Na een aardige tijd op internet vele modellen en specs vergeleken te hebben ben ik bij een Mediamarkt de paar interessante spelers in het echt gaan bekijken. De ZEN bleek idd toch de meest interessante. Ik wilde een speler van minimaal 4 of liever 8 GB. Maar dankzij de mogelijkheid voor SD-kaartjes leek me de 4 GB versie al genoeg, en die heb ik daarna ook besteld. Ik heb er bij voorbaat meteen een silicon-skin bij besteld, leek me wel zo veilig met gebruik onderweg.
Van de week binnengekregen, woei!

Het is idd een prachtig klein ding. Ik heb gewoon volgens de quick-start eerst de software geinstalleerd, en daarna de ZEN met bijgeleverd USB-kabeltje aangesloten. Op de ZEN en zowel op beeld gebeurde eerst niks, maar toen ik hem na 20 mins of zo (ben intussen wat anders gaan doen) weer los trok en er nogmaals aanplugde, toen deed hij het wel. Zal eerste beetje opladen nodig gehad hebben.
Met de meegeleverde software zal ik zelf weinig doen. Ik kon er mee instellen dat hij de ZEN ook als portable USB-schijf zou zien in Windows verkenner, wat het kopieren van mediabestanden natuurlijk erg vergemakkelijkt. Binnen 2,5 uur was hij al opgeladen dus dat viel mee, en ben ik er mee gaan spelen.
Wat ik her en der al gelezen heb over de toch wat lastige onlogische bediening, heb ik zelf totaal geen moeite mee gehad. Ik weet nou paar dagen later intussen zo'n beetje alle menu-opties en waar wat zit, zonder dat ik 1x in de handleiding gekeken heb.
De eerste indruk is nog beter dan ik verwachtte

De beeldkwaliteit is simpelweg subliem voor zo'n klein schermpje. De meegeleverde filmpjes zien er ook haarscherp en helder uit. De meegeleverde muziek heb ik nauwelijks naar geluisterd

En de eerste eigen MP3's die ik er op geluisterd heb waren op een eigen 4 GB SDHC kaartje gezet. Dat werkte ook meteen als een trein!
De radio-functie, daarbij wist ik niet dat de koptelefoon als antenne zou dienen, maar ik vind het geniaal bedacht

De radiokwaliteit van de sterke zenders is gewoon glashelder, zonder ruis of kraak. De ontvangstgevoeligheid ligt bij zo'n ding natuurlijk nooit optimaal, en dus begrijpelijk als de zwakkere zenders al snel storend kunnen klinken. Ik vind het een leuke ingebouwde mogelijkheid, maar voor mij niet het belangrijkste.
Toen heb ik de ZEN vanuit de software 'geformatteerd', leeggemaakt, want al die meegeleverde dingen hoef ik verder niet te hebben. Toen ben ik als eerste gaan kijken hoe ik er een volledige speelfilm op kon krijgen, en hoe de omzet-software zou werken. Ik heb een XViD gepakt, 1:21u, 5.1 geluid, 1,4 GB groot. Het heeft een flinke tijd nodig gehad om te verkleinenen en recoden. Hij heeft er blijkbaar een WMV van gemaakt, wat ik raar vind aangezien hij ook prima AVI pakt. Maargoed, LB. Echter, toen ik die door de meegeleverde software omgezet had wilde ik die via verkenner naar de ZEN kopieren, toen ik de melding kreeg dat de film mogelijk buiten de specs zou vallen en misschien niet afgespeeld kon worden, of ik wilde doorgaan

Huh? Ja ik heb hem toen gewoon maar gekopieerd, en kijken wat er gebeurt. Nou, zo vreemd als die melding was, speelde de ZEN hem gewoon perfect af. Echt geweldige beeld en geluidskwaliteit zelfs! Verkleind naar 320x176 is niet veel, maar het kijkt prima. Geluid netjes gedownsampled van 5.1 naar stereo.
Foto's en filmpjes vanaf m'n digitale camera (Canon Powershot S3 IS), SD-kaartje rechtstreeks in de ZEN steken, en uitlezen maar. Wat me erg meeviel is dat hij zonder moeite de volle 6 Megapixel foto's van 2816x2112 verkleinde en meteen kon laten zien. Alleen bladeren duurde wat langer dan met kleine foto's, maar da's logisch. De filmpjes... helaas, enige van de 5 opname mogelijkheden die de ZEN wilde afspelen was de laagste stand, 320x240@15fps. 640x480 was te groot (begrijpelijk), maar ook 320x240@30 fps gaf hij aan als te hoge bitrate. Nou ben ik er wel intussen achter dat de framerate niet per definitie te hoge bitrate hoeft te betekenen. Filmpjes met 320x240 en 30 fps kunnen wel afgespeeld worden, maar blijkbaar met een max van 1000 kbit datarate.
Ik ben wel 1x iets vreemds tegengekomen. Ik was in een MP3 aan het spoelen, en ineens deed de ZEN helemaal niets meer

Geluid stopte, en reageerde op geen enkele toets meer. Beeld bleef wel aan en alleen de helderheid reageerde nog op toetsaanslagen. Maar heel de ZEN was ook niet meer uit te zetten! Ook aan de PC hangen bracht geen verandering en de PC zag hem ook niet meer. M'n ZEN was gecrashed
Ik heb hem toen gereset met een paperclip, en dat werkte wel meteen, gelukkig! Na wat onderzoek bleek de betreffende MP3 blijkbaar niet helemaal lekker te zijn. Nadat ik die MP3 via WAV opnieuw naar MP3 gecodeerd heb en terug naar de ZEN gekopieerd had, kon hij hem wel probleemloos afspelen.
Lol, wat een lap tekst is het geworden

was ik eigenlijk niet van plan. Maar nou ik dit toch heb zal ik op de FP bij de reviews hier ook gelijk een review van maken
Edit van een uurtje of zo later

:
Mijn verder uitgewerkte review op de T.Net FP
productreview: Creative Zen 4GB Zwart review door Knightwolf