Honda Civic Type-R
[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen
Pagina: 1 2 3 4 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... 41 42 43 44 last
Reageer Nieuw Topichelaasch, hij is al voorbijquote:Toff schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 19:42:
@ FX16:
De door jou afgebeelde lader is momenteel in de aanbieding voor de halve prijs!
Voor de geïnteresseerden, de code is: 022008-NB
Gear: Vette camerashizzle + Vette Mac :D
Ik laad deze dus op met IPC-1, meteen in test stand. Laadstroom 1A.
Na paar keer test te hebben gedraaid komt er opvallende punten naar voren:
| Test 1 | Test 2 | Test 3 | |
| Accu 1 | 937 mAh | 2,5 Ah | 2,51 Ah |
| Accu 2 | 1404 mAh | 2,4 Ah | 2,41 Ah |
| Accu 3 | 1004 mAh | 2,47 Ah | 2,46 Ah |
| Accu 4 | 1162 mAh | 2,21 Ah | 2,34 Ah |
Zoals je ziet, het laat zien dat met nieuwe accu's voor het 1e gebruik niet goed idee is om na 1 keer opladen meteen in camera te gooien. De accu is dan nog niet goed geactiveerd en loopt behoorlijk achter met de capaciteit, meer dan 50% tekort!
Het moet paar keer ontladen/geladen worden voordat je de nieuwe accu's kunt gebruiken.
Velen zullen dat al weten of verwachten, maar ik zeg het toch maar even.
Gelukkig komt de voorgeschreven capaciteit goed overeen, 2500 mAh. Alleen accu 4 heeft meer verwerking nodig voor 2,5 Ah capaciteit. Accu 1 zit wel opmerkelijk reeds op juiste capaciteit.
Opvouwbare DDRmat - Nieuwsgierig?
Niet eens zozeer omdat ze direct uit de verpakking opgeladen zijn, dat is "leuk" en een handige bijkomstigheid omdat je ze ook ipv. gewone batterijen kan kopen als je eens omhoog zit. Met name de beloofde lange retentie-tijd (10% na 6 maanden, 15% na een jaar) staat me erg aan.
De batterijen zijn daarmee niet alleen erg geschikt voor apparaten die je maar heel af en toe gebruikt (bijv. afstandsbedieningen of de bekende zaklamp in de meterkast), maar ook als je je camera altijd klaar voor gebruik wil hebben. Of om als reservebatterijen te dienen, omdat het geen probleem is om ze voor langere tijd in je cameratas te hebben zitten. De positieve eigenschap van lithium-ion batterijen die je altijd bij kunt laden (en dus altijd vol zijn) tot je ze nodig hebt dus, maar dan zonder dat ze in de lader hoeven te blijven zitten
Nu red ik me uitstekend met de huidige high-capacity batterijen: de setjes 2500 mAh Energizers die ik gebruik gaan lang genoeg mee, zelfs als ze al langere tijd in mijn cameratas hebben gezeten stelt de gebruiksduur me niet teleur. Ik vraag me af of die Recyko's, met van zichzelf al een lager ampèrage (2100 mAh) daarom wel merkbare winst opleveren? Want voordat je batterijen daadwerkelijk een paar maanden niet gebruikt...
Waar heb je die besteld, als ik vragen mag?quote:
Roelant wijzigde dit bericht 06-04-2008 12:41 (5%)
Ik vraag me meer af of ze na een paar weken in de cameratas nadrukkelijk beter presteren omdat ze hun lading beter vasthouden. Maw: of het meerwaarde biedt t.o.v. conventionele oplaadbare batterijen in het geval je ze niet direct vanuit de lader gebruikt.
Ergens in het topic staat een link naar het forum van Dpreview, daar staat een behoorlijk uitgebreide test in!quote:Roelant schreef op zondag 06 april 2008 @ 13:40:
Mwoah, een jaar... zo lang liggen mijn batterijen ook niet stil.
Ik vraag me meer af of ze na een paar weken in de cameratas nadrukkelijk beter presteren omdat ze hun lading beter vasthouden. Maw: of het meerwaarde biedt t.o.v. conventionele oplaadbare batterijen in het geval je ze niet direct vanuit de lader gebruikt.
http://forums.dpreview.co...hread=26078814&page=1
Wat ik eruit haal : de hybrides hebben na 1 maand voordeel op de gewone NiMh's, de grotere capaciteit van de traditionele batterijen compenseert het verlies van 1 maand liggen. Het lastige van dit soort tests is dat ze alleen het aantal mAh meten, maar niet bij wat voor spanning die stroom nog loopt.. Eigenlijk zou je grafieken willen hebben met data als X mAh bij een spanning >1.2 V, 100mAh extra als de spanning tot 1.1V mag, 50mAh extra als de spanning tot 1,0V mag, etc. (en waarschijnlijk winnen de hybride's dan al na bv 2 weken)
WVL_KsZeN wijzigde dit bericht 06-04-2008 14:01 (36%)
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Als ik zijn conclusie lees en interpreteer, is dat feitelijk een erg positief verhaal: zelfs de meest goedkope Hybrid-batterij scoort nog beter dan conventionele oplaadbare batterijen. Als ik jouw technische verhaal daarbij optel wordt het eigenlijk alleen nog maar beter, en zou je je bijna afvragen waarom mensen nog gewone oplaadbare batterijen kopen*.
De GP's zijn in zijn test goeie middenklassers, de Eneloops van Sanyo (die in dit topic ook al eens aan bod kwamen) komen er als beste uit**, zowel voor AA als AAA. Denk dat ik daar eens een pakje van ga bestellen.
* Vanzelfsprekend vanwege de hogere capaciteit als ze net uit de lader komen en je ze direct wil opgebruiken voor energieslurpers zoals flitsers, maar toch.
** Van de hier in Nederland fatsoenlijk beschikbare batterijen.
Roelant wijzigde dit bericht 06-04-2008 16:10 (3%)
Geen idee eigenlijkquote:Roelant schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:41:
Als ik jouw technische verhaal daarbij optel wordt het eigenlijk alleen nog maar beter, en zou je je bijna afvragen waarom mensen nog gewone oplaadbare batterijen kopen*.
Mn volgende pakje batterijen worden iig zeker Hybrides
Wat een lader betreft, ik heb nu een Hema snellader en die geeft bij 2600mah batterijen die ik heb al na een half uurtje ofzo aan dat ze vol zijn. Maar dat zijn ze dan nog niet. Nog een keer opnieuw laden duurt weer een half uurtje en ook dan zijn ze nog niet vol. Na een keer of 3 of 4 hebben ze wel voldoende vermogen voor mijn Nikon SB-600. Is dit normaal? Lijkt me niet he.
Zal dit fenomeen ook optreden met de Eneloops? Want zo vertrouw ik mijn lader niet echt. Wil er eigenlijk ook nog eentje aanschaffen voor in mijn fototas. En dan eentje waar 4 batterijen in kunnen en eigelijk gewoon zonder adapter, maar met normaal netsnoer gebruikt kan worden. Een compact model dus. Iemand nog tips hiervoor?
Asus M2NPV-VM / Athlon 64 X2 4600+ / 3x250Gb Samsung / 2048 Mb / Win XP Pro/ Asus WL500G deluxe
Om erop terug te komen : bij de Lidl zijn binnenkort (vanaf a.s. maandag de 14e) 9V lithium blok batterijen (van ultralife) in de aanbieding. Wel prijzig, 7,99 geloof ik, maar die hebben als het goed is wel 2,5x de capaciteit ivm die alkaline batterijen. Het zijn trouwens geen honkietonkie batterijen, maar echt kwaliteit.quote:carpetburn schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:56:
Ok , nu heb ik 3 rookmelders in mijn huis met z`on 9v battery erin ,dingen zijn na 6mnd leeg.
Alkaline Nicad of NiMh ?
Wie o wie ?
Op internet kun je trouwens met een beetje zoeken al GP 9v blokbatterijen kopen voor iets meer dan een euro.
@hars73 : Hoe oud zijn je batterijen? Het kan natuurlijk aan de lader liggen en dat deze niet goed detecteert wanneer de batterijen vol zijn. Het kan ook zijn dat de batterijen slecht gebruikt zijn en gewoon een beetje versleten..
Wat doet je lader met andere batterijen? Hoe reageren je batterijen in een andere lader?
Wat dat betreft vind ik de IPC-1 toch wel fijn, je ziet iig wat er gebeurt.
WVL_KsZeN wijzigde dit bericht 10-04-2008 12:12 (30%)
Ik heb helaas geen andere lader, dus kan het niet proberen. Het pakje batterijen wat ik gebruikt heb was nieuw, het merk is H&H (rood/geel, ooit via een Samenkopen actie aangeschaft). Ik heb wel andere merken batterijen, maar dat zijn wat oudere Aldi/Lidl batterijen van 1700mah, die al wat minder betrouwbaar zijn. Heb wel eens gemerkt dat als ik Aldi AAA's in de Hema lader doe, de lader binnen enkele minuten al aangeeft dat ze vol zijn.. maar dat zijn ze dan niet.quote:WVL_KsZeN schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:05:
[...]
@hars73 : Hoe oud zijn je batterijen? Het kan natuurlijk aan de lader liggen en dat deze niet goed detecteert wanneer de batterijen vol zijn. Het kan ook zijn dat de batterijen slecht gebruikt zijn en gewoon een beetje versleten..
Wat doet je lader met andere batterijen? Hoe reageren je batterijen in een andere lader?
Misschien moet ik gewoon de Eneloops even afwachten en proberen in de lader. Maar je hebt gelijk, de IPC-1 ziet er wel handig uit omdat je kunt zien hoeveel vermogen in de batterij zit.
Inmiddels zie ik dat dit ook wel compacte laders zijn, waarbij de 2000 ook een indicatie heeft van het vermogen van de batterij. Beide modellen hebben een normale euro-netsnoer, dus dat scheelt aardig ruimte in de fototas.
Cullmann Ultraloader 1000 travel:

Cullmann Ultraloader 2000 refresh:

Iemand ervaringen met deze modellen?
hars73 wijzigde dit bericht 10-04-2008 13:30 (27%)
Asus M2NPV-VM / Athlon 64 X2 4600+ / 3x250Gb Samsung / 2048 Mb / Win XP Pro/ Asus WL500G deluxe
Daarom hoor sommige mensen ook zeggen dat alles wat 2000 mAh en hoger alleen maar marketing is... omdat ze zelf een slechte lader hebben.
Ik kwam dat ook tegen toen ik overwoog GP D cellen van 9000 mAh te halen. Er waren wel wat intelligente laders die D cellen slikten, maar ze sloegen allemaal af na maximaal 4000 mAh ofzo. Waardeloos dus
Die D cellen waren overigens voor m'n Maglite. Heb ze nog steeds niet, maar wil ze wel. Ik zit nu te prutsen met AA > D blokjes en zelf gefabriceerde houders. Heb al een setje van 6 stuks GP 2100 mAh kortgesloten gehad; dan wordt je Maglite opeens heeel heet
Nadeeltje; 15 euro per stuk, autsj
jcvjcvjcvjcv wijzigde dit bericht 10-04-2008 13:13 (75%)
Aitec bvba in Belgie ze hebben een eBay winkel:quote:[b][message=29876544,noline]
[...]
Waar heb je die besteld, als ik vragen mag?
http://cgi.ebay.nl/POWERE....m118.l1247QQcmdZViewItem
Betaald met Paypal en 2 werkdagen later had ik hem in huis.
DutchVince wijzigde dit bericht 10-04-2008 20:49 (8%)
Honda Civic Type-R
Klinkt mij als DE manier om je dure NiMH's te verziekenquote:hars73 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:33:
Wat een lader betreft, ik heb nu een Hema snellader en die geeft bij 2600mah batterijen die ik heb al na een half uurtje ofzo aan dat ze vol zijn. Maar dat zijn ze dan nog niet. Nog een keer opnieuw laden duurt weer een half uurtje en ook dan zijn ze nog niet vol. Na een keer of 3 of 4 hebben ze wel voldoende vermogen voor mijn Nikon SB-600. Is dit normaal? Lijkt me niet he.
Gauw een lader kopen die voltage en temperatuur in de gaten houdt ipv tijd.
Honda Civic Type-R
Ahjah, die had ik inderdaad via Google ook gevonden inderdaad. Heb ondertussen ook al via Ebay besteld, alleen dan vanuit Amerika. Met dank aan de huidige dollarkoers was dat goedkoper inclusief verzending dan uit België exclusief verzending. Zal wel iets langer duren, maar scheelt 2 tientjes.quote:DutchVince schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:47:
Aitec bvba in Belgie ze hebben een eBay winkel.
Reg. datum: 02 april 2004
Nieuwe accus hebben wel vaker een paar laadcycli nodig om op volle capaciteit te komen, maar die Hema-laders zijn gewoon erg slecht. Ik heb er drie, waarvan de adapter bij 1 is doorgebrand wegens onverklaarbare sluiting in de bedrading naar de lader. Ze liggen alledrie in afgedankt een doos, nog te slecht om weg te geven. Zowat alle accu's die er ooit mee zijn geladen, hebben de geest gegeven. Sinds ik de IPC-1 gebruik zijn er bij mij geen accu's meer stukgegaan.quote:DutchVince schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:53:
quote:
hars73 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:33:
Klinkt mij als DE manier om je dure NiMH's te verzieken![]()
Gauw een lader kopen die voltage en temperatuur in de gaten houdt ipv tijd.
Reg. datum: 30 november 2007
Heeft iemand een suggestie welke online winkel ik ze kan kopen?
bedankt
Kijk gewoon eens in de tweakers pricewatch. Er is denk niet echt een betere winkel voor batterijen. Maar goed beetje onderzoeken kan geen kwaad.quote:plaster schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 10:51:
Hallo mensen ,Ik heb compact foto camera van Canon en wil setje van 4 oplaadbare batterijen kopen.Degelijke dus denk aan GP.
Heeft iemand een suggestie welke online winkel ik ze kan kopen?
bedankt
Canon EOS 30D, IS USM 17-85, IS USM 17-55 f2.8, Canon Speedlite 580EX II! en nog wat meer stuff :)
Hmm.. Misschien een domme vraag maar waar zie jij AA batterijen in de Pricewatch staan?quote:mydogisgone schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 12:18:
[...]
Kijk gewoon eens in de tweakers pricewatch. Er is denk niet echt een betere winkel voor batterijen. Maar goed beetje onderzoeken kan geen kwaad.
Overigens heb ik http://oplaadbarebatterijen.nl/ gevonden, waar ik wellicht binnenkort ga bestellen.
E klopt wel meer niet. De IPC-1 "braad"die batterijen nog wel eens. Vandaar dat men met de IPC-1L op "save"speelt. Lees dit maar eens. De Techo-line IPC-1L die ik heb is hetzelfde. Ik ben ook maar op save gegaanquote:MrDummy schreef op donderdag 03 april 2008 @ 01:00:
[...]
Er klopt paar dingen niet.
IPC-1 ben ik ook tijdje aan het bedienen, maar omdat review artikel uit midden 2007 komt zijn er paar
Grappig is ook dit
Ik vind overigens de bediening van die laders nogal "vaag" Bijv. voor het kiezen van de aktie druk je op die MODE-knop binnen die 8 sec. Maar om de aktie te aktieveren moet je nogmaals op die MODE-knop drukken, 1 sec. lang. Bij het selecteren het je daar al opgedrukt, of dien je dat na selectie nogmaals te doen binnen die 8 sec?
Check hier voor de laatste PocketPC freeware.
Reg. datum: 30 november 2007
Ik heb besteld, bedannkt voor je tip.quote:sOid schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:57:
[...]
Overigens heb ik http://oplaadbarebatterijen.nl/ gevonden, waar ik wellicht binnenkort ga bestellen.
Pagina: 1 2 3 4 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... 41 42 43 44 last