-1501 onder linux officieel nog de status experimenteel heeft. Het kaartje is nog vrij nieuw en alle nieuwe drivers krijgen onder linux altijd eerst de status experimenteel. Dit zegt echter niets over de kwaliteit alleen maar dat hij nieuw is. Voor de huidige versie van deze driver zijn echter al diverse andere versies geweest dus volgens windows standaarden zou het inmiddels al release 3.7 heten.

Gelukkig worden de nieuwe drivers (lees: experimentele drivers) gewoon samengevoegd met het pakket bestaande drivers dus hoef je niets spannends te doen om het werkend te krijgen. Je hoeft enkel de video drivers voor linux te updaten (dit pakket noemt men dus v4l... hebben ze lang over nagedacht ;) )

kijk een op onderstaande site of google naar V4L updaten. kijken onder "Case 2: Installation of LinuxTV Drivers Required" en waar nodig de stappen voor debian volgen (debian is gelijk aan ubuntu).

http://www.linuxtv.org/wi...nstall_DVB_device_drivers

Ik heb gisteravond beetje lopen klooien weer, ik heb mythbuntu er weer op gedaan en windows eraf.
Net vele forums gelezen over hoe je een mkv bestand kan afspelen wat me nu niet lukt, heb wel 2 sites kunnen vinden erover:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=808446
http://www.mythtv.org/wiki/index.php/HD_Playback_Reports

Waar tik je dat in? Ik heb het gevoel dat linux een beetje op msdos lijkt, klopt dat?
Ik ga vanavond na me werk weer verder iig.

Gr

God, you're ugly!
Reg. datum: 12 februari 2002

quote:
Bij de opdrachtprompt/terminalvenster/command line interface.
quote:
Ik heb het gevoel dat linux een beetje op msdos lijkt, klopt dat?
Nee, totaal niet. Niet alles met een opdrachtprompt is automatisch een doskloon. Net zoals niet alles met muisbesturing automatisch Windows is.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order... Dikke Bertha

quote:
polord schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 05:52:
Ik heb het gevoel dat linux een beetje op msdos lijkt, klopt dat?
Ik ga vanavond na me werk weer verder iig.
Linux MythBuntu heeft inderdaad wel wat op windows. Alleen is linux wat flexibeler en krachtiger. Ervaring met windows en de dosprompt maakt starten met linux nog makkelijker. Alleen zijn de commando in de meeste gevallen anders qua naam, maar daar hebben ze boeken en het internet voor uitgevonden ;)

Over de C-1501 kaart: Als je voormalig @home gebruikt, dan is het handig om eerst te kijken of nederland 1 werkt aangezien die niet gecodeerd zoals de resterende zenders.

Linux heeft tegenwoordig een heel handig update systeem, waarmee je je volledige systeem update met de de laatste versies van linux, drivers en software. Dit door Apt-get update en Apt-get upgrade vanuit de terminal aan te roepen. Ik zal vandaag even op mijn systeem kijken of je hiermee dan ook de juiste driver krijgt. Wel zo makkelijk voor je.

tmpdir wijzigde dit bericht 25-07-2008 14:50 (75%)

Over het geluid op je moederbord. Een tijd terug had ik hierop tweakers gelezen dat je de laatste update voor het moederbord moet hebben geinstalleerd, omdat anders niet alles werkt. Het lijkt me een goed idee om dit nog even snel te doen zolang je windows nog hebt draaien. Helaas kan ik dat niet testen voor je. Haal je je geluid via hdmi op of met losse kabeltjes?

De c5101 zou ook prima onder winxp en mce moeten werken. Aangezien TT daar apparte drivers voor levert. Misschien even checken waar de nieuwste driverse staan op de site of op de cd. De site is vreemd genoeg niet altijd uptodate qua drivers.

Nog een handige tip: Ik heb mijn eigen htpc dualboot geintalleerd. Eerste windows en daarna de MythBuntu cd erin. In zo'n beetje het eerste scherm kun je dan aangeven dat je hem naast windows wilt installeren. De te reserveren ruimte voor windows en MythBuntu kun je dan instellen door met een schuifbalkje te slepen. Een aanrader als je met beiden wilt spelen.

Ik neem aan een bios update, dat heb ik in windows gedaan maar hoefde niet.
Ik heb het geluid via optische kabel.

Ik denk dat ik het by mythbuntu hou, ik heb die pc alleen voor fullhd films afspelen, tv kijken en muziek luisteren. De rest doe ik met een ander pc waar vista en xp op staat.

Ik ga zo met die tv-kaart drivers proberen en dan het geluid en daarna kijken hoe die bv mkv bestanden kan afspelen.

Ik heb even gekeken in de v4l repositories en zag dat er 5 dagen geleden nog een update voor de driver van het C-1501 kaartje is ingeschoten. Je kunt je systeem op de onderstaande wijze volautomatisch laten updaten: linux kernel, drivers, software, etc, (alles wat nu op je systeem staat wordt geupdate):

Zorg ervoor dat je met je Root account bent ingelogd (je eerst aangemaakte account)

1) Open een terminal door te klikken op application; Accessores; Terminal

2) Tik de volgende regel in en sluit hem af met enter:
sudo apt-get update

3) mocht het systeem om je root wachtwoord vragen, dan deze invoeren en enter geven.

4) tik in:
sudo apt-get upgrade

Gefeliciteerd je hebt de nieuwste kernel en alle drivers die tot 1 seconde geleden zijn vrijgegeven staan nu op je systeem. Je moet alle nog even je systeem herstarten om hier profijt van te hebben.

Dit kan met de muis of door het volgende in te tikken(nu we toch in de terminal zitten):

sudo reboot

Have fun en laat even weten of hiermee het probleem is opgelost.

Dank jewel, ik ga het gelijk proberen.

Ik heb gedaan wat je hierboven gezegt hebt en hij deed dat goed enkel was zo klaar dus was niet veel wat ie downloade (denk +- 10 mb).

Daarna het ik update manager opgestart en heeft ie downl package files. rond 190 mb gedl en geinstalleert

Tot nu toe werkt geluid en tv nog niet en maar ik heb een fullhd film afspelen maar dat schokt heel erg, Hoop dat het een instellatie iets is.

Als ik naar applications, system, synaptic pakketbeheer zie ik ook vele keuze aan updates, zitten daar belangrijke bij?
Vele van hen zijn ook groen gevinkt omdat ie dat al bij die 190 mb update heeft gedaan maar zoals linux backports modules en linux headers, die zijn niet geinstalleert

polord wijzigde dit bericht 25-07-2008 20:08 (41%)

ik heb net in terminal dit geprobeert.
1. je opent de terminal window vanuit het menu en type de volgende twee regels in.
2. apt-get install mercurial linux-headers-$(uname -r) build-essential
3. hg clone http://linuxtv.org/hg/v4l-dvb
4. cd v4l-dvb
5. make
6. sudo make install

maar terminal zei dat ik ff apt-get install mercurial moest doen en gedaan. en daarna "hg clone http://linuxtv.org/hg/v4l-dvb";
heeft ie ook gedaan.

Ik heb geen idee wat ie allemaal gedaan heeft zoals je ziet ben ik een noob in linux, sorry van al dat vragen

ik weet het ff niet meer, tot nu toe tv niet en geluid niet en hd film stottert of stopt ermee :'( :'(
Jullie weten zeker dat het allemaal kan werken, zo ja dan heb ik nog hoop.

polord wijzigde dit bericht 25-07-2008 20:47 (33%)

Nog ff een vraagje, moet ik ook codecks installeeren net zoals bij windows, denk dat die fullhd wat beter loopt.

Een aantal dingen:

na stap 6 gaf hij geen foutmelding? m.a.w. dan heb je nu zeker de juiste driver op je systeem staan.

full hd films draaien momenteel beter onder windows omdat in windows de hardware ingezet wordt van je 780g mobo. Alleen moet je onder windows dan wel het juiste afspeel software gebruiken. Anders heb je geen profijt van je 780g chipset (lees ingebouwde videokaart). en nogmaals de kaart zou ook goed onder windows moeten werken,.

Voor linux is het hardwarematig decoderen pas vanaf augustus beschikbaar. Dan pas heb je daarop rofijt van hardwarematige mpeg4 decoders zoals jij op je moederbord hebt zitten. Dus voor linux wordt de film volledig door je cpu afgehandeld. Maar 1 film kijken zou dan nog goed moeten gaan.

Kun je me ook vertellen of de c1501 herkend word op je systeem? en waarom denk je dat het niet werkt? Dit is belangrijk om je verder te kunnen helpen.

nog een belangrijk puntje: standaard draait linux op een opensource driver voor je videokaart. Als je naar mythBunthu configuration manager gaat, dan heb je een knop met propertary drivers. Kies hier de driver die bij je videokaart hoort. Hiermee zal het afspelen een heel stuk beter gaan.

Ati heeft recentelijk nog weer nieuwe drivers uitgebracht voor onder linux, maar laten we die eerst maar even laten voor wat het is. Bovenstaande is eerst goed genoeg om verder te komen.

tmpdir wijzigde dit bericht 25-07-2008 21:20 (24%)

"apt-get install mercurial linux-headers-$(uname -r) build-essential" dat deed ie niet,
4. cd v4l-dvb
5. make
6. sudo make install

Die 4 wel, ik begrijp nu dat dit per regel verteld moet worden na want door nr 4 in te tikken kom je in die directory en met 5 ging ie volgens mij alles downloaden en met nr 6 ging ie alles installeren en dat deed ie vlgns mij want ik zag ineen keer heeeel veeeel regels voorbij flitsen.

In mythtv setup kom je in een menu en kan je in bepaalde tuners kiezen ofzo, maar dat straks.
Ik ben nu (weer) windows xp aan het installeren omdat ik toch twijvel of ik die die laatste update van me mobo heb geinstalleert en ik las ook in een forum van bbg mei htcp dit:

"Only schreef op maandag 28 april 2008 @ 18:37:
Vergeet trouwens niet dat je een AMD Athlon 64 X2 4850E bestelt i.c.m. een Gigabyte GA-MA78GM-S2H dat je eerst een bios F3 nodig hebt die deze processor ondersteunt, standaard in bios F1 wordt deze als het goed is niet ondersteunt."

Door die 2 doe ik eerst windows xp en daarnaast zoals je geadviseert hebt mythbuntu

PS wat bedoel je 1 filmpje zou goed moeten gaan, bedoel je daar full hd mee, nee geen enkel het stopt na een paar minuten of zie je van die blokjes, of hapert ie.

polord wijzigde dit bericht 25-07-2008 21:49 (6%)

t0000000000t!

Heren, heren.... (gok ik :P ) graag de edit knop gebruiken en niet onder je eigen post elke keer nieuwe maken. Dank u :)

het ultieme jaargetijde..... aka kleine toeteraap | #!/usr/bin/girl

quote:
polord schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 21:43:
"apt-get install mercurial linux-headers-$(uname -r) build-essential" dat deed ie niet,
4. cd v4l-dvb
5. make
6. sudo make install

Die 4 wel, ik begrijp nu dat dit per regel verteld moet worden na want door nr 4 in te tikken kom je in die directory en met 5 ging ie volgens mij alles downloaden en met nr 6 ging ie alles installeren en dat deed ie vlgns mij want ik zag ineen keer heeeel veeeel regels voorbij flitsen.
Ik ben niet overtuigd, doe deze voor de zekerheid nog even een keer en let even op dat je in de laatste 5 regels geen errors ziet staan. Zo niet, dan is alles goed gegaan (gisteren zat er namelijk een fout in de hg waar hij de code vandaan haalt).

Ik heb het voor je getest, maar dit is de enige wijze om de juiste drivers binnen te halen.
quote:
"Only schreef op maandag 28 april 2008 @ 18:37:
Vergeet trouwens niet dat je een AMD Athlon 64 X2 4850E bestelt i.c.m. een Gigabyte GA-MA78GM-S2H dat je eerst een bios F3 nodig hebt die deze processor ondersteunt, standaard in bios F1 wordt deze als het goed is niet ondersteunt."
Daar doelde ik zojuist inderdaad op.
quote:
Door die 2 doe ik eerst windows xp en daarnaast zoals je geadviseert hebt mythbuntu
Dual boot leuk en handig... zeker als je een beetje wilt stoeien met beide systemen.

ik kijk hier morgen nog wel even... dan krijgen we het beestje wel aan het werk ;)

Edit (net thuis om 02.19 en dacht wip hier nog even langs):

zou je in je terminal eens in willen tikken:

dir /dev/dvb

Als dit goed gaat, dan nog even intikken:

dir

als het goed is staat hier iets over een device0 of iets dergelijks. Als dat zo is dan is het kaartje en driver goed geinstalleerd en kunnen we verder gaan met de zenders opzoeken :)

tmpdir wijzigde dit bericht 26-07-2008 02:21 (16%)

Nou jongens, ben al vanaf 4 uur bezig om mythbuntu te installeren, wil ik de resolutie aanpassen, klopt er helemaal nix van van wat ik heb ingesteld en nu na opstarten ondersteunt me lcd die instellingen niet, geen beeld dus. ;( ;( Eerlijk gezegt ben ik helemaal klaar met mythbuntu. Als iemand in de buurt van hilversum, bussum woont?

Ik ga maar in xp klooien, begrijp ik iets meer van en videodrivers pakt ie goed iig.

aha, ik heb beeld terug gekregen bij mythbuntu, hmm bij dualboot kan je ook recovery doen. ga ff verder klooien dan
Mijn res staat nu op 1920X1080 maar als ik em wil verlagen in xorg config dan pakt ie een hele andere res dan ik wil of geen beeld zoals daarnet.

"Als je naar mythBunthu configuration manager gaat, dan heb je een knop met propertary drivers. Kies hier de driver die bij je videokaart hoort. Hiermee zal het afspelen een heel stuk beter gaan"

Ik zie een hele rits drivers maar kan niet vinden welke.

Ik wil nu in de terminal de regels invoeren, dat lukt maar als ie om de passwoord vraagt zit me toetsenbord vast enkel enter doet het, en als ik uit die passwoord ben kan ik gewoon weer typen. Ik snap er echt nix van, gister deed ie het wel bij me vorige mythbuntu install.
Net ff herinstall gedaan en geen updates daarna maar nog steeds bij passwoord invoeren kan ik enkel enter drukken en niet me passwoorsd, wat doe ik fout?

polord wijzigde dit bericht 26-07-2008 19:58 (68%)

Pagina: 1 2 3 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: