quote:
basicbeat schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 17:58:
[...]
- Ale je door het rode kanaal loopt, en je zegt dat je een iphone hebt gekocht zullen ze afhankelijk van de drukte en de bezetting met douaniers bepalen of je btw moet bepalen. Bij 1 iphone zullen ze makkelijker geneigd zijn ze zeggen: loop maar door als bij 7 iphones of een macbook pro. Bij eerlijkheid is een oogje dichtknijpen vaak van toepassing heb ik zelf ondervonden uit Bangkok, Kuala Lumpur, Singapore en Hong Kong.
Ik zoek hier dus nog steeds een antwoord op. Ik heb vorige maand dus een iPhone gekocht in Hong Kong, en ben zonder controle door het groene kanaal gelopen. Loop ik een kans als ik weer op korte termijn de EU verlaat en weer terug kom belasting moet betalen op de iPhone? Heb immers die nooit betaald.
Maar stel, in de situatie die jij noemt, ik mag van de douanier doorlopen zonder BTW te betalen. en ik ga weer op vakantie, moet ik dan wel of geen BTW betalen? Of krijg je de 1e keer een vrijstelling zwart op wit van de douanier?
Een douaneverklaring voor vertrek uit de EU, word alleen verstrekt met een bon. En de afgelopen keer dat ik daar om vroeg bij de douane kreeg ik die niet. Want er werd teveel gefraudeerd met de douaneverklaringen (dan snap ik niet waarom dan zoiets bestaat, magoed)

, ik moest de bonnen meenemen van de goederen tijdens de reis als bewijsmateriaal. Maar van de iPhone heb ik natuurlijk alleen maar een bon van een winkel in Hong Kong.