Ik heb de LG 42PG6000 vandaag precies een week in bezit.
Ik heb vele fora afgestruind voordat ik tot het besluit tot het aanschaffen van dit toestel ben gekomen. Uiteindelijk is het een tweestrijd geworden tussen deze LG en de Panasonic TH42PX80. Over deze laatst genoemde was aanmerkelijk meer informatie te vinden dan over de LG. Desalniettemin heb ik weloverwogen voor de LG gekozen. Het grootste voordeel t.o.v. de Pana is imho het design. Het toestel staat immers ook zo nu en dan uit en zelfs dan is deze LG een plaatje. Daarnaast beschikt de LG over meer aansluitingen dan de Pana; zo heeft hij een 4e HDMI ingang plus een optische audio-uitgang. Ook de draaibare voet is een voordeel(tje).
Bovenstaande is natuurlijk allemaal leuk en aardig maar het gaat uiteindelijk om het beeld wat deze plasma produceert! Ik heb het toestel in de winkel (Smits, Arnhem) naast de Pana mogen plaatsen om zo de prestaties te kunnen vergelijken. Ik heb meerder bronnen (analoge kabeltelevisie, Blu-ray via PS3 en DVD) aangesloten op beide televisies en ik vond het beeld dat de LG produceerde vergelijkbaar aan de Pana (tegen mij verwachtingen in). In combinatie met eerdergenoemde punten heeft dit voor mij de doorslag gegeven om de LG aan te schaffen.
Mijn voorgaande tv was een Philips CRT-kast van een paar cm beelddiagonaal. In dat opzicht heb ik dus weinig vergelijkingsmateriaal.
Op dit moment heb ik de volgende randapparatuur aangesloten op het toestel:
Humax SD-ontvanger, met Casema digitale televisie. (via Scart)
PS3 (via HDMI)
HTPC met ATI Radeon HD 2400 Pro (via HDMI)
De beeldinstellingen zijn per input te wijzigen. Op dit moment (de break-in periode) staan alle instellingen rond de 50%.
Mijn bevindingen tot nu toe:
Ik zit op een afstand van 2,5m - 3m van de tv. Digitale televisie is zeer goed te noemen. Op de Pana-threads heb ik een hoop gelezen over tegenvallende resultaten met digitale SD-tv, daarom had ik ook van dit toestel niet al te hoge verwachtingen. De kwaliteit verschilt per zender. Zo is MTV van mindere kwaliteit dan bijvoorbeeld SBS6. Maar dit ligt aan de kabelmaatschappij (of mijn bekabeling), want dit was op mijn CRT ook al zo. Al met al is televisie kijken op de LG prima te doen.
Games zijn prachtig op dit toestel. Er is een 'gaming-mode' aanwezig, waardoor alles erg soepel wordt weergegeven.
HD-content via de HTPC is superstrak. Ik heb nu de verhoudingen iets onnatuurlijk staan om zo zwarte balken te voorkomen tijdens de warmdraai-periode, maar de films worden echt heel strak weergegeven. Geen judder opgemerkt.
Het geluid is opvallend goed voor een dergelijke tv.
Enkele minpunten:
Beeld reflecteert erg vind ik, zie foto (maar ik heb geen vergelijksmateriaal en ik heb de tv recht tegenover een raam staan!)
De voet trekt een hoop stof aan.
Ik heb nog lang niet de optimale prestaties van de tv kunnen aanschouwen, maar dat komt wel over een uurtje of 150

. Tot nu toe ben ik erg te spreken over het toestel en is de prijs-kwaliteitverhouding imho erg goed. Ik ben zeker geen expert maar ik wilde jullie mijn eerst indruk niet onthouden. Hieronder nog wat foto's.

Check voor meer en grotere plaatjes
deze site