Hoofdcategorieën
Topicacties

LED-zaklamp -> welke batterij?

Pagina: 1 2 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 28 november 2007

Ik had de vraag al in het LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen. gesteld, maar ik kreeg daar toch niet echt het antwoord waar ik naar opzoek was. En ik wilde het LED-topic ook niet verder vervuilen dus hier nogmaals mijn vraag.

Ik wil een LED-zaklamp kopen maar er zijn zoveel verschillende soorten. Ik moet dus eerst al een beslissing nemen op wat voor soort batterijen ik ze neem. Ik kan kiezen uit de volgende soorten batterijen:
- 14500
- 18650
- AA
- AAA
- CR123A

Een hoop zaklampen kunnen ook verschillende combinaties aan zoals bijvoorbeeld 1x 18650 of 2x CR123A. Of 14500 of CR123A. Etc.
Ik neem aan dat ik de zaklampen op AA en AAA al niet hoef te nemen. Want deze hebben lijkt mij de minst sterke voedingsbron. Want ik heb het sowieso over oplaadbare batterijen en AA en AAA zijn NiMH en de rest zijn Lithium. Dus die hebben ook geen last van een afzwakkende sterkte bij het steeds verder leegraken van de batterij. Dus dan blijven deze over:
- 14500
- 18650
- CR123A

Welke zijn hiervan het beste geschikt voor een zaklamp?

(protected) 18650 zijn 3.7V en ongeveer 2000mAh - 2500mAh
(protected) 14500 zijn 3.7V en ongeveer 900mAh
(protected) CR123A zijn 3.6V en ongeveer 880mAh

Nou zou je dus makkelijk kunnen zeggen van, neem 18650 want die hebben het hoogste voltage met de hoogste amperage. Maar volgens mij gaat dit niet zo makkelijk op? Plus dat de meeste zaklampen vaak gebruik maken van 1x 18650 en andere van 2x 14500 of 2xCR123A
Daarnaast heb je ook zaklampen die verschillende batterijen kunnen combineren. Maar daarom wil ik eerst weten wat ik als beste als hoofdbatterij kan nemen. Gewoon de 18650? Of hebben andere hier een andere mening over?

Reg. datum: 11 augustus 2004

Ga gewoon ergens een lampje halen, kijk wat voor licht die opbrengt en wat die kost. Kies daaraan een lampje.

Volgens mij is gewoon AA het beste, die batterijen zijn sterk genoeg. Die zijn al in 2800mAh en hoger beschikbaar en zijn makkelijk/goedkoop te vervangen.
Li-batt zijn duur en moeilijker te vinden dus ga je op langere termijn kwa kost even veel uitkomen.

Hoe kan trouwens de keuze van een ledlamp aan de hand van een batterij zo moeilijk zijn. Ik zie niet in waarom die batterij zo belangrijk kan zijn, of is het voor een speciale toepassing (duiklamp ...) maar ga dan voor een lamp die daarvoor ontwikkeld is.

edit:
aanvulling -
Ik heb hier zo een lampje van de aldi (2 voor ¤3 of zo) en dat werkt op 3 knoopcellen, met 1 led erin. Dat ding geeft na een jaar nog even veel licht en kan makkelijk mijn ganse kamer oplichten (nu ja met een dikke korrel zout, het is ook maar een zaklampje voor aan een sleutelbos te hangen)

kluyze wijzigde dit bericht 28-06-2008 14:12 (20%)

'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'

Maar ik heb het toch meer over een echte zaklamp, en niet zo'n aldi ding ;)
Dus een met bijvoorbeeld een Q5 erin. Een AA kan wel, maar zoals ik zei geven lithium batterijen langer "volle kracht". Plus dat een AA batterij maar 1,5V geeft. Ik lees her en der dat die lithium batterijen die ik hierboven genoemd heb echt merkbaar veel meer lichtopbrengst hebben. Alleen wat ik dus niet weet is welke van de 3 de beste zijn. Kwa prijs maakt het met die 3 volgens mij niet zo heel veel uit. En van alle drie zijn zaklampen beschikbaar die ook in de combinatie werken met 3xAAA + die lithium batterij. Dus 3xAAA kan ik altijd gebruiken. Maar welke hoofdbatterij kan ik dan het beste nemen.
Het is verder niet voor duiken of iets, gewoon een sterke krachtige zaklamp

ik heb nu ook al een mini-sleutelhanger zaklampje waarmee ik verbazingwekkend veel licht kan schijnen. Dit is echter uiteraard niet te vergelijken met een echte zaklamp. Ook heb ik een andere compacte zaklamp met 19 ledjes erin die ook veel licht geeft (op 3x AAA). Maar voor buiten op grote terreinen / afstanden zijn dit gewoon geen geschikte zaklampen voor

awel, gewoon AA nemen, 9/10 zijn die met een Li-ion batterij een stuk duurder. Daarbij komt dat het vervangen van zo een Li batterij een stuk kostelijker is als een standaard AA of AAA en veel moeilijker te vinden.

Met dat voorbeeld van die pruts dingen van de aldi wou ik alleen maar aantonen dat met een standaard batterij meer als voldoende werken zeker voor het gebruik van zo een zaklamp die je, wat, 10 keer per jaar nodig hebt?

Verder hang de lichtopbrengst niet af van de gebruikte batterij maar van de led en de elektronica die er rond zit. En gaan standaard dingen een jaar of langer mee op voldoende kracht met een ledje eraan dus waarom geld steken in dure Li batterijen.

Verder ga je met een lampje op AA/AAA batterijn bv 2 keer zoveel batterijen kunnen kopen om wat reserve opgelade batterijen aan de kant te leggen, iets wat met een dure Li-ion meer gaat kosten.

'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'

Hail the scriptsausage!

Een lithiumcel kun je al voor 3 euro bij dealextreme krijgen, dus de betere tweaker kan het er best op wagen. Het punt is vooral dat je dan een aparte lader erbij moet nemen.

Praat alleen maar over zijn camera, ligfiets, efficiëntie en elektronica.

nou superduur zijn die batterijen nou ook weer niet. Ik kan de 18650 aankomen voor 2,50 - 3,00 euro per stuk. De 14500 2 euro p/s en de CR123A 1,50 euro p/s.
Dus dat vind ik nog wel meevallen..

quote:
ssj3gohan schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 17:04:
Een lithiumcel kun je al voor 3 euro bij dealextreme krijgen, dus de betere tweaker kan het er best op wagen. Het punt is vooral dat je dan een aparte lader erbij moet nemen.
idd wat jij zegt. Lader aanschaffen moet inderdaad ook, maar dat zijn eenmalige kosten. En die kunnen gelijk alle lithium batterijen opladen, dus wellicht ook handig voor andere doeleinden.
Ik doelde ook op de zaklampen van daar. Maar ze hebben er zoveel dat de keus voor mij moeilijk wordt

Hail the scriptsausage!

Nou, als je de stap van 'bekende en gewende' ABC-type batterijen wilt nemen zou ik gewoon 18650's gebruiken. Die worden zo universeel gebruikt en het is zo'n groeimarkt dat je momenteel er bijna zeker van bent dat nieuwe lithiumtechnieken het snelste naar deze vorm komen en bestaande technieken het goedkoopste hierin worden gestopt. Blijft niettemin wel zo dat je aanschafkosten niet bepaald laag te noemen zijn: goede laders beginnen bij 20 euro (hoewel veel winkels er 50+ euro voor durven te vragen), zaklampen die het formaat gebruiken zijn bijzonder veel duurder dan de oude AA/AAA types. Daar staat tegenoven dat een betrouwbare 'klassieke' zaklamp ook best wat kost.

Als je het alsnog goedkoop wilt houden kun je altijd zelf eentje bouwen. En dan ben je in dit forum aan het goede adres voor hulp.

goedkoop? TrustFire Protected 18650 Lithium Battery (2500mAh 2-Pack Blue) $10.00 (¤6.4) + verzend kosten voor 2, denk eraan dat het een merk is waar ik in elk geval nog nooit van gehoord heb en dus kunnen die voor hetzelfde geld binnen 2 maand om weg te gooien zijn. En dat terwijl de AA's van 2700mAh in elke supermarkt liggen. reken er maar op dat het duurder is terwijl het voor een led lampje geen echte meerwaarde heeft.

Ik vind gewoon dat een lamp een gadget is waaraan niet te veel denkwerk en geld verspilt moeten worden. Maar als jij vind dat een Li persé moet dan moet je die maar kopen. Het is natuurlijk jouw geld.

Nogal een discussie voor een stom lampje, nog erger of je moet kiezen tussen een 9800GTX en een HD4870 :o

De reden dat ik hierom vraag is omdat op die site bij reviews vaak verteld wordt dat de mensen een groot verschil merken bij het gebruiken van standaard batterijen en lithium batterijen. En dat lees ik zowel bij de 18650, 14500 en de CR123A. Dus het lijkt mij dat die batterijen ook werkelijk een betere output verzorgen dan AA of AAA.

Een lithium lader heb je al voor minder dan 6 euro op dezelfde site. (dus voor 10430 / 10440 / 14500 / 16340 / 17670 / 18650 / CR123A om precies te zijn)
En over die trustfire protected 18650 batterijen lees ik verder ook geen negatief commentaar.

Ik wil dus juist niet geld verspillen aan iets wat geen meerwaarde heeft. Want dan pak ik liever gewoon AA of AAA. Maar het lijkt mij toch wel dat die lithium toch beter moeten zijn?

Just plain weird.
Reg. datum: 03 januari 2001

Deze (Fenix L2D Premium Q5) schijnt briljant te zijn, meer licht dan een Maglite 4D uit 2 AA-batterijtjes.

Voordeel van AA boven lithium-batterijen is uiteraard dat je die dingen zelfs in donker Afrika op elke straathoek kan halen.

Tarin wijzigde dit bericht 28-06-2008 18:12 (25%)

Ik loop op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Reg. datum: 16 september 2005

quote:
Tarin schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 18:11:
Deze (Fenix L2D Premium Q5) schijnt briljant te zijn, meer licht dan een Maglite 4D uit 2 AA-batterijtjes.

Voordeel van AA boven lithium-batterijen is uiteraard dat je die dingen zelfs in donker Afrika op elke straathoek kan halen.
Ik ga de Fenix P3D kopen, ben alleen nog opzoek naar een goedkope leverancier voor de CR123A batterijen.

Dit type Fenix gaat de Maglites van de politie Utrecht vervangen.

Is even veel geld 65 euro exclusief verzendkosten, maar wel een enorme lichtopbrengst. Je kan het ledje dimmen in verschillende standen, waardoor je geen overmatig stroomverbruik hebt wanneer er maar een beetje licht gewenst is.

F4T4L_3RR0R wijzigde dit bericht 28-06-2008 18:21 (23%)

voor 65 euro koop ik liever een lamp op dealextreme. Dan kan ik een van de betere lithium zaklampen pakken (die eventueel ook met AAA werken). Dan heb ik voor minder een zaklamp inclusief lithium lader + een flink aantal lithium batterijen. Bij veel zaklampen worden daar ook vergelijkingen met o.a. maglite en fenix gemaakt

Hail the scriptsausage!

quote:
kluyze schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 17:46:
Nogal een discussie voor een stom lampje, nog erger of je moet kiezen tussen een 9800GTX en een HD4870 :o
Tweakers mierenneuken over dingen als 72 vs 73 afleveringen in de originele Star Trek - deze discussie gaat in ons universum over iets wereldgroots!!

Just plain weird.

quote:
Ik_ben_Mark3 schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 19:24:
voor 65 euro koop ik liever een lamp op dealextreme. Dan kan ik een van de betere lithium zaklampen pakken (die eventueel ook met AAA werken). Dan heb ik voor minder een zaklamp inclusief lithium lader + een flink aantal lithium batterijen. Bij veel zaklampen worden daar ook vergelijkingen met o.a. maglite en fenix gemaakt
Die Fenixjes hebben ze bij DealExtreme ook, maar ze zijn net iets duurder dan Fenix-store.com; de P3D is bij dX bijvoorbeeld $66.

En een syteem met nog een lader lijkt me niks, ik sleep al een AA-lader mee (flitser/GPS-batterijen), dus ik wil niet nog een lader (naast die van m'n camera-accu's, iPod, telefoon en Game Boy Micro).

Reg. datum: 12 maart 2000

quote:
F4T4L_3RR0R schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 18:16:
ben alleen nog opzoek naar een goedkope leverancier voor de CR123A batterijen.
Dat kan ik me voorstellen. Je hebt er 278 nodig voor een kWh, en met een prijs van ¤ 4.50 komt dat neer op ¤ 1251. Voor dat bedrag kun je een leuke lader kopen, een paar oplaadbare AA's, en een week naar Kaapstad.. :+

Reg. datum: 05 februari 2008

Wat is dan het verschil tussen:
Fenix L2D-CE Q5
en
Fenix L2T V2.0

Reg. datum: 16 september 2005

quote:
Fenix L2D Q5:

Specificaties:

# Compact LED-zaklampje met 6 lichtstanden, vervaardigd van aluminium
# Duurzame Type III hard geanodiseerde finish
# Tactisch geplaatste klik-aan klik-uit schakelaar op achterzijde
# Speciaal geharde, ultra-heldere glazen lens met anti-reflectiecoating & metalen reflector
# Maakt gebruik van een Cree Q5 LED met en levensduur van 50.000 uur
# 2 lichtstanden naar keuze (door het verdraaien van het lampkopje)
# General Mode: 11 lumen (55 uur) -> 50 lumen (10.5 uur) -> 100 lumen (4 uur) -> S.O.S
# Turbo Mode: 180 lumen (2.4 uur) -> Stroboscoop
# Digitaal gereguleerd voor een constante lichtopbrengst
# Werkt op 2 stuks 1,5 Volt AA Penlite batterijen ( Alkaline, Ni-MH, Lithium ), goedkoop en vrijwel overal verkrijgbaar.
# Lengte: 14.7 cm
# Dikte: 2,1 cm
# Gewicht: 56 gram (exclusief batterijen)
# Water-resistent

Leveringsomvang:

# 1 stuks L2D Premium Q5 (zwart)
# 1 stuks nylon riemhouder
# 1 stuks polskoord
# 1 stuks reserve rubber schakelaardopje
# 2 stuks reserve O-ringen

¤59,95
quote:
Fenix L2T:

Specificaties:

# Compact LED-zaklampje met 2 lichtstanden, vervaardigd van aluminium
# Duurzame Type III hard geanodiseerde finish
# Tactisch geplaatste klik-aan klik-uit schakelaar op achterzijde
# Speciaal geharde, ultra-heldere glazen lens met anti-reflectiecoating & metalen reflector
# Maakt gebruik van een Cree Q2 LED met en levensduur van 50.000 uur
# 2 lichtstanden naar keuze (door het verdraaien van het lampkopje)
# Gedimde stand: 15 lumens gedurende 32 uur
# Hoge stand: 150 lumen gedurende 2,4 uur
# Digitaal gereguleerd voor een constante lichtopbrengst
# Werkt op 2 stuks 1,5 Volt AA Penlite batterijen ( Alkaline, Ni-MH, Lithium ), goedkoop en vrijwel overal verkrijgbaar.
# Lengte: 14,4 cm
# Dikte: 2,1 cm
# Gewicht: 56 gram (exclusief batterijen)
# Water-resistent

Leveringsomvang:

# 1 stuks L2T-V2.0 (zwart)
# 1 stuks nylon riemhouder
# 1 stuks polskoord
# 1 stuks reserve rubber schakelaardopje
# 2 stuks reserve O-ringen
# 1 stuks extra tactische schakelaar

¤47,50
Dus:

Andere LED en de goedkopere kan je instellen op 15 lumen en 150 lumen, de duurdere op 11 lumen, 50 lumen, 100 lumen, 180 lumen, SOS stand (knipperen), en stroboscoop (flitsen).

F4T4L_3RR0R wijzigde dit bericht 10-07-2008 16:35 (11%)

Hmmm valt me op dat hij overal hetzelfde kost!
Overal 59,95.

Heeft iemand hem ergens vandan voor onder die prijs?

Just plain weird.

Als je een credit card hebt kan je hem natuurlijk bij de Fenix-store bestellen, daar is hij $62.50 inclusief verzendkosten, net geen ¤40.

Tarin wijzigde dit bericht 11-07-2008 08:57 (6%)

Dat is goed te doen, maar hoe zit dat met invoerrechten?

veerboot met underscores

Ligt er vaak aan, als het meezit staat er "gift" op je pakketje samen met een laag bedrag, wordt hij niet zo snel gecontroleerd en betaal je geen invoerrechten.

pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+

Just plain weird.

Da's de gok, je zit boven de ¤22 tot waar je vrijstelling krijgt. Nou heb ik op zich wel wat ervaring met het ontvangen van pakketjes van buiten de EU, en ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad (*klopt af*).. maar ik denk dat die kosten lang geen 50% (dan zou je op ¤60 uitkomen) zijn, ik heb wel eens verhalen over 40% gehoord, en dat je in Nederland minder risico loopt dan in België, maar ik kan je dus geen directe ervaringen leveren. Beetje jammer dat ze dat niet duidelijk aangeven op de website van de douane.

Tarin wijzigde dit bericht 11-07-2008 10:03 (6%)

Pagina: 1 2 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: