Hoofdcategorieën
Topicacties

Ervaring met huis kopen deel 4

Pagina: 1 2 3 4 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... 44 45 46 47 last

Nieuw Topic
OK, het is dus een standaardclausule, dat stelt al wat meer gerust... Het komt er dus op neer dat ze me voor 263.250 euro kunnen aanslaan indien ik nog andere schulden heb openstaan bij de Rabobank bij verkoop (zoals rente-achterstanden, een creditcart, een doorlopend krediet etc etc etc.)

Verder, ook ik heb mijn eerste kinken in de kabel gehad m.b.t. mijn project...

De stroom van stukken van tussenpersoon via Rabo in Den Haag en Rabo Eindhoven naar de notaris. Iedereen zei dat er wat was vertstuurd, maar niemand zei dat er wat was aangekomen. De notaris dreigde zelfs met het uitstellen van het passeren. Dat zou lullig zijn voor mij, aangezien ik wel aansprakelijk ben, maar er zelf niets aan kan doen...

Uiteindelijk heb ik er rond de 20 telefoontjes aan gewijd en rond 14:00 vrijdagmiddag kwam dan EINDELIJK de concept-hypotheekakte per mail binnen (de leveringsakte had ik al lang). Nu moeten alleen de hypotheekgelden nog worden overgemaakt, het allerlaatste voorbehoud. Ik ga er vooralsnog vanuit dat dat geen probleem meer zal geven, dus ben ik morgen vanaf 16:00 huiseigenaar...

Vandaag nog even werken, morgen een drukke dag:
- vuil naar milieudepot
- duinwaterbedrijf regelen
- parkeervergunning aanvragen
- verfbakken, kwasten en rollen kopen (verf pas na passeren, dan weet ik zeker wat ik precies wil gaan verven)
- inspectierondje door het huis
- passeren bij de notaris (rond 16:00)
- verhuisservice opstarten

Eneco is al ingeschakeld, net als KPN (alles in een abbo).

Nog één nachtje slapen en één klein hobbeltje...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Gaat je nix aan

quote:
Goverman schreef op maandag 30 juni 2008 @ 08:36:
OK, het is dus een standaardclausule, dat stelt al wat meer gerust... Het komt er dus op neer dat ze me voor 263.250 euro kunnen aanslaan indien ik nog andere schulden heb openstaan bij de Rabobank bij verkoop (zoals rente-achterstanden, een creditcart, een doorlopend krediet etc etc etc.)
Nee dat betekend het niet. Als jij je hypotheek niet betaald (je maandelijkse aflossing en rente) wordt dit bij je lening opgeteld. Die 263K is dus puur en alleen ter dekking van je hypotheekschuld.
Java Apprentice
Reg. datum: 26 mei 2003

Sinds 16-06-08 ben ik eigenaar van mijn huis (zoals ergens eerder in dit draadje genoemd).
Alle issues met het bouwrapport (pas bij de 3e afspraak kwam die knakker langs, prijs gehalveerd en betaald) zjn afgewikkeld en niets ernstigs bevonden.

We zijn al weer een dikke 2 weken aan het klussen en alles is nu ongeveer geverfd met nog wat kleine uitzonderingen.
Meubels worden deze week verwacht, bed en bank staan al op de leveringsagenda (wo & do resp.)

Verkoper is een aardige vent, niet te misselijk om te helpen voor de passering. Denk aan kleine klusjes voor verkoop en na vaststellen prijs. Netjes! Zo'n verkoper wens je iedereen toe.

Wij hebben er voor gekozen om een samenlevingscontract te sluiten tegelijk met de passering van het huis, en om de rente *lang* vast te zetten. Nu al geen slecht idee, de kortlopende rente bij passage nu is al half procentpunt hoger dan onze contractrente.
Binnenkort verhuizen dus! ;)
Mind explorer
Reg. datum: 23 augustus 2002

quote:
FunkyTrip schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:56:
[...]

wtf? 10% in een jaar? Dat lijkt me toch een beetje sterk hoor. Dan moet je netto 1200,- p/m neertellen voor een huis van 2 ton ofzo. Dan stort de huizenmarkt dit jaar nog in voor al die mensen die variabele rentes of kortlopende rentes hebben vastgelegd (5 jaar/10jaar) rond 2000 tot nu. Moeten ipv 1000 euro p/m ineens 2000 p/m ophoesten voor leuke eensgezinswoningen...
Ik hoop het maar niet, dat zou betekenen dat ik mijn hypotheek niet meer kan betalen straks. Heb niet genoeg inkomen om ff 840 euro per maand + deel spaar (115 eur.) aan mijn woning te kunnen besteden. dat is bijna 1000 euro in de maand voor een kloterig 2 kamer appartementje van een ton.
:o dat zou écht absurd zijn :X

Mind explorer

Reg. datum: 22 januari 2000

quote:
Thefirstikke schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 11:04:
Ik heb een appartement op het oog wat helemaal aan mijn eisen voldoet. Formaat is goed en de prijs waarschijnlijk ook. Het enige wat mij tegen staat is het feit dat er redelijk wat achterstallig onderhoud is. Het complex is kleinschalig (14 eigenaren) met een kleine VvE dus. Uit de notulen van de laatste vergaderingen heb ik begrepen dat men het met 't onderhoud niet zo stipt is. Als er iets MOET gebeuren dan gebeurt het ook maar daarvoor moet wel de hele kas geplunderd worden. Op het moment zit er dan ook niets in de kas. Een reserve is er niet, laat staan een meerjarenplanning voor het onderhoud. :/
Daar zou ik dus nooit instappen, dat is dus op zeker flink bijbetalen

Reg. datum: 16 april 2007

quote:
Slasher schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:53:
[...]
Daar zou ik dus nooit instappen, dat is dus op zeker flink bijbetalen
Je kunt ook het achterstallige aandeel van de vorige eigenaar van de verkoopprijs aftrekken.

Drome: 1996-2006

En in de toekomst dan? Als er ineens een grote post aankomt mag je bijbetalen, en dat kan fors oplopen als je maar met 14 eigenaren zit. Niet doen.

Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas

Shabba FC olé olééé!

quote:
Jazzper schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:01:
Dan nu de hamvraag. How on earth kom je in kort tijdsbestek aan een schatting van de kosten? Er is al wel een bouwkundig rapport met schattingen van de losse onderdelen overigens. Spannend!!!!
Heb je geen aankoopmakelaar die je daar bij kan helpen? Zo'n bouwkundig rapport geeft wel een inzicht in de dingen die mis zijn, maar zaken als "nieuwe badkamer/keuken/vloer" zijn ook afhankelijk van wat voor "kwaliteit" (lees: welke incourante kleur je vriendin bedacht heeft voor de tegels) je wilt. En wat je zelf gaat doen natuurlijk. Schilderwerk is nogal prijzig...

Maar goed, misschien moet je eens kijken of je niet iemand in je netwerk kent die een beetje handig kan klussen ;) Ondertussen het koopcontract al getekend trouwens?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!"

Reg. datum: 20 juni 2008

Even een quote van mezelf:
quote:
Bloempie schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 10:42:
Ons eerste bod was 9% onder de vraagprijs. En ons tweede bod was 7,5% onder de vraagprijs.
Ons derde bod van gistermiddag ligt nog geen eens 5% onder de vraagprijs.
Nou, vandaag hebben we eindelijk een tegenbod gekregen. Het bod ligt 0,8% onder de vraagprijs, dus niet echt een interessant tegenbod. Morgen nemen we contact op met de makelaar om dit door te geven. We willen dus dat de eigenaar met een lager tegenbod komt. Maar ja... of we dat ook krijgen, is nog maar de vraag. Denk zelf van niet, maar aangezien wij in korte tijd al flink gestegen zijn met de prijs vinden we het wel even prima. Genoeg huizen te koop. :)

Vanmiddag werd de hypotheekofferte van de rabobank trouwens persoonlijk aan de deur bezorgd. Mét een bos bloemen. :)

Reg. datum: 17 december 2005

Vandaag met de ABN Amro aan de lijn gehangen, zij gaan deze week of begin volgende week de rentes verlagen... 8)7

Ik zat er eerlijk gezegd op te wachten, want ik heb sterk het idee dat er flink wat minder woningen worden verkocht en er dus minder hypotheken worden verleend.

Een jaar naar Schotland? mail me.

BB4E^Guerilla

ontwikkelingen van mijn kant:
goedkoper huis op het oog en dan dus klussen erin.
Ons eerste bod 8,9% onder de vraagprijs
tegenbod van 0,9% onder de vraagprijs (@bloempie, je bent dus niet alleen haha)

vandaag bij hypotheekadviseur geweest (kennis). Laten doorrekenen alles wat we qua maandlasten uitkomen bij diverse hyptoheekvormen. Momenteel spreekt banksparen met deel aflossingsvrij wel aan. Wat mij betreft zelfs een flink deel aflossingsvrij. Beleggings-rekening-hypotheek (of hoe dat heet) kan zelfs ook nog maar wellicht is (enigszins) gokken met je primaire levensbron een beetje te..

We moeten morgen eigenlijk een tegenbod doen, maar ik zit nog met die verbouwing mijn maag. Het is in een vreemde stad dus om nou ad hoc een willekeurige aannemer in de arm te nemen is ook zo wat... Heb wel een bevriende stukadoor die wel wat bedragen kan gokken, maar ja het is mijn geld uiteindelijk :)

die rente, kom je nog onder de 6,2% zonder louche geldverstrekkers met allemaal clausules en bijproducten? Berekening vandaag was op basis van Delta Loydd. En in hoeverre houden jullie daar rekening mee: het schommelen van de rente? Bieding loopt gewoon door namelijk :p

man wat komt er allemaal kijken bij een huis. Later lach je er om gok ik, maar zo'n eerste keer, pff... En hoe doen die tokkies dat? die laten zich wat aansmeren ofzo?

Mijn Citroen Xantia weblog // Mijn vacatures: online marketingcommunicatiebureau zoekt programmeur & front end developer! info

quote:
Jazzper schreef op maandag 30 juni 2008 @ 21:14:
ontwikkelingen van mijn kant:
goedkoper huis op het oog en dan dus klussen erin.
Ons eerste bod 8,9% onder de vraagprijs
tegenbod van 0,9% onder de vraagprijs (@bloempie, je bent dus niet alleen haha)
Ook geen geweldig tegenbod gehad dus. :N

Ik vind het echt heel moeilijk om te bepalen wat wij het beste kunnen doen nu. Heb inmiddels van meerdere mensen gehoord dat we gewoon het beste even kunnen blijven bij ons laatste bod van een kleine 5% onder de vraagprijs. Volgens een bevriende makelaar is dat zelfs als eindbod een realistisch bod, terwijl de eigenaar pas vanaf dat bedrag in onderhandeling wil. Veel hoger dan die 5% onder de vraagprijs willen wij eigenlijk niet gaan. Moeilijk, moeilijk. :S

Vandaag dus de offerte van de rabobank binnen gekregen. Banksparen met deel aflossingsvrij, 5,7% rente voor 30 jaar vast. De offerte is 2 weken geldig, dus dat wordt nog even spannend. Ik ben bang dat als het nu niks wordt met deze woning, dat de rente dan ineens over een paar weken weer stukken hoger ligt, maar ik realiseer me ook dat we het daar niet van moeten laten afhangen.

Is de rente nu dan alweer gestegen naar 6,2%???

Reg. datum: 12 februari 2001

rente van de rabo was eerst 5,5 en is daarna naar de 5,8 gegaan en toen ineens gedaald naar de 5,7. Ik hoop morgen te horen wat de verdere ontwikkeling is.

Ik gok zelfs misschien wel naar de 5,6. Maar het zou zo 5,8 kunnen worden

Viper® - Amd XP2500+ Barton@190x11.0=2,09ghz 1024 Samsung DDR380, XFX 6800le @ 16x1.6vp @ 350/840

BB4E^Guerilla

30 jaar vast... hoe lang zijn jullie van plan in het huis te blijven wonen? Ik vind 30 jaar nogal wat. Doe mij maar 10 jaar. Dacht ook nog aan 5 maar 10 lijkt me beter ;)

laat je niet gekmaken met die prijzen. Dan komt er wel weer een ander huis.

Mijn Citroen Xantia weblog // Mijn vacatures: online marketingcommunicatiebureau zoekt programmeur & front end developer! info

quote:
Jazzper schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:21:
30 jaar vast... hoe lang zijn jullie van plan in het huis te blijven wonen? Ik vind 30 jaar nogal wat. Doe mij maar 10 jaar. Dacht ook nog aan 5 maar 10 lijkt me beter ;)

Het huis dat wij op het oog hebben, is een huis waar we ons over 30 jaar nog steeds zien wonen. We kopen geen woning om over 5 jaar weer te verhuizen, hoewel je natuurlijk nooit weten hoe bepaalde zaken gaan lopen.

En 30 jaar vast is inderdaad een lange tijd. We hebben bekeken wat de rente is bij 10 en 20 jaar vast. Dat scheelde maar 0,1%. Voor zo'n klein verschil kiezen wij liever 100% zekerheid. :)

Reg. datum: 10 augustus 2001

quote:
Bloempie schreef op maandag 30 juni 2008 @ 21:27:
[...]

Ook geen geweldig tegenbod gehad dus. :N

Ik vind het echt heel moeilijk om te bepalen wat wij het beste kunnen doen nu. Heb inmiddels van meerdere mensen gehoord dat we gewoon het beste even kunnen blijven bij ons laatste bod van een kleine 5% onder de vraagprijs. Volgens een bevriende makelaar is dat zelfs als eindbod een realistisch bod, terwijl de eigenaar pas vanaf dat bedrag in onderhandeling wil. Veel hoger dan die 5% onder de vraagprijs willen wij eigenlijk niet gaan. Moeilijk, moeilijk. :S

Vandaag dus de offerte van de rabobank binnen gekregen. Banksparen met deel aflossingsvrij, 5,7% rente voor 30 jaar vast. De offerte is 2 weken geldig, dus dat wordt nog even spannend. Ik ben bang dat als het nu niks wordt met deze woning, dat de rente dan ineens over een paar weken weer stukken hoger ligt, maar ik realiseer me ook dat we het daar niet van moeten laten afhangen.

Is de rente nu dan alweer gestegen naar 6,2%???
Dan teken je de offerte toch?

Dan is die in ieder geval een maandje of 3 geldig... mocht blijken dat het huis niet door gaat, kun je dan alsnog zien wat je gaat doen...

Zoek je leuk werk in de ICT? Mail me maar==> mail in profiel!

quote:
miel schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 08:48:
[...]

Dan teken je de offerte toch?

Dan is die in ieder geval een maandje of 3 geldig... mocht blijken dat het huis niet door gaat, kun je dan alsnog zien wat je gaat doen...
Daar hebben we nog geen eens aan gedacht, om eerlijk te zijn. :$
Kan dat zomaar, zonder vervelende gevolgen?
Sowieso is de offerte gebaseerd op een koopsom, die we hoogstwaarschijnlijk niet gaan betalen voor de woning (wij willen minder, haha!). Moet dat dan niet aangepast worden?

Reg. datum: 28 april 2000

quote:
Bloempie schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 08:55:
[...]

Sowieso is de offerte gebaseerd op een koopsom, die we hoogstwaarschijnlijk niet gaan betalen voor de woning (wij willen minder, haha!). Moet dat dan niet aangepast worden?
Neem gewoon even contact op met je contact persoon, die kan het je precies vertellen.

To be, or not to be, those are the parameters

Acties: [view]

Door: Rukapul
Moderator WI/SG/SF
Reg. datum: 02 februari 2000

quote:
Jazzper schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:21:

Ik ken het bankspaarproduct van de Rabo niet, maar de spaarhypoheekvariant heeft een goede verhuisregeling (geen boete, etc.). Aangezien je voor 30 jaar vrijwel niets meer betaalt dan voor 10 jaar koop je een stuk zekerheid en toch ook flexibiliteit.

Net een appartementje gekocht in Praag (Ja das een flink eind fietsen) en ik moet zeggen dat het er hier in ver weg toch heel anders aan toe gaat.

Wij (vriendin en ik) hebben besloten geen spaargeld te gebruiken en dus 100% van de bank te lenen, das niet altijd even makelijk maar wel te doen.
Hier is het zo dat de bank de evaluatie van het huis doet en bepaald wat het waard is op basis van die waarde bieden zij een hypotheek aan. Dat houd dus in dat als je bij de bank komt en vraagt om een hypotheek van 4 miljoen (ongeveer 170k euro) zij daar geen probleem mee hebben, tot zij het huis zien en het is natuurlijk gebruikelijk dat de bank minimaal een paar ton zakt in prijs die het huis volgens hun waard is, en das best lastig.

Wat hypotheek vormen betereft is men hier nog niet zo ver er zijn er een paar maar het komt meer neer op, 100% lenen, 85% lenen minder lenen enz. spaarhypotheek dat lukt hier niet zo.

Dus goed na flink wat documenten (het kadaster aleen al wil zes orgineele koop contracten hebben) en nog heel veel meer handtekeningen is het huis nu van ons, en kunnen we er eind augustus ook echt in. De vorige eigenaars wilden hun kinderen niet zo kort voor het einde van het school jaar naar buiten de stad en een andere school verhuizen.

Reg. datum: 10 augustus 2001

quote:
Bloempie schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 08:55:
[...]

wij hebben dat ook zo gedaan en uiteindelijk de vorm en zo nog allemaal aangepast..... ben er nu wel blij om omdat de rente nu voor ons voordelig is!

Zoek je leuk werk in de ICT? Mail me maar==> mail in profiel!

Funky vidi vici!
Reg. datum: 09 november 2001

Zojuist te horen gekregen dat het huis dat ik gekocht heb ipv november al half augustus opgeleverd wordt. Is het normaal om nu een afspraak te maken met de bewoners voor een bezichtiging zodat ik een beetje kan inschatten wat er allemaal na de overdracht moet gebeuren? Dit ivm afspraken maken met klusbedrijven e.d, schoonmaken, gaatjes in de muren dicht plamuren, schilderijafdrukken sauzen, dat soort dingen. Het lijkt me dat ik dat toch wel mag weten voor de daadwerkelijke overdrachtsdatum.

waarom moeilijk doen als je met een beetje meer moeite ook onmogelijk kunt zijn?

Moderator WI/SG/SF

Het is vrij normaal om nog eens te kijken na de koop en voor de overdracht. Het geeft je meteen de gelegenheid wat dingen te vragen en nog wat zaken af te spreken. (Uiteraard kun je in het huis zelf nog niets doen al denk ik dat ik je opmerking over plamuren en sauzen verkeerd interpreteer.)

BB4E^Guerilla

haha ding dong! in klusoveral, met ladder op de schouder en gereedschapskist voor de deur staan terwijl ze er nog 3 maanden wonen. Lijkt me priceless ;)

Moderator WI/SG/SF

quote:
Jazzper schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 13:33:
haha ding dong! in klusoveral, met ladder op de schouder en gereedschapskist voor de deur staan terwijl ze er nog 3 maanden wonen. Lijkt me priceless ;)
Je beschrijft precies datgene wat ik hopelijk fout heb geinterpreteerd ;)

Pagina: 1 2 3 4 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... 44 45 46 47 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: