Hoofdcategorieën
Topicacties

[2003] How to: WDS + XP

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 24 oktober 2007

Ligt een beetje aan de situatie en welke software.
Bij ons gebruiken we alleen maar algemene pakketten die voor iedereen toegankelijk zijn, deze zetten we dus allemaal in de image erbij. De images worden buiten werktijden terug gezet en daarom heeft niemand last van die paar mb's extra.

Bij ons maken we ongeveer om de maand een nieuwe image (een image terug zetten, deze updaten/veranderen naar wens en dan weer terug naar de server uploaden).

Loop je dan eens per maand alle werstations langs om te booten van het netwerk voor een nieuwe image, of gebruikt je de intel AMT (Centrino Pro) om de werkstations/laptops op afstand te laten booten, en zo het nieuwe image te pushen?

ik ben er nooit aan toe gekomen om gebruik te maken van intel amt of iets in die richting (mijn stage is voorbij) want ik moest een compleet nieuw netwerk ophoesten in mijn periode...
ik had voor het gemak een 2e xml file gemaakt waarbij alles automatisch ging.
ik hoefde ze alleen aan te zetten en een keer F12 in te duwen en dan na een kwartiertje nog de computernaam invullen.
Als het goed is moeten de huidige stagiaires dit voor elkaar krijgen in het netwerk, we hebben 1 of ander wazig tooltje van fujitsu erbij gekregen om dat te doen.

Heb even het gedeelte over de boot.wim dik gemaakt omdat er heel wat mensen zijn die in de problemen komen omdat ze een eigen WinPE omgeving gebruiken of een andere wim file.

even voor de duidelijkheid.
Je moet de boot.wim van de Vista DVD gebruiken!!!!

Reg. datum: 18 juni 2008

Yo, heb hier nu op mijn stage ook een WDS server geinstalleerd volgens die guide van Martjah. Heb een Winxp volume license versie geinstalleerd, alle drivers en wat instellingen erbij en vervolgens na de Sysprep gerunned te hebben de image gecaptured. Dit verliep allemaal redelijk vlekkeloos maar als ik de image terug wil zetten (op hetzelfde type systeem) loop ik op wat problemen.

Als ik de boot.wim start kan ik gewoon mijn image selecteren en deze zet hij dan ook lokaal neer (neem ik aan). Het systeem start dan vervolgens opnieuw op. Ik neem aan dat dan Windows geinstalleerd moet worden, maar ik krijg alleen een zwart scherm met een knipperend "_" tekentje. Heb al Microsoft's technet doorgekeken en wat gegoogled, maar niet echt iets nuttigs gevonden. Heeft iemand anders dit probleem gehad?

Ik weet niet precies wat het probleem is.....
je zou met 1 of andere bootable cd/dvd kunnen kijken of er daadwerkelijk wat op de hdd staat (neem ik wel aan).....
het kan zijn dat je niet goed gesysprepped hebt misschien..

normaal gezien moet je op den duur een mini setup krijgen van windows.

Reg. datum: 18 juni 2008

Op zich best vreemd...
het is toch zo als ik de orginele Pc gesysprepped heb dat deze precies hetzelfde zou moeten zijn als dat ik het gesysprepde image terugzet erop? Als ik na het capturen de Pc aanzet krijg ik gewoon het menu dat alles aan het installeren is. Als ik datzelfde image terugzet op dezelfde Pc na formatteren start deze niet op. Heb zojuist met een bootCD de schijf even bekeken maar zover ik weet staat alles gewoon op de C:
Documents and Settings, Program Files, Sysprep, System Volume Information, WINDOWS, autoexec.bat, boot.ini, config.sys, io.sys, msdos.sys, ntdetect.com, ntldr en een "WinPEpge.sys bestand van 262Mb....

Dag Martjah,

Erg bedankt voor je how-to, ik kwam hem toevallig tegen en ben over een paar weken van plan om WDS in te gaan zetten. Kun jij me vertellen of dit ook mogelijk is zonder een domein?

@captainplanet
ik denk dat het probleem ligt bij het sysprep gedeelte.... meer kan ik er niet over zeggen.

@arko.nu
Dit is ook werkend te krijgen zonder domein.

CTRL-A CTRL-Q
Reg. datum: 28 juli 2001

Misschien een gekke vraag, maar hoe verander je de bootmenu taal? Standaard is dit engels, maar de bedrijfstandaard is nederlands. Dus waneer een gebruiker op F12 drukt, boot naar WDS, en dan de menu's ziet. Hoe deze te wijzigen?

|____Twinkil____|

Reg. datum: 23 juni 2008

Onlangs heb ik WDS geïmplementeerd in de organisatie waar ik nu werkzaam ben, dit om RIS te vervangen.
Ik vind het managen van .wim images een stuk eenvoudiger dan RIS images.
Ik heb van verschillende configuraties een master gemaakt en deze met sysprep gesealed.
Vervolgens met ImageX hier een image van gemaakt.
Ik koppel alleen een boot.wim file.
Met de PE tools van WAIK kun je deze naar eigen hartelust bewerken.
De file startnet.cmd in de boot.wim kun je naar hartelust aanpassen, mensen met een MS-DOS verleden kunnen vergelijkbare acties starten zoals we dat vroeger met autoexec.bat files deden.
In mijn startnet.cmd doe ik eerst een diskpart die de acties uitleest uit een textfile (trucje: maak een partitie van 500 Mb en extend deze na format) en vervolgens met ImageX het gekozen image op de harddisk zet.
Herstart en sysprep doet de rest.
Ik heb het geluk dat de organisatie graag bij de mini-setup zelf de PC naam wilt invullen, dus dat stuk laat ik in de sysprep.inf weg.

Het editen van deze .wim files met WAIK maakt deployment erg flexibel en snel.
In de organisatie duurde een RIS al gauw een half uur, nu kan ik een machine deployen in minder dan 10 min... :)

CTRL-A CTRL-Q
Reg. datum: 28 juli 2001

quote:
Marc1978 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 22:38:
...De file startnet.cmd in de boot.wim kun je naar hartelust aanpassen, mensen met een MS-DOS verleden kunnen vergelijkbare acties starten zoals we dat vroeger met autoexec.bat files deden.
In mijn startnet.cmd doe ik eerst een diskpart die de acties uitleest uit een textfile (trucje: maak een partitie van 500 Mb en extend deze na format) en vervolgens met ImageX het gekozen image op de harddisk zet....
Marc,

Kan je iets meer info geven over wat je in de startnet.cmd hebt gestopt? Heb je hierin bepaald welk image een pc krijgt? Graag meer info over wat je doet om tot een volledige deploy te komen.

En dan het probleem, hoe de WIM file te editen. De image manager uit van de WAIK tools wil een catalog file aanmaken, wat vervolgens mislukt. Hoe hier mee om te gaan?

Momenteel gebruik ik de boot.wim om te booten en de XML file om een unattended installatie uit te voeren. Het enige wat ik nog manueel moet doen is het selecteren van het juist image. Misschien is het mogelijk dat ik dat met startnet.cmd kan bepalen, misschien met toolje van dell die de machine-type kan bepalen, welk image hier naar toe moet gaan.

Twinkil wijzigde dit bericht 26-06-2008 12:36 (7%)

|____Twinkil____|

Twinkil,

het maken, uitrollen en beheren van WIM images doe je mbv ImageX.
Met ImageX kun je een image ook 'mounten' en je kunt dan de content van de .wim file zien en bewerken. In de boot.wim vind je dan ook onder \Windows\system32\ de file startnet.cmd.
Die bewerk je dan gewoon met Notepad.

Ik zal in zgn. 'pseudo code' aangeven hoe mijn startnet.cmd eruit ziet:
- verbinding maken met een share, dit is een eenvoudige net use waarbij ik een drive letter koppel aan de share
- menu'tje, zoek maar eens met Google op 'create menu autoexec.bat'. Startnet.cmd kun je op dezelfde manier vullen met commando's. In het menu staan keuzes zoals 'Image voor de HP DC5100' of 'Dell Optiplex 755'. degene die de PC uitrolt moet het juiste image kiezen
- commando's voor het image te laden, eerst doe ik een diskpart met een diskpart.txt file. in de .txt file staan de commando's die diskpart moet uitvoeren. ik gebruik hier de diskpart van Vista (beschikbaar in WAIK). Vervolgens doe ik een ImageX /apply commando met het betreffende image om het image te laden. als het laden voltooid is doe ik een shutdown commando (via shutdown.exe) om de machine te starten.

De images heb ik vantevoren ingericht op een master machine. deze heb ik gesysprepped en met een sysprep.inf laat ik deze unattended de mini-setup uitvoeren. Ik gebruik GEEN unattended.xml file omdat ik Windows XP installaties uitrol en geen Vista.

hier is mijn diskpart.txt file:
select disk 0
clean
create partition primary size=500
select partition 1
active
format fs=ntfs
extend
assign letter=C
exit

startnet.cmd ziet zo uit:
@echo off
wpeinit
cls
echo Aanmelden op de server...
net use z: \\<pad van share> /USER:<gebruikersnaam>

:Menu
cls
echo =================================================================
echo MENU
echo Kies de gewenste actie en druk dan de ENTER toets:
echo 1. Image voor DELL Optiplex 755 PC
echo 2. Image voor HP DC7700 PC
echo 3. Image voor HP DC5100 PC
echo 4. Image voor HP DC5000 PC
echo 5. Image voor HP D530 PC
echo 6. Opdrachtprompt
echo 7. Machine herstarten
set /p choice=?:
if %choice% equ 1 goto Optiplex755
if %choice% equ 2 goto DC7700
if %choice% equ 3 goto DC5100
if %choice% equ 4 goto DC5000
if %choice% equ 5 goto D530
if %choice% equ 6 goto Opdrachtprompt
if %choice% equ 7 goto End
echo Verkeuze keuze gemaakt... & pause & goto Menu

:Optiplex755
cls
diskpart /s diskpart.txt
cls
imagex /apply z:\images\Optiplex_755.wim 1 c: /verify
goto End

:DC7700
cls
diskpart /s diskpart.txt
cls
imagex /apply z:\images\HP_DC7700.wim 1 c: /verify
goto End

:DC5100
cls
diskpart /s diskpart.txt
cls
imagex /apply z:\images\HP_DC5100.wim 1 c: /verify
goto End

:DC5000
cls
diskpart /s diskpart.txt
cls
imagex /apply z:\images\HP_DC5000.wim 1 c: /verify
goto End

:D530
cls
diskpart /s diskpart.txt
cls
imagex /apply z:\images\HP_D530.wim 1 c: /verify
goto End

:End
echo De machine wordt nu opnieuw opgestart...
shutdown -r -t 5

:Opdrachtprompt
cls
echo Standaardprompt wordt nu getoond...

in de net use heb ik geen password ingevuld omdat de organisatie niet wilt dat iedereen zelf zijn PC opnieuw gaat installeren.
Ik maak ook geen gebruik van de GUID en de .wim images heb ik niet in WDS gezet, alleen boot.wim.
Ik kan te aller tijden met de PE tools (en ImageX) aanpassingen doen indien er enige fine tuning nodig is.
Ik gebruik geen 3rd party tools...

Meer info over WDS, ImageX en de PE tools van WAIK vind je op Technet...

Marc1978 wijzigde dit bericht 27-06-2008 12:48 (1%)
Reden: extra info...

Less is more!
Reg. datum: 09 maart 2002

quote:
Als je geen C: ziet bij volume to capture, dan is er iets fout gegaan bij het sysprep gedeelte
Ik zie geen drives, heb al een paar keer gesyspreped. Kan iemand bevestigen dat dit lukt op ESX server met windows XP sp3? Ik denk dat hij gewoon geen drivers voor de disk vind...

tnx

You don't need eyes to see, you need vision

quote:
Yalopa schreef op maandag 07 juli 2008 @ 16:03:
[...]

Ik zie geen drives, heb al een paar keer gesyspreped. Kan iemand bevestigen dat dit lukt op ESX server met windows XP sp3? Ik denk dat hij gewoon geen drivers voor de disk vind...

tnx
dat zou heel goed mogelijk zijn. de standaard WinPE 2.0 herkent ook niet de netwerkkaart die VMWare voor een virtuele machine gebruikt.

Heb je al eens geprobeerd om een fysieke machine te syspreppen, te imagen en weer te deployen?

Less is more!
Reg. datum: 09 maart 2002

Ben nu mijn tests aan het doen met windows 2003, daar werkt het wel. De lan drivers voor XP heb ik al toegevoegd, de foutmelding die daarover klaagde is weg. Ik heb op dezelfde manier de SCSI drivers van ESX toegevoegd maar nog steeds geen disk.

Een test met een gewoon wks komt er nog aan, maar aangezien ik ESX gebruik als testplatform en ik dus meer installaties op ESX doe dan op echte hardware is ESX voor mij wel behoorlijk belangrijk.

You don't need eyes to see, you need vision

Reg. datum: 02 december 2006

hallo ik weet dat ik nu een oud topic kick maar een beetje zonde om een nieuwe aan te maken voor zon simpele vraag..
ik heb WDS nu perfect draaien alleen sommige pc's willen niet PXE booten.
is het ook mogelijk om een bootable cd te maken met een aantal drivers en daarna de images terugzet ?
het liefst met zoweinig mogelijk client commands.

System Administrator
Reg. datum: 26 juli 2004

Ik krijg het echt niet werkend en snap er niks van. Alles lijkt goed te staan...echter tijdens het capturen van een Image moet je een loctie aanwijzen waar de image opgeslagen moet worden.

Hier kan je een lokale drive aangeven of "Installatie kopie uploaden naar de WDS server" (waar je vervolgens de mappenlijst hoort te krijgen krijgt)
....echter als ik het ipnummer of servernaam opgeef voor die WDS server en daarna op controleren druk, zeg hij na een tijdje dat hij de server niet kan vinden? Ik weet echt niet meer waar ik moet zoeken en wil het zo graag werkend hebben.

Lokaal kan ik dus wel images maken, maar niet over het netwerk naar de WDS server b.v.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Moeten alle servers trouwens die 060 optie in de DHCP hebben staan? Hoe krijg ik die handmatig in de andere servers, want deze optie staat er niet standaard in?

DC01 is DC/DNS/DHCP
DC02 is DC/DNS/DHCP en WDS (dus hier staat nu die extra optie in de DHCP config)

Edit: Als ik daarna middels Shift+F10 een ping doe naar die WDS server....krijg ik foutcode 1231

Ok, ik denk toch echt dat het een NIC probleem is. Ik ga ff drivers mounten in de Boot.wim

Pedr0 wijzigde dit bericht 25-08-2008 13:59 (43%)

Operator at #BSMFH on irc.tweakers.net

Reg. datum: 02 maart 2006

quote:
Pedr0 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:40:
Ik krijg het echt niet werkend en snap er niks van. Alles lijkt goed te staan...echter tijdens het capturen van een Image moet je een loctie aanwijzen waar de image opgeslagen moet worden.

Hier kan je een lokale drive aangeven of "Installatie kopie uploaden naar de WDS server" (waar je vervolgens de mappenlijst hoort te krijgen krijgt)
....echter als ik het ipnummer of servernaam opgeef voor die WDS server en daarna op controleren druk, zeg hij na een tijdje dat hij de server niet kan vinden? Ik weet echt niet meer waar ik moet zoeken en wil het zo graag werkend hebben.

Lokaal kan ik dus wel images maken, maar niet over het netwerk naar de WDS server b.v.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Moeten alle servers trouwens die 060 optie in de DHCP hebben staan? Hoe krijg ik die handmatig in de andere servers, want deze optie staat er niet standaard in?

DC01 is DC/DNS/DHCP
DC02 is DC/DNS/DHCP en WDS (dus hier staat nu die extra optie in de DHCP config)

Edit: Als ik daarna middels Shift+F10 een ping doe naar die WDS server....krijg ik foutcode 1231

Ok, ik denk toch echt dat het een NIC probleem is. Ik ga ff drivers mounten in de Boot.wim
Die foutcode 1231 duidt er inderdaad op dat Windows PE geen goede netwerk drivers heeft.

http://www.danasoft.com/vipersig.jpg

System Administrator

Ja, ik weet nu bijna zeker dat dat het probleem is. Echter ik krijg het niet voor elkaar die boot.wim te mounten.

Error mounting Image <RW>
The system cannot find file specified

Zijn er ook andere manieren om die wim files te editten? Ik krijg het gewoonweg niet voor elkaar. En weet zeker dat ik niks verkeerds doe :S

Pedr0 wijzigde dit bericht 25-08-2008 14:57 (77%)

System Administrator

Ik heb zo'n beetje elke foutmelding al gehad denk ik......de wim file is gemounted maar nu kan ik weer geen drivers toevoegen..

Error 0x80070002

Zet hij ze gewoon in de Windows\INF folder? Want dan kan je ze net zogoed zelf erin kopieren toch?

Pedr0 wijzigde dit bericht 25-08-2008 15:08 (25%)

Reg. datum: 02 maart 2006

quote:
Pedr0 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:31:
Ja, ik weet nu bijna zeker dat dat het probleem is. Echter ik krijg het niet voor elkaar die boot.wim te mounten.

Error mounting Image <RW>
The system cannot find file specified

Zijn er ook andere manieren om die wim files te editten? Ik krijg het gewoonweg niet voor elkaar. En weet zeker dat ik niks verkeerds doe :S
Hieronder vindt je een uitleg hoe je drivers moet mounten als je gebruikt maakt Windows PE.
Bron
Probeer het eens op deze manier, als het dan nog niet lukt horen we het wel.
1. Export the boot image from the Boot Images store or from the Setup media.
Open the WDS console, navigate to "Servers\<ServerName>\Boot Images\", in the right pane, right click the capture boot image, and click Export Image. You can export it to any locations that you want.
2. Create a directory such as D:\Image, and then mount the capture boot image to the directory by using ImageX like:
ImageX /mountrw CaptureBoot.wim 1 D:\Image\ 

3. Add the .inf file (driver files) to the capture boot image by using the peimg /inf command, like:
Peimg /inf=<path> D:\Image\Windows 
(where <path> is the location of the .inf file)
4. Unmount the capture boot image by using the ImageX command with the commit switch, like:
ImageX /unmount D:\Image /commit

http://www.danasoft.com/vipersig.jpg

System Administrator

Probleem opgelost.....de oemsetup.ini stond ook nog in de directorie waardoor de peimg niet werkte!

Op naar de volgende stap! :D

System Administrator

Als je geen HDD ziet op bepaalde pc's.....is dat dan ook een driver probleem? :X

Edit: Ik was vergeten sysprep te draaien! |:(

Pedr0 wijzigde dit bericht 26-08-2008 11:34 (23%)

ye olde farte
Reg. datum: 16 maart 2000

Dude ;) Kom eens onder die steen uit? drivers voor je controller misschien? :+

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: