Hoofdcategorieėn
Topicacties

Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7

Pagina: 1 2 3 4 ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 last

Reageer Nieuw Topic
Oi
Reg. datum: 17 januari 2007

En die Debian kan dat gewoon de laatste versie zijn (de i386)?
Die heb ik namelijk nog liggen.

timskiej wijzigde dit bericht 28-03-2008 19:34 (5%)

Semoekber.
Reg. datum: 11 oktober 2001

quote:
timskiej schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 19:33:
En die Debian kan dat gewoon de laatste versie zijn (de i386)?
Die heb ik namelijk nog liggen.
Gewoon de 32bits i386 versie doet het volgens mij ja. :) Bij sommige distro's is het wel opletten: een kernel kan zonder 486 support gecompileerd zijn. Maar Debian werkt afaik gewoon.

Als je b.v. Debian zou installeren met een Pentium 4 en de harddisk daarna overzet naar je 486, dan werkt het niet omdat de setup op de automatische piloot een kernel erop zet die niet op een 486 werkt. Installeren op de 486 zelf dus.

W3ird_N3rd wijzigde dit bericht 28-03-2008 19:52 (24%)

Oi
Reg. datum: 17 januari 2007

Ok bedankt voor de nuttige informatie ;)

Reg. datum: 07 februari 2004

Ik heb hier een bak met 128MB ram en een AMD K6 op 533MHz die door mijn kleine zus gebruikt gaat worden.
Aangezien 128MB ram te weinig is voor XFCE zit ik te denken in de richting van fluxbox.
Verder:
-Ik hou van het debian package managment systeem, dus liefst debian gebaseerd.
-"Schattig" uiterlijk
-aanvaardbare snelheid op die hardware
-liefst in het Nederlands
-hoe minder knopjes, hoe beter

Programma's waarschijnlijk gebruikt gaan worden: firefox, thunderbird, abiword, vlc (films), en een muziek speler moet ik nog vinden.

Xubuntu was te zwaar, en Fluxbuntu heeft dan wel de perfecte look maar gebruikt rox, wat zelfs ik maar half begrijp, is volledig in het engels en is naar mijn weten nog altijd niet echt volwassen.

Anders zat ik er aan te denken om zelf dan maar iets te bouwen met als basis een debian netinstall waarna ik dan Xorg, fluxbox, mooie theme, apps, enzovoort installeer. Maar hoe krijg ik dit dan mooi (volledig dezelfde theme), volledig in het Nederlands en verlies ik dan niet veel snelheid?
Is er een guide voor dit soort installaties?

When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realized that the Lord doesn't work that way so I stole one and asked Him to forgive me. -Emo Philips

Semoekber.

Ik denk dat je een heel eind zou kunnen komen met een Debian "base system" installatie, om vervolgens met apt alles (XFCE enzo) binnen te trekken wat je nodig hebt. :) Op die manier kan je een systeem met XFCE krijgen dat toch een stuk lichter is dan Xubuntu. Dan nog is het geen gek idee om een beetje geheugen erbij te steken, 64MB latjes kan je vaak gratis of voor een fles cola al te pakken krijgen. 128MB heb je zo ongeveer voor drie knikkers en een stuiterbal.

Weet alleen niet of dat dan ook in het Nederlands kan. Vast wel, maar daar heb ik geen ervaring mee.

W3ird_N3rd wijzigde dit bericht 02-04-2008 02:17 (40%)

mislukt misantroop

Nederlands op Debian is geen probleem, maar zoals Weird_nerd zegt: je RAM upgraden is de boodschap :). XFCE boot wschl al op 60 MB RAM ofzo, dat geeft je nog geen 70 MB RAM voor applicaties etc.

Upgraden die handel dus :).

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

het betreffende moederbord heeft maar 2 memory slots, origineel zat er 64MB in, maar ik had hier nog wel een paar latten van 64MB liggen. Spijtig genoeg heb ik voor de rest niets groters meer liggen.

Volgens mij zitten er nog wel andere tweakers te wachten op een goede, simpele, lightweight distro om oude computers die ze nog in de kast hebben liggen opnieuw een nut te geven, misschien dat dit een topic waard zou zijn. (bijvoorbeeld de debian basic install + XFCE manier)

Uiteindelijk heb ik er trouwens in een uurtje windows 98 en wat programma's opgezet omdat ik geen tijd meer had, misschien dat ik later de zelfbouw manier eens probeer op een andere bak

When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realized that the Lord doesn't work that way so I stole one and asked Him to forgive me. -Emo Philips

Applig
Reg. datum: 03 januari 2008

Probeer eens slax, is zeer licht end door de modulaire opzet van slax kan je het zelf heel makkelijk aanpassen

btw ik heb nog wel een 128 mb latje liggen.
¤5 is ie van jou

хочет знать все?

