Ik kreeg gisteren weer een herinnering waarom je dat gedoe in fstab niet wilt: in fstab staat iets voor een SATA disk als /dev/sdh bij mij, maar gisteren had ik die niet aangekoppeld. Kan natuurlijk. Toen deed ik er een USB stick in, en dat was.. /dev/sdh. En dus kon ik de USB stick niet openen, want daar staat geen ext3 partitie op.quote:Borromini schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 02:48:
[...]
De optie user/nouser biedt je inderdaad rechten om als gewone gebruiker (externe) media te mounten, maar daar blijft het dan ook bij. Dat wil nog niet zeggen dat je toegang hebt tot de bestanden op het medium, of dat je ernaar mag schrijven, daar heb je weer permissies en groepen voor nodig.
Daarnaast is het met HAL en dergelijke een eitje om dingen te mounten onder Linux, mét de juiste permissies, en onder Ubuntu moet dat zeker het geval zijn. Ik gebruik zelf Thunar in Openbox, en dat ding praat met HAL dat vrolijk mijn media mount (externe dan). Voor de interne partities en bepaalde externe media die ik frequent gebruik heb ik custom udev rules zodat die op bepaalde aanhechtpunten gemount worden (oa. in mijn ~).
Reden te meer om voor interne (of eSata wat het systeem als intern ziet) disks dezelfde rechten te hebben als voor externe USB disks.
Zeer snel gemaakt gewoon goed.