Hoofdcategorieën
Topicacties

[openSUSE] versie 11.0 beschikbaar

Pagina: 1 2 3 4 5 6 last

Reageer Nieuw Topic
ZMT Lid

OpenSUSE versie 11.0 is vandaag uit. Ga je deze versie direct installeren? Of wacht je even (op bugfixes, volgende release, ...)?

Zo te zien heeft versie 11.0 veel nieuwe inhoud, van de website:
===
The 11.0 release of openSUSE includes more than 200 new features specific to openSUSE, a redesigned installer that makes openSUSE even easier to install, faster package management thanks to major updates in the ZYpp stack, and KDE 4, GNOME 2.22, Compiz Fusion, and much more.
===

Lid van ZMT (sindsch 2800407), soms f0t0gr@@f (30D + 17-55 f2.8 IS + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

Reg. datum: 07 januari 2004

Ik ga OpenSUSE 11.0 morgen installeren. Ben nu aan het downloaden via bittorrent, maar het gaat een beetje traag met maar 100kB/s.

Het ziet er wel gelikt uit. Ik had een alpha en beta versie geprobeerd, en die bevielen op zich wel.

Persoon die modder eet.

Inmiddels heb ik als Linux noob 2 weken geleden mn openSUSE 10.3 install om zeep geholpen :+ . Straks maar even downloaden en ondertussen even installeren op mn laptopje. Desktop komt van het weekend.

Ik ben benieuwd, dit is de release waar ik op zat te wachten. Ben nog niet zo lang Linux aan het gebruiken en wilde het direct goed doen met KDE4 ed, dus dit is de eerste Suse release waar dat standaard in zit en waarschijnlijk ook beter geintegreerd is.
Dat wordt binnenkort eens een kort bezoekje aan de hogeschool, aangezien we hier nu van Telenet's Evil Smallband (tm) mogen genieten :+

Het ziet er wel veelbelovend uit, ik heb vooral hoge verwachtingen voor het updated package managment algoritme :)
Reg. datum: 07 januari 2004

quote:
GENETX schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 18:54:
Ik ben benieuwd, dit is de release waar ik op zat te wachten. Ben nog niet zo lang Linux aan het gebruiken en wilde het direct goed doen met KDE4 ed, dus dit is de eerste Suse release waar dat standaard in zit en waarschijnlijk ook beter geintegreerd is.
Ik zou nog niet te veel verwachten van KDE4...
Nog niet alle functionaliteit van 3.5 is beschikbaar. Maar KDE4 ziet er wel leuk uit !

Reg. datum: 29 augustus 2004

quote:
varkensdriehoek schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 18:37:
Ik ga OpenSUSE 11.0 morgen installeren. Ben nu aan het downloaden via bittorrent, maar het gaat een beetje traag met maar 100kB/s.

Het ziet er wel gelikt uit. Ik had een alpha en beta versie geprobeerd, en die bevielen op zich wel.
De mirrors waren vroeger veel sneller dan de torrents, ook tijdens GM-day (naja, resultaten uit het verleden blabla-etc...)

Ik ben wel benieuwd of de package manager sneller is, en of er nog secondes uit de boot tijd is gehaald. Zal misschien eens een live-cd proberen, maar installatie zal het niet meer worden. Makkelijke distro die je niet makkelijk om zeep kunt helpen (relatief gezien dan), maar het niet hoeven wachten op nieuwe versies is ook wel lekker (arch)

Persoon die modder eet.

quote:
varkensdriehoek schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 18:59:
[...]

Nog niet alle functionaliteit van 3.5 is beschikbaar. Maar KDE4 ziet er wel leuk uit !
Ik draaide onder OpenSUSE 10.3 ook al KDE4 sinds het beschikbaar was (final). Ik weet dus wel wat ik kan verwachten :)
Ik heb hem net geinstalleerd. Ben bezig met allerlei andere software te installeren, mijn draadloze netwerkkaart wordt nu wel al helemaal niet meer herkend, maar dat valt hopelijk wel te fixen.

Edit: ondertussen is kde al 5x gecrasht ;(

Zoutvat wijzigde dit bericht 19-06-2008 19:41 (10%)

Reg. datum: 01 maart 2008

Ik gebruik Opensuse al sinds het nog suse heette (vanaf versie 8.2 8)). Ik gebruik nu versie 10.3, binnenkort deze nieuwe versie maar eens downloaden en installeren.

offtopic:
Bestaat er niet zoiets als een "het grote Opensuse topic" ? Deze kan ik niet in de search vinden.

quote:
Zilla schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 19:26:
Ik gebruik Opensuse al sinds het nog suse heette (vanaf versie 8.2 8)). Ik gebruik nu versie 10.3, binnenkort deze nieuwe versie maar eens downloaden en installeren.

offtopic:
Bestaat er niet zoiets als een "het grote Opensuse topic" ? Deze kan ik niet in de search vinden.
Ik denk niet het os daarvoor populair genoeg is. Ik wil wel eens tijd steken in een ts. Maar dat is dan iets voor volgende week.

quote:
Zoutvat schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 20:32:
[...]

Ik denk niet het os daarvoor populair genoeg is. Ik wil wel eens tijd steken in een ts. Maar dat is dan iets voor volgende week.
ach zo snel hoeft dat nu ook weer niet. :) maar opensuse is vrij populair volgens mij. *kennerlijk niet hier op got.

Ik denk dat dat vooral komt omdat het de nummer 1 linux is in het bedrijfsleven omwille van de compatibiliteit met windows en de goede support. Aan de universiteit Antwerpen zijn alle computers een dualboot windows - suse. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel het os gebruikt wordt door 'gewone' thuisgebruikers. Bovendien staat er op de fp toch nog steeds niets over de nieuwe versie, noch in de meuktracker, hoewel ik deze morgen toch echt wel een nieuwssubmitje heb gedaan.

Zoutvat wijzigde dit bericht 19-06-2008 22:24 (20%)

Persoon die modder eet.

quote:
Zoutvat schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 22:10:
Ik denk dat dat vooral komt omdat het de nummer 1 linux is in het bedrijfsleven omwille van de compatibiliteit met windows en de goede support. Aan de universiteit Antwerpen zijn alle computers een dualboot windows - suse. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel het os gebruikt wordt door 'gewone' thuisgebruikers. Bovendien staat er op de fp toch nog steeds niets over de nieuwe versie, noch in de meuktracker, hoewel ik deze morgen toch echt wel een nieuwssubmitje heb gedaan.
Dat terwijl ik gister ook al een submit heb gedaan.
Reg. datum: 26 februari 2002

Ben 'm hier ook aan het binnen halen, via de torrent gaat echt super traag, dus dat wordt denk ik de gewone download dan. Zat tijdje terug een beetje te bedenken dat ik een Dual Boot wou, SUSE had ik al eens op een oud pctje staan dus ging ff kijken en zag dat 11.0 snel gereleased zou worden. Jippie dus ;), als ik 'm install doe ik denk ik wel KDE 3.5, dat lijkt me handiger/stabieler/veiliger. Verder ben ik echt een linux newbie, console enzo weet ik nog niks van. Maar dan zit je met SUSE volgens mij wel goed.

quote:
Yonni schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:00:
Ben 'm hier ook aan het binnen halen, via de torrent gaat echt super traag, dus dat wordt denk ik de gewone download dan. Zat tijdje terug een beetje te bedenken dat ik een Dual Boot wou, SUSE had ik al eens op een oud pctje staan dus ging ff kijken en zag dat 11.0 snel gereleased zou worden. Jippie dus ;), als ik 'm install doe ik denk ik wel KDE 3.5, dat lijkt me handiger/stabieler/veiliger. Verder ben ik echt een linux newbie, console enzo weet ik nog niks van. Maar dan zit je met SUSE volgens mij wel goed.
Ach aan die console wen je zo. Alleen kan ik niet wennen aan openoffice, vind m$office nog steeds fijner en dan vooral excel.

excel 2003 draait bij mij perfect onder wine. Office 2007 spijtig genoeg nog niet.

Reg. datum: 13 oktober 2002

Ik had de beta-liveCD een tijdje in VirtualBox gedraaid en was er nogal tevreden over. Het zag er mooi uit en als ik de verhalen las, dat hadden ze zich gericht op het versnelen van het een en ander. Dat mag ook wel, want een keer updates draaien/checken of een programma installeren duurde wel heel lang.
Eerst ga ik hem even testen op mijn laptop, mocht dat bevallen, dan ga ik ook op mijn desktop over.

P.S. de http/ftp ging gewoon met 1500 KB/s, dus dat schiet meer op.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

ZMT Lid

Ik heb mijn iso binnen. De download in het begin was wat traag. Uiteindelijk ook maar de torrent gedownload. Die helpt vrolijk mee met uploaden. Helaas voor de downloaders wordt de piek van mijn verbinding niet gehaald.
Ik twijfel of ik mijn laptop in één keer op 11.0 overzet. Onder 10.3 doet mijn Asus G1S het prima. Een losse compiz-installatie zat de tv-out in de weg. Dus misschien dat die nog problemen kan geven.
Gelukkig is de laptop voor erbij. Mijn grootste zorg is de ondersteuning van mijn matroxvideokaarten en compiz bij de andere computers. Ik hoef alleen maar beeld en geen fratsen. Dat is voor later, want als ik al tijd vind dit weekend, dan is het alleen om de laptop te installeren.
quote:
varkensdriehoek schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 18:59:
[...]
Ik weet nog niet wat ik mag verwachten van KDE4. Ik las dat nog niet alles werkt, maar wat dat dan is... Ik zal het meemaken.
quote:
disheaver schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 19:16:
[...]De mirrors waren vroeger veel sneller dan de torrents, ook tijdens GM-day (naja, resultaten uit het verleden blabla-etc...)

Ik ben wel benieuwd of de package manager sneller is, en of er nog secondes uit de boot tijd is gehaald. Zal misschien eens een live-cd proberen, maar installatie zal het niet meer worden. Makkelijke distro die je niet makkelijk om zeep kunt helpen (relatief gezien dan), maar het niet hoeven wachten op nieuwe versies is ook wel lekker (arch)
Firefox redde de download ook niet in het eerste uur. Dus dat neem ik Suse niet kwalijk.

Met Yast ben ik zeer tevreden tot nu toe. De traagheid nam ik er gewoon bij. Rustig tweakers verder lezend tijdens t starten. ;)
Ik hoop ook op snelheidsverbetering van Yast. Zeker om mijn ondersteunde kring tevreden te stellen. En boottijd? Never out! Dat is toch linux veel beter te doen? Mijn webserver heb ik net geboot na 127 dagen voor een kernelupdate.
quote:
GENETX schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 19:17:
[...]Ik draaide onder OpenSUSE 10.3 ook al KDE4 sinds het beschikbaar was (final). Ik weet dus wel wat ik kan verwachten :)
Goed of slecht?
quote:
Yonni schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:00:
Ben 'm hier ook aan het binnen halen, via de torrent gaat echt super traag, ... ... console enzo weet ik nog niks van. Maar dan zit je met SUSE volgens mij wel goed.
Console is errug fijn. Programma's zijn niet lastig en er is overal een MANual van. Je moet natuurlijk wel willen leren.
En verder, die torrent... kom halen dan. Ik heb nog snelheid over! :>
quote:
Zoutvat schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 20:32:
[...]Ik denk niet het os daarvoor populair genoeg is. Ik wil wel eens tijd steken in een ts. Maar dat is dan iets voor volgende week.
Populair is ook maar waar je je telling doet. Een goede topicstart zou ik fijn vinden. Ik wil wel meehelpen met info en uitbreiding.

Lid van ZMT (sindsch 2800407), soms f0t0gr@@f (30D + 17-55 f2.8 IS + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

Life is just a ride.
Reg. datum: 11 oktober 2006

Ik ga hem vanavond ook binnenhalen en eens op de laptop zetten. Ik zat te denken om gnome te nemen tot ik zag hoe yast er in gnome uitzag gewoon erg onoverzichtelijk.
http://www.linuxformat.co.uk/static/images/suse11/yast.png

Is het onder KDE 4 nog wel zo dat je niet alle categorieen in 1 keer ziet?

Edit:
En een fantsoenlijke topic start enzo stem ik ook voor.
Laten we de suse aanhang maar eens wat groter maken.

UlyssesNL wijzigde dit bericht 20-06-2008 17:05 (32%)

Klinkt in het Russisch ook zo

Ik heb OpenSuse net binnen en ga nu de KDE4 versie proberen...

Ik ben eigenlijk een rasechte Ubuntu-man, maar ik ga het gewoon eens proberen :P
iedereen heeft een handelsmerk
Reg. datum: 17 mei 2000

ik gebruikte vroeger (lees suse 9) altijd suse. Maar ik vond het erg traaaaag, installeren van nieuwe software en allerlei index processen op de achtergrond...

ubuntu (debian) package management was veeeeeel beter, snel en direct online packages downloaden, je was klaar met een netinstall image van 100mb, bij ubuntu meestal iets groter.

Maar ik ga het weer eens proberen, aangezien package management is verbeterd. suse 11 met KDE4. Ik gebruik tot nu toe altijd gnome. Maar eerst even testen in een virtual machine ;)

wat wel slecht is dat het een dvd van 5 gig is met software die ik allemaal nooit ga installeren :(

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

@hierboven

Als we het over vroeger hebben.... Ik ben ooit begonnen met suse 8.2 professional, daarna versie 9 en nu 10.3. Tussendoor wel ubuntu geprobeerd, maar heb nooit aan gnome kunnen wennen. Zijn dr nog meer mensen die met (open)suse zijn begonnen?

Zilla wijzigde dit bericht 20-06-2008 18:00 (58%)

Reg. datum: 29 augustus 2004

quote:
Zilla schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 18:00:
@hierboven

Als we het over vroeger hebben.... Ik ben ooit begonnen met suse 8.2 professional, daarna versie 9 en nu 10.3. Tussendoor wel ubuntu geprobeerd, maar heb nooit aan gnome kunnen wennen. Zijn dr nog meer mensen die met (open)suse zijn begonnen?
9.2 (of 9.1), 10.0 (opensuse) serieus gebruikt tot 10.3. Nu Arch Linux en Gentoo.

Hierboven: de internet install cd bestaat nog steeds, en er zijn kde/gnome live cd's. Zat daar geen installatie optie bij?

ZMT Lid

Vroegâh, dat waren ... 8)

Ik heb 8.x geprobeerd. Mijn tweede pc overgezet op 9.3. Met de komst van 10.x is alles overgegaan. 10.0, 10.1, 10.2 en zo verder tot nu 10.3. Ik heb alle versies allemaal gezien.

live cam hieronder
Reg. datum: 03 november 2003

quote:
Zilla schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 18:00:
Tussendoor wel ubuntu geprobeerd, maar heb nooit aan gnome kunnen wennen.
Met Ubuntu zit je niet vast aan Gnome, hoor. En als je helemaal geen Gnome wil zien installeer je toch Kubuntu?

Ik ga binnenkort ook maar eens naar Suse kijken. Al is het maar om wat meer ervaring ermee op te doen voor de leuk.

You should try free software. Not just free like in costless, but free in more ways.
GnuPG/PGP key ID: 0x88EF2026

Pagina: 1 2 3 4 5 6 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: