Hoofdcategorieën
Topicacties

Waar heb ik recht op als winkelier retourrecht uitsluit?

Pagina: 1 2 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 03 augustus 2005

Ik heb een vraag.

Ik ben van plan om een LCD scherm te kopen bij Frans de Smet. Nu ben ik huiverig voor wat betrefd het aantal problemen wat zich kunnen voordoen bij deze TV. Op hun website staat onder voorwaarden dit:

De koper beschikt niet over het recht om van de aankoop af te zien, uitgezonderd indien er niet kan geleverd worden binnen de 30 dagen.

* Verkochte toestellen worden niet teruggenomen.

Heb ik nu dus niet het recht om zonder reden van opgaaf het toestel terug te kunnen sturen binnen 7 dagen? Aangezien het wel onder consumentenrecht valt.

Maradona10 wijzigde dit bericht 11-05-2008 13:08 (4%)

Acties: [view][quote]

Door: Rukapul
Moderator WI/SG/SF
Reg. datum: 02 februari 2000

Afgesplitst ivm 7 jaar oude kick, verplaatst naar Shopping Forum en titel verduidelijkt.

Forumzwerver
Reg. datum: 27 november 2007

De wet staat nog altijd boven algemene voorwaarden die iedereen zelf kan maken, denk dus dat het gewoon "consumentenbangmaaklariekoek" is.

Iemand een G11/G15 pootje polssteun JPAC-interface te koop? PM Me plz!

Is Frans de Smet een webwinkel of een 'echte' winkel? Als het een webwinkel is, mag je het inderdaad binnen 7 dagen retourneren, zonder opgaaf van redenen, als het een 'echte' winkel is, dan mag de winkel dat weigeren ja. Tenzij het toestel defect is en het niet binnen alle redelijkheid opgelost kan worden (dus dat reparatie weken/maanden gaat duren).
Reg. datum: 09 september 2007

Klopt. De wet kent geen voorschriften m.b.t. het ruilen van producten (tenzij defect/ aankoop in webwinkel).

Ruilen of geld terug wordt dan ook vaak gezien als een extra dienst van de winkelier.

kingofthievesNL wijzigde dit bericht 11-05-2008 10:41 (7%)

boe!
Reg. datum: 25 juni 2001

Is het de belgische winkel? Ben jij belg? Bestel je vanuit Belgie? Kent Belgie dan ook het 7 dagen retourrecht?

En wil je echt bestellen op een web 1.0 0.1 website? :X

INTEL 8086 4.77 Mhz @ 12Mhz watercooled, 640kb main mem(neeeh neeh, neh neeh neeeh), 20mb Seagate, Noname amber monochroom 14", Hercules monochroom video plankie, Star NL-10 Matrix printer

Reg. datum: 24 januari 2005

quote:
K.L. schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:39:
Klopt. De wet kent geen voorschriften m.b.t. het ruilen van producten (tenzij defect/ aankoop in webwinkel).

Ruilen of geld terug wordt dan ook vaak gezien als een extra dienst van de winkelier.
In de volksmond ook wel "Wet koop op afstand"... Intressant leesvoer.
Reg. datum: 04 augustus 2002

quote:
beany schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:40:
Is het de belgische winkel? Ben jij belg? Bestel je vanuit Belgie? Kent Belgie dan ook het 7 dagen retourrecht?
Hetzelfde geldt in België :)
Ook hier kan je bij bestellingen via een webwinkel binnen 7 dagen je aankoop retourneren. In een gewone winkel ligt de zaak natuurlijk anders.

Reg. datum: 23 september 2004

quote:
MsG schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:33:
De wet staat nog altijd boven algemene voorwaarden die iedereen zelf kan maken, denk dus dat het gewoon "consumentenbangmaaklariekoek" is.
Maar dan kun je er vanuit gaan dat als je niet tevreden bent en het product terugstuurt dat je er enorm gezeik mee gaat krijgen. Denk ik ik ken de winkel NIET maar dat was gewoon mijn eerste gedachten.

Mooi wit is niet lelijk

Door: Terw_Dan
Moderator PMG/OM/ Reviewer
Knuffelkubus O+

quote:
rg-mohwa schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:44:
[...]

Maar dan kun je er vanuit gaan dat als je niet tevreden bent en het product terugstuurt dat je er enorm gezeik mee gaat krijgen. Denk ik ik ken de winkel NIET maar dat was gewoon mijn eerste gedachten.
Als een winkel zich er niet aan wil houden dan kun je er idd enorm gezeik mee krijgen. Echter, als je het voor de rechter laat komen verliest de shop geheid, omdat ze gewoon tegen de wet ingaan. Het probleem is alleen dat bijna niemand zoveel moeite wil doen.
Reg. datum: 03 augustus 2005

quote:
beany schreef op zondag 11 mei 2008 @ 10:40:

En wil je echt bestellen op een web 1.0 0.1 website? :X
Bedankt voor jullie reacties.

Het is inderdaad een Belgische winkel. Volgens mij is het niet puur een webwinkel. Ze versturen het product wel per UPS, maar of dat je meteen een webshop maakt weet ik niet.

Ik woon zelf in Maastricht. Deze winkel heeft heel goede gebruikservaringen voor wat betrefd LCD. Maar per e-mail zei hij me dat ik geen omruilgarantie heb. Heb dus even opgezocht op internet en kwam de term consumentenrecht tegen. Kwam ook deze pdf tegen: http://www.eccbelgium.be/...t_internet_nl_lageres.pdf
Dit geldt dus ook in België. Maar er is dus verschil met een webshop en gewone winkel?

Misschien kent iemand deze winkel en heeft er ervaringen mee.

Eat your brain?
Reg. datum: 23 december 2004

Het is ook gewoon een winkel, dus mag hij die voorwaarden stellen. Dus zelf het risico nemen of een andere (web)winkel zoeken.

Door: Terw_Dan
Moderator PMG/OM/ Reviewer
Knuffelkubus O+

quote:
Ilya schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:49:
Het is ook gewoon een winkel, dus mag hij die voorwaarden stellen. Dus zelf het risico nemen of een andere (web)winkel zoeken.
Lijkt me niet toch. Immers, hij verkoopt ook online, dus dat betekent dat hij een webshop is en dat er aan die regels gehouden moet worden. Dat er ook een daadwerkelijk pand is als winkel doet daar niets aan af.
Reg. datum: 17 april 2008

Ik denk, als je een winkel hebt + webshop, dat de voorwaarde voor winkel geldt. Je kan niet zeggen dat je het product niet vantevoren hebt kunnen bekijken, dit kan namelijk wel in de winkel.

Lágrimas negras
Reg. datum: 31 mei 2001

quote:
Terw_Dan schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:01:

Lijkt me niet toch. Immers, hij verkoopt ook online, dus dat betekent dat hij een webshop is en dat er aan die regels gehouden moet worden. Dat er ook een daadwerkelijk pand is als winkel doet daar niets aan af.
Ik weet niet hoe dat in Vlaanderen zit, maar in Nederland is de Wet Koop op Afstand van toepassing op alle verkopen waarbij de koper niet fysiek oog in oog heeft gestaan met een verkoper. Dat is dus bij webshops, maar ook bij telefonische bestellingen en postorder.

I finally found you, my personal slaughter. As an appetizer, I let you taste my daughter!
Call me sick but this is what I need. My only purpose here is for you to feed!

is Engelandvaarder!
Reg. datum: 14 oktober 2006

@TS: je kunt je echter afvragen of je wel bij een dergelijke winkelier wilt kopen. Je recht hebben en je recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Kijk eens in de pricewatch of je het scherm niet bij een shop kunt krijgen met een goede score, dan is de kans kleiner op eventuele problemen :)

boe!
Reg. datum: 25 juni 2001

Het gaat om het moment van de order plaatsen. Als je via de website de bestelling doet, maar hem persoonlijk af komt halen geld de wet koop op afstand. Het moet echter wel duidelijk zijn dat de winkel op afstand verkoopt. Een website met alleen wat informatieve info voldoet daar niet aan. Een website, omgeacht of er ook een fysieke winkel is, met een bestelfunctionaliteit voldoet daar wel aan.

In Nederland is het zelf ook nog eens zo dat wanneer de algemene voorwaarden niet voldoen aan de wet mbt de wet koop op afstand de termijn van 7 werkdagen automatisch verlengt wordt naar 30 werkdagen! Dus de winkel roept dat retourrecht niet van toepassing is. Dat is heel mooi, want dan kan je het product 30 dagen bekijken/testen/etc. Probleem is wel dat je naar de rechter zal moeten om je recht te halen.

INTEL 8086 4.77 Mhz @ 12Mhz watercooled, 640kb main mem(neeeh neeh, neh neeh neeeh), 20mb Seagate, Noname amber monochroom 14", Hercules monochroom video plankie, Star NL-10 Matrix printer

AMD MP²
Reg. datum: 28 april 2002

Als jij via mail of telefoon een product bestelt, dan geld de wet betreft het "kopen op afstand" en zijn alle bepalingen daarover van toepassing, of die verkoper nu een gewone winkel heeft of niet.
Of hij nu een fancy webshop heeft of enkel een link "klik hier voor te bestellen" maakt allemaal niet uit; het is en blijft een aankoop op afstand

PS: de wet heet ook effectief "aankopen op afstand", en niet "webwinkels", waardoor die wet niet enkel voor webshops geldt maar voor alle aankopen op afstand
PPS: ik heb het hier over de belgische wetgeving, de nederlandse ken ik niet
Ik heb een feesthoedje op!

Alle.. **** super off-topic, maar KOM ****ING OP! Die site van Frans De Smet is niet gewoon walgelijk, hij is gewoon echt über super gruwelijk.. ik heb er echt geen woorden over.. dat intro filmpje etc.

Verder kunnen voorwaarden de wet niet veranderen, aankoop op afstand 7 dagen retourrecht. :)

Lian Li A70B | AMD Athlon 4850e | Asus M3A78-EHM HDMI | Kingston 2GB DDR2-800 | Asus Radeon HD3650 | Samsung F1 1TB

Reg. datum: 22 januari 2000

En wat als 't nou geen koop op afstand is? Enkele mensen in mijn omgeving beweerden namelijk dat je zomaar zonder 'reden' (dus geen in gebreke stelling ofzo) een koop kon ongedaan maken, ook al had je al aanbetaald e.d. Volgens mij is dat dikke bullcrap, aangezien je gewoon een overeenkomst heb. Tenzij de verkopende partij in gebreke blijft (lange levertijd ofzo), kom je daar toch niet 'onderuit'?

GPG Public Key: Haal 'm nu binnen via wwwkeys.eu.pgp.net of van m'n eigen site.

Reg. datum: 08 juli 2002

Er gaan een paar mensen wat te kort door de bocht wat betreft de definitie van 'kopen op afstand'
Het is (in Nederland) nog steeds NIET zo dat als je iets telefonisch danwel via het web besteld het per definitie koop op afstand is ongeacht het feit of de leverancier wel of niet een winkel heeft.
Koop je telefonisch bij een lokale winkel iets telefonisch dan is de kans groot dat het hier GEEN koop op afstand betreft !!

Onder andere op de website van Postbus51 is het volgende te lezen :
Niet elke aankoop via de telefoon valt aan te merken als een koop op afstand. Als u bij de plaatselijke winkel telefonisch een nieuwe koelkast bestelt is dat waarschijnlijk geen koop op afstand. De wet Koop op Afstand is alleen van toepassing bij een winkelier die normaal gesproken verkoopt via de telefoon, internet of de televisie.

Joy to the world!

quote:
Osiris schreef op zondag 11 mei 2008 @ 19:08:
En wat als 't nou geen koop op afstand is? Enkele mensen in mijn omgeving beweerden namelijk dat je zomaar zonder 'reden' (dus geen in gebreke stelling ofzo) een koop kon ongedaan maken, ook al had je al aanbetaald e.d. Volgens mij is dat dikke bullcrap, aangezien je gewoon een overeenkomst heb. Tenzij de verkopende partij in gebreke blijft (lange levertijd ofzo), kom je daar toch niet 'onderuit'?
De Wet Koop op Afstand stelt duidelijk dat je zonder opgaaf van reden binnen 7 werkdagen na ontvangst van je aankoop van de koop kunt afzien en het product kunt retourneren. De enige kosten die je als klant dan maakt zijn de verzendkosten, meer niet.

Dus stel ik koop een videokaart bij webwinkel X, het ding bevalt me niet dus binnen zeven werkdagen stuur ik 'm terug zonder opgaaf van reden. De webwinkel is verplicht de koop ongedaan te maken en het geld terug te storten (als ik het me goed herinner kunnen ze je hooguit de initiële verzendkosten nog aanrekenen).

Systeemspecs: Klik hier!

quote:
Wildfire schreef op maandag 12 mei 2008 @ 23:22:
(als ik het me goed herinner kunnen ze je hooguit de initiële verzendkosten nog aanrekenen).
Nee, zelfs dat niet. Alleen de kosten voor het retourzenden zijn voor rekening van de consument.

Is advocaat maar reageert hier op persoonlijke titel.

.:Porsche:.
Reg. datum: 26 november 2000

quote:
StevenK schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 18:02:
[...]

Nee, zelfs dat niet. Alleen de kosten voor het retourzenden zijn voor rekening van de consument.
Je kunt dit zinnetje beter onder je Ctrl-V zetten :P

....911....

Reg. datum: 12 februari 2001

quote:
Osiris schreef op zondag 11 mei 2008 @ 19:08:
Klopt, bij geen koop op afstand heb je niet die harde grens van 7 werkdagen waarbinnen je het product zonder opgaaf van reden mag retourneren. :)

Jaap-Jan wijzigde dit bericht 16-05-2008 19:10 (5%)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1 2 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: