Hoofdcategorieën
Topicacties

Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7

Pagina: 1 2 3 4 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 last

Reageer Nieuw Topic

Acties: [view][quote]

Door: dion_b
Moderator PMG/VB/OH
say Baah
Reg. datum: 19 september 2000

Misschien handig om onderscheid te maken tussen beheer van dat systeem en gebruik - als je zeft dat het "net iets eenvoudiger voor digibeten" moet zijn, heb je het dan over installeren en configgen van software, of over het gebruiken van de apps die er al op staan - en in dat laatste geval, waar lopen ze dan tegenaan?

De hardheidsclausule inroepen bij de stafachtige afdelingen...

There can be only one Legend

Dat laatste is nou net wat ik mij afvraag, waar zouden ze tegenaan kunnen lopen tijdens het gebruik. Voor configgen maak ik alles klaar, en updates gaat dan automatisch via de update manager. Indien het nodig is dat er een wachtwoord gevraagd wordt voor het kan updaten, zal ik dat uiteraard aangeven hoe dat moet. Aangezien ze praktisch om de hoek wonen is het geen probleem als ik langs moet voor iets, maar het is wel lastig voor hun ivm hun werk. Verder voorzie ik eigenlijk iets minder problemen dan met Windows, maar is wel iets wat hun zoon zou kunnen oplossen, iets wat hij voor Linux niet zou kunnen.

Systen en Laptop | Commandpromt FTW | Vista Chair

mislukt misantroop

Misschien kan je een paar weken een proefinstall draaien op hun PC? Backup maken van de Windows, Ubuntu erop, en kijken hoe het loopt?

Als het hen dan niet bevalt of er zijn onoverkomelijke problemen, dan kan je nog altijd die backup terugzetten.

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

Reg. datum: 15 mei 2006

quote:
Borromini schreef op maandag 21 juli 2008 @ 00:08:
Misschien kan je een paar weken een proefinstall draaien op hun PC? Backup maken van de Windows, Ubuntu erop, en kijken hoe het loopt?

Als het hen dan niet bevalt of er zijn onoverkomelijke problemen, dan kan je nog altijd die backup terugzetten.
Dualboot kan natuurlijk ook ;)

C is for Camping, F is for Fragging, L is for Lagging, N is for Newbie, O is for Owning, R is for Respawndelay, S is for Sucking, W is for Whining

quote:
Borromini schreef op maandag 21 juli 2008 @ 00:08:

Hier zat ik ook al aan te denken. Gewoon kijken of het werkt en indien ze er niet mee kunnen werken, terug naar windows.
quote:
jelly schreef op maandag 21 juli 2008 @ 11:32:
[...]

Dualboot kan natuurlijk ook ;)
Dat is mogelijk, maar niet handig omdat ze gewoon de pc aan willen zetten en geen keus hoeven te maken. Dus voor de eenvoud, geen dualboot.

Semoekber.
Reg. datum: 11 oktober 2001

quote:
Hero Of Time schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:42:
[...]

Dat is mogelijk, maar niet handig omdat ze gewoon de pc aan willen zetten en geen keus hoeven te maken. Dus voor de eenvoud, geen dualboot.
Je kan ook in menu.lst instellen dat hij geen keuze moet laten zien en na x seconden vanzelf Ubuntu starten. Als je Windows wilt starten moet je dan tijdens het starten op escape drukken of menu.lst weer aanpassen. :)

Zeer snel gemaakt gewoon goed.

Ik ben geen beginneling meer met Grub. Het moet ook voor hun eenvoudig blijven, geen wachttijden enzo.

Wat mij nu wel te binnen schiet, is dat er een nVidia kaart inzit, ik zal zeer waarschijnlijk de closed source drivers installeren, is er met een kernel update nog problemen mee als in niet functioneren? Eventueel andere dingen waar ik rekening mee moet houden bij een kernel update? Opslag hoef ik mij geen zorgen over te maken, het zal op een 30 gig schijf komen, met maar 2 partities, / en swap (1 gig ofzo).

Semoekber.

quote:
Hero Of Time schreef op maandag 21 juli 2008 @ 19:17:
Ik ben geen beginneling meer met Grub. Het moet ook voor hun eenvoudig blijven, geen wachttijden enzo.
Dat blijkt dan niet uit je post, want je kan de wachttijd op 1 seconde instellen (je POST kost een stuk meer tijd). Of zelfs helemaal uitzetten, alleen moet je dan menu.lst aanpassen om Windows nog te starten. Dat hoeven die mensen niet te doen, maar dat kan jij doen als Windows om één of andere reden nog gestart moet worden.
quote:
Wat mij nu wel te binnen schiet, is dat er een nVidia kaart inzit, ik zal zeer waarschijnlijk de closed source drivers installeren, is er met een kernel update nog problemen mee als in niet functioneren?
Als het linux-restricted-modules pakketje geïnstalleerd is normaal niet (depends altijd op de laatste binary drivers).

Ik zei al eerder dat ik geen zin heb in dual boot oplossingen. Het is het ene systeem of het andere, niet half om half, op wat voor manier dan ook.

Dat met de restricted modules had ik al een idee van, is misschien ook wel verstandiger om te installeren aangezien ze geen uitgebreide 3D dingen gaan doen. Ik vroeg het ook oa omdat mijn systeem een nVidia is, en die zal uiteraard wel de nVidia driver draaien. Mocht ik ooit overstappen ;).

Byte me!
Reg. datum: 15 november 2000

Vond het niet nodig om een nieuw topic te openen voor volgende vraag:

We hebben hier een aantal HP dl 360 g3's met iLo (integrated Light out) erop. Nu zitten we in een traject waar we de nodige kosten moeten terug dringen naar aanleiding van een dikke SQL server + win2k3 enterprise edition.

Graag zou ik willen weten wat voor Linux distro hierop 'goed' draait zonder exotische drivers te zoeken voor bv. de raid array etc.

Ik zie wel dat Redhat Enterprise en SuSe enterprise hierop draaien (hoe is dit qua snelheid? ), maar vraag me af of hier bijvoorbeeld Debian (waar ik goed bekend mee ben) ook op zal gaan draaien met bijbehorende drivers.

Goa-addict | last.fm

all flames intended

quote:
Hero Of Time schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:21:
Ik zei al eerder dat ik geen zin heb in dual boot oplossingen. Het is het ene systeem of het andere, niet half om half, op wat voor manier dan ook.
Ik denk dat je niet begrijpt wat W3ird_N3rd bedoelt. Als je een werkende dual-boot setup hebt die automatisch en onmiddelijk GNU/Linux boot, dan kun je in geval van nood erg makkelijk en erg snel (desnoods remote zelfs!) Windows opnieuw (automatisch en onmiddelijk) bootbaar maken. Mocht na een tijd Windows niet nodig blijken, dan kun je het alsnog verwijderen.

Het is dus bedoeld als fallback waar je familie niks van hoeft te merken (zolang de fallback niet nodig is).
quote:
Dat met de restricted modules had ik al een idee van, is misschien ook wel verstandiger om te installeren aangezien ze geen uitgebreide 3D dingen gaan doen.
De restricted modules zijn de closed-source drivers. Die moet je dan dus juist niet installeren.
quote:
Brazza schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 09:15:
Graag zou ik willen weten wat voor Linux distro hierop 'goed' draait zonder exotische drivers te zoeken voor bv. de raid array etc.
Dat hangt natuurlijk af van welke raid controller er in zit. En aangezien jij de beschikking hebt over die machine zou je dat natuurlijk kunnen vertellen aan ons ;)
quote:
Ik zie wel dat Redhat Enterprise en SuSe enterprise hierop draaien
Waar/hoe zie je dat? Dat is waarschijnlijk nuttige informatie om te kunnen zeggen of andere distributies/OSsen er lekker op draaien. Als "RH draait erop" zoveel inhoudt als:
  1. Installeer RH
  2. Veel plezier
Dan suggereert dat dat de hardware ondersteund wordt door de standaard meegeleverde (open-source) drivers, wat de kans groot maakt dat het onder andere distributies ook werkt. Als je daarentegen closed-source RH-specifieke drivers moet downloaden, dan is het goed mogelijk dat andere distributies erop krijgen meer moeite is dan het waard is.
quote:
maar vraag me af of hier bijvoorbeeld Debian (waar ik goed bekend mee ben) ook op zal gaan draaien met bijbehorende drivers.
Als je een aantal van die machines hebt, dan is het natuurlijk mogelijk dat eentje (tijdelijk) te gebruiken is om dit te testen. Als je die machines gaat herinstalleren en inrichten, dan zullen ze (mogelijk een voor een) toch even uit roulatie zijn.

Maargoed, kijk hier eens.

It isn't the software that's free, it's you.

Cowpoop.nl
Reg. datum: 08 september 2005

Ik heb sinds paar dagen OpenSuse 11 draaien met Gnome..
en als linux n00b vind ik het best aardig werken.. heb nog steeds xp op de pc staan, maar nog niet terug geswitched..

wel even lastig dingen uitvinden hoe je moet installeren omdat het niet simpel dubbelklikken is :D
en het installeren ging beetje lastig, omdat ik op een of andere manier de windhoos patities niet kleiner kon maken in de opensuse install gebeuren.. dus via een partitiemanager in windows eerst aangemaakt en toen ging installeren wel goed 8)7
Ik kom der wel...

wat ik wel erg vond mee vallen is dat mn draadloos internet het meteen deed!
had ik niet verwacht, omdat de livecd (die ik wel 2uurtjes heb gedraaid) dat niet meteen deed..

DISCLAIMER: All statements, events, names and numbers mentioned in this message are fictional. Any resemblance to reality is coincidental and unintended.

Pizza is klaar :P

Ik heb hier een Acer aspire 5520 staan waar ik graag linux op wil installeren (aangezien ik dit voor me werk linux moet gaan bestuderen en scripten.

Ik heb geprobeerd (ooit)

Knoppix (live cd) hier ben ik vanaf gestapt ivm mp3 codecs die toen niet werkte.
Fedora Hier ben ik van weg gegaan omdat ik er toendertijd niets van snapte.
Ubuntu (live CD) deze gebruik ik alleen om pc's te reanimeren.

Nu is mijn vraag wat draait er op een Acer laptop met de spec's

Amd x2
2gb ddr2
Nvidia 8400m
Atheros wifi chipset
nVidia Corporation MCP67 High Definition audio

Ik hoor het graag. Als er iemand ervaringen heeft.

ps. een aantal distro's proberen heeft geen zin ivm installatie tijd en download tijd met brakke ziggo verbinding

\\edit

Ik heb op internet zojuist al gevonden dat met ubuntu het geluid niet gaat werken. de ingebouwde cam ook niet (de cam vind ik niet belangrijk btw)

Driven By Hate, Consumed By Fear

Probeer sabayon eens, ik heb het idee dat die veel hardware support..

Jogai wijzigde dit bericht 12-08-2008 19:03 (27%)

Reg. datum: 04 april 2007

Ik zoek een linux systeem voor iemand dat....
klik-klik-klik instaleerd (zonder windows weg te doen)
klik-klik-klik te gebruiken is.
Heel veel bling-bling heeft
Wat leuke & serieuze games in petto heeft
DRIVERS moeten erbij zitten
Geen computer kennis nodig (PS ik ga het niet instaleren)

De computer..
De mensen hebben GEEN internet verbinding
> geen e-hulp/ geen drivers software games downloaden.
De PC is een ongeveer 4jaar oude very high-end pc...
CPU: P4 3.2 HT
RAM: 1 of 2 GB
HD: Gnoeg
GPU: ASUS nVidia Geforce ??
MOBO: ASUS (zeker) P4-P800- reeks (waarschijnlijk)
extras..?

De Software...
Veel bling-bling (compiz oid)
Games dus liefst.
Help-files.......
Muziek speler ?amarok (wma?)
Film speler ?..GOM? (wmv, asf, asx?)
OpenOffice
...wine...

Voorstellen:
Ik heb zelf ook geen verstand van linux.
Ik heb een beetje gezocht, en kom met dit:
feodora of ubuntu ?

Aangezien ik belg ben, ga ik maar 1 van de 2 downloaden.

Nu ik eraaan denk,... wat is het beste voor een overstapper gnome of KDE? en wat heeft het meeste bling-bling?
Kan ik bij de setup selecteren welke Window-manager automatisch start na de installatie?
Kan ik dat later aanpassen?

PS: Welke Linux raden jullie me aan op m'n macbook laatse generatie (Penryn)?
Reg. datum: 03 november 2001

Bovenstaande gaat je never nooit niet lukken omdat voorzover ik weet heeft geen enkele distro standaard media codecs installeerd. Heel misschien dat linux-mint het zou kunnen.

Voor de rest raad ik je aan om eerst eens zelf te gaan experimenteren met live cd's van Ubuntu of Mandriva. Dit zijn enige distro's die de beste "out of the box" experience bieden. Maar vergeet als je blieft het klik-kli-klik-klaar principe omdat je niet in linux, niet in windows en ook niet in osx vind. Een nieuw OS betekent opnieuw leren, zeker als je voorheen iets anders gewend was.

People would make far better pictures if they spent time learning how to make great photos with what they already own instead of worrying about their tools

Semoekber.

Helemaal klik-klik-klik is inderdaad nergens.

Zo te horen ben je op zoek naar Windows (games) of Mac OS X (geen recente ervaring maar het schijnt gebruiksvriendelijk te zijn).

Als Belg kan je ook Linux op een CD/DVD kopen, o.a. op internet (ook gratis bij Ubuntu te bestellen) en op beurzen.

W3ird_N3rd wijzigde dit bericht 17-08-2008 18:31 (25%)

Applig
Reg. datum: 03 januari 2008

@macbook: alles draait erop. kies er een uit die je bevalt. Ik draai zelf slackware 12.1 op mun mbp

хочет знать все?

ik zoek een OS voor een homeservertje :)

specs:

-sempron 2800+ (1.6 GHz)
-512 MB RAM
-80 GB HDD (zal later nog wel wat groters bijkomen)
-Geforce 2 graka
-printer: HP Deskjet 500 (staat hier bij de supported printers, dus lijkt me geen probleem.)

benodigdheden:
-webserver (vooral bedoeld voor foto's)
-printerserver
-torrent client
-netwerkinterface is (vooral ivm torrent client) gewenst
-ik ben niet heel ervaren met linux, dus een beetje makkelijk instelbare distro zou fijn zijn.

ik hoop dat jullie me hiermee verder kunnen helpen, heb al wel een beetje rondgezocht op distrowatch maar daar staat zo veel dat ik door de bomen het bos niet mee zie :+

live cam hieronder
Reg. datum: 03 november 2003

quote:
Rangester schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 13:54:
ik zoek een OS voor een homeservertje :)

benodigdheden:
-webserver (vooral bedoeld voor foto's)
-printerserver
-torrent client
-netwerkinterface is (vooral ivm torrent client) gewenst
-ik ben niet heel ervaren met linux, dus een beetje makkelijk instelbare distro zou fijn zijn.
Debian. Lekker lichtgewicht, relatief eenvoudig te configureren, relatief grote community en veel internet how-to's.
Wat bedoel je met een netwerkinterface, behalve je newerkkaart die niet bij een Linux distro komt? :?

You should try free software. Not just free like in costless, but free in more ways.
GnuPG/PGP key ID: 0x88EF2026

met een netwerkinterface bedoel in dat ik vanaf een andere pc mijn torrent client aan het werk kan zetten zodat ik niet steeds een scherm etc aan moet sluiten om een torrent aan te zetten :)

live cam hieronder
Reg. datum: 03 november 2003

quote:
Rangester schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 14:10:
met een netwerkinterface bedoel in dat ik vanaf een andere pc mijn torrent client aan het werk kan zetten zodat ik niet steeds een scherm etc aan moet sluiten om een torrent aan te zetten :)
Dat heet SSH. :)
aptitude install ssh

You should try free software. Not just free like in costless, but free in more ways.
GnuPG/PGP key ID: 0x88EF2026

Reg. datum: 06 september 2004

Ik zoek een linux CLI-leer distro. Om te proberen om te starten met linux.

Heeft iemand een idee welke simpel is. Wat ik wil is eigenljk simpel. Een CLI linux omzetten naar een desktop achtige versie (desktop installeren, package manager etc).

Wie heeft een idee?

Mirror, Mirror
Reg. datum: 27 juli 2001

quote:
BlackWhizz schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 17:05:
Ik zoek een linux CLI-leer distro. Om te proberen om te starten met linux.

Heeft iemand een idee welke simpel is. Wat ik wil is eigenljk simpel. Een CLI linux omzetten naar een desktop achtige versie (desktop installeren, package manager etc).

Wie heeft een idee?
Gentoo, Slackware of Debian netwerk install.

Maar is het niet handiger om gewoon een distro naar keuze te installeren en van daaruit langzaamaan de CLI te leren? Scheelt een hoop frustratie als je een terminal naast de documentatie op het internet hebt staan.

En als je echt een beetje masochistisch bent ingesteld maak je een aparte partitie naast een gewone linux install en doe je een Linux From Scratch. Maar dan weet je ook van voor tot achter hoe je je bak geinstalleerd hebt. LFS moet je wel vanuit een bestaande linuxinstallatie doen.

"Als je twee kolenbergen bij elkaar veegt, krijg je nog geen goudmijn."
- Joseph Goumans (voorzitter MVV) over de mogelijke fusie tussen Fortuna Sittard en Roda JC. -

Reg. datum: 20 augustus 2008

Hallo

Ik heb een PC met 60 gb en 1 gig ram, 1,7 ghz en een draadloze netwerkadapter die het gewoon doet onder Ubuntu (heb ik nu) dus dat lijkt me geen probleem.

Ik van deze computer een soort van server maken namelijk:
een ssh en x server
vpn
sftp
een file server in het netwerk

ik wil best wat uitproberen, verder moet ik wine erop kunnen draaien

Pagina: 1 2 3 4 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: