quote:
TJ79 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 19:58:
Allereerst iedereen effe bedankt voor de reactie op mijn vorige vraag!
Vind het nog steeds een erg mooi toestel (bijna alle lg's trouwens). Misschien dat iemand me kan helpen met de volgende vraag, De resolutie van de pg6000 is 1365x768. Nu wil ik graag in de toekomst een tv waarbij ik mijn xbox 360 kan aansluiten.
Hoewel ik lees dat plasma beter geschikt voor snelle beelden ben ik een beetje dat bang dat dit 'gebrek' aan full HD erg groot is.
Heeft iemand ooit verschillende opstellingen gezien met apparaten die ook full hd kunnen uitzenden. Is het verschil tussen 1365x768 en full hd merkbaar op zo'n tv? Of is het niet of amper zichtbaar? Iemand ervaring hiermee?
Laat ik dit gebrek aan full HD even toelichten. Je wilt dus gamen met je scherm, dan is een plasma echt de betere keuze. Wel even inspelen in het begin, maar dan is een plasma echt een stuk beter. Waarom? Beweging...aangezien je bij games zoals FPS of race-games nogal snelle camerabewegingen hebt is een plasma echt veel beter. Het nadeel van lcd is namelijk dat het resolutie verliest als er snelle bewegingen zijn. Je hebt dus een full HD scherm met een horizontale resolutie van 1080 beeldlijnen. Maar als er 'beweging' optreedt verlies je beeldlijnen, zo verliest het laatste top-model Sony (x3500) meer dan 500 beeldlijnen als alle 'hulpjes' aanstaan. Staan ze uit, dan hou je nog maar 300 v/d 1080 lijnen over.
Bij een plasma blijf je alle beeldlijnen behouden, dus bij een hd ready zijn dat 768 lijnen. Meer dus dan een full HD lcd, bij bewegende beelden. Tja en beelden bewegen nogal vaak
Maar hoe dit cijfer-voorbeeld zich vertaald in de werkelijkheid weet ik niet, het zou zomaar kunnen zijn dat je het niet ziet. Zelfde geldt voor het hele Full HD vs HD ready verhaal:daar wordt erg veel over gezegd, maar bijna niemand weet het. Volgens mij kun je het ook niet testen, want dan heb je twee tv's nodig die identiek zijn aan elkaar behalve de beeldresolutie, en dan zou je daar dus een 720p en een 1080p bron op moeten afspelen. Maar dit lijkt me onmogelijk aangezien je geen tv kunt vinden die er zowel in hd ready als full hd is en dan ook nog eens geheel identiek behalve de resolutie.