recente case || gear
Het grote Nikonmount-objectieven-topic V7.0
Pagina: 1 2 3 4 ... 73 74 75 76 77 78 79 80 81 ... 100 101 102 103 last
Nieuw Topicquote:Henk schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 19:59:
[...]
Het contrast van dat spierwitte logo op de zwarte cam schijnt serieus veel meer op te vallen. Afplakken maakt je een stuk onzichtbaarder... ask simon

"Je ziet me niet, ik heb mijn logo afgeplakt!"
pun natuurlijk
Maar dat is dan ook een Nikon, daar werkt het niet mee natuurlijkquote:Niky schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 08:27:
[...]
[afbeelding]
"Je ziet me niet, ik heb mijn logo afgeplakt!"
pun natuurlijk
Reg. datum: 08 maart 2006
Zelf heb ik de 50-150 waarmee ik erg tevreden ben. Vooral het bereik is fijn, vergelijkbaar met een 70-200 op full frame. Hij is erg scherp, focust snel, stevig gebouwd. De Tokina ken ik niet maar ik kan me voorstellen dat je valt voor de bouw, die is altijd erg goed bij Tokina...quote:eth0 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 09:00:
Dus wilde ik dat geld gaan gebruiken om een goede zoom te kopen.
Ik wil deze voor met name street en portret fotografie gaan gebruiken. Ik kwam to de volgende lenzen die in mijn budget passen, met wat voor en tegens die ik kon bedenken. Ik zou graag wat meer advies willen hebben.
[list]
Op de fiets vervuil je niets!
Je hebt al een kitlens en wilt eventueel wel lenzen wisselen, dan zou ik denken aan een dedicated telezoom lens, dus bijvoorbeeld een 55-200 of een 70-300 lens.quote:Fossil1985 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 19:24:
Nee op de kitlens na zou dit mijn eerste echte lens worden.
Ik zeg eerlijk dat ik niet weet wat beter is om een midrange of een telelens te nemen en ik dacht dat die sigma wel oke zou zijn..
Ik wil best lenzen wisselen aangezien ik in de toekomst ook nog een macro lens wil hebben
Welke dat precies zou worden is een beetje afhankelijk van een aantal factoren:
- Welke kitlens heb je?
- Wil je perse overlap, aansluiting of is een zoomgat niet zo erg?
- Wat is je budget?
- Wat wil je gaan fotograferen?
Nikon D300 / D80 / D50 / F801 / F60 | Tokina 12-24 f4 | Nikkor 18-70 / 24-120 VR / 70-200 f2.8 VR / 24 f2.8 / 50 f1.4 / 85 f1.8 | Formula 5 28 f2.8
Reg. datum: 06 mei 2007
Ik heb nu de 18-55 kitlens.quote:DickCAH schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 09:26:
[...]
Je hebt al een kitlens en wilt eventueel wel lenzen wisselen, dan zou ik denken aan een dedicated telezoom lens, dus bijvoorbeeld een 55-200 of een 70-300 lens.
Welke dat precies zou worden is een beetje afhankelijk van een aantal factoren:
- Welke kitlens heb je?
- Wil je perse overlap, aansluiting of is een zoomgat niet zo erg?
- Wat is je budget?
- Wat wil je gaan fotograferen?
Doel waar ik het voornaamst voor wil gebruiken is voor landscape foto's dus een lens met wat meer groothoek.ik heb al bij KE gekeken voor groothoek lenzen maar dat is op dit moment boven me budget, aangezien ik max 400 euro voor een lens wil uitgeven.
Er is zo veel keus dat ik door het bomen het bos niet meer zie..
hierbij ffies snel een foto
hi-resnet ffies geschoten met sb-600 flitser
TK: Dell4400 Compaq = Computers often make people quite angry!
Nikon D50 + 18-70mm f3.5-4.5G + 70-210mm f4.0 + lensbaby 2.0 + SB-600 & Sony HC40 DVcam
of nog meer groothoek, 1 mm extra scheelt wel natuurlijk maar is niet wereldschokkend
Reg. datum: 08 maart 2006
Ik wil niet negatief doen, maar ik zie nergens plekken die scherp zijn hoor ...quote:ReseTTim schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:32:
er was iemand heel nieuwsgierig naar foto's met mijn nieuwe Nikon 70-210mm f4.0
[afbeelding] hi-res
net ffies geschoten met sb-600 flitser
Op de fiets vervuil je niets!
Reg. datum: 10 mei 2004
Goed aan deze lens te zien is dat je wat Longitudinale CA geeft (in de onscherpte). Als tweede zijn het contrast en microcontrast niet echt hoog. In samenspel met een onderwerp waar weinig fijn detail + contrast in zit en een korte scherptediepte levert dat een soft uitziende plaat op.
Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM
Reg. datum: 19 februari 2007
In mijn familie zijn er nogal wat mensen met Nikon-lenzen van vóór het digitale tijdperk (voorzover ik weet wel allemaal F-mount en AI). Ik wil wel eens een beetje expirimenteren met die lenzen op mijn D60 body. Dat de AF doorgaans niet werkt vind ik zeer goed te overkomen, ik begrijp dat de hulpmiddelen die de body daar verder voor heeft (knipperend stipje in de viewer) daar ook behulpzaam bij zijn (klopt dat?).
Verder vraag ik me af: wat moet ik doen met het diafragma? Moet ik dat (zoals ik las op de site van Ken Rockwell) op de kleinste opening vastzetten (hoe doe je dat overigens?) en dan verder de instellingen van de D60 gebruiken? Of moet ik het diafragma gewoon op de lens instellen? Bij de niet-AF-lenzen werkt de metering geloof in niet, dus dan moet je gokken of je belichting OK is. Dat lijkt me wel heel lastig, hoewel je natuurlijk direct kan zien of je foto enigszins is gelukt of niet.
Ik heb al veel gezocht (hier en elders) en kom (zoals hierboven te zien) wel allerlei aandachtspunten tegen maar nog niet echt mensen met concrete gebruikerservaring en/of aanwijzingen. Hopelijk hier wel!
Ik heb de lenzen nog niet in handen, dus weet niet exact welke uitvoeringen het zijn, maar er zit in ieder geval een nikon af 105mm (anno ?) bij en een sigma 70-300D (anno +/- 2004; met nikon-mount natuurlijk). Beide lenzen zijn zeer zeker niet de meest recente uitvoering met ingebouwde af-motor.
Groeten,
Joep
Nikon D60 | AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR
En bij AF lenzen hoef je je geen zorgen te maken.
Nikon: D3;
17-35mm f/2.8; 35mm f/2; 50mm f/1.4; 80-200mm f/2.8; 85mm f/1.8; Micro 105mm f/2.8;
SB-800; SB-600; SB-24; SU-800
Sigma: Fisheye 15mm f/2.8
Ja, dat staat inderdaad in het boekje en ik heb ook nog een hele compatibility chart van de Nikon-site, maar daar staat om te beginnen niets in over Sigma objectieven. Daarnaast lees ik dus dat je (misschien) iets moet doen met de eventuele diafragmaring van die lenzen. Hier zegt het boekje niets over, terwijl Ken Rockwell terloops opmerkt: "For an AF camera to control the aperture on any non-G lens with an aperture ring you just turn the aperture ring to the minimum setting in orange (usually f/22) and flick the lock so it stays there, and then everything is done on the camera body" Ook is het boekje bij mijn camera bijzonder vaag over de 'hulp' die je van de body mag verwachten bij het scherpstellen als je niet-af-s lenzen gebruikt.quote:ThunderNet schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:27:
In het boekje van je camera staat als het goed is precies welke type nikon lenzen het gewoon doen.
En bij AF lenzen hoef je je geen zorgen te maken.
Dat er (veel) kan is duidelijk maar ik ben gewoon benieuwd of mensen er ook daadwerkelijk mee bezig zijn geweest en hoe het uiteindelijk beviel en of er nog tips zijn m.b.t. bepaald instellingen etc.
joepert wijzigde dit bericht 03-07-2008 23:56 (13%)
"For an AF camera to control the aperture on any non-G lens with an aperture ring you just turn the aperture ring to the minimum setting in orange (usually f/22) and flick the lock so it stays there, and then everything is done on the camera body"
Ofwel: diafragma dichtknijpen met de ring en dan kan de camera hem weer opdrukken als die dat wil.
Tenminste, zo staat het er als ik het goed heb.
Reg. datum: 22 november 2001
Lijkt een beetje te ver voor 't onderwerp gefocust eigelijk. Het voorste puntje is nu 'het minst onscherp'.quote:ReseTTim schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:32:
er was iemand heel nieuwsgierig naar foto's met mijn nieuwe Nikon 70-210mm f4.0
[afbeelding] hi-res
net ffies geschoten met sb-600 flitser
canon 5D, ef 35/2.0, ef 100/2.0, yashica electro 35GX
ik zal binnenkort meer foto's buiten maken en is mijn uv filter goed schoonmaken..quote:QuestionMarc schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 21:19:
Ik wil niet negatief doen, maar ik zie nergens plekken die scherp zijn hoor ...
TK: Dell4400 Compaq = Computers often make people quite angry!
Nikon D50 + 18-70mm f3.5-4.5G + 70-210mm f4.0 + lensbaby 2.0 + SB-600 & Sony HC40 DVcam
Ja, zo begrijp ik het inderdaad ook, maar ik vind het gek dat dat niet in het boekje van mijn D60 staat. Verder is dat "links-rechtsmetertje" voor het scherpstellen op D60 dan weer niet beschikbaar in de M-stand, terwijl bij niet-AF-lenzen alleen de M-stand gebruikt kan worden.quote:jcvjcvjcvjcv schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 00:18:
De D60 geeft toch ook aan welke kant je op moet draaien als je er bijna bent? Dus niet van ja/nee, maar meer van iets naar links / goed / iets naar rechts, wat het nog een stuk makkelijker maakt dat alleen dat stipje in D300.
"For an AF camera to control the aperture on any non-G lens with an aperture ring you just turn the aperture ring to the minimum setting in orange (usually f/22) and flick the lock so it stays there, and then everything is done on the camera body"
Ofwel: diafragma dichtknijpen met de ring en dan kan de camera hem weer opdrukken als die dat wil.
Tenminste, zo staat het er als ik het goed heb.
Zeef: I hope so, prutz0r, for your sake. The Daniel is not as forgiving as I am.
Last.fm
Ja, je autofocus zoekt namelijk naar contrastquote:Koeitje schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 20:59:
M'n 70-300VR lukt het niet om te focussen op vlakken van een egale kleur, zoals een witte muur of egaal rode kastdeur. Zodra er contrast is met de omgeving lukt het wel. Is dit normaal?
Had al zo'n vermoeden, gelukkig heb ik altijd geleerd dat er geen domme vragen zijnquote:
Zeef: I hope so, prutz0r, for your sake. The Daniel is not as forgiving as I am.
Last.fm
Reg. datum: 23 juli 2007
ik zal maar meteen met de deur in huis vallen.. Ik ben een beginner en ik heb een paar dagen geleden een Nikon D40 kit gekocht. Zit een lens bij van 18-55. Allemaal leuk en aardig natuurlijk maar inzoomen doet die niet echt en dat vind ik wel een vereiste.
Nou ben ik dus even gaan kijken naar een lens en door de bomen zie ik het bos niet meer.
Ik heb 'het grote Nikonmount-objectieven topic V6.0' ook al doorgespit net als het D40 topic zelf.
Hopelijk kan iemand mij aanraden welke lens te kopen, op jullie advies zal ik afgaan en een keus maken
Ik hoef geen lens van 500 euro, het verschil zie ik toch niet en dat hoeft ook niet. Het gaat mij er puur om dat ik goed kan inzoomen en ook nog fatsoenlijke foto's kan maken.
Nou heb ik na wat speurzoek meerdere lenzen gevonden, en ik zit aan 3 opties te denken.
Optie 1) ik koop een 70-300 lens erbij.
Optie 2) ik koop een 55-200 lens erbij.
Optie 3) ik koop een 18/28 - 200/300 lens en verkoop mijn 18-55 lens.
Het gaat om de volgende lenzen:
Optie 1)
- Sigma AF 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro voor Nikon van 186 euro
- Sigma 70-300mm f/4,0-5,6 DG Macro Nikon AF van 120 euro
Is het APO systeem die 60 euro waard, of is het voor een beginner al leuk spelen zonder APO?
- Tamron AF 70-300/4.0-5.6 Di Nikon (Built In AF) van 150 euro.
Optie 2)
- Nikon DX AF-S 55-200mm f/4-5.6G Zwart van 150 euro
- Nikon AF-S DX VR 55-200mm F/4-5.6 G IF-ED van 222 euro (merk ik als beginner het verschil van VR?)
Optie 3)
- Sigma AF 28-200mm F3.5-5.6 Macro voor Nikon
- Sigma AF 18-200mm f/3.5-6.3 DC SLD voor Nikon voor 240 euro.
Alvast bedankt voor het doorlezen van mijn lange post!
Met vriendelijke groet,
Erik
Over de vraag over APO gebeuren, dat is niet echt een "systeem". Even een quote van de sigma site:
En of het het waard is, geen idee, hangt af van je eisen die je stelt.quote:APO (APO objectief)
Om de best mogelijke optische kwaliteit te bereiken, is het APO objectief voorzien van "low-dispersion" glas om kleurafwijkingen te minimaliseren.
Over de VR van de 55-200 mm, dat verschil merk je als beginner zijnde wel, juist als beginner. Zelf heb ik deze lens ook en het bevalt me nog steeds erg goed. Het is een goede lens met een zeer goed prijs prestatie verhouding.
Als ik jou was zou ik de keuze maken tussen een Sigma 70-300mm MACRO met HSM motor of een Nikon AF-S 55-200mm VR.
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
Dan is APO dus hetzelfde als ED bij Nikon.quote:Just_I schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 14:54:
Over de vraag over APO gebeuren, dat is niet echt een "systeem". Even een quote van de sigma site:
[...]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Pagina: 1 2 3 4 ... 73 74 75 76 77 78 79 80 81 ... 100 101 102 103 last
Dit topic is gesloten.