Mijn plannen om zelf een systeem op te bouwen zijn uitgesteld door een gebrek aan tijd. Wel heb ik hier een vrij goede guide gevonden over het tweak aspect (in dit geval voor gutsy, maar ook algemeen toepasbaar.) De twee problemen die ik verwacht wanneer ik het ga proberen zullen zijn om alle programma's in eht nederlands te krijgen en om alles grafisch toonbaar te maken, naast alle leuke onverwachte problemen natuurlijk. 8)

Vroeg me trouwens af of er een groot verschil is tussen een ubuntu minimal install en een debian minimal install. Op de sources.list lijst na dan.

Edit: bedankt voor de aanbieding maar ik heb er uiteindelijk toevallig zelf gevonden. Net te laat natuurlijk want ondertussen was die kast al terug dicht en zat mijn zus vrolijk op msn te pochen over het feit dat ze nu rollercoaster tycoon op haar kamer kan spelen. Waaruit we dus kunnen besluiten dat ze meer dan genoeg ram heeft :)

berzoid wijzigde dit bericht 04-04-2008 00:59 (20%)

Semoekber.

quote:
berzoid schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 00:52:
Vroeg me trouwens af of er een groot verschil is tussen een ubuntu minimal install en een debian minimal install. Op de sources.list lijst na dan.
Ubuntu CLI gebruikt direct na booten ongeveer 100MB RAM, Debian base system gebruikt na booten ongeveer 26MB RAM. Dat is dus een verschil.. :P
Reg. datum: 04 februari 2008

Hey tweakers,

Ik wil me graag gaan verdiepen in Linux en ben al een tijdje op zoek naar welke versie ik het beste kan nemen. Na lang zoeken en veel gelezen te hebben twijfel ik op dit moment tussen SLED, Fedora of Ubuntu.

Het systeem wordt geinstalleerd op een laptop met volgende specificaties:
- Processor: Intel® Pentium® Dual Core Processor T2370 1.73 GHz
- Geheugen: 2048 MB
- Harddisk: 250 GB S-ATA 5400 rpm
- Videokaart: 256 MB shared Intel Graphics Media Accelerator X3100

Wat ga ik er mee doen:
- geen games, op een spelletje schaak na dan
- veel internet en mail
- office applicaties (voornamelijk excel based)
- webdesign en fotobewerking

Wat wil ik er verder mee:
- grafisch moet het een beetje mooi uitzien (voor klanten)
- wireless kaart moet werken (zit veel in hotels)
- thuisprinter (Epson Stylus DX4250) moet werken
- beetje verdiepen in linux, zoals terminal commando's maar niet op programmeergebied

Welk systeem raden jullie mij aan?
Hoeft niet perse een gratis versie te zijn, de company pays :)

Reg. datum: 29 augustus 2004

Of je printer en wlan werkt hangt af van de hardware, niet van welke distro je gebruikt. Dus zoek eerst even of je wlan en printer op linux werkend kunt krijgen. Verder zal elke distro wel geschikt zijn en of jouw DE er mooi uit ziet ligt eigenlijk aan je eigen creativiteit (of smaak). Download en ga proberen

disheaver wijzigde dit bericht 05-04-2008 14:39 (4%)

Hmm hmm hmm hmm chocoladevla
Reg. datum: 17 april 2005

quote:
disheaver schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 14:39:
Of je printer en wlan werkt hangt af van de hardware, niet van welke distro je gebruikt. Dus zoek eerst even of je wlan en printer op linux werkend kunt krijgen. Verder zal elke distro wel geschikt zijn en of jouw DE er mooi uit ziet ligt eigenlijk aan je eigen creativiteit (of smaak). Download en ga proberen
Kijk naar zijn hardware ;) Het is allemaal intel en vermoedelijk zijn kaartje dus ook :> Dat gaat dus heel goed komen met internet. Voor de rest zou ik hem aanraden het eens gewoon te proberen welke versie en vooral welke WM hem bevalt. Voor de rest SLED, Fedora en Ubuntu zijn alle 3 goeie beginners en ook gebruiksvriendelijke distro's. Ikzelf zou Ubuntu aanraden al is het alleen vanwege de immense fanbase( lees veel oplossingen voor problemen)

I dont believe in Sinterklaas! his corporate image forced upon - the blinded spending masses, - to enslave the lower classes

Semoekber.

Wat betreft Ubuntu wil je misschien tot 24 april wachten, dan is de volgende LTS versie (8.04) er. Kubuntu (met KDE) is dan natuurlijk ook een optie als KDE je beter zou bevallen. Eyecandy is met beide mogelijk.

W3ird_N3rd wijzigde dit bericht 05-04-2008 17:29 (36%)

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

Wat betreft office-mogelijkheden:
  • Codeweavers CrossOver met Microsoft Office 2003. CrossOver is een versie van Wine met commerciėle support. Prima voor bedrijven dus. En je sponsort er het Wine project ook mee. Heeft 100% .doc-support en er is een plugin voor OOXML.
  • Suse Linux met Novell's editie van OpenOffice. Heeft goede OOXML-support en halve .doc-support.
  • Elke andere distributie met standaard OpenOffice. Heeft geen OOXML-support en halve .doc-support.
Als het bedrijf met oude .doc-formaten werkt zal je voor de Wine-oplossing moeten gaan. Als het bedrijf met OOXML werkt kan je ook voor Novell's OpenOffice kiezen. Als het bedrijf met ODF werkt kan je elke distributie kiezen die je maar wilt.

En als je de mogelijkheid hebt om het bedrijf te laten switchen naar ODF (er is een plugin voor in MS Office 2007), dan kan je natuurlijk ook gewoon OpenOffice gebruiken.

Oja, en als je erg van MS Office 2007 houdt kan je die ook in een VMWare- of VirtualBox-omgeving draaien. Die versie wordt door Wine nog niet goed ondersteund.

Groeten,
DOT

Applig

Het wel of niet werken van je Wifi kaartje hangt niet af van wel os je hebt. Ligt eraan of je kaart al ondersteund is in de kernel. Zo niet dan biedt ndiswrapper nog een uitkomst.
Zelf zou ik voor SLED gaan, ben een SuSE fanboy, omdat het vrij makkelijk is om mee in te stappen. Yast is erg handig met het configureren van je settings. Door de Cn'R(Click and Run) installatie wordt het wel heel makkelijk om applicaties te installeren.

хочет знать все?

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

Mja, Yast is traag en een package manager hebben alle distribties. Ik zou Ubuntu aanraden, omdat ik daar fan van ben. :P Het is allemaal 1 pot nat. Ik denk ook dat dit topic grotendeels redelijk zinloos is. Je moet wel erg extreme eisen hebben wil je iets anders dan de standaard-distributies op je systeem nodig hebben.

Als het even kan zou ik in ieder geval Ubuntu proberen, omdat dat het meest-gebruikte desktop Linux-systeem is. Ook zou ik kijken naar de distributies Suse Linux Enterprise Desktop, Red Hat Enterprise Linux, en Debian, omdat dat in veel bedrijven gebruikt wordt.

Test zowel Gnome als KDE. Ubuntu is gericht op Gnome en geeft geen keuze tijdens de installatie, waarbij de afgeleide Kubuntu alleen KDE aanbiedt. Kubuntu is echter niet zo veel gepolijst als andere distributies. Suse, Red Hat en Debian geven je de keuze om Gnome, KDE, iets anders, of helemaal niets te installeren.

DOT wijzigde dit bericht 05-04-2008 20:29 (47%)

Groeten,
DOT

Reg. datum: 29 augustus 2004

quote:
DOT schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 20:18:
Mja, Yast is traag en een package manager hebben alle distribties.
Yast is niet echt traag, de package manager van yast is verschrikkelijk traag. Overstap van opensuse naar arch linux bevalt me erg goed oa dankzij pacman -Syu. Dankzij dit topic ben ik achter Arch Linux gekomen, dus toch nuttevol, dit topic :)

binnenkort komt er hier thuis een pc vrij, waarvan ik een servertje wil gaan maken. allereerst de specs:

-pentium3, 1ghz
-256mb ram
-20gb hdd (os)
-een hdd voor opslag

als ik iets belangrijks vergeet, zouden jullie dan zo vriendelijk willen zijn om het even te zeggen? =)

wat ik met de server wil doen is het volgende:
-FTP-server
-bittorrent client
-webinterface
-mogelijkheid om er plaatjes e.d. mee te hosten (zelfde als ftp?)

mijn enige linux ervaring is freeNAS op een pentium1, wat helaas geen succes was (problemen met mounten van hdd's enzo). ik zou freeNAS wel weer willen gebruiken, ware het niet dat het geen torrent mogelijkheid heeft.

als wat ik wil volstrekt onmogelijk is op m'n computer moet je het ook maar zeggen, want dan zal ik de eisen iets bij moeten stellen =P

no frills
Reg. datum: 28 maart 2007

quote:
disheaver schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 20:41:
Dankzij dit topic ben ik achter Arch Linux gekomen, dus toch nuttevol, dit topic :)
Hoe vlot het met deze distro, want ik heb even naar de beginner's guide gekeken en de installatie ziet er best indrukwekkend uit. Ook zag ik Dreamlinux staan bij Distrowatch en deze ziet er me netjes uit, toch allesinds als ontspanning voor de gebruiker.

IBM Z61m | Intel® CoreTM Duo Processor T2500 - 2.0 GHz | 3 GB DDR-RAM | ATI MOBILITY RADEON X1400 M54 / PCI Express x16 / 128MB GDDR1 | 100 GB HDD

Applig

quote:
Rangester schreef op zondag 06 april 2008 @ 09:38:

wat ik met de server wil doen is het volgende:
-FTP-server
-bittorrent client
-webinterface
-mogelijkheid om er plaatjes e.d. mee te hosten (zelfde als ftp?)
Een lijstje van welke programma's je moet hebben voor je eisen:
  • In de meeste distro's zit vaak al een zeer eenvoudige vesie van FTPd, dus raad ik je aan om Pure-FTPd te installeren
  • TorrentFlux is zeer handig als het gaat om Torrents, zeker van wege de webinterface. Voorwaarde is wel dat je er een LAMP stack op gooit.
even nog een vraagje, wat bedoel je precies met plaatjes hosten? Zoiets dat anderen ook plaatjes mogen uploaden, of alleen voor je eigen?

хочет знать все?

BB4E^Guerilla

Ik wilde van een oude PIII 800Mhz (Compaq Armada E500) een internetbakkie maken. Dus Xubuntu erop via alternate maar het draait maar zozo. Dit komt doordat er slechts 128mb intern inzit. Ik probeer nu geheugen erbij te krijgen, maar als dat niet lukt, wat zijn nog mijn opties?
eisen:
- grafisch
- firefox of andere browser
- openoffice/pdf

thats it :)

Mijn Citroen Xantia weblog // Mijn vacatures: online marketingcommunicatiebureau zoekt programmeur & front end developer! info

quote:
Blonde Tux schreef op zondag 06 april 2008 @ 20:06:
[...]

Een lijstje van welke programma's je moet hebben voor je eisen:
  • In de meeste distro's zit vaak al een zeer eenvoudige vesie van FTPd, dus raad ik je aan om Pure-FTPd te installeren
  • TorrentFlux is zeer handig als het gaat om Torrents, zeker van wege de webinterface. Voorwaarde is wel dat je er een LAMP stack op gooit.
even nog een vraagje, wat bedoel je precies met plaatjes hosten? Zoiets dat anderen ook plaatjes mogen uploaden, of alleen voor je eigen?
plaatjes uploaden bedoel ik alleen voor mezelf, gewoon sigs voor fora enzo

over die programma's: hoef je daarvoor geen gui te hebben? of zou een gui wel werken op een P3?
daarbij, als alleen de bittorrent client een webinterface heeft zal ik nog steeds voor andere dingen een monitor etc op de server moeten aansluiten, en dat is nou net niet de bedoeling ;)
zoals je wel hoort ben ik best een noob op linux gebied, dus ik snap niet alles meteen (goed), kan best zijn dat ik onzin uit loop te kramen ;)

Applig

quote:
Jazzper schreef op zondag 06 april 2008 @ 20:55:
Ik wilde van een oude PIII 800Mhz (Compaq Armada E500) een internetbakkie maken. Dus Xubuntu erop via alternate maar het draait maar zozo. Dit komt doordat er slechts 128mb intern inzit. Ik probeer nu geheugen erbij te krijgen, maar als dat niet lukt, wat zijn nog mijn opties?
eisen:
- grafisch
- firefox of andere browser
- openoffice/pdf

thats it :)
Probeer eens een kale debian install met Fluxbox.
Als dat he toch iets te minimaal is, dan maar eens een kijkje nemen naar KDE Light. Deze is speciaal ontworpen voor slome bakjes. Enige nadeel is dat het niet standaard je eisen mee instaleert. Gelukkig is er ook nog zoiets als apt-get.
Ik heb nog wel een 256 stickie, moet em wel ff teste, als je hem wil laat maar weten.

хочет знать все?

Multimonitormannetje

Ik wil binnekort wat lessen in webdesign/ftp/php/mysql gaan geven, en ik zoek daarvoor een goede linuxdistro die gelijk out of the box een goede xamp config heeft, en nog belangrijker; een al draaiend control panel heeft zodat ik makkelijk de leerlingen een eigen user account kan geven met een daarbij behorend webadres voor hun homepage en een eigen control panel voor phpmyadmin ectect. Ik heb iemand een keer een vmware-image zien draaien die hij gebruikte op zijn laptop zodat hij overal netjes les kon geven maar helaas ben ik de naam van die distro vergeten. Heeft iemand misschien een idee waar ik zon soort distro kan vinden?

edit: uiteraard al wel uitgebreid gegoogled en distrowatch doorgespit maar niets gevonden.

basvcds wijzigde dit bericht 08-04-2008 22:00 (6%)

www.baskoole.com

Pagina: 1 2 3 4 ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: