quote:Roelant schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:41:
Ok, erg interessant, bedankt voor die link, die had ik gemist.
Als ik zijn conclusie lees en interpreteer, is dat feitelijk een erg positief verhaal: zelfs de meest goedkope Hybrid-batterij scoort nog beter dan conventionele oplaadbare batterijen. Als ik jouw technische verhaal daarbij optel wordt het eigenlijk alleen nog maar beter, en zou je je bijna afvragen waarom mensen nog gewone oplaadbare batterijen kopen*.
De GP's zijn in zijn test goeie middenklassers, de Eneloops van Sanyo (die in dit topic ook al eens aan bod kwamen) komen er als beste uit**, zowel voor AA als AAA. Denk dat ik daar eens een pakje van ga bestellen.
* Vanzelfsprekend vanwege de hogere capaciteit als ze net uit de lader komen en je ze direct wil opgebruiken voor energieslurpers zoals flitsers, maar toch.
** Van de hier in Nederland fatsoenlijk beschikbare batterijen.
Maar als ik het goed begrijp bestaan die ReCyKo+ batterijen en vergelijkbare producten van andere merken dus uit een combinatie van een Alkaline cel en een NiMH cel. Waardoor ze dus direct bruikbaar zijn zoals Alkaline batterijen en daarna opgeladen kunnen worden zoals NiMH batterijen. Maar dat betekent dus wel dat die lage zelfontlading alleen geldt voor de eerste keer gebruik, voor de Alkaline cell dus. NiMH is en blijft NiMH, met bijbehorende relatief hoge zelfontlading.
Kortom alleen nuttig als je snel batterijen nodig hebt (geen mogelijkheid om normale NiMH's te kopen en te laden) en geen Alkaline wegwerp dingen wilt kopen, omdat dat prijstechnisch ongunstig is, of omdat je erg om het milieu geeft. Of mis ik iets
Na nog wat meer leeswerk blijkt dat die lage zelfontlading ook betrekking heeft op gebruik nadat je ze zelf opnieuw geladen hebt. Klinkt dus al met al toch wel erg interessant dan
Orion84 wijzigde dit bericht 12-04-2008 15:30 (4%)
What's that coming over the hill? Is it a monster? | Nikon D40 Powered