Hoofdcategorieën
Topicacties

Soldeerbout

Pagina: 1 2 3 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 03 april 2003

Ikzelf soldeer ook liever gewoon loodhoudend ;) Maar als je aan bestaande loodvrije printen soldeert heb je soms wat extra temperatuur nodig.
Voor 25 euro is zo'n betaalbaar station natuurlijk wel de moeite van het proberen waard :)

offtopic:
Waarom zou je wtcp op een wecp willen aansluiten??

Reg. datum: 04 oktober 2004

quote:
LiquidSmoke schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 19:42:
Voor het dagelijkse werk heb ik hier een Ersa Tip 260, werkt perfect! Punten zijn goed verkrijgbaar, slijten bijna niet en zijn met een klem bevestigd.

Komt van de Conrad en kostte geloof ik 2 tientjes...

Wel aan het kijken voor een regelbare trouwens
Hey, die ziet er best goed uit.
- 16 watt
- 60 sec. opwarm tijd.
- Soldeerpunt met klem.
- Potlood punt

Kan je daar ook SMD mee solderen ?

PSN: incyi Online: [LBG]

`whoami`

16w is wel heel erg weinig.
Met een potlood punt kun je als je beetje handig bent al SMD solderen (ligt ook aan de maat smd).
Reg. datum: 04 oktober 2004

quote:
Boudewijn schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:37:
16w is wel heel erg weinig.
Met een potlood punt kun je als je beetje handig bent al SMD solderen (ligt ook aan de maat smd).
Heb nu een 15watt, zoals ik al zei. Ben nog niet echt tegen iets aangelopen dat ik dacht van
"hey kan het lukt niet".

2 tientjes bij de conrad worden 4 tientjes voordat die thuis is. 8)7

inanc wijzigde dit bericht 15-05-2008 00:44 (9%)

PSN: incyi Online: [LBG]

ik heb laats ook een nieuwe soldeerbout gekocht op http://www.eleshop.nl/
en deze heb ik gekocht voor 120 euro
is alles in 1 zit ook een compressor in enz.

http://www.eleshop.nl/aoy...-in-een-station-p-65.html

suc6 met verder zoeken

Reg. datum: 03 april 2003

Deze zit dus in mijn gereedschapskoffer, handig ding, nog temp. geregeld ook voor 10 euro :P

bla bla bla
Reg. datum: 23 april 2002

quote:
Sine schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 02:28:
Pas op met rode wellers, dat is hobby bob spul en absoluut niet te vergelijken met de lichtblauwe professionele lijn waar weller bekend om staat !
De rode hobby bob Weller werkt prima als je als hobby bob wat dikkere draden wilt solderen (2,5mm2 en dikker) :)
De punt slaat alleen een beetje zwart/dof uit als je met loodhoudend tin soldeerd :+

NC ::: Specs::: Mijn pc :::: Server ::::

`whoami`

Feit blijft dat ze niet vergelijkbaar zijn met de echte wellertjes.
Heb zelf ook de 50W magnastat. Je moet er wel een ander puntje bijkopen (PT-L7 bijvoorbeeld), de standaardpunt is niet echt geschikt voor kleine componentjes. Verder is hij gewoon perfect. Niet te lang en zwaar en het snoer is zeer soepel.
Mocht je zelf een voeding willen maken, de originele connector is bij conrad ook te koop. deze als ik het goed heb.

PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker

`whoami`

Nee hij is niet 3-polig, maar idd een DIN achtig iets.
En een amiga voeding is er prima voor :).
Dat ding is wel 3 polig hoor. 2x trafo en randaarde.
http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/wellercon2.jpg

De linker pin op de female connector is randaarde.

real_FireFly wijzigde dit bericht 16-05-2008 11:05 (19%)
Reden: beter plaatje

`whoami`

* Boudewijn moet met zijn dronken hoofd niet de WECP pakken en denken dat het een WTCP is.
quote:
inanc schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:32:
[...]

Hey, die ziet er best goed uit.
- 16 watt
- 60 sec. opwarm tijd.
- Soldeerpunt met klem.
- Potlood punt

Kan je daar ook SMD mee solderen ?
SMD gaat wel, maar dan moet je echt een goede vaste hand hebben omdat de standaard punt nog vrij grof is.

Er zijn smallere punten te koop, maar dan nog is het vrij behelpen.

Zo af en toe een smd componentje vervangen is geen probleem, maar een smd ic wordt toch al gauw mooeilijker...
Reg. datum: 17 juni 2001

quote:
Boudewijn schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 02:54:

En een amiga voeding is er prima voor :).
Eehh, nop :P

In dat doosje zat een klassieke trafo, de originele switcher is te licht en heeft een te lage uitgangsspanning

4 8 15 16 23 42

`whoami`

Ok dan heb ik niets gezegd.

* Boudewijn heeft het nml wel vaker gezien dan alleen bij jou :).
Reg. datum: 25 januari 2006

De oude amiga voedingen zaten idd travos in, de 500 modellen, daarna werd alles een geschakelde voeding. welke veel te zwak waren.

Reg. datum: 05 januari 2005

quote:
inanc schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:43:
[...]
2 tientjes bij de conrad worden 4 tientjes voordat die thuis is. 8)7
BS en ongefundeerd. |:( Als je met ideal betaalt is verzending zelfs gratis bij een bestelling van 2 tientjes. 8)7 Zie hier. Indien je niet met ideal betaalt betaal je ¤ 6,95 aan verzendkosten en niet twee tientjes. Overdrijven is ook een kunst. }:O

454ss wijzigde dit bericht 21-05-2008 08:39 (14%)
Reden: typo

Kratjes kunnen nu ook voorin

ikzelf heb ooit een HQ gekocht
http://www.panda.nl/images/HQ-SOLDER_30.JPG

Heerlijk ding, ben er erg tevreden over, alles perfect instelbaar, snel op temperatuur, je kunt niet alleen de temp zetten, maar ook de huidige aflezen.

ik heb hem ooit gekocht bij

http://www.leds-buy.nl/montage-c-33.html
`whoami`

Hoe goed zijn die punten?
Ik heb wat van die HQ achtige dingen gezien ,en daar word je echt niet blij van (brakke regeling, doorbranden, te korte draad, slecht frontje (tinspetter-gevoelig >:) )) etc.
Ik heb twee van Velleman gehad met een bout die er wel verdacht veel op leek. Dat ding zat nogal crappy in elkaar, het was heel makkelijk om het verwarmingselement te slopen als je de punt vervangt en er zat een enorm dik stug draad aan. Hij lag wel aardig in de hand en de punt is qua formaat ook goed, maar 't handvat werd na verloop van tijd wel gloeiend heet.

Die punten passen ook in een Conrad station. Die Conrad bout is kwalitatief iets beter, maar het voelt wel alsof je met de Eiffeltoren aan het solderen bent (veel gewicht aan de punt). En ook een heel stug snoer.
1 van die punten is inmiddels een banaanvorm geworden :X Komt waarschijnlijk door de brakke houder van het Conrad station. Die houders van de velleman setjes waren ook brak, dat plastic kan niet echt tegen de hitte en begint dan te barsten.

Was dat goedkope spul zat en heb toen die Weller wtcp gehaald, geen seconde spijt van gehad.

Reg. datum: 25 januari 2006

Ik heb laatst ook een HQ gehaald, eigenlijk omdat een vriend van mij er al jaren lang mee werkt en prima beviel. Zoals gezegt snel warm, soepel snoer, goede houder, ook is alles los te bestellen. Puntjes, sponsjes, losse boutjes, verwarmings elementen, en als je goed zoekt zelfs de transformator. De temperatuur regeling is prima. Een heel groot nadeel is dat het pastic voor het display gewoon erg dun is, je moet niet even je boutje schoon maken en dan perongeluk tegen het display tikken. Toch is dit in het algemeen een prima soldeer bout.

Reg. datum: 11 september 2002

Ik heb van Weller zowel de magnastat als geregelde boutjes en moet zeggen, dat de gewone magnastat (waarbij de tip de temperatuur bepaalt) nog het beste bevalt en het snelste reageert
op belastingvariaties.

Where did that damn icon go?!?
Reg. datum: 11 februari 2001

Jaartje terug een simpel stationnetje van JBC aangeschaft uit de Advanced reeks voor de zaak. Tot die tijd altijd met Weller gewerkt. Nu we een keer die JBC er hebben staan komt er geen Weller meer de deur in hier.. Van kamertemperatuur naar 350 graden in 6 seconden, compleet wisselbare soldeerstiften, ook terwijl ze op temperatuur zijn, tot 140Watt met directe verhitting in de punt. Werkt perfect voor smd spul (wordt het hoofdzakelijk voor gebruikt) maar ook voor het lompe stookwerk, met een wissel naar een lomp stift.. _/-\o_

Oeps, zie net dat het hier om een wat beperkter budget gaat.. Instap stationnetje van JBC (AD2940) kost zo rond de ¤380,-

http://www.howardelectronics.com/jbc/images/LAD2940Web.jpg

TMV wijzigde dit bericht 23-05-2008 19:42 (15%)

Asus P5B Deluxe | Intel C2D E6700 @ 3GHz + Scythe Ninja | 4GB Kingston PC5300 | XFX 8600GTS XXX + Thermalright HR-03 | Auzen X-Fi Prelude 7.1 | Seagate 7200.10 320GB | Seagate 7200.10 500GB | Samsung 940BF

Catch me ;)
Reg. datum: 08 april 2001

Zelf heb ik een Ersa Analog 60 Antistatic die is wel aan de prijzige kant, maar de gewone analog 60 is al te krijgen vanaf 125,- . Heb overigens wel een keer meegemaakt dat ik iets niet aan ground kreeg gesoldeerd, maar dat was een bord uit een DEC Multia.

Hwg wijzigde dit bericht 23-05-2008 19:52 (32%)

Zeg Leon, als ik deze schroef uit de lamp haal valt er bij de bovenburen dan iets om?

Pagina: 1 2 3 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: