Hoofdcategorieën
Topicacties

De EL-kroeg deel 2

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 43 44 45 46 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 30 januari 2006

quote:
HammerT schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 13:25:
Ik wil namelijk een struct van 5 bytes in 1 keer schrijven.
In 1 keer schrijven als in:

in C lijkt het alsof het in 1 keer geschreven wordt

-of-

de controller moet in 1 klok cycle die struct weg schrijven?

Dat eerst gaat wel lukken (gewoon ansi C) dat 2de gaat niet lukken omdat je maar 1 byte per instructie kan weg schrijven (op een 8 bit microcontroller).

Scope cleaned and mounted

Nou ik wil bitjes in een "5byte" schuiven. Maar omdat ik er niet uit kom hoe ik een variabele maak die 5 bytes groot is heb nu een hele ranzige functie gemaakt :P

Ik weet wel dat me micro het maar per 8bits verwerkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
typedef struct{
    unsigned char A;
    unsigned char B;
    unsigned char C;
    unsigned char D;
    unsigned char E;
}fByte;

en dan fByte |= (1<<i); zegmaar ;)
Reg. datum: 10 juli 2002

iets als:
C:
1
2
3
4
5
char bytenummer = i >> 4;
char * byte_in_fbyte = (char *) &fByte;
byte_in_fbyte += bytenummer;
char bit_in_fbyte = i mod 8;
*byte_in_fbyte |= i<<bit_in_fbyte;

samen te vatten tot:
C:
1
*(((char*) &fByte) + (i>>4)) |= (1<<(i mod 8));

Disclaimer: niet getest, dus je moet even kijken of er geen fouten in zitten en in theorie is het compiler dependent of het goed gaat of niet...

-------------8< -------------8< -------------8< -------------8< -------------8< -------------

Reg. datum: 12 juni 2005

Kan ik met een laptopvoeding van 15V DC, 3A, en een PB137 + wat elco's een gel accu lader maken?

(om een accu van 12V 7Ah vol te laden, en eentje van 12V 24Ah)

Beamer omgebouwd naar Xenon lamp | ThinkPad T40 | ThinkPad T42 | Dell Latitude X300 | P5N-MX, P4 3Ghz, 2048MB DDR2, Club3D 8600GT 256MB GDDR3

quote:
ThinkPad schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 20:45:
Kan ik met een laptopvoeding van 15V DC, 3A, en een PB137 + wat elco's een gel accu lader maken?

(om een accu van 12V 7Ah vol te laden, en eentje van 12V 24Ah)
15V is net te weinig voor dat ding, dat ding heeft minimaal 16V nodig (hij heeft ongeveer 2 volt dropout).

PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker

Hail the scriptsausage!

Zener iemand?

moet je wel langzaam laden of hele dikke zeners pakken :+

Praat alleen maar over zijn camera, ligfiets, efficiëntie en elektronica.

Reg. datum: 12 juni 2005

Dan gebruik ik de trafo wel die origineel in de acculader zat. Die levert onbelast wel iets van 17V o.i.d.

De originele gelijkrichter (oud gaar selenium ding) is niet helemaal goed meer.

Kan ik zelf gewoon een nieuwe gelijkrichter maken met normale standaard diodes die 2A kunnen hebben (zoveel trekt die PB137 toch maximaal?)

Of moet dat ook weer een speciaal type diode zijn? Zener, of schotky ofzo? Of voor een bepaalde spanning.

Ik weet best wel veel van elektronica af, maar dit gaat me net iets boven m'n pet :+

Beamer omgebouwd naar Xenon lamp | ThinkPad T40 | ThinkPad T42 | Dell Latitude X300 | P5N-MX, P4 3Ghz, 2048MB DDR2, Club3D 8600GT 256MB GDDR3

Vroeger PcFrEaKy1991
Reg. datum: 25 december 2006

ik wou volgende schakeling nabouwen als AtTiny2313-programmer. (http://expand.xs4all.nl/avr/programmer.html) Op de site vond ik dat je de AtTiny moet voeden met 5V. Meer onderaan de pagina staat dat de schakeling minimaal 100mA trekt. Kan ik dus de voeding van een USB poort gebruiken als spanning?

http://athlonsoft.co.cc -- Vroeger PcFrEaKy1991

veerboot met underscores

Dat hangt er om, USB geeft standaard 100mA, en als het USB apparaat een request doet kan dat tot 500mA gaan, maar dat is hier niet van toepassing.
Het is IIG te proberen, desnoods pak je eerst een losse voeding en meet je het stroomverbruik. 100mA is het minimale verbruik, dus dan zal het gemiddelde er wel boven zitten.

pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+

Dat gaat gewoon prima hoor, die attiny trekt echt geen 100mA. Eerder 5 ofzo :P
Ik gebruik hier ook gewoon usb poorten om kleine schakelingen te voeden, werkt prima, ook >100mA (zelfs een modelbouw servo werkte prima). Als je meer dan 500mA trekt krijg je zo'n surge melding en gaat de stroom eraf, doe je dat te vaak dan moet je rebooten :P

PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker

Ja maar dat is ook een beetje moederboord afhankelijk hoor. Sommige mobo's willen wel wat meer leveren, en andere zijn weer heel strikt.

Maar ff wat anders, ik ben bezig met een mmc kaartje te schrijven en lezen via SPI. Maar hij blijft maar hangen in de init. Reset werkt goed, maar daarna blijft hij hangen (krijgt geen 0x00 van MMC). Ik heb al geprobeerd om de mmc kaart helemaal 0 te schrijven met winhex.

Me micro draait gewoon op 5V en ik heb de SPIDO, SPICLK en SPICS (outputs) gewoon via een weerstand deling aangesloten en de SPIDO (input) zit gewoon direct aangesloten (volgens de specs ziet hij 3V nog gewoon als hoog, en dat doet hij ook anders zou hij niet blijven hangen in de init)
Vroeger PcFrEaKy1991

onderaan die pagina die ik gaf stond iets over zelf een voeding bouwen. Daar stond bij dat je ervoor moet zorgen dat je voeding minimaal 100 mA moet kunnen leveren. USB kan maar 100 mA leveren, tenzij er 'gevraagd' wordt om meer. Dat is bij mij helemaal niet van toepassing. Maar als het volgens jullie kan zal ik het eens proberen.

Reg. datum: 20 oktober 2007

Even snel een vraagje tussendoor.
Ik heb dit schema.
Iemand enig idee of het nog werkt als ik de 2 33pF condensatoren vervang door 2 stuks van 39pF? (Ik heb er geen meer liggen van 33 :'( )
quote:
HammerT schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 23:11:
Oh jahoor zal wel werken, zo snel is 8 mhz nog dat het erg kritisch zal worden
Dankje, even testen :)

NjitsSs wijzigde dit bericht 28-03-2008 23:46 (40%)
Reden: typo

Vroeger PcFrEaKy1991

weet hier iemand hoe je kabels kunt verbinden met zo van die dingen als vaak in rekenmachines wordt gebruikt voor de toetsen (plastiek folie met daarop baantjes getekend)

Reparateur
Reg. datum: 28 september 2000

Druppeltje zilverlijm en dan maar bidden?

Ja en probeer het nu eens? .... ZET HEM UIT ZET HEM UIT!!!!

Met zo'n connectortje die je dichtknijpt toch, ik heb alleen geen idee hoe die heten.

http://aycu21.webshots.com/image/29020/2004233580835956388_rs.jpg
OVER 9000

quote:
NjitsSs schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 22:46:
Even snel een vraagje tussendoor.
Ik heb dit schema.
Iemand enig idee of het nog werkt als ik de 2 33pF condensatoren vervang door 2 stuks van 39pF? (Ik heb er geen meer liggen van 33 :'( )

[...]

Dankje, even testen :)
In de datasheet wordt een waarde van 18 tot 33 pF aanbevolen.

I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog

quote:
HammerT schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 00:27:
Met zo'n connectortje die je dichtknijpt toch, ik heb alleen geen idee hoe die heten.

[afbeelding]
Die kabels heten flex foil. Als je daarop zoekt kan je ook de connectoren wel vinden.

PD4MLS
Reg. datum: 25 oktober 2001

quote:
IJnte schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:43:
Klein schoolprojectje dat uit de hand gelopen is:
[afbeelding]
Via een ARM7TDMI een VGA monitor aangestuurd. Heb gebruikt gemaakt van de Fast I/O pinnen en de FIQ :) Strakke H-sync puls van 31.5kHz en V-sync van 60Hz. Hiermee genereer ik een resolutie van 640 * 480 maar in werkelijkheid maak ik 64 x 64 pixels (3 bits kleuren).. Dit gaat natuurlijk nog wat meer worden, maar dan moet ik ff de ASM nog wat tunen :)
Hehe, laat me raden....

Hogeschool Utrecht, Oudenoord 300, ergens op de 2e verdieping ;)

veerboot met underscores

quote:
pcfreaky1991 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 23:31:
weet hier iemand hoe je kabels kunt verbinden met zo van die dingen als vaak in rekenmachines wordt gebruikt voor de toetsen (plastiek folie met daarop baantjes getekend)
Als ze qua aansluiting 1 op 1 op elkaar passen, kun je ze denk ik op elkaar leggen, en met een gelijkmatige druk tegen elkaar duwen (klem met wat schuim er tussen). En anders IDD met bovengenoemde opties. Afhankelijk van jouw toepassing natuurlijk ook :)

pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+

Reg. datum: 20 oktober 2007

quote:
HammerT schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 23:11:
Mja, het werkt dus met 39pF, maar met 27pF draait ie stabieler. Als ik er condensatoren van 39pF in stop, wilt ie de waarde 255 in een DMX kanaal niet meer herkennen...

quote:
HammerT schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:34:
Maar ff wat anders, ik ben bezig met een mmc kaartje te schrijven en lezen via SPI. Maar hij blijft maar hangen in de init. Reset werkt goed, maar daarna blijft hij hangen (krijgt geen 0x00 van MMC). Ik heb al geprobeerd om de mmc kaart helemaal 0 te schrijven met winhex.

Me micro draait gewoon op 5V en ik heb de SPIDO, SPICLK en SPICS (outputs) gewoon via een weerstand deling aangesloten en de SPIDO (input) zit gewoon direct aangesloten (volgens de specs ziet hij 3V nog gewoon als hoog, en dat doet hij ook anders zou hij niet blijven hangen in de init)
Dit was misschien een erg open vraag :P

Maar het lijkt er op dat wanneer ik de 80 clockpulsen heb gegeven de voeding inzakt. Ik heb hem gewoon aan een LM7803 hangen en de MISO (master in slave out) heeft een pull up weerstand naar de 3V. Wat voor reden zou dat kunnen hebben?
Okee dat is het dus ook niet, voeding blijft nu gewoon 3.3V :X

Edit:
MMC kaartjes zijn gewoon ruk :P heb een SD kaartje gehaald en die werkte gelijk :X

HammerT wijzigde dit bericht 01-04-2008 09:20 (7%)

Nog steeds gek op anime.

Nog een keer, digitale sleutelhanger bij Halfords kost nu maar een tientje vanwege hun 35 jarig jubileum.
Dat is laagste tot nu toe in normale winkels.

Opvouwbare DDRmat - Nieuwsgierig?

Hail the scriptsausage!

Hoe geweldig is dit: ik doe geen elektrotechniek maar heb wel hoopjes interesse in elektronica, maar dan mis ik dus allerlei leuke proefjes die je bij elektrotechniek schijnt te doen. Zo hoorde ik gisteravond van twee vrienden die wél EL aan de TU doen dat een paar profs een audioversterker aan een hdd-arm hebben gehangen zodat hij geluid maakte.

En het is gewoon waar! Het werkt best goed als speakertje! Wordt na een paar minuutjes wel warm...

Praat alleen maar over zijn camera, ligfiets, efficiëntie en elektronica.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 43 44 45 46 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: