Hoofdcategorieën
Topicacties

[Dilemma] Ik ga op kamers en neem mee...

Pagina: 1 2 3 4 last

Reageer Nieuw Topic
Crysis ftw

Hey mensen,

Ik zit met nogal met een dilemma..ik ben recent geslaagd voor VWO en ga dus na de vakantie in Maastricht rechten studeren. Ik heb nu thuis alwel een vette game PC staan maar die kan niet mee omdat mijn vader die voor z'n werk nodig heeft (AutoCAD 3D etc..). En ik heb dus een nieuwe PC nodig. Het zou heel handig zijn om een laptop te hebben voor op de universiteit zodat je wanneer je wilt een computer kunt gebruiken en niet in de rij hoeft te wachten. Daarnaast zit mijn vriendin 5 minuten van mijn kamer af.. en we zijn van plan mijn kamer als secundaire kamer te gebruiken (dat wil zeggen dat we in haar kamer wonen en mijn kamer gebruiken als toevlucht om even bij elkaar weg te kunnen zijn). Ik zal dus de meeste tijd spenderen in de kamer van mijn vriendin en een laptop zou ik dan meekunnen nemen; met een desktop zal dat niet gaan omdat zij haar eigen desktop al heeft en zo groot zijn studentenkamers niet.

Ik zal er veel office op draaien, maar ook veel op gamen. Aangezien elke laptop wel office trekt draait het dus vooral om de gaming performance.

Keuze 1: De laptop:

De Acer Aspire 6920 G-834G32BN (LX.AP40X.123).
Een 16" laptop met een T8300 @ 2,4Ghz (3MB cache), 2x2GB DDR2 667Mhz, een 320GB HDD en een 9500M GS videokaart. Hij kost ¤1159,-

Nadeel van een laptop is dus dat de performance lager is dan van een desktop.
Voordeel is dat de laptop er SUPER gelikt uitziet en dat iedereen hem kan zien (aka lekker patsen :D) en dat hij dus mobiel is.

Keuze 2: De desktop:

Ik heb de volgende PC samengesteld:
  • Core 2 Duo E8400 ¤159
  • OCz Platinum 2x2GB PC8500 5-5-5-15 ¤99
  • ATi HD4870 ¤242,50
  • Asus P5Q Pro (Crossfire) ¤159
  • WD Caviar 500GB 16MB Cache ¤65
  • Corsair TX650W(att) PSU ¤79
  • Sennheiser EH 250 Evo ¤59
  • Pioneer DVD-RW ¤29
  • CoolerMaster CM690 kast ¤69
  • Iiyama E2003WSV-B1 22" breedbeeld 2ms ¤189
Totaalprijs:¤ 1.149,50
Ik heb al een toetsenbord en een muis.

Voordeel van deze keuze is dat het gewoon een achterlijk vette monsterbak is. Nadeel is dat hij dan op mijn kamer moet staan waar ik maar 3 dagen van de week kom.. en dat ik, tegen het advies van oudere al-naar-de-universiteit-gaande vrienden geen laptop heb. Ook ben ik bang dat ik mijn schoolwerk verwaarloos als mijn ouders er niet zijn om een rem op het gamen te zetten :P

Wat zouden jullie dus doen?
Een monster PC of een semi-gaming laptop?

DutchManticore wijzigde dit bericht 05-07-2008 17:06 (1%)
Reden: Eén videokaart uitgesloopt en headset ipv speakers.

Intel Q6600@stock , Ocz 2x2GB Reaper HPC 800Mhz, 2x 8800GTS G92 (SLI), Asus P5N32-E 680i SLi, Coolermaster CM690, Corsair TX650Watt

Reg. datum: 07 januari 2001

Keuze 1. Dat gamen moet je maar even uit je hoofd zetten als je net met een studie begint. Bovendien is er meer in de wereld te doen.

Er bestaan betere game laptops maar de vraag is wat je budget is ;)

En acer is nu niet echt bepaald hét merk om een degelijke laptop te kopen (vaak plastiekachtige dingen ;))

misterdoom wijzigde dit bericht 05-07-2008 16:36 (45%)

IMO zou ik geen acer nemen, van wat ik gehoord heb zijn dat laptops uit het goedkope segment, en zijn die niet al te stevig wb de bouwkwaliteit. In plaats daarvan zou ik zoeken naar een laptop van Asus, Zepto, Dell.

Sowieso een laptop nemen, veel en veel handiger. Neem er eventueel een apart toetsenbord + muis bij, zelf misschien nog een scherm, maar dat je hem ook als een soort desktop kan gebruiken als je dat wilt :) .

Spelling is een keuze | Weblog

Apple hoer

Tijdens een studie is een laptop nou eenmaal het handigst. Bijna zonder uitzondering.

Crysis ftw

quote:
torp schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:33:
Keuze 1. Dat gamen moet je maar even uit je hoofd zetten als je net met een studie begint. Bovendien is er meer in de wereld te doen.
Ik heb VWO met gemak gehaald. Het is niet zo dat ik erg hard moet leren.
En dat opvoedende toontje bevalt me niet heel goed.. je kent me totaal niet. Ik heb namelijk een erg druk sociaal leven.. ik werk veel en ik sport veel dus doe niet alsof ik de hele week niets anders do.

Wel bedankt voor je mening, maar ik kan het niet hebben als mensen mijn onterecht in een hokje duwen.
quote:
misterdoom schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:33:
Er bestaan betere game laptops maar de vraag is wat je budget is ;)
Ongeveer ¤1300. Tenzij ik via het bedrijf van de vader van mijn vriendin kan aanschaffen. Dan kan ik namelijk de BTW aftrekken maar dat is nog niet zeker. Hou dus maar even 1300 aan.
quote:
Killzone schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:33:
IMO zou ik geen acer nemen, van wat ik gehoord heb zijn dat laptops uit het goedkope segment, en zijn die niet al te stevig wb de bouwkwaliteit. In plaats daarvan zou ik zoeken naar een laptop van Asus, Zepto, Dell.

Sowieso een laptop nemen, veel en veel handiger. Neem er eventueel een apart toetsenbord + muis bij, zelf misschien nog een scherm, maar dat je hem ook als een soort desktop kan gebruiken als je dat wilt :) .
Je hebt gelijk over dat Acer normaal beetje goedkope segment is. Maar de nieuwe Gemstone (6920G / 8920G) series is een drastische verbetering. Dat hebben Acer (ok beetje marketing praat filteren), de lokale PCboer (die normaal FEL anti-Acer is) en een vriend van me die al jaren Acer laptops heeft allemaal gezegd. Daarnaast staan er veel reviews op internet die hetzelfde beweren.

DutchManticore wijzigde dit bericht 05-07-2008 16:39 (53%)

Intel Q6600@stock , Ocz 2x2GB Reaper HPC 800Mhz, 2x 8800GTS G92 (SLI), Asus P5N32-E 680i SLi, Coolermaster CM690, Corsair TX650Watt

AlCoHoL? :)

Tegenwoordig is een laptop wel een must als je gaat studeren, al is dit grotendeels wel afhankelijk van de gekozen studierichting. :)
Het lijkt me dat je met je studie rechten niet de hele dag met die dikke bijbels gaat slepen naar de lessen maar gewoon een pdfje daarvan op je laptop opstart(zoals ik bijv. in vele lessen doe).
Een laptop is hier dus perfect voor.

Dat gamen kan je idd de komende tijd wel vergeten :P

Je weet niet wat je niet weet!

Reg. datum: 07 januari 2001

quote:
DutchManticore schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:35:
Wel bedankt voor je mening, maar ik kan het niet hebben als mensen mijn onterecht in een hokje duwen.
Ik druk je niet in een hokje, jij zegt zelf dat je veel zult gaan gamen. En ik zeg daarop: zodra je gaat studeren, zul je zien dat er meer te doen is. Jij vroeg om adviezen, nou hier heb je de mijne. En ik heb VWO ook met gemak gehaald, maar studeren vereiste wel wat meer inzet. Geen idee of dat met rechten ook zo is. :O

torp wijzigde dit bericht 05-07-2008 16:40 (12%)

Reg. datum: 31 januari 2005

Beide in eerste instantie een mobiele en/of krachtige laptop afhankelijk van de berekeningen en andere dingen die je voor je opleiding moet doen. Met name vanwege project onderwijs (overleggen documenteren en mailen tijdens groep sessies in kantine en dergelijke en daarna sparen of een budget game systeem bouwen.

Skilehrer-Anwärter
Reg. datum: 01 juli 2000

quote:
DutchManticore schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:35:
[...]

Ik heb VWO met gemak gehaald. Het is niet zo dat ik erg hard moet leren.
En daarin schuilt juist het gevaar. Iemand die gewend is te werken gaat het makkelijker af.

Yup ik heb ervaring :P Met het VWO zonder een scheet uit te voeren en dan puntje bij paaltje zien komen.

Reg. datum: 02 april 2002

quote:
EurOtiC schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:36:
Tegenwoordig is een laptop wel een must als je gaat studeren, al is dit grotendeels wel afhankelijk van de gekozen studierichting. :)
Ik studeer Informatica (WO), heb een laptop, en kan vertellen dat het echt geen must is. Ik gebruik het ding slechts sporadisch. Sowieso tijdens de colleges en werkcolleges heb je toch geen laptop nodig, je moet gewoon het college volgen of opdrachten op papier maken. Tijdens practicums kan het wel handig zijn, maar je kan dat practicum ook thuis achter je pc doen, of gewoon achter een pc op de uni.

Workstation: Intel Q6600, 4GB, raptor 136GB, 8800GTS, Eizo 21" tft, Iiyama 19" crt, Ubuntu Hardy
Server: Intel Q6600, 4GB, 2.6TB, Debian Testing
Hifi/HT: B&W DM602s3, LCR60s3, DM603s1; Denon 2805; Sanyo Z5

Reg. datum: 20 februari 2000

Je zou ook die desktop kunnen nemen en dan 1 videokaart minder. Voor het geld dat je bespaart koop je een cheapo laptop (bijv. een asus eeepc, kun je ook makkelijker meenemen dan een 16" laptop).

Al is dit imo wel een erg luxe probleem :P Meeste studenten die op kamers gaan kunnen hun geld wel beter gebruiken dan een superdeluxe pc kopen ;)

Overigens vraag ik me ook af of je op de universiteit zonodig een laotop moet hebben. Ik heb HBO gedaan en daar was het echt een must, omdat we vaak in projectgroepjes werkten. Daarna heb ik universiteit gedaan en nooit een laptop nodig gehad. De faculteit heeft er ook niet echt voorzieningen voor zoals dat op mijn hogeschool wel het geval was. Universiteit is sowieso individueler dan hbo. Meeste moet je gewoon alleen doen, dus dat kan net zo goed thuis. Al kan dat misschien per universiteit/studie verschillen.

Palomar wijzigde dit bericht 05-07-2008 16:49 (43%)

Crysis ftw

quote:
torp schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:38:
[...]

Ik druk je niet in een hokje, jij zegt zelf dat je veel zult gaan gamen. En ik zeg daarop: zodra je gaat studeren, zul je zien dat er meer te doen is. Jij vroeg om adviezen, nou hier heb je de mijne. En ik heb VWO ook met gemak gehaald, maar studeren vereiste wel wat meer inzet. Geen idee of dat met rechten ook zo is. :O
Ik bedoel het niet zo lullig als het klinkt maar... ik weet al dat er meer te doen is :)
Heb al een week proefgezeten op de kamer van een vriend die op vakantie was en heb ook met de leden van zijn studentenvereniging opgetrokken. Dat was echt geweldig.

Maar ik heb toch ook wel tijd gehad om gewoon fijn s'avonds / s'middags lekker op z'n 8800M GTX laptop te gamen. En aangezien ik graag een spelletje speel vind ik het dus wel belangrijk dat ik, als ik wil even lekker kan gamen.
quote:
Palomar schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:44:
Je zou ook die desktop kunnen nemen en dan 1 videokaart minder. Voor het geld dat je bespaart koop je een cheapo laptop (bijv. een asus eeepc, kun je ook makkelijker meenemen dan een 16" laptop).

Al is dit imo wel een erg luxe probleem :P Meeste studenten die op kamers gaan kunnen hun geld wel beter gebruiken dan een superdeluxe pc kopen ;)
Ja je hebt gelijk. Is ook luxe probleem maar meubels heb ik zelf al gekocht (hoogslaper / 3 kasten / koelkast / waterkoeler) en bureau / bureau-stoel, TV heb ik nog. En m'n ouders vinden het lovenswaardig dat ik dat zelf geregeld heb en dus zeggen ze: "Nou kijk je hebt gewoon PC nodig daar.. kijk maar wat je voor ca. 1300 euro wilt halen."

En EEE pc heeft toch linux? Das toch kut :P

DutchManticore wijzigde dit bericht 05-07-2008 16:50 (31%)

Crysis ftw

.

DutchManticore wijzigde dit bericht 05-07-2008 16:50 (99%)

HuT HuT HuT all the way!!!!
Reg. datum: 11 augustus 2003

@ videokaarten is toch best overkill en dan zoals er geopperd word een goedkope laptop. Is een 2.1 setje van 119 euro ook niet een beetje duur? Weet niet waar je op kamers gaat, maar een goede koptelefoon/headset is dan misschien een betere optie (burengerucht etc.)

off-topic...
Hoe kom je in godsnaam aan zo'n bak geld als je gaat studeren? Of is de student tegenwoordig rijk en hebben ze het zo slecht niet meer? Ow nevermind zie het al.... ahum kado van je ouders... Maar toch een verschil.... Ik zie mensen die al moeite hebben met het collegegeld voor hun kinderen te kunnen betalen...
Puur nieuwsgierigheid...

maniacshouse wijzigde dit bericht 05-07-2008 16:53 (16%)

Reg. datum: 20 februari 2000

quote:
DutchManticore schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:49:
[...]

Ja je hebt gelijk. Is ook luxe probleem maar meubels heb ik zelf al gekocht (hoogslaper / 3 kasten / koelkast / waterkoeler) en bureau / bureau-stoel, TV heb ik nog. En m'n ouders vinden het lovenswaardig dat ik dat zelf geregeld heb en dus zeggen ze: "Nou kijk je hebt gewoon PC nodig daar.. kijk maar wat je voor ca. 1300 euro wilt halen."

de nieuwe eeepc (eeepc 900) heeft ook windows xp en een redelijk fatsoenlijk scherm van 1024 pixels breed. Kost zo'n 300-400 euro en is echt een aanrader als je een mobiele laptop wilt. Zo'n bakbeest met 16" scherm ga je echt niet voor je plezier telkens in je tas meeslepen (als ie al in je tas past).
Crysis ftw

quote:
maniacshouse schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:51:
@ videokaarten is toch best overkill en dan zoals er geopperd word een goedkope laptop. Is een 2.1 setje van 119 euro ook niet een beetje duur? Weet niet waar je op kamers gaat, maar een goede koptelefoon/headset is dan misschien een betere optie (burengerucht etc.)
Crap.. je hebt volkomen gelijk. M'n buren gaan het niet leuk vinden als ik om 1 uur s'nachts een keer muziek of games wil luisteren/spelen natuurlijk. Inderdaad.. ik moet gewoon vette headset hebben.
quote:
off-topic... (ahum)
Hoe kom je in godsnaam aan zo'n bak geld als je gaat studeren? Of is de student tegenwoordig rijk en hebben ze het zo slecht niet meer?
Puur nieuwsgierigheid...
Drugdealen... }:O.. nee gewoon ik werk veel en m'n ouders zijn gul.

Reg. datum: 26 mei 2007

quote:
DutchManticore schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:45:
Euhm, even zonder op je Flame in te gaan, moet ik zeggen dat ik (jaja, persoonlijk) Linux 500x beter vind werken voor normaal gebruik dan Windows. Ik zou als ik druk bezig ben niet zonder meerdere desktops kunnen, en dat gaat in Linux gewoon veel soepeler (en hoge pats-factor als je beryl/compiz erop gooi).

Maar anyway, ik zou voor ~950 E een fatsoenlijke pc kopen (makkelijk te doen) en van de rest een EEE PC of MSI Wind halen. Zit je met allebij je wensen goed. :)

Pentax K110D - Pentax-M 50mm F/1.7 - Pentax-M 40mm F/2.8 - Pentax-F 35-70mm - Pentax-M 50mm F/2.0 - Pentax-M 80-200mm F/4.5 - Tokina 28mm F/2.8 - Tokina 135mm F/2.8 - 2.0x TC

Crysis ftw

quote:
SirNobax schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:58:
[...]

Euhm, even zonder op je Flame in te gaan, moet ik zeggen dat ik (jaja, persoonlijk) Linux 500x beter vind werken voor normaal gebruik dan Windows. Ik zou als ik druk bezig ben niet zonder meerdere desktops kunnen, en dat gaat in Linux gewoon veel soepeler (en hoge pats-factor als je beryl/compiz erop gooi).

Maar anyway, ik zou voor ~950 E een fatsoenlijke pc kopen (makkelijk te doen) en van de rest een EEE PC of MSI Wind halen. Zit je met allebij je wensen goed. :)
Ok sorry ik bedoel "Ik vind Linux kut".

En ik bedenk trouwens nog iets. Wat als ik gewoon een Desktop replacement haal? Dat wil zeggen een 8920G met T9300, 640GB opslag en een 9650M GT.. op een 18".

Rofl 18" laptop. Echt draagbaar is ie dan niet meer.. maar ik bedoel je kunt hem verplaatsen en daar gaat het me om. Ding kost alleen wel ¤1500 en dan zal ik bij moeten leggen :P

DutchManticore wijzigde dit bericht 05-07-2008 17:12 (3%)

al gekeken bij xxodd.nl ?

specs: 15,4" WXGA, T9300 , 2x2GB dual channel (667mhz), 320GB hdd (7200 rpm), cd/dvd - brander, vista HP, 8600M GS prijs: ¤1122

misschien niet echt een top gamer maar toch zeker niet slecht ;)

Ben© Tweaker
Reg. datum: 16 februari 2001

quote:
DutchManticore schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 17:11:
[...]

Ok sorry ik bedoel "Ik vind Linux kut".

En ik bedenk trouwens nog iets. Wat als ik gewoon een Desktop replacement haal? Dat wil zeggen een 8920G met T9300, 640GB opslag en een 9650M GT.. op een 18".

Rofl 18" laptop. Echt draagbaar is ie dan niet meer.. maar ik bedoel je kunt hem verplaatsen en daar gaat het me om. Ding kost alleen wel ¤1500 en dan zal ik bij moeten leggen :P
Ik denk dat het idd de beste optie is om een pc van een 1000 te halen envoor 375 een EEEPC900. En je kan er zelf windowsXp op gooien als linux je niet bevalt.

about=blank

Vechte, valle en opstoan
Reg. datum: 14 oktober 2004

Ik heb een standaard regel voor laptops: tot 15,4" is er nog mee te slepen, met grotere afmetingen niet meer. Die zijn simpelweg te lomp, te zwaar, passen niet in je tas... Je hebt dan het gevoel dat je een stoeptegel meesjouwt.

Als je een laptop voor je studie wil gebruiken wil je een stevige laptop, die je makkelijk een hele dag meedraagt. Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat specs daaraan ondergeschikt zijn, hoewel je die keus tegenwoordig echt niet meer hoeft te maken. Een beetje laptop kan tegenwoordig goed meekomen met de rest.

Bedenk je ook dat je bij je studie afhankelijk bent van je laptop. Let dus ook goed op de garantieafhandeling door dat merk!
Persoon die modder eet.

Neem een notebook, en dan geen 16" Acer... Zie ook de reply van DrivinUCrazy. Ik zou echt geen laptop op school kunnen missen. Jij gaat dan wel rechten doen, maar op kamers is een laptop stukken makkelijker. Naar je iegen kamer, naar die van je vriendin, naar huis, op school.

Mijn keus zou ene laptop zijn. Maar dan wel een die 15,4" is zodat die nog in de tas past (mijn Asus F3 past net in zo'n eastpack tas bv). Daarnaast ook idd een stevige en is minimaal 2 jaar wel aan te raden eigenlijk. Er sneuvelen nog al wat laptops op school.

Edit:
Of een laptopje van 400 euro nemen en een bak van 800 euro? Dan krijg je ook een leuke bak. Gewoon DDR-800 geheugen nemen, 500W voeding, geen super moederbord, een Radeon HD 3870, misschien een goedkoperee CPU (en die OC-en?) en je bent al stukken goedkoper uit. Met zo'n bak kun je ook prima gamen en in de toekomst upgraden.

In ieder geval heb ik de Notebook BBG online gezet:
[NBBG] CSL Notebook Best Buy Guide - juli 2008

GENETX wijzigde dit bericht 05-07-2008 21:03 (142%)

Crysis ftw

Wel erg vet, maar niet echt wat ik zoek.
Is er trouwens iemand die hier zo weet of de nieuwe Acer Gemstone series nou wel of geen betere kwaliteit heeft dan voorgaande modellen want in het ervaringen topic kan niemand het zwart op wit geven.

Persoon die modder eet.

Ik weet dat er een paar tweakers zijn die al in het eerste jaar scheuren bij de scharnieren kregen met de 5920. Nu zijn dat maar een paar verhalen en heb een gemstone laptop ook zelf mogen aanvoelen. Ik moet zeggen dat Acer er wel op vooruit is gegaan. Maar dat merk moet zich nog wel een jaartje bewijzen, want ik heb rotzooi gezien, grote rotzooi bij met name de Aspire 502x serie.

Mijn advies, neem geen Acer of PackardBell. Neem voor school een degelijke laptop en, zoals gemeld, waar 2 jaar garantie op zit. Dat laatste geeft al aan dat de fabrikant vertrouwen heeft in zijn laptops.

Voel eens in een winkel hoe stevig scharnieren zijn. Hoe het toetsenbord vast zit (en of het doordrukt). Druk eens goed op punten naast het toutchpad. Stevige en slappe laptops haal je er zo uit. Je ziet het ook snel in andere details over het algemeen.

Van mijn Asus F3 kan ik niet anders zeggen dat hij robuust is. Bedenk wel dat je een laptop dagelijks meesleurt op school. Jij hoeft dan niet iedere dag met de bus. Maar neem 1 ding van mij aan, een laptop krijgt het meest te voorduren in handen van een student.

Nogmaals, neem een stevige 15,4" laptop. Die laatste past nog in je tas en dat is prettig kan ik zeggen. Specs veel, maar niet alles bij een laptop. Service, garantie en degelijkheid zijn minstens zo belangrijk, en daar scoort Acer slecht op, dik onvoldoende wat mij betreft.

GENETX wijzigde dit bericht 06-07-2008 01:10 (10%)

Pagina: 1 2 3 4 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: