Hoofdcategorieën
Topicacties

mooiste bierkrat radio [deel II]

Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
GoT moar?
Reg. datum: 28 oktober 2007

Dat denk ik niet, aangezien hij laadt in druppels, dus niet continue, maar dit zou ik niet weten.

En ik was snel omdat ik hoopte op een antwoord op mijn post O-)

TKing wijzigde dit bericht 10-06-2008 18:32 (25%)
Reden: Toevoeging

Reg. datum: 12 juni 2005

quote:
TKing schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:24:
Is het iets om de accu's uit (12 Volt) boortollen te nemen en die parallel te zetten? Ik heb geen idee hoeveel Ampere die dingen leveren, maar ik wil wel een kratradio en een loodzuur-accu is mij te gevaarlijk en een gelaccu te duur :+
Valt tegen hoor die accu's qua capaciteit. Ik heb hier een oude Bosch accu liggen, die is maar 1,2Ah (NiCd cellen). Een gelaccu van 7Ah of meer is dan een stuk fijner.

Tevens heb je voor die boormachine accu een meer geavanceerde lader nodig.

Beamer omgebouwd naar Xenon lamp |Dell Latitude X300 | P5N-MX, P4 3Ghz, 2048MB DDR2, Club3D 8600GT 256MB GDDR3

Reg. datum: 04 november 2007

In progress:

Attributen:
- oud (antiek) heineken kistje = 2 generaties vóór de laatste gele --- gekregen, eerst op MP gecheckt wattie oplevert: net geen ¤7,50 dus de zaag kan erin

- Netvoeding: opruiming bij de kampeerwinkel: caravan voeding 13,8 V 5 amp cont. 7 amp piek

- Radio: Sony Xplod van een jaar of vijf oud 4x50 ( :Z gaaaaaap) wattjes

- Diverse speakers - wordt waarschijnlijk een Boss composetje - evt nog een paar extra

nog halen :

- sleutel schakelaar
- accu -- gewoon permanet op de voeding om op te laden (geen prioriteit)
- accu bewaak printje
- Sony "safety commander" ( = pookje voor op de stuurkolom= afstandbediening aan een draadje) (marktplaats)
edit:

Afdekklep voor over de headunit (zoiets als op een schakelkast)
Bosch antenne (zo'n flexi rubber ding)

Alles 'binnen' de behuizing van de krat = geen uitstulpingen = geen stootschade = makkelijk stapelen en vervoeren

the real JAMF wijzigde dit bericht 10-06-2008 22:26 (9%)

Vroegâh, toen je poep nog met een lange óe schreef

Reg. datum: 21 mei 2007

quote:
the real JAMF schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:36:
Attributen:
- oud (antiek) heineken kistje = 2 generaties vóór de laatste gele --- gekregen, eerst op MP gecheckt wattie oplevert: net geen ¤7,50 dus de zaag kan erin
Leuk idee, antieke houten Heineken kratjes. Die gele zijn wel mijn trademark ;) Zeker omdat ik hem niet op marktplaats besteld heb maar gewoon gekocht in de supermarkt toen ze er nog waren!

Reg. datum: 10 juni 2007

Panasonic loodaccu 12 V / 17 Ah (gratis)
http://www.conrad.nl/goto/?product=255564

Druktoets-schakelaar UIT/AAN BLAUW (¤1,98)
http://www.conrad.nl/goto/?product=701224

Toxic TXC-500 2 Kanaals Eindversterker (¤39,95)
http://www.conrad.nl/goto/?product=370858

Boss Riot R694 6x9" 4-weg Speaker (¤49)
http://www.pimtensen.nl/s...;sub_id=26&cur_id=933

Word naar alle waarschijnlijkheid mijn 'setup' dat intotaal uit komt op 100 euro ofso... Ik vroeg me alleen af of die schakelaar wel geschikt was. Hier de specs ervan:

# Verlichte druktoetsen/-schakelaars (LED 3 V=)1-polig voor snap-in-montage
# Materiaal lijsten van nylon (UL flame 94 HB), contacten van verzilverd messing.
Technische spec.:
# 125 V~/1 A, 250 V~/0,5 A
# Contactweerstand 50 mΩ
# Isolatieweerstand 500 V= min. 100 MΩ
# Doorslagvastheid 1000 V~, 1 minuut
# Inbouw-Ø 9,3 mm
# Frontplaat 0,5-2 mm dik.

Iemand enig idee? En hoe moet ik deze dan aansluiten want ik zie 4 'pootjes'. Gewoon + op de langste en - op de andere lange?

٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶

GoT moar?
Reg. datum: 28 oktober 2007

Nou, die twee middelste pootjes lijken mij voor het LEDje dat erin zit ;) En volgens mij kan er maximaal 125Watts door (125V*1A=125Watt), maar dit weet ik niet zeker.
Reg. datum: 11 juni 2008

Mensen, ik ben nu bezig met onderdelen aan het verzamelen voor een kratradio.
Ik heb een 12 volts accu 55 ah gevonden op het werk.
Ik wou een marquant versterker 2 x 100 watt gaan gebruiken.
En ik wou deze boxen gaan gebruiken http://link.marktplaats.nl/174581890
Zou dit probleemloos kunnen draaien? En hoelang zou het dan mee kunnen gaan op normaal vermogen?

Mvg
Moatiej

55Ah gaat zeker wel lang mee (mits de accu nog in goede conditie is natuurlijk).

Als je een beetje rap erbij bent kun je deze acculader ook nog scoren bij de Lidl:

http://www.lidl.nl/nl/hom.../c.o.20080612.p.Acculader

(of je moet al een acculader hebben natuurlijk)

Hoe lang hij meegaat op normaal vermogen? Ik denk 2 dagen ofzo :P

Beamer omgebouwd naar Xenon lamp |Dell Latitude X300 | P5N-MX, P4 3Ghz, 2048MB DDR2, Club3D 8600GT 256MB GDDR3

Reg. datum: 08 juni 2008

Nog een vraagje: hoe groot is de lekspanning? is zo'n schakkelaar echt nodig? heb hem regelmatig aan mn oplader. (die van 8 euro bij de lidl)

Je kunt het meten met een amperemeter in serie met je versterker/radio en accu.

Bijna alle apparaten hebben wel een lekstroom. Dit is wel vervelend omdat als je je kratradio langere tijd niet gebruikt, loopt de accu vanzelf leeg (waardoor hij kapot kan gaan, als je hem in ontladen toestand laat staan (helaas zelf ervaring mee) )

Een schakelaar kost misschien maar ¤1, maar is het zeker wel waard.

Reg. datum: 11 juni 2008

@ ThinkPad die acculader is wel mooi maar met een 55 ah lader duurt het 55/1,2= 45 uur om hem op te laden dat vind ik toch wel een beetje lang. Nu kan ik op marktplaats een 8 ah lader krijgen voor 25¤.

Ik zie waarschijnlijk al een probleempje met mij combinatie, de accu is te groot.
De accu is 19 cm hoog en 24 cm breed (loodaccu). Nu moet ik nog een versterker en 2 boxen erin kwijt ik vrees dat dit niet gaat passen?

Het zou wel kunnen passen maar dan moet ik denk ik de deksel iets hoger maken en de boxen in de deksel monteren, dit vind ik een stuk minder mooi...

Reg. datum: 08 juni 2008

Dankje thinkpad, kan ik als schakelaar een bureaulamp geval gebruiken?

quote:
moatiej schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:42:
@ ThinkPad die acculader is wel mooi maar met een 55 ah lader duurt het 55/1,2= 45 uur om hem op te laden dat vind ik toch wel een beetje lang. Nu kan ik op marktplaats een 8 ah lader krijgen voor 25¤.

Ik zie waarschijnlijk al een probleempje met mij combinatie, de accu is te groot.
De accu is 19 cm hoog en 24 cm breed (loodaccu). Nu moet ik nog een versterker en 2 boxen erin kwijt ik vrees dat dit niet gaat passen?

Het zou wel kunnen passen maar dan moet ik denk ik de deksel iets hoger maken en de boxen in de deksel monteren, dit vind ik een stuk minder mooi...
Ik denk niet dat die lader werkelijk een 55Ah accu met 1,2Ah gaat laden. Na wat research op internet kwam ik erachter dat het een Ctek 3600 kloon is. Deze heeft 3 standen, 1 van de standen is als volgt:

Boost stand, hij laad de accu tot 80% vol, en gaat dan over op druppelladen.

Ik zou niet moeilijk doen voor die 2 tientjes, want je kunt het bij Lidl ook zo weer omruilen. Tevens is dit een volautomatische lader, dus je hebt er geen omkijken naar (wat je bij andere laders wel hebt, omdat je accu anders gaat koken, als je de lader er te lang aan laat hangen! )

quote:
stammie90 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:44:
Dankje thinkpad, kan ik als schakelaar een bureaulamp geval gebruiken?
Jawel, zet hem wel tussen de positieve pool van de accu, dat is het meest veilige in een krat. De buitenkant van je radio/versterker zit ook aan de negatieve pool, dus een kortsluiting is snel gemaakt als je de + pool los hebt liggen.

Reg. datum: 21 mei 2007

quote:
Termic schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 15:44:
Iemand enig idee? En hoe moet ik deze dan aansluiten want ik zie 4 'pootjes'. Gewoon + op de langste en - op de andere lange?
Dat ding gaat niet werken want er kan maar 1 ampere doorheen, dat is bij 12 volt maar 12 watt en komt overeen met zo'n 3 a 4 watt aan audio (tenminste als je die Toxic versterker gebruikt).

Dat betekent dat je hem doorbrandt bij het minste of het geringste. Ik heb zelf ooit eens kortsluiting gehad en een 6 ampere schakelaar doorgefikt. Ik heb nu een zekering daarvoor.

Reg. datum: 14 juni 2008

Hallo

Ik heb de populaire Marquant versterker gekocht..

Maar ik had een klein vraagje.

Waar moet ik de - en waar de + op aansluiten??

Ik zie alleen REM,B+ en GND als aansluiting..

Mvg
AC

REM, B+ = Plus (rood)

GND = - (zwart)

Plaatje:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/679631.html

ThinkPad wijzigde dit bericht 14-06-2008 21:03 (44%)

Reg. datum: 14 juni 2008

Dat noem ik nog is snel antwoord :*)

Dankje wel nu kan ik weer verder bouwen :P

Mvg
AC

quote:
happer schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 09:45:
[...]

Leuk idee, antieke houten Heineken kratjes. Die gele zijn wel mijn trademark ;) Zeker omdat ik hem niet op marktplaats besteld heb maar gewoon gekocht in de supermarkt toen ze er nog waren!
Tis ook een gele, (geenn houten dus ) -- ik had er een liggen van bj 1972 - en degene die ik nu gebruik is er een uit 1979, want die uit '72 was een hoek ingescheurd

--foto's volgen

edit:
afdekklep is komen te vervallen -- safetycommander ook
bosch rubberen spriet weer omruilen voor een achter-de-ruit antenne

the real JAMF wijzigde dit bericht 14-06-2008 21:21 (13%)

Reg. datum: 28 maart 2003

Af en toe lees ik met veel plezier een stukje in dit topic. Vroegah ook veel kratradiootjes gebouwd alhoewel daar lang niet altijd een krat aan te pas kwam. Die tijd ligt een beetje achter me.

Wat me opviel is dat er relatief veel gebruik wordt gemaakt van de Marquant versterker van ¤19,95 van de kijkshop die, naar opgave, 2 maal 100 watt zou moeten kunnen produceren. Nu had ik voor een vriend een heel goedkoop versterkertje nodig op 12 V voor een roeptoeter. Het vermogen dat ik nodig heb is welliswaar heel laag maar normaal geef ik voor een leeg alu kastje al meer uit. Ik heb dus zo'n ding aangeschaft.

De meeste opgegeven vermogens worden overdreven en dat is hier niet anders. Uiteraard het ding opengeschroefd. Er zit een stereo versterkerchippie in van Toshiba en wel de TA8210AH0. Ik heb er even de datasheet bijgezocht. De chip kan maximaal 2 maal 19 watt afgeven in 4 ohm. Helaas is dat bij 10% THD(total harmonic distortion) en bij 1 Khz. Je moet dan ook minimaal 13,2 volt ter beschikking hebben. Ik heb de versterker uitgeprobeerd en hij vervormt vrij snel als je hem wat harder zet.

Wil je een lagere vervorming dan krijg je meteen ook minder vermogen. Als je 0,1% vervorming acceptabel vindt hou je 11 watt aan 4 ohm over bij 13,2 V voedingsspanning, gemeten bij 1kHz.

Deze chip is niet zo efficient en verstookt relatief veel warmte. Bij 4 watt vermogen verstookt ie zo.n 17 watt aan warmte en bij 8 watt 18 watt. Dat is op zich niet zo erg behalve dat je accuduur daar ernstig door wordt bekort.

Voor het geld zijn er geen alternatieven. Ik ken geen versterker die zo goedkoop is en voor de echte budget dozen is het dan ook een uitkomst.

Heb je iets meer te besteden dan zijn er, als je handig bent, leuke alternatieven. Een voorbeeld hiervan zijn de ampjes van 41Hz http://www.41hz.com/ die gebaseerd zijn op tripath chips. De amp3 bijvoorbeeld heb ik hier staan en klinkt een stuk beter. Lastig is hieraan dat het zelfbouw is en deze ampjes zijn ook nog eens opgebouwd uit SMD componentjes waardoor het voor de beginner niks is. De amp 6 (basic) is voor handige soldeerder echter wel te maken. Voordeel is de betere klank en het hoge rendement (>80%) waardoor er weinig energie wordt omgezet in warmte en je veel langer kunt spelen op een accu. Bij 13 watt aan 4ohm is de THD zo'n 0,05%.

moet je hier iets mee? eigenlijk niet. Ik had het alleen graag geweten in de tijd dat ik nog kratradiootjes gebruikte. Wij moesten s'avonds op pad om een autoaccu te "lenen" die we de volgende morgen voor dag en dauw leeg terug plaatsten

edit: typo

Was net effe wat rommel voor de kratradio aan het bestellen bij conrad, kom ik zomaar een gratis oplader tegen:

[webshop oplichtersmodus]
<Klik>
tis maar een een 600 mA, maar toch: GRATIS :9 , doe er je voordeel mee
[/webshop oplichtersmodus]

edit:
en alvast een overzichtje van het werk tot nog toe

het kratje
http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio1.jpg

de bodem
http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio2.jpg

zonder bodem
http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio3.jpg

nieuwe bodem en frontje
http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio4.jpg

effe losvast in elkaar
http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio5.jpg

Draadjes e.d.
http://home.tiscali.nl/jverhoeven/kratradio6.jpg

en effe voor de elektro giganten: dit zou imho moeten werken -- bij een auto of motor krijgt een accu tenslotte ook gewoon 13,8 V op z'n donder (zonder allerlei moeilijke electronica)
-- misschien een paar diodes vlak na de voeding --
http://home.tiscali.nl/jverhoeven/schema.JPG

the real JAMF wijzigde dit bericht 15-06-2008 21:54 (58%)

Reg. datum: 10 augustus 2007

Nice, hoe heb je die bodem er zo netjes uit gekregen? (of eigenlijk behouden..)

Als je diodes tussen accu en voeding gaat zetten heb je wel een spanningsval (meestal 0,6V), dan raakt je accu dus niet volledig opgeladen. Die voeding is dus helemaal niet zo geschikt, vanwege de spanningsval icm de diode.

quote:
Sneezzer schreef op maandag 16 juni 2008 @ 13:43:
Nice, hoe heb je die bodem er zo netjes uit gekregen? (of eigenlijk behouden..)
Met een blikschaar , een beitel en een hoop geduld(=+/- 2 uur werk)
quote:
ThinkPad schreef op maandag 16 juni 2008 @ 15:28:
Als je diodes tussen accu en voeding gaat zetten heb je wel een spanningsval (meestal 0,6V), dan raakt je accu dus niet volledig opgeladen. Die voeding is dus helemaal niet zo geschikt, vanwege de spanningsval icm de diode.
was meer een gedachtekronkel - als de 220 V niet aangesloten zou zijn , dan zou de voeding zich als verbruiker gaan gedragen :? :? Maar dat stopt bij de gelijkrichter - dus verder weinig om me druk over te maken

Je kunt er nog altijd een schakelaar tussen zetten natuurlijk :)

quote:
ThinkPad schreef op maandag 16 juni 2008 @ 18:36:
Je kunt er nog altijd een schakelaar tussen zetten natuurlijk :)
Is idd wel de makkelijkste oplossing, maar eerst effe proberen hoeveel lekstroom die voeding heeft als tie uitstaat (hopelijk morgen accu binnen)
(met gratis lader -zie mijn post hier ergens boven -- heb em niet direct nodig , maar zou van de winter wel eens aan de motor terecht kunnen komen )

Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: