ik heb een keer mijn nikkor 50mm f/1.8 omgekeerd op een Nikkor series E 75-150 f/3.5 gezet; de vergroting was 3:1 -- een halve cm i.r.l. werd 1.5 cm op de sensor. Maar je verliest zoveel licht en je hebt onwijze vignettering.quote:DickCAH schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:08:
Om terug te komen op Macro, wat zijn dan mijn eisen:
Simpel en snel in gebruik (want ik doe het niet veel en het is ook niet echt mijn ding, dus ik ben niet van plan om er oefening in te krijgen.)
Macro van 1:2 (zoals van de Sigma 70-300) is genoeg.
Niet te duur. (300+ euro voor een dedicated macro vind ik dus compleet onzinnig.)
Een echte dedicated macro lens kun je natuurlijk ook voor portretten gebruiken, maar daar heb ik al een 85 mm voor.
Tja, als ik dat allemaal naast elkaar leg, is de Sigma een erg goede oplossing. Ook al omdat ik daarmee een goedkope, zeer draagbare, redelijke presterende, telelens "cadeau" krijg. Leuk voor als ik mijn 70-200 niet mee wil nemen, of om mee te geven aan mijn vrouw.
Zijn er andere leuke, goedkope, simpele oplossingen, dan sta ik open voor suggesties.
Een lens omkeren? Lijkt mij niet zo handig en simpel. Die omkeerring kost je de kop niet en een 24 mm heb ik al. Daar heb ik wel wat vragen bij en ik ben bang dat het geheel mij dan te ingewikkeld wordt.
Waar schroef ik die 24 mm dan op?
Hoe zit dat dan met het diafragma van de 24 mm?
Hoe zit het met scherpstellen van de 24 mm?
Hoe zit het dan met het diafragma van de "hostlens"?
Hoe zit het dan met het scherpstellen van de "hostlens"?
Wat wordt dan het diafragma van de combinatie van lenzen?
Hmm, mischien moet ik maar een soort "Macro, hoe doe je dat" topic aanvragen.
n.b. Ik zie net dat het lijstje met links niet is meegekomen vanuit deel zes van dit topic (of kijk ik nu scheel) Als er een dergelijk Macro topic is, zou een link daar naar toe niet misstaan.
Ook een link naar het flits topic lijkt mij een goede aanvulling.
Wel leuk als experiment.
Nikon D700, D300,D200-IR,D100-IR,F100, Nikkors: 10.5 fish|16fish|12-24|17-55|18-35|28|28PC|50f/1.4|85 f/1.4|105VR|70-200|TC1.7|SB 800x3|R1C1kit