Hoofdcategorieën
Topicacties

[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3

Pagina: 1 2 3 4 ... 68 69 70 71 72 73 74 75 76 ... 108 109 110 111 last

Nieuw Topic
Camitariër
Reg. datum: 16 februari 2003

quote:
lateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:09:
[...]
waarom zou prioriteit bij een fotografie-opleiding bij auto-focus liggen ipv bij beeldkwaliteit?
Geen idee, maar ik zie niet in waarom een 40D niet toereikend zou zijn kwa beeldkwaliteit, zeker omdat ze de eerste twee jaar doorlopen is met een S9600. Een 40D heeft verder de voordelen van een cropcam, namelijk dat er wat beter betaalbaar glas verkrijgbaar is dan voor Fullframe, en gezien de mogelijke lening bij het IBG die gebruikt zou moeten worden om deze cam te betalen, zou ik dat zeker niet zien als verwaarloosbaar.
quote:
met name bij een fotografie opleiding zijn de voordelen daarvan veel groter dan de nadelen.
wellicht, maar er bestaat ook zoiets als praktisch nut, ik ken stiekem sophie haar opdrachten die ze zo links en rechts heeft (of iig, had :P ) wat beter, en vaak wil je dan liever een zoom dan een prime, puur vanwege de snelheid waarmee ze moet werken :) Maar dat kon jij niet weten ;)
quote:
en dat je iets niet ziet, maakt het nog geen onzin.
De énige reden dat je een 85 liever op FF dan op crop zou willen gebruiken, buiten het feit dat je het bereik op FF fijner zou vinden dan, is dat je het mentaal een kutidee vindt dat je glas hebt dan je niet gebruikt. De vorm van de OOF is op FF anders, maar dan moet je dát omschrijven, en niet dat je de lenzen volgens hun ontwerp gebruikt. Daarmee doe je geloven dat een FF-prime op een crop-cam eigenlijk niet is wat het moet zijn, terwijl sommige primes imho alleen maar fijner zijn op crop dan op FF. Dat is een persoonlijke mening, dat klopt, maar dat is jouw bewering net zo goed.

Om nog een voorbeeld te geven: ik zou op crop een 24/1.4 willen hebben (ja, ook liever dan een sigma 30/1.4 die toevallig voor crop is ontworpen), maar op een 5D zou ik dan toch echt voor een 35/1.4 gaan, puur om het _effectieve_ bereik. Dat ik met die 24/1.4 een stukje naast mijn sensor belicht en dus eigenlijk voor dat formaat iets te veel glas bij me heb, zal me echt aan mijn anus oxideren. Evenals wat dat ding op FF doet, want ik denk liever in beeldhoeken dan in focal lengths :) Ik vind 24mm op crop, en dus ongeveer 35mm op FF, een fijne beeldhoek. Natuurlijk is de DoF op FF wat mooier, maar daar hangt dan vaak ook gewoon een dik prijskaartje aan.

Henk wijzigde dit bericht 07-07-2008 12:30 (5%)

Reg. datum: 10 maart 2005

quote:
Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:18:
[...]Geen idee, maar ik zie niet in waarom een 40D niet toereikend zou zijn kwa beeldkwaliteit, zeker omdat ze de eerste twee jaar doorlopen is met een S9600. Een 40D heeft verder de voordelen van een cropcam, namelijk dat er wat beter betaalbaar glas verkrijgbaar is dan voor Fullframe, en gezien de mogelijke lening bij het IBG die gebruikt zou moeten worden om deze cam te betalen, zou ik dat zeker niet zien als verwaarloosbaar.
een 40D zal best toereikend zijn, maar een 5D is naar mijn mening voor dit soort doeleinden véél beter en zal zich ook wel terug betalen. Daarnaast verwacht ik dat een 5D eind augustus tweedehands zo'n 800-900 euro is en dat scheelt dan niet zoveel met een 40D.
en betaalbaar glas voor aps-c, tja de 17-50 van tamron is voor zijn prijs een mooie lens, maar een 35/2.0 en 85/1.8 zijn ook niet zo duur.
natuurlijk zijn de financiën een belangrijke afweging, maar als je toch gaat lenen, kan je beter iets meer lenen voor een betere camera. of ga dan niet voor een 40D, maar voor een goedkoper alternatief, zoals een 400D of kijk eens naar een ander merk.
quote:
[...]wellicht, maar er bestaat ook zoiets als praktisch nut, ik ken stiekem sophie haar opdrachten die ze zo links en rechts heeft (of iig, had :P ) wat beter, en vaak wil je dan liever een zoom dan een prime, puur vanwege de snelheid waarmee ze moet werken :) Maar dat kon jij niet weten ;)
nou ja, ik ben nog steeds wel redelijk bekend met het curriculum van de verschillende fotografie-opleidingen en de noodzaak voor de snelheid van een zoom is zo ongeveer 0,0.
daarnaast als je kan fotograferen - en dat verwacht ik toch wel van iemand die haar derde jaar van een fotografie opleiding in gaat - heb je die snelheid van een zoom helemaal niet nodig.
quote:
[...]Dat is een persoonlijke mening, dat klopt, maar dat is jouw bewering net zo goed.
maar mijn mening is gebaseerd op het feit hoe lenzen ontworpen worden. een extreme groothoek lens, wordt anders ontworpen dan een groothoek lens, die weer anders ontworpen wordt dan een standaardlens, die vervolgens weer anders wordt ontworpen dan een telelens. en er is een reden waarom een lens zo wordt ontworpen.
ook is er een reden waarom bijv. oude zuiko lenzen op een 5D behoorlijk populair zijn, terwijl je die niet of nauwelijks ziet op aps-c camera's van Canon. en dat heeft allemaal met elkaar te maken.
en dat heeft allemaal niet te maken dat je wellicht een deel van je glas niet gebruikt, want ook dat kan mij aan mijn reet roesten.

Camitariër

quote:
lateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 13:01:
[...]
een 40D zal best toereikend zijn, maar een 5D is naar mijn mening voor dit soort doeleinden véél beter en zal zich ook wel terug betalen. Daarnaast verwacht ik dat een 5D eind augustus tweedehands zo'n 800-900 euro is en dat scheelt dan niet zoveel met een 40D.
en betaalbaar glas voor aps-c, tja de 17-50 van tamron is voor zijn prijs een mooie lens, maar een 35/2.0 en 85/1.8 zijn ook niet zo duur.
natuurlijk zijn de financiën een belangrijke afweging, maar als je toch gaat lenen, kan je beter iets meer lenen voor een betere camera. of ga dan niet voor een 40D, maar voor een goedkoper alternatief, zoals een 400D of kijk eens naar een ander merk.

[...]

nou ja, ik ben nog steeds wel redelijk bekend met het curriculum van de verschillende fotografie-opleidingen en de noodzaak voor de snelheid van een zoom is zo ongeveer 0,0.
daarnaast als je kan fotograferen - en dat verwacht ik toch wel van iemand die haar derde jaar van een fotografie opleiding in gaat - heb je die snelheid van een zoom helemaal niet nodig.
Ik had het ook niet over dr opleiding ;)
quote:
maar mijn mening is gebaseerd op het feit hoe lenzen ontworpen worden. een extreme groothoek lens, wordt anders ontworpen dan een groothoek lens, die weer anders ontworpen wordt dan een standaardlens, die vervolgens weer anders wordt ontworpen dan een telelens. en er is een reden waarom een lens zo wordt ontworpen.
ook is er een reden waarom bijv. oude zuiko lenzen op een 5D behoorlijk populair zijn, terwijl je die niet of nauwelijks ziet op aps-c camera's van Canon. en dat heeft allemaal met elkaar te maken.
en dat heeft allemaal niet te maken dat je wellicht een deel van je glas niet gebruikt, want ook dat kan mij aan mijn reet roesten.
In theorie: jup, je stelling klopt helemaal. In praktijk: mwah, nee, valt mee :) Bijvoorbeeld een 17-40 (ontworpen als UWA) zou een prima voorbeeld moeten zijn van jouw stelling, en juist die lens is door veel crop-users (als standaardzoom) geroemd om zijn prestaties, en vaak zelfs verkozen boven de speciaal crop-ontworpen 17-55/2.8 ;)

quote:
Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 13:26:
[...]Ik had het ook niet over dr opleiding ;)
ook voor commerciele opdrachten heb je geen zoomlenzen nodig, wanneer je kunt fotograferen.
quote:
Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 13:26:
[...]
In theorie: jup, je stelling klopt helemaal. In praktijk: mwah, nee, valt mee :)
dat vind jij meevallen, ik niet. daarnaast had ik het primair over primes. de 28mm van Canon bijv. is geen hoog vlieger, maar op een 5D zeer goed te gebruiken, op een aps-c camera daarentegen, niet bepaald naar mijn mening. dat soort lenzen, dus die 28mm, maar bijv. ook de 35/2.0 en de 50/1.8, zijn goedkoop en op een full-frame camera goed te gebruiken, op een aps-c camera zou ik ze niet aanraden.

Camitariër

quote:
lateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:10:
[...]
ook voor commerciele opdrachten heb je geen zoomlenzen nodig, wanneer je kunt fotograferen.
Hahaha, lekkere kort door de bocht stelling. Sorry, maar hier kan ik echt alleen maar om lachen :D er zijn plenty toepassingen te verzinnen waarbij de veelzijdigheid van een zoomlens onmisbaar is. Met een prime zal je ongetwijfeld een paar shots kunnen maken, maar als je goed met een zoomlens kunt werken, pak je er wel íets meer. En dat is soms (vaak zat) wat ook keihard meetelt.
De enige reden om met primes te willen schieten is omdat ze compact of lichtsterk zijn tov de zooms, verder zijn zooms echt nét zo goed.
quote:
dat vind jij meevallen, ik niet. daarnaast had ik het primair over primes. de 28mm van Canon bijv. is geen hoog vlieger, maar op een 5D zeer goed te gebruiken, op een aps-c camera daarentegen, niet bepaald naar mijn mening. dat soort lenzen, dus die 28mm, maar bijv. ook de 35/2.0 en de 50/1.8, zijn goedkoop en op een full-frame camera goed te gebruiken, op een aps-c camera zou ik ze niet aanraden.
Ik vind de primes die je daar noemt sowieso niet echt hoogvliegers, helaas trouwens :) Moet het er mee eens zijn dat díe inderdaad aardig presteren op FF en totaal niet op aps-c, maar dat neemt niet weg dat er zat FF-lenzen zijn waarbij het wél zo is, en soms zelfs andersom. Neem een 70-200VR, dat gekke ding doet het op crop geniaal, maar op FF is het bijna huilen.

Henk wijzigde dit bericht 07-07-2008 14:22 (16%)

Reg. datum: 11 augustus 2006

1. Wat is je beschikbare budget?
Maximaal 450 euro

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wil met meer bezig gaan houden met fotografie en een dSLR lijkt me daarvoor geschikt.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Stedelijke omgevingen, auto spotten, auto races (Formule 1, WTCC)

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nope

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon. Ken veel mensen met Canon dSLR. Ook heb ik in de meivakantie de Canon 350D van me oom kunnen lenen. Deze beviel mij ook goed. Als mij een ander merk wordt geadviseerd zal ik ook zeker naar dat merk kijken.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nope

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)Advies a.u.b. :)

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
De camera ga ik gebruiken op autospot tripjes, autoraces en evenementen en op vakantie. De camera wordt zeker een paar keer per week gebruikt.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Waarschijnlijk wel

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik gebruik op dit moment (niet lachen aub) mijn Nokia N73. Dit zegt waarschijnlijk genoeg. Ook gebruik ik vaak onze oude Sony Cybershot( 3,2 MP). De kwaliteit van deze camera's is gewoon slecht. Foto's maken zodra het een beetje donker is is bijna onmogelijk. Ik maak wel eens foto's in donkere parkeergarages en dat is met de Nokia onmogelijk en de Sony doet het ook niet veel beter.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Is geen enkel probleem. Met mijn budget lijkt me 2de hands de beste optie

quote:
Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:20:
[...]Hahaha, lekkere kort door de bocht stelling. Sorry, maar hier kan ik echt alleen maar om lachen :D
fijn dat je mijn opmerking serieus neemt.
quote:
[...] er zijn plenty toepassingen te verzinnen waarbij de veelzijdigheid van een zoomlens onmisbaar is.
ben ik toch benieuwd welke dat dan zijn. met name van iemand die d'r derde jaar van een fotografie-opleiding in gaat, verwacht ik toch wat meer inhoudelijk diepgang en zie ik totaal geen noodzaak in het hebben van een zoomlens.
quote:
[...]De enige reden om met primes te willen schieten is omdat ze compact of lichtsterk zijn tov de zooms, verder zijn zooms echt nét zo goed.
er zijn nog andere redenen om met primes te willen schieten ipv met zooms. iets waarvan ik verwacht dat een derdejaars fotografie studente dat wel zal snappen. zij zal zich namelijk minder druk maken om de technische aspecten en meer belang hechten aan de inhoudelijke.
quote:
[...]Neem een 70-200VR, dat gekke ding doet het op crop geniaal, maar op FF is het bijna huilen.
maar dat heeft andere redenen. redenen ook waarom ik me altijd heb afgevraagd of het een goede move zou zijn voor Nikon om fullframe te gaan. die move was uiteindelijk natuurlijk onoverkomelijk, maar daardoor moeten er wel een hele zut lenzen upgedate worden.

aka Stronkop
Reg. datum: 09 oktober 2000

@Jeroen797: Een EOS 350D of misschien wel 400D worden op marktplaats meer dan regelmatig aangeboden. Pak gewoon lekker de kitlens en een goedkopere telezoom erbij (bijv Sigma 70-300 APO). met jouw budget moet dat te halen zijn.

Mocht je toch nog een ander merk willen overwegen: de Nikon D40 kit is al voor 300 euro te verkrijgen (nieuw). Die heeft een nieuwere sensor dan de 350D en zal qua ruis beter presteren. dan hou je nog 150 euro over voor een 2e hands telelens (al is de kans groot dat je die lens handmatig zult moeten focussen), een tas en wat geheugen.

Sjaak_Afhaak wijzigde dit bericht 07-07-2008 14:51 (42%)

SPECS | Nikon D50, Tamron 17-50mm SP AF F/2.8xr, Nikkor 70-300mm 1:4.5-5.6 AF-S VR

Reg. datum: 10 mei 2004

quote:
lateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:10:voor commerciele opdrachten heb je geen zoomlenzen nodig, wanneer je kunt fotograferen.
Volgens mij moet je ergens het woordje sommige toevoegen. In gecontroleerde omgevingen kan het prima werken. Op Het moment dat je totaal geen idee hebt hoe veel ruimte je hebt of hoe dichtbij je kan komen is de flexibiliteit van een zoom denk ik toch wel erg prettig.

Dus ieder z'n ding
quote:
lateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:37:
zij zal zich namelijk minder druk maken om de technische aspecten en meer belang hechten aan de inhoudelijke.
Bedoel je niet oh fuck krijg ik alles wel in beeld ;)

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

Camitariër

quote:
lateef schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:37:
[...]
fijn dat je mijn opmerking serieus neemt.

[...]
ben ik toch benieuwd welke dat dan zijn. met name van iemand die d'r derde jaar van een fotografie-opleiding in gaat, verwacht ik toch wat meer inhoudelijk diepgang en zie ik totaal geen noodzaak in het hebben van een zoomlens.

[...]
er zijn nog andere redenen om met primes te willen schieten ipv met zooms. iets waarvan ik verwacht dat een derdejaars fotografie studente dat wel zal snappen. zij zal zich namelijk minder druk maken om de technische aspecten en meer belang hechten aan de inhoudelijke.
Dat is dus mijn punt niet, het gaat júist om het inhoudelijke, maar als je goed met zooms kunt werken, kan je zelf de geschikte brandpuntafstand wel bepalen. En nee, het conceptuele gebabbel over de diepgang van het leven omdat ik een wolk langs zag komen die op een boompje leek en dat eerst expressief in mijn foto uit móet laten komen, heb ik vrij weinig mee, en derhalve heb ik ook weinig met werken met primes die weinig toevoegen aan een bereik/diafragma dat ik al heb :P
quote:
maar dat heeft andere redenen. redenen ook waarom ik me altijd heb afgevraagd of het een goede move zou zijn voor Nikon om fullframe te gaan. die move was uiteindelijk natuurlijk onoverkomelijk, maar daardoor moeten er wel een hele zut lenzen upgedate worden.
Laten we er maar over stoppen, we kijken heel anders tegen fotografie aan ;) Dit gaat ook allang niet meer over wat sophie wil :P

* Henk knufflet lateef

Ik bedoel het niet zo slecht als dat het er soms uit komt ;)

quote:
maar het gaat hier niet om jou, maar om iemand die fotografie studeert.
quote:
Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:58:
[...] Dit gaat ook allang niet meer over wat sophie wil :P
wat mij betreft wel. of iig gaat dit om zaken die naar mijn idee belangrijk zijn voor iemand die fotografie studeert.

Pinnacle of Perversion
Reg. datum: 18 juni 2007

Kunnen we het erop houden dat ieder hier advies geeft wat hij/zei persoonlijk het beste acht?
Wat dat betreft ben ik het hier (zoals zeer vaak) met Henk eens.

Jeroen: kijk eens wat je prettig vind vasthouden.
Binnen jouw budget word het een tweedehands 400D of een nieuwe D40 (denk ik zo).
Beide fijn, beide iets anders. Net wat je wilt.

Te koop: Metz 40MZ-2, tokina 100-300, tokina 28-80, tamron 70-300; DM voor details.

Reg. datum: 30 juli 2003

quote:
Sjaak_Afhaak schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:43:
Die heeft een nieuwere sensor dan de 350D en zal qua ruis beter presteren. dan hou je nog 150 euro over voor een 2e hands telelens (al is de kans groot dat je die lens handmatig zult moeten focussen), een tas en wat geheugen.
Dat kan je toch echt niet zo stellen met 2 verschillende fabrikanten en CMOS en CCD.....
De meer recente producten hebben misschien hooguit een beter ruisstrijkijzer ingebouwd.

quote:
Henk schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:03:
[...]

Dikke kans dat je beter alles bij de KE kunt halen, maar wie weet :+

[...]

B&W 010 (MRC eventueel) of een hoya SHMC :)

[...]

doen 20e bij de KE, en 5e op ebay :P

[...]

Hangt er natuurlijk een beetje vanaf, de AF-unit in een 40D is vele malen beter.... Het is net waar je prio's liggen.

[...]

Áls je al primes wílt gebruiken. Om maar te zwijgen over die ontwerp-onzin, een 85/1.8 vind ik bijvoorbeeld persoonlijk fijner werken op een 1.6x dan op een 5D, puur vanwege het effectieve bereik. dat de 85 wat meer glas heeft dan de sensor benut, voel je, behalve wat gewicht, natuurlijk helemaal niets van.
hier vind ik de grip alleen voor 140, waar vond je hem voor minder?

Ik kwam deze prime nog tegen. Wel grappig.

Weet je heel zeker dat dat kaartje bij RAW ook goed presteert? Sorry voor mn gezeur.. :9

Ik heb het mijn collega's gevraagd. De body 40D was trouwens 1249,-. De btw gaat eraf, en dan dus voor inkoopsprijs.. Geen idee wat ik ervoor betaal, dat kan ik pas vragen als hij terug is. Ze vroegen zich af waarom ik zo idioot was 1800/2000 euro aan een camera te besteden. Ik kon toch ook gewoon een Fuji S3 pakken met een leuke nikon lens? Tjah, maar ja, gevoelsmatig heb ik toch liever die 40D hoor! Maar goed.. Ik heb hem vanmiddag weer even vast gehad, en het ligt toch wel lekker in de hand enzo..
Heb wel twee folders uit het rek getrokken: die van de Tamron 17-50mm en de Tamron 70-300. De eerste heeft IF, de 2e niet, klopt dat? Is dat geen nadeel?

quote:
qadn schreef op maandag 07 juli 2008 @ 16:24:
Kunnen we het erop houden dat ieder hier advies geeft wat hij/zei persoonlijk het beste acht?
Wat dat betreft ben ik het hier (zoals zeer vaak) met Henk eens.

Jeroen: kijk eens wat je prettig vind vasthouden.
Binnen jouw budget word het een tweedehands 400D of een nieuwe D40 (denk ik zo).
Beide fijn, beide iets anders. Net wat je wilt.
Heb je ook nog tips voor mij? ;)

Pinnacle of Perversion
Reg. datum: 18 juni 2007

Mjah, ik heb wel een tip, maar dat zou nogal bot klinken.

over IF, het is een voordeel maar alleen onder bepaalde omstandigheden. IF is een voorwaarde voor _goede_ weathersealing, maar dat hebben die tammys toch niet, ook betekend IF vaak dat je front element niet draait tijdens het focusen wat heel erg fijn is bij het gebruik van bepaalde filters.

Ik vind dat je moet kopen wat jouw prettig in de hand licht, of dat nu een 40D, S3, S5, D300 of whatever is.
Wat je aan lensen nodig hebt heb ik geen zicht op, moet je toch echt zelf bedenken.

Die 50 van Canon waar je mee aankwam is een forse bang-for-the-buck maar ik geloof dat Neo er al een paar stuk had gekregen. Persoonlijk geen ervaring mee want ik schiet Nikon.

De vraag is dus heel simpel: wat wil je zelf? Persoonlijk zou ik gaan voor een setje van een 12-24/4, een 35/2 een 85/1.8 en een 180/2.8 of 200/2.8, maar dat ben ik. Henk zijn advies vind ik meer toepasbaar in deze situatie. Vooral omdat ik nogal een prime-gebruiker ben en de meeste mensen niet.
Die Tamron 17-50 is trouwens een geweldige bang-for-buck lens.

Te koop: Metz 40MZ-2, tokina 100-300, tokina 28-80, tamron 70-300; DM voor details.

Back-up tiems now?
Reg. datum: 09 november 2005

quote:
Sjaak_Afhaak schreef op maandag 07 juli 2008 @ 14:43:
@Jeroen797:
Mocht je toch nog een ander merk willen overwegen: de Nikon D40 kit is al voor 300 euro te verkrijgen (nieuw). Die heeft een nieuwere sensor dan de 350D en zal qua ruis beter presteren. dan hou je nog 150 euro over voor een 2e hands telelens (al is de kans groot dat je die lens handmatig zult moeten focussen), een tas en wat geheugen.
Voor 150,- koop je bijna een 55-200VR 2dehands.

Zeef: I hope so, prutz0r, for your sake. The Daniel is not as forgiving as I am.
Last.fm

quote:
qadn schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:17:
Mjah, ik heb wel een tip, maar dat zou nogal bot klinken.

over IF, het is een voordeel maar alleen onder bepaalde omstandigheden. IF is een voorwaarde voor _goede_ weathersealing, maar dat hebben die tammys toch niet, ook betekend IF vaak dat je front element niet draait tijdens het focusen wat heel erg fijn is bij het gebruik van bepaalde filters.

Ik vind dat je moet kopen wat jouw prettig in de hand licht, of dat nu een 40D, S3, S5, D300 of whatever is.
Wat je aan lensen nodig hebt heb ik geen zicht op, moet je toch echt zelf bedenken.

Die 50 van Canon waar je mee aankwam is een forse bang-for-the-buck maar ik geloof dat Neo er al een paar stuk had gekregen. Persoonlijk geen ervaring mee want ik schiet Nikon.

De vraag is dus heel simpel: wat wil je zelf? Persoonlijk zou ik gaan voor een setje van een 12-24/4, een 35/2 een 85/1.8 en een 180/2.8 of 200/2.8, maar dat ben ik. Henk zijn advies vind ik meer toepasbaar in deze situatie. Vooral omdat ik nogal een prime-gebruiker ben en de meeste mensen niet.
Die Tamron 17-50 is trouwens een geweldige bang-for-buck lens.
toch bedankt.. Ik ben vandaag vrij, dus ik zal nog wel wat speurwerk en rondjes pricewatch doen!
Misschien kom ik nog meer leuke lenzen tegen..

Iemand ervaring met garantie van bijv. Kamera Express? Als ik een ccd laat reinigen stuur ik hem op neem ik aan? En als het binnen de garantie valt krijg je het vergoed?

gewoon Arjan

quote:
Sophietje schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:19:
[...]
Iemand ervaring met garantie van bijv. Kamera Express? Als ik een ccd laat reinigen stuur ik hem op neem ik aan? En als het binnen de garantie valt krijg je het vergoed?
Zelf je sensor schoonmaken, is eerst eng, daarna klusje van niks.
Garantie oid is het zeker niet. Hoogstens een gunst van de winkel als ze het gratis willen doen.

Canon 20D & 30D - Canon 10-22/3.5-4.5 - Canon 17-85/4-5.6 IS - Canon 50/1.4 - Canon 60/2.8 Macro - Canon 100/2.8 Macro - Canon 70-200/2.8L IS - Canon 300/4L IS - Canon 1.4x II & 2.0x II extender- Canon grips - Canon 420EX/580EXII

quote:
ajhaverkamp schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:22:
[...]

Zelf je sensor schoonmaken, is eerst eng, daarna klusje van niks.
Garantie oid is het zeker niet. Hoogstens een gunst van de winkel als ze het gratis willen doen.
wij doen het ook niet altijd gratis, heel soms maar, vandaar de vraag!

Camitariër

sophie: misschien wel even een idee dat je aangeeft of je op zoek bent naar zooms, primes, of een combi van beiden... :)

quote:
Henk schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 12:11:
sophie: misschien wel even een idee dat je aangeeft of je op zoek bent naar zooms, primes, of een combi van beiden... :)
oke:

- Tamron 17-50 staat zowat vast, wegens goede aanbevelingen hier

zoek nog:

- zoom, liefst niet te plastic maar wel beetje goed iig minimaal 70-200, maar 55-250 kan bijv ook.

- primes zijn leuk, maar geen eerste prioriteit. Wel leuk om mee te experimenteren!

zijn de gewone UV filters van Hoya trouwens heel slecht? Of toch echt die HMC lijn?

dit doet samen rond de 1980/2070 euro, afhankelijk van de filters.

40D body
tamron 17-50
tamron 70-300
canon ex430+bounce
grip
2 filters
accu's voor de grip
geheugen (dat van jouw tip, henk)
cardreader
en lowe pro nature AW II

Reg. datum: 08 september 2006

Eerst maar even antwoord op de vragen in de startpost:

Wat is je beschikbare budget?
rond de 700 euro

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Beeldkwaliteit

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Van alles wat eigenlijk, vakanties, beetje beginnen met foto hobby zoals portretfotografie, sportfoto's e.d. maar voornamelijk om mooie foto's te maken.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Neen

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon, heb een kennissenkring waarin veel compatible lenzen aanwezig zijn (leenbaar :))

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Naast een kitlens, niet per definitie..

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide?

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Geen profi ambities, gewoon zelf de behoefte om mooie foto's te maken

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, evt lenzen/flitsers

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Powershot G3, beeldkwaliteit niet altijd optimaal, lage resolutie gebrekkige optische zoom, matige mogelijkheden voor instellen i.e. AF punten e.d.

Is 2e hands een optie of per se niet?
Absoluut

Ik ben dus op zoek naar een dSLR. Heel fijn dat ik het geld nu heb, jammer dat er zoveel keus is. Tot vorige week dacht ik dat ik er uit was met de Canon 450d (weinig noise, handig bij het fotograferen in huis, donkere situaties, e.d.) veel opties, live view (handig voor mn vriendin die ook wel eens foto's wil maken), en de kitlens schijnt een stuk beter te zijn dan die van de 400d volgens dpreview.com.
Echter, nu bedacht ik me dat 2e hands ook een optie is... en dan komt opeens de Canon 30d ook nog tevoorschijn. Dat was een iets meer prosumer camera dan de 450d. Ik weet alleen niet of de nadelen (geen live-view, geen sensor cleaning, 12mp) opwegen tegen de voordelen (snellere sluitertijd) maar vooral... en daar komt de vraag... beeldkwaliteit... welke levert de beste beeldkwaliteit? 8 mp vs 12 mp maakt me echt niet zoveel uit als de beeldkwaliteit van de 30d significant beter is...

Kan iemand me hier wat meer info over geven?

quote:
Sophietje schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 15:07:
zijn de gewone UV filters van Hoya trouwens heel slecht? Of toch echt die HMC lijn?
beetje afhankelijk van het type fotografie wat je doet, zou ik gewoon zonder UV gaan. mocht je ze toch nodig denken te hebben, dan goeie multicoated nemen.

met 1800-2000 lijkt de 40D overigens ook geen budgetaire reden meer te zijn. ik zou toch nog eens goed naar een (tweedehands) 5D kijken, eventueel met een Tamron 28-70/2.8 ipv twee primes. die telelens zou ik vergeten, rijmt sowieso niet met je onderschrift.

ben overigens ook wel nieuwsgierig naar waar je fotografie studeert...

Pagina: 1 2 3 4 ... 68 69 70 71 72 73 74 75 76 ... 108 109 110 111 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: