Hoofdcategorieën
Topicacties

Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 12

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 57 58 59 60 last

Reageer Nieuw Topic
Wait...what?

Deel 12 alweer van de "Solo testcasefoto's - om van te leren"
Voorgaande delen:
Solo testcasefoto's - om van te leren
Solo testcasefoto's - om van te leren (deel 2)
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 3
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 4
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 5
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 6
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 7
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 8
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 9
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 10
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 11

Zoals altijd wat puntjes om op te letten, lees ze (weer) even door.

Het doel van dit topic:

Van elkaars tips, fouten, goed gelukte dan wel mislukte technieken etc leren. Ben je een beginnende fotograaf en heb je net 1 foto waarvan je denkt: ik wil hem laten zien en weten wat ik kan verbeteren, dan ben je in dit topic op de juiste plek. Dat houdt echter niet in dat het een stortplaats is voor elke foto die je maakt ;)

Een paar simpele regels om dit topic leuk en leerzaam te maken en te houden:

1. 1 foto per post, van goeie technische en/of originele/creatieve kwaliteit. Ook al heet dit 'testcasefoto's' en niet 'showcasefoto's', dan nog wordt er natuurlijk een bepaalde minimale fotografische kwaliteit verwacht, anders is het vrij zinloos om de zoveelduizendste foto van iets te posten ;)
2. Als je commentaar geeft op een foto: onderbouw het! Daar heeft degene die de foto post meer aan dan "moooi!" of "het ziet er niet uit!". Zeker in dit topic is commentaar superbelangrijk, dus zowel fotografen als critici: doe je best!
3. Post niet teveel foto's van jezelf achter elkaar binnen een kort tijdsbestek: geef anderen ook 'de ruimte' om te posten en commentaar te ontvangen/geven.
4. Hou rekening met de layout: 600 pixels breed max voor een thumb met (eventueel) link naar origineel van groter formaat. Te grote foto's zullen getrashed worden. Heb je een panorama: doe hem dan als link in dit topic.
5. Dit is een solo topic. Dat houdt in: 1 foto per post (en dus ook niet 2 posts achter elkaar met elk 1 foto, voor de vindingrijken onder ons). Mocht je meerdere foto's tegelijk willen laten zien open dan een test/showcase topic.

Veel plezier.

Om een kick off te geven aan dit topic:
http://tweakers.net/ext/f/OY9ObvbAvpnT5q5EvPhNIFcD/full.jpg

Hit that button there...
The one that just says "Wrong"

Ik doe maar wat
Reg. datum: 20 juli 2004

Opzich leuk, alleen heb ik het idee dat ie scheef is :)
Damn Skippy!
Reg. datum: 06 september 1999

Hij is hartstikke recht hoor. Open hem maar even in PS en leg er wat guides langs.

Photoblog :: Portfolio
EOS 30D met grip & strap, EOS 1D Mark II, kitlens, EF 17-40 f4 L, EF 70-200 f2.8 L, EF 85mm f1.8, Canon 580ex Speedlite, Fujica Compact deluxe meetzoeker.

De downloadkoning

Het is al even geleden dat ik meningen heb gegeven in dit topic. De laatste pagina inhalen dan maar.

@Griffin: de zon met bos spreekt aan, de uitwerking vind ik echter suboptimaal. De reden: je onderwerp, de motor, komt niet goed tot zijn recht. 1. de achtergrond met zijn fijnmazige details en scherpte leidt af. 2. de motor staat goeddeels in de schaduw (zon komt van achteren). 3. wat voor rommelige hoop wilde je vastleggen links naast de motor (en nog in het donker van de schaduw ook). Doe hetzelfde, maar dan met de motor vol in het licht en de achtergrond wat rustiger, en het is top.

@koeitje: de kleuren en de DOF vind ik prettig werken. De donkere gedeelten van de plaat doen mijn waardering wat zakken. Ik ben daarbij superkritisch, dat wel, je post het hier immers om pijnpunten te horen ;) Ook bij beesten zijn ogen 'key' wat mij betreft. Hier zijn ze wat donker zo in de schaduw. Kortom, erg lekker, maar kan beter qua belichting (heb je natuurlijk niet altijd zelf in de hand).

@Thorin: prettig aandoende plaat. Wat mij betreft had je nog iets meer van de omgeving meegenomen, nu valt wat lastig te plaatsen hoe, wat en waarom de kat daar ligt. Crop 'm iets minder richting links en boven, zou ik zeggen. Dat geeft wat rustige 'leegte' in de plaat.

@spyBSD: ik ga hard zijn: een dikke vet ingeflitste foto van in de zon gebakken kinderkes. Oftewel, je flits die kennelijk is gebruikt (zie schaduw achter hoofden) killed wat mij betreft deze foto. Dat opa (pa zal het vast niet zijn :) ) zijn gezicht en ogen niet zichtbaar zijn, is nog een tweede. Dat maakt de foto natuurlijk niet slecht, want de koppies van de kids staan er leuk op. Als testcase keur ik 'm echter echt met een dikke onvoldoende af. Dit is point-and-shoot materiaal. Flitsen is een kunst (niet dat ik daar een ster in ben, maar spaar eerst voor een goede flitser ipv een vervanger van de kitlens, trust me).

@Nedra: strakke plaat. Je zou het contrast tussen licht en donker nog wat op kunnen krikken. Wellicht dat ook B/W nog wat toevoegt.

@Nomad: goed gelukt qua belichting, tikkeltje geel (WB nog ietsje aanpassen)?

@blinkymichiel: wat kan ik hier nog over zeuren?

@Jeroenz18: een 'harde' foto, het zal vast zo bedoeld zijn. Ik zou iets van de partij onder de nek weglaten.

@2xtom: de toning komt goed over. De lijnen werken wat minder. Kan je het bosje rechts niet beter weglaten?

@BlaTieBla: de belichting kent nogal extremen: het altaar heel wit en het dak erg donker. Kan prima werken met een heel specifiek onderwerp in de foto, maar bij dit soort 'alles doet er toe' shots is het m.i. minder bruikbaar. Al met al natuurlijk een heerlijke plaat (maar ik kom hier voor kritiek, ook tot in de kleinste puntjes).

@jspr: tsja, heel lekker eigenlijk. Enige puntje: de foto staat niet helemaal recht.

@Erikie: gast, verrukkelijke foto, maar waar is die kleur?... Gooi de kleur op +10 en ik ben helemaal tevreden.

@Redhero: Nederland zoals ik het in mijn gedachten heb. Prachtige lucht, veel detail van het grasland. Een erg lekkere foto.

@Currahee: een gemengd gevoel. De setting vind ik ok. Van links naar rechts: groen.. bloem.. bij... stevige DOF. Een klassieker voor een prima plaat. Minder vind ik 1. de kleuren (spelen met PS dus) en 2. de scherpte valt tegen. Klein puntje 3. de roze vlek in de DOF onderin stoort. Probeer het tenminste met wat meer aanscherping en wat dikker aangezette kleuren (de zweefvlieg moet bv echt een 'geel' lijfje hebben).

@Erikie no2: is rood in deze foto wel rood? Ten tweede, is het een ijshockeschaats met een Imac met een gat erin in de vorm van een Apple logo? Wat doen die (ogenschijnlijke) kussens daar in de achtergrond? En links die zwarte, tjsa, 'dingen'? Al met al rommelig en onduidelijk.

@C4M1: doet erg jaren '30 aan qua grijssettings. Het pleziert mij wel. Minder plezieren mij de donkere vlekken links bovenin en het 'gruis' dat daar op lijkt te treden. Ten tweede kan je je afvragen of het wel of niet meepakken van de toppen van de kraan links en de toren rechts nog tot een beter resultaat kan leiden. Al met al een toch dikke voldoende wat mij betreft.

@BBE: op het eerste gezicht een strakke plaat. Bij verder doordenken: als het huis het onderwerp is, waarom dan van onderaf de dijk fotograferen zodat de hele onderkant van het huis (tot onderkant van de ramen aan toe) er niet opstaat?

@YC: de kleurcombinatie is supervet, maar geeft het qua het gele gedeelte eigenlijk iets neps. Wat mij betreft knip je het gehele gele gedeelte er af en laat je de ster in de ruit de 'spanning' geven aan de plaat. Dat zou m.i. een coherenter beeld geven (en rustiger), nml verweerde sponningen, hout en een ster in de ruit ipv de (kennelijk) beoogde kleurcontrasten.

Da's goeie shit

Ik doe maar wat
Reg. datum: 20 juli 2004

quote:
Sharky schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 21:46:
Hij is hartstikke recht hoor. Open hem maar even in PS en leg er wat guides langs.
Nu je het zegt. Mijn oog werd naar het raampje getrokken en die staat wat scheefjes :)
Reg. datum: 13 april 2008

Mijn eerste fotootje hier

http://i106.photobucket.com/albums/m271/taxibabe/2008Juli013klein.jpg

@mannonke , de poes komt een beetje onscherp over hier.
Misschien had de compositie leuker geweest als je zelf aan de andere kant van het hek stond

degroot wijzigde dit bericht 06-07-2008 01:39 (45%)

www.borduurstudio-zigzag.nl

Reg. datum: 25 april 2004

Nieuw lensje + een fototje: *O*
http://home.tiscali.nl/ddesign/GoT/CRW_1886_s.jpg
klikbaar voor 1400 breed.

Jammer dat m'n knie er net op staat. :/

Pentium D930 @ 3,53Ghz | Gigabyte GA-8N-SLI | 2x Corsair 1GB DDR2 | 2x 300GB Seagate 7200.9 @ raid0 | 1x 500GB Samsung T166 | 1x 120GB Seagate 7200.7 | Asus N6800GT @ 425/1150 | Scythe Ninja | Dell 2007FP | Logitech MX400 | MS Natural Ergonomic 4000

Reg. datum: 26 augustus 2006

@ Wekkel: het huis is hier niet het onderwerp, maar het dijkhuis ;)

Canon | Manfrotto | Hoya | Sigma | SanDisk | Crumpler | architectuurfotografie | flickr |

n00b
Reg. datum: 14 april 2008

@Erikie in deel 11: Ik heb zelf nooit met een SLR geschoten dus ik weet niet hoe dat lijntje waar je het over hebt eruit ziet en precies werkt, maar komt het niet ongeveer op hetzelfde neer als de groene stip?

Wat betreft de 50mm, dat is echt een fijn lensje. Heb hem recent ook aangeschaft voor mijn D40, voornamelijk om bij concerten te gebruiken (maar hij zit nu gewoon standaard op mijn camera). Tot nu toe heb ik maar een concertje (test)geschoten, maar ik ben zeker tevreden met het resultaat (voor voorbeelden, zie Flickr-link in mijn sig, concertfoto's van Into the Arena en Lost InSanity). Die 50mm is goed te gebruiken bij slechte lichtomstandigheden/ 's nachts. En dat handmatig scherpstellen is gewoon even wennen. En ja, er zal wat prut tussen zitten, maar dat heb je bij AF ook ...

quote:
degroot schreef op zondag 06 juli 2008 @ 01:38:
@mannonke , de poes komt een beetje onscherp over hier.
Misschien had de compositie leuker geweest als je zelf aan de andere kant van het hek stond
Hij is naar mijn idee ook wel een beetje onscherp, maar hij was ook zo druk aan het spelen dat het heel moeilijk was om em er echt scherp er op te krijgen. Deze was het scherpst.

Tja en aan de andere kant van het hek staan.. het is en blijft een dier en oh zo onvoorspelbaar. ;) Het was echt een momentopname. Ik had geen tijd om aan de andere kant te gaan staan want dan is hij al weer weg bij het hek.

Reg. datum: 10 augustus 2004

@YelloCube
Mooie foto, misschien iets bijsnijden aan de linkerkant.

@Manonneke
Foto is aan de donkere kant, onderwerp is leuk, alleen ik ben het eens met degroot, nu is niet duidelijk waarom het katje tegen het hek staat.

@-DG-
Leuke lens, lijkt me, maar ik snap het doel van deze foto niet helemaal, vind het meer een testfoto dan een mooie plaat.

Mijn bijdrage:
http://farm4.static.flickr.com/3097/2640918177_0fa67a965a_o.jpg

@Manonneke
Een beetje spelen in photoshop met jouw foto levert onderstaand plaatje op.
Volgens mij laat je zo meer zien. (curves, highlight/shaduw, usm).
Ik ben maar zo vrij geweest dit te doen, als je het vervelend vindt, moet je het zeggen, haal ik de foto direct weg.

http://img.photobucket.com/albums/v684/ABreuker/2008Juli013klein.jpg

Reg. datum: 07 september 2000

@YellowCube: Leuke foto :) Goede compositie en origineel gebruik van kleuren.

@Manonneke: Vind het wel wat hebben, ik hoef niet niet perse te zien waarom de kat nou tegen dat hek staat. De compositie is ok, alleen jammer van die witte paal op de achtergrond. De versie van Kwintessens is beter, minder grauw.

@-DG-: Een treinstel met wideangle? Op zich heeft het wel wat, maar ik denk dat het eigenlijk alleen de toning is :P

@Kwintessens: Wel een aardige plaat, jammer dat het grootste deel van die bloemen in de schaduw ligt. Een betere balans tussen lichtinval en schaduw was wellicht mooier geweest. Verder is de compositie niet ontzettend origineel.

Eentje van mij. Genomen in Engeland. Was daar met m'n vriendin.
We liepen in Dover (we waren iets te vroeg voor de boot); ze was verbrand dus had een handdoek om zich heen en keek wat ongemakkelijk. Ik maakte een foto en wist direct dat ik hem gewoon dramatisch moest bewerken :P

Bewerkingen: hard light layer 50%, handmatige zwart-wit omzetting layer 40% (hier komt de toning vandaan), curves (hoog contrast) + hier en daar nog wat met de dodge tool gespeeld

http://www.xs4all.nl/~wognum/IMG_0422.jpg

If the children don't grow up, our bodies get bigger but our hearts get torn up.
Last.fm profiel - Foto's @ Flickr

quote:
Kwintessens schreef op zondag 06 juli 2008 @ 10:50:
@Manonneke
Een beetje spelen in photoshop met jouw foto levert onderstaand plaatje op.
Volgens mij laat je zo meer zien. (curves, highlight/shaduw, usm).
Ik ben maar zo vrij geweest dit te doen, als je het vervelend vindt, moet je het zeggen, haal ik de foto direct weg.

[afbeelding]
Super! Ik ben nog niet zo goed met Photoshop :/ .Waar zit dat highlight/schaduw en wat is usm? Ik had de foto al wel nabewerkt, maar ben dus nog niet zo goed. Ik had niveaus, belichting en kleurtoon/verzadiging gedaan.

@Wouter
Bedankt voor je commentaar. Ik vind het zelf juist een mooie plaat omdat maar een klein deel van de bloemen door de zon wordt uitgelicht. Wat was volgens jou een originelere compositie geweest?

Ik vind het idee achter je foto en de bewerking goed, maar het onderwerp staat naar mijn smaak teveel in het midden. Aan de rechterkant kan nog wel een asfalt weg, dat maakt de foto compositie spannender.

@Manonneke
Shadow/highlight zit onder image>adjustments. Usm is een afkorting voor unsharp mask, dit zit onder filters>sharpen. Curves zit onder image>adjustments. Ik weet zelf ook nog niet zoveel van photoshop, het is toch vooral veel doen en gaandeweg leren. :)

Zelf nog een foto van dezelfde soort bloemen:

http://farm4.static.flickr.com/3168/2642152494_28828c0336_o.jpg

Jaimy & Kaylynn
Reg. datum: 10 juli 2001

Ook eens één in de groep gooien. Sinds een tijdje schiet ik 't e.e.a. met een Fujifilm FinePix S5800 (ja, die last heeft van een paarse waas langs harde lijnen met sterk contrast. Ik kan er opzich prima mee leven :) ).

Never the less;

Vandaag wat wezen spelen met belichting in het bos. Opzich niet veel meer of minder dan een éénvoudige sloot tussen 2 paden met bomen in. Door de overbelichting komt er naar mijn idee toch best een aardige plaat uit (voor een beginner). Het geeft mij een beetje een fairytail achtig idee om de één of andere reden. Wel de reden om 'm hier eens neer te zetten.

http://home.orange.nl/harmo/GoT/Foto-1.jpg

Volvo 850 Estate 2.5i

Who...me?
Reg. datum: 23 september 2007

@YellowCube: Leuke plaat. Is deze foto origineel? Het lijkt wel alsof het geel en het rose er op zijn ge-'paint', anders een bijzondere vondst (en een bijzonder slordige schilder)
@-DG-: Mooie kleurstelling, wel in eerste instantie lastig te zien wat het was, maar uiteindelijk toch herkenning
@Wouter: die dramatische bewerking is goed gelukt. Geeft echt een somber sfeertje zo, bijna spooky, vooral door die oplichtende ogen.
@Soulfly, probeer die CA in de bomen een klein beetje te verminderen, het is nu wel erg sterk aanwezig, net of er paarse bloemen in de boom hangen. Wel een leuke compositie als je de lucht erbij kan krijgen. Misschien eens met een statief een HDR versie proberen?

Ik heb vandaag voor het eerst geprobeerd een foto eens met Lightroom te bewerken. Mijn vorige foto was niet helemaal goed qua compositie en ik denk ook niet dat deze een bijzonder goede compositie heeft, maar het was als beginner al uitdagend genoeg de lichtomstandigheden hier zo goed mogelijk te benutten. De auto en de wielen glanzden enorm, de zon was fel tussen de bomen door maar er was ook veel donkere schaduw. Ik heb de beste van een stuk of 10 uitgezocht en nog is er rechts nogal wat onherstelbare clipping op de achterzijde van de auto. De foto's met de zon in de rug waren gek genoeg zo donker op de achtergrond dat ik er ook weinig mee kon.

Ik ben benieuwd wat jullie (vooral van de bewerking) vinden:
http://www.verhulst.ws/got/testcase2.jpg

Canon 40D | EF-S 10-22 USM | EF 17-40 f/4L USM | EF 50mm f/1.8II | EF 70-200 f/4L IS USM | 430EXII
for sale: EF-S 17-85 IS USM

Jaimy & Kaylynn
Reg. datum: 10 juli 2001

quote:
Ethirty schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:14:
@Soulfly, probeer die CA in de bomen een klein beetje te verminderen, het is nu wel erg sterk aanwezig, net of er paarse bloemen in de boom hangen. Wel een leuke compositie als je de lucht erbij kan krijgen. Misschien eens met een statief een HDR versie proberen?
Dat is een manco met dit type camera, de S5700 had hier ook al last van.
In de meeste gevallen is het voor mij niet storend (vandaar de aanschaf), wel heb ik nu een aantal filters in bestelling staan. Ben benieuwd of het met zulke sterke contrasten ook (iets) effect heeft. De meningen in diverse topics over CA in combi met UV-filters verschilt nogal. 100% weg krijgen zal ik het vast niet.

Volvo 850 Estate 2.5i

Jeet Kune Do
Reg. datum: 24 augustus 2001

@DG: Ik vind 'm eigenlijk wel iets hebben, kijkt wel lekker weg...

@Kwintessens: Of de compositie nu origineel is of niet, ik vind 'm mooi. Lekkere kleurtjes, alleen de bokeh vind ik onrustig..

@Wouter: Die dramatische bewerking is mijns inziens goed gelukt. Ik vind het lijnenspel interessant, en de toning inderdaad dramatisch...

@Kwintessens: Deze foto spreekt mij wat minder aan. Ik vind je eerdere bloem interessanter, deze verliest snel mijn aandacht.

@Soulfly: Ik vind 'm een beetje flets. Wat meer contrast zou er wel inmogen van mij. Verder is er ook niet echt iets in die foto wat mijn aandacht trekt / vasthoudt.

@Ethirty:
Ik vind 'm niet eens zo slecht eigenlijk. Compositie is weinig origineel, maar toch vind ik 'm lekker wegkijken. Die clippende highlights storen mij eerlijk gezegd ook niet...

Treintje spelen:

http://home.hccnet.nl/h.hoevenaar/photos/Breda/IMG_4028.jpg

Mijn bedoeling van deze foto was om een sfeertje te creëeren alsof 't een movie-still van een of andere slechte B-film zou zijn...

Using no Way as Way, Having no Limitation as Limitation.....

Proud Daddy of Iris!

@-DG- Lekkere foto!
@Kwintessens 01 Ik vind persoonlijk dat de bokeh te veel afleidend werkt.
@Wouter Mooi harde stijl, misschin dat het lichaam ietsjes definitie zou mogen hebben, nu is het zo'n zwart vlak.
@Kwintessens 02 Die vind ik al veel mooier, lekker knallend kwa kleur.
@Soulfly Misschien iets meer contrast erin gooien.

Zo uit de camera.
http://img509.imageshack.us/img509/4959/img6577600rv8.jpg

05-01-2008 / 5:38 uur / 2730 gram - Nu met: Canon 40D - 17-85mm IS USM - Tokina 100mm 2.8 - Canon 70-210mm 3.5-4.5 USM - Canon 50mm 1.8 II - Grip BG-E2 - Lowepro Slingshot 200AW

Reg. datum: 07 juli 2008

Hierbij mijn eerste post, ik zal graag wat feedback willen op onderstaande foto. Foto is in RAW geschoten, wb-aangepast en vervolgens verscherpt. Vooral dit laatste vind ik lastig om te beoordelen.

tweakfdr wijzigde dit bericht 11-07-2008 21:05 (25%)

If the river was whisky...
Reg. datum: 24 november 2000

@hoevenaar: Ik mis de snelheid in de foto. De trein zou ook stil kunnen staan.
Probeer met photoshop de omgeving wat motion blur / trail te geven (of de trein).
Daarnaast vind ik hem wat donker, maar dat kan ook aan mijn brakke (werk)laptop liggen :)

@tweakfdr: foto lijkt niet helemaal scherp. Probeer je ISO eens wat omhoog te gooien, zodat je een snellere sluitertijd kan pakken. Ook vind ik hem wat mat (wat nabewerking in PS ofzo). Compositie vind ik wel OK (al heb ik helemaal niets met babies :) )

[ Nikon D300 | Nikon 17-55 f/2.8G ED AF-S DX | Nikon 35mm f/2D | Nikon 50mm f1.8D | Sigma 80-400mm 4.5-5.6 EX DG OS | Sigma 10-20mm f4-5.6 EX DC HSM | Sigma 105mm f2.8 DG Macro | Nikon SB-600 ]

Bliep ?!
Reg. datum: 23 februari 2005

Ik ben pas echt sinds kort bezig met fotografie, heb ook pas een aantal weken geleden mijn eerste DSLR gekocht, nu nog een beetje oefenen.
Deze foto heb ik gisteren geschoten:

http://www.severijns-geurts.nl/roel/bloem_1_klein.jpg
Zelf heb ik het idee dat ik de compositie niet helemaal goed heb, de bomen op de achtergrond leiden een beetje af.

Reg. datum: 07 juli 2008

quote:
BlaTieBla schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:43:

@tweakfdr: foto lijkt niet helemaal scherp. Probeer je ISO eens wat omhoog te gooien, zodat je een snellere sluitertijd kan pakken. Ook vind ik hem wat mat (wat nabewerking in PS ofzo). Compositie vind ik wel OK (al heb ik helemaal niets met babies :) )
@BlaTieBla bedankt voor de feedback, het klopt dat de foto in 100% scherp is.
Hoe kan ik dat mate weghalen via PS? Ik heb zelf de indruk dat mijn meeste foto's wat aan de mate kant zijn alleen ik weet niet hoe ik dit moet verbeteren.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 57 58 59 60 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: