Hoofdcategorieën
Topicacties

[ervaringen/discussie] het grote virtualisatie topic

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 last

Reageer Nieuw Topic
Vandaag het announcement van VMware dat vanaf de 28e ESXi een GRATIS product zal zijn.

Goed nieuws want ik ben net voor mezelf begonnen en wil mijn server op gaan bouwen.

Scooby powerrrrrrrrrrrrrrrr!

Mijn proliant maakt een pokkeherrie met ESX 3i. Er is geen console om het proliant supportpack te installeren.

Eigenlijk boeit me het supportpack niet eens zo veel. Als ik HPASM.rpm maar kwijt kan zo dat de herrie minder wordt. Iemand anders tips om dit te doen? Ik heb de HP versie van ESX 3i draaien.

Reg. datum: 30 december 1999

Maakt het uit dat die pokkeherrie maakt? Hij zit toch in z'n rackje
Reg. datum: 03 februari 2006

als dit over software alleen gaat, waar post ik best m'n vraag over hardware voor een server voor virtualisatie?

Reg. datum: 30 december 1999

Bij een aantal van je leveranciers
Shift F7 - Nee - Ja
Reg. datum: 16 mei 2003

quote:
piet konijn schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:49:
als dit over software alleen gaat, waar post ik best m'n vraag over hardware voor een server voor virtualisatie?
Gewoon ook hier, mits het geen "wat moet ik kopen topic" wordt. Het is best intressant om te discussieren over verschillende hardware-opties zoals:
  • Blades vs "standaard" servers
  • AMD vs Intel Platform (wel/geen Numa)
  • Storage + inrichting
Het topic heet ook immers "het grote virtualisatie-topic" en niet "het grote virtualisatie-software topic" :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, CCA, CCEA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP + zwemdiploma A & B

Reg. datum: 11 februari 2004

Hoe zit het nu eigenlijk met die ESX 3i. Kan ik zo'n host beheren met een VC Foundation server? Als de 3i binnenkort gratis weg gaat wil ik nog wel een ESX 3i opbouwen als lab bak. We hebben een foundation server draaien waar nu nog maar 1 ESX 3.5 aan zit. Kun je met twee (gratis) ESX3i servers en een VC (foundation) gewoon VMotion en HA draaien?

UrbanTerror

quote:
Association schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 11:57:
Hoe zit het nu eigenlijk met die ESX 3i. Kan ik zo'n host beheren met een VC Foundation server? Als de 3i binnenkort gratis weg gaat wil ik nog wel een ESX 3i opbouwen als lab bak. We hebben een foundation server draaien waar nu nog maar 1 ESX 3.5 aan zit. Kun je met twee (gratis) ESX3i servers en een VC (foundation) gewoon VMotion en HA draaien?
Kijk eens naar de features van ESX3i, VMotion en HA zitten daar niet in.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Reg. datum: 03 februari 2006

quote:
McMiGHtY schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 16:24:
Bij een aantal van je leveranciers
niet iedereen heeft zo "z'n leveranciers", natuurlijk :) .

wel, het is voor het werk: wij bouwen webapplicaties, onder andere voor een aantal grote (europese) bedrijven, en zouden onze testomgeving virtualiseren. veel van de websites gebruiken een DAM pakket dat nogal vaak ge-update wordt met compatibiliteitsproblemen tot gevolg, dus virtualisatie lijkt ons ideaal om vlot te kunnen upgraden, testen, en terug aan de slag te kunnen. de db's zijn veelal enkele GB's. er zouden redelijk wat vm's op moeten draaien (10, 15).

het eerste gedacht was om een quad core xeon te kopen met 16GB ram, maar mijn persoonlijk gedacht is dat het AMD platform voor dit soort toepassingen misschien veel beter kan zijn, gezien de grotere geheugenbandbreedte en lagere kost (zodat er misschien meer ram in kan, eventueel DP opstelling).

bij de zeon blijven? andere voorstellen?

Is it kinky?
Reg. datum: 13 november 2000

quote:
Question Mark schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 21:01:
[...]
Gewoon ook hier, mits het geen "wat moet ik kopen topic" wordt. Het is best intressant om te discussieren over verschillende hardware-opties zoals:
  • Blades vs "standaard" servers
  • Storage + inrichting
Da's wel interessant. Wij kunnen niet voor blades kiezen omdat er niet genoeg netwerk poorten per blade kunnen zijn. We gebruiken een LAN port, WAN port en 2 iSCSI poorten voor redundancy. Dat lijkt me een hele normale setup, maar op een blade chassis is dit toch lastig haalbaar.

Hoe doen jullie zoiets?

Flexibel servercapaciteit huren op enterprise virtualisatie cluster

Reg. datum: 29 december 2005

quote:
jep schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 22:30:
[...]

Da's wel interessant. Wij kunnen niet voor blades kiezen omdat er niet genoeg netwerk poorten per blade kunnen zijn. We gebruiken een LAN port, WAN port en 2 iSCSI poorten voor redundancy. Dat lijkt me een hele normale setup, maar op een blade chassis is dit toch lastig haalbaar.

Hoe doen jullie zoiets?
Als je WAN en LAN poort niet redundant uitgevoerd hoeven te worden kun je met een standaard BladeCenter van IBM (tegenwoordig BladeCenter E) uit de voeten. Elke blade heeft daar 4 aansluitingen, 2x lan en 2x storage. Voor die storage kun je ook Ethernet gebruiken, als je iSCSI doet. In dat geval ben je er dus: 1x LAN, 1x WAN, 2x iSCSI.
Als je LAN en WAN dubbel uitgevoerd wilt hebben, kom je bij de BladeCenter H. Deze heeft meer poorten per blade want meer ruimte voor switches. Het chassis is dan ook 9U ipv 7U hoog.

Een derde, maar minder handige optie is je blades uitrusten met een port expansion. Dat is een soort van 2e blade die op de eerste wordt geklikt en je op die manier extra poorten geeft. Nadeel: je blades worden 2x zo dik, je kunt dus effectief nog maar de helft kwijt. Dat is de hoofdreden dat deze optie niet vaak gekozen wordt.

Reg. datum: 11 juni 2002

Ik heb het weekend mijn server thuis geupgrade, draaide een Pentium 4 2,6GHz met 2TB storage en 2GB ram op, heb het nu geupgrade naar het volgende:

Asus P5K SE/EPU
Intel Core2Quad Q6700
8GB Kingston HyperX Non-ECC.

Dit is uiteraard geen echte serverhardware, maar desalniettemin heeft dit resources voldoende om een paar vm's te draaien.

Ik heb eerst getracht VMWare ESX aan de gang te krijgen, wat niet wou werken vanwege de Local Storage ipv een attached storage, hierna heb ik naar XenServer gekeken. Ik heb inmiddels de XenServer Express versie (de gratis versie dus) draaien, welke als een zonnetje draait. Het enige nadeel van deze versie, is dat je geen resource pools kunt toewijzen, waardoor je geen priorities kunt kiezen (Silver, Gold idee e.d.)

Inmiddels draaien er 8VM's stabiel en snel op, waaronder een fileserver die 1.5TB aan storage heeft, een Exchange 2007 SP1 Backend server, een frontend Web (OWA, IIS, MOM) server, een DC/DNS en Certificate Authority e.d... Het installeren van de machines gebruikt resources, maar daarna draaien ze bijna idle, dus gebruiken bijna geen RAM/CPU. Met alle vm's online draait mijn CPU nog op 15% en RAM op 32%, ruimte te over dus..

VMWare ESX heb ik -helaas- nog niet al te veel ervaring mee, maar dat hoop ik spoedig te veranderen :)

Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels.

quote:
McMiGHtY schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 23:35:
Maakt het uit dat die pokkeherrie maakt? Hij zit toch in z'n rackje
Nah. Mijn ML370 G3 ligt gewoon in mijn kelder een boeing 747 na te doen. ;)

Van daar dat ik die herrie graag wat minder zie. Onder linux met VMware server kon in het proliant supportpack wel kwijt. Maar met ESXi niet.

Reg. datum: 24 oktober 2001

quote:
chratnox schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:59:
Inmiddels draaien er 8VM's stabiel en snel op, waaronder een fileserver die 1.5TB aan storage heeft, een Exchange 2007 SP1 Backend server, een frontend Web (OWA, IIS, MOM) server, een DC/DNS en Certificate Authority e.d... Het installeren van de machines gebruikt resources, maar daarna draaien ze bijna idle, dus gebruiken bijna geen RAM/CPU. Met alle vm's online draait mijn CPU nog op 15% en RAM op 32%, ruimte te over dus..
Ik ben benieuwd hoeveel geheugen jij voor de diverse VM's gealloceerd hebt, mede vanwege mijn eigen issues met Exchange 2007.Iets meer detail (OS versies) is wat dat betreft ook meer dan welkom, ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. :*)

Reg. datum: 11 februari 2004

quote:
Maarten @klet.st schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:14:
[...]

Ik ben benieuwd hoeveel geheugen jij voor de diverse VM's gealloceerd hebt, mede vanwege mijn eigen issues met Exchange 2007.Iets meer detail (OS versies) is wat dat betreft ook meer dan welkom, ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. :*)
Ik heb een tijd Exchange 2007 laten draaien op W2008 met 2GB. Ging prima. Wellicht kun je overwegen om eens te kijken naar ESX(3)i? Is nu gratis. :)

Reg. datum: 24 oktober 2001

quote:
Association schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:39:
[...]
Ik heb een tijd Exchange 2007 laten draaien op W2008 met 2GB. Ging prima. Wellicht kun je overwegen om eens te kijken naar ESX(3)i? Is nu gratis. :)
Thanks voor de tip, maar ESX3i wilde helaas niet draaien op mijn el-cheapo MSI moederbordje. Zie ook mijn posting elders op GOT.

Anyway, ik had inmiddels de nodige documentatie doorgezelen en op diverse fora ontdekt dat Windows 2008 nogal crappy draait op VMWare server 1.x. Het wordt ook niet ondersteund door EMC. Een upgrade naar de laatste beta van VMWare Server 2 heeft echter wel geholpen. Ik moet zeggen dat de (webbased) console daarbij ook een verademing is, vergeleken met 1.x. Het is nog geen VI, maar toch zeer bruikbaar..

Hoe dan ook lijkt mijn Windows 2008 64-bit DC+IIS met all-in-one Exchange2007 nu soepeltjes te draaien met de dezelfde geheugen en cpu config (2560 MB en 2 CPU's). Het systeem is weer lekker responsief en lijkt overigens ook minder geheugen te gebruiken, als ik de taskmanager moet geloven. Maar de noodzakelijke reboot zou daar ook wel eens debet aan kunnen zijn.

Reg. datum: 11 juni 2002

quote:
Maarten @klet.st schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:14:
[...]

Mijn Exchange VM heeft 2 CPU's en 1.5G geheugen toegewezen gekregen, de Management Console is de grootste geheugenhopper, welke ik ook niet vanaf de machine zelf draai (Apart Celeronnetje wat alle management tools draait). Qua spamfiltering en firewall heb ik een linux doosje als vm draaien met 256M geheugen toegewezen, draait als een trein.

Dus, op Server 1 draait Exchange 2007 met de Mailbox rule en de Hub Transport rule, Server 2 draait de Client Access rule. Ik heb wel eens gemonitored, maar de Management Console eet +/- 400MB in gebruik ofzo, die .NET framework applicaties vreten geheugen.

Overigens, het OS is Win2k3 x64 op alle machines... Er draait 1 Windows 2008 machine tussen als CA.

Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels.

Reg. datum: 28 augustus 2000

quote:
Kirpeknots schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 18:36:
Mijn proliant maakt een pokkeherrie met ESX 3i. Er is geen console om het proliant supportpack te installeren.

Eigenlijk boeit me het supportpack niet eens zo veel. Als ik HPASM.rpm maar kwijt kan zo dat de herrie minder wordt. Iemand anders tips om dit te doen? Ik heb de HP versie van ESX 3i draaien.
quote:
Kirpeknots schreef op maandag 28 juli 2008 @ 12:08:
[...]

Nah. Mijn ML370 G3 ligt gewoon in mijn kelder een boeing 747 na te doen. ;)

Van daar dat ik die herrie graag wat minder zie. Onder linux met VMware server kon in het proliant supportpack wel kwijt. Maar met ESXi niet.
Je kan ook een ESX 3i downloaden waar de psp ingebakken zit.

ESX Server 3i Installable with HP Insight Management providers
Image for ESX Server 3i installation that includes HP Insight Manager providers. This image is for customers with an existing license entitlement to download ESX Server 3i for use on supported HP ProLiant server platforms. For use with HP Systems Insight Manager and other HP management tools. Download to hard drives only.

TAMW wijzigde dit bericht 01-08-2008 10:45 (56%)

Werken is zoiets fantastisch, laat daarom genoeg over voor de rest.

Opzich een leuk onderwerp. Wel of niet virtualiseren op blades.

Zoals eerder gezegd het grootste nadeel aan blades is de extra connecties die wel nodig zijn voor esx.
Te denken aan FC kaarten of meerdere redudante netwerkconnecties voor het gebruik van iscsi of NFS.

Aangezien hardware prijs / stroomkosten / ruimte in CC ook meespelen zou het niet een stom idee zijn voor bedrijven om meer te kijken naar Blades.
Audi-Addict

Wij maken momenteel gebruik van vmware server op een windows 2003 host en dit werkt naar alle tevredenheid.

Alle betaalde functies hebben we niet nodig en hebben daarom gekozen om geen geld te investeren in een esx licentie (+ hardwware!).

Aangezien ESXi nu gratis is te verkrijgen, kan iemand mij vertellen of ik met local storage toch gebruik kan maken van de voordelen van ESXi (o.a betere performance door geen onderliggende os en kleinere footprint). Ik vrees echter dat ik nog steeds vast zit aan shared storage of software shared storage ipv de local storage die ik nu gebruik (raid 5 array perc van dell)

Momenteel draaien onze twee vmware servers zeer goed, stabiel en snel. Ook geen performance issues, maar als ESXi beter zou draaien en mij daarmee meer ruimte geeft voor de toekomst ga ik toch twijfelen..

Een artikel vmware server vs esxi heb ik nog niet kunnen vinden helaas.

Kan iemand mij wat advies geven hierbij? Of mij in de goede richting sturen?

Workaholic wijzigde dit bericht 03-08-2008 22:36 (13%)

MCP MCDST MCTS MCSA MCSE MCITP MCNPS MCPS + tafeldiploma!

quote:
TAMW schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 10:15:
[...]

[...]

Je kan ook een ESX 3i downloaden waar de psp ingebakken zit.

ESX Server 3i Installable with HP Insight Management providers
Image for ESX Server 3i installation that includes HP Insight Manager providers. This image is for customers with an existing license entitlement to download ESX Server 3i for use on supported HP ProLiant server platforms. For use with HP Systems Insight Manager and other HP management tools. Download to hard drives only.
Die heb ik draaien. En de ML370 G3 is niet een supported HP Proliant server platform. Dus.... Geluid van een Tupolev. ;)

waar zijn de visjes
Reg. datum: 30 december 2000

quote:
Audi-Addict schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 22:27:
Aangezien ESXi nu gratis is te verkrijgen, kan iemand mij vertellen of ik met local storage toch gebruik kan maken van de voordelen van ESXi (o.a betere performance door geen onderliggende os en kleinere footprint).
Ja, dat kan zeker schelen. Los van het feit dat je wat meer geheugen overhoudt is met name de I/O performance stukken beter onder ESX(i) dan met Vmware Server (bijna native).

Wel is ESX best kieskeurig wat betreft hardware. Dus probeer het eens en kijk of je hardware herkend wordt. Bij de meeste PERCs zit dat wel goed.

Yeah well. The Dude abides.

Is it kinky?
Reg. datum: 13 november 2000

quote:
venomous schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 16:56:
Opzich een leuk onderwerp. Wel of niet virtualiseren op blades.

Zoals eerder gezegd het grootste nadeel aan blades is de extra connecties die wel nodig zijn voor esx.
Te denken aan FC kaarten of meerdere redudante netwerkconnecties voor het gebruik van iscsi of NFS.

Aangezien hardware prijs / stroomkosten / ruimte in CC ook meespelen zou het niet een stom idee zijn voor bedrijven om meer te kijken naar Blades.
Wij werken nu met SuperMicro nodes (2 x 2.66Ghz quadcore + 32GB geheugen) per node met:

- 2 x iSCSI
- 1 x LAN
- 1 x WAN
- 1 x KVM

(en dubbele voedingen en raid voor Xen zelf)

Dat zou ik dolgraag op die nieuwe bladeservers van SuperMicro willen doen, maar dat past dus helaas niet. Ik snap niet dat leveranciers daar niet beter over nadenken. Virtualisatie is denk ik hun belangrijkste toepassing op dit moment.

De IBM's kunnen 't dus blijkbaar wel, maar iets zegt mij dat die iets meer kosten. ;) Dan kan ik beter losse machines blijven gebruiken. :)

Flexibel servercapaciteit huren op enterprise virtualisatie cluster

Audi-Addict

quote:
Biff schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 22:39:
[...]

Ja, dat kan zeker schelen. Los van het feit dat je wat meer geheugen overhoudt is met name de I/O performance stukken beter onder ESX(i) dan met Vmware Server (bijna native).

Wel is ESX best kieskeurig wat betreft hardware. Dus probeer het eens en kijk of je hardware herkend wordt. Bij de meeste PERCs zit dat wel goed.
Het zijn Poweredge 2950 servers, vrij recent en zouden prima met esx moeten werken. Maar mijn vraag is kan ik met esxi wel local storage aanspreken? Dus de SAS disks? Of ben ik verplicht om shared storage te gebruiken? Desnoods via een software opensource iscsi link?

MCP MCDST MCTS MCSA MCSE MCITP MCNPS MCPS + tafeldiploma!

waar zijn de visjes
Reg. datum: 30 december 2000

quote:
Audi-Addict schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 17:00:
[...]

Het zijn Poweredge 2950 servers, vrij recent en zouden prima met esx moeten werken. Maar mijn vraag is kan ik met esxi wel local storage aanspreken? Dus de SAS disks? Of ben ik verplicht om shared storage te gebruiken? Desnoods via een software opensource iscsi link?
Local storage zou geen probleem moeten zijn. Deze Dells worden normaal geleverd met de PERC 5/6 of de SAS5/6i controllers en die zijn allemaal supported.

Shared storage is wel nodig als je met VMotion draaiende virtuele machines over wil zetten tussen meerdere servers, maar da's optionele extra functionaliteit die niet gratis is.

Yeah well. The Dude abides.

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: