Jazekerquote:Phydomir schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:33:
Ik maak nu al een behoorlijke tijd muziek, echter wel alles software matig. Dit doe ik met Renoise als tracker/secuencer. Ik zou nu graag eens wat met hardware willen gaan werken en zit er aan te denken om een Access Virus B of C aan te schaffen. Ik maak hardcore en weet dat die Virus daar wel een een leuk bakkie voor is.
Latency komt ter sprake bij je software synthesizers, niet bij hardwarequote:Zo heb ik bijvoorbeeld de EDIROL FA-66 gezien. Die heeft volgens mij alle aansluitingen die ik nodig heb om via m'n UF-5 de virus aan te kunnen spreken zonder merkbare latency via Renoise.
Correctquote:Als ik het goed heb begrepen sluit ik dan de midi out van de Virus aan op de midi in van die FA-66 en de normale audio uitgang op een van die ingangen op de Fa-66. Volgens mij zou dat dan al voldoende moeten zijn.
De Virus heeft 6 aparte outputs die je over het algemeen gaat gebruiken als 3 stereo outputs. Het gebruik van die meerdere geluiden wordt aangeduid met het begrip "multitimbraal".quote:Als ik echter meerdere geluiden aanstuur dmv midi in zo'n Virus. Moeten die dan ook over een andere geluidskabel of kan die Virus dat over een kabel uitsturen?
Wil je op kanaal 1 een bas, op kanaal 2 een zaaggeluidje, en op 3 een of ander effect, dan kun je er op de Virus voor kiezen om die allemaal door stereo-uitgang nr. 1 te jagen. Je computer krijgt dan de "mix" binnen van die geluiden.
Een andere optie is dat je ze een voor een apart opneemt op een spoor. Dat is meer werk, maar zo krijg je de geluiden netjes apart binnen.
Nog een optie is dat je op de Virus instelt dat de bas via stereo 1 gaat, de zaag via stereo 2, en het effect op 3. Heb je dan nog een 4e instrument, dan gaat dat niet - dus die moet samendoen met een van de andere stereoinputs.
Nou is het gemene aan een hoop audio interfaces (en dat is ook bij de FA zo) dat inputs heel makkelijk worden geteld; als je achterop kijkt zie je dat je je Virus eigenlijk alleen maar voorin kan pluggen, en met een setje adapterpluggen in inputs 3 en 4 (niet gebalanceerd), en al helemaal niet in 5 en 6 (de enkele digitale inputs). Eigenlijk zijn 1 en 2 dus alleen nuttig, dus moet je alles elke keer achter elkaar opnemen.
Een audio interface die wel "echt" meerdere jack-inputs heeft is bijv. een MOTU Ultralite of TC Konnekt (en nog een ris modellen). Audio interfaces kies je op basis van je beschikbare budget en je benodigdheden - en dan nog wordt er vaak gekozen voor een mengpaneel dat er tussen zit omdat dat makkelijker is dan ergens diep in het menu van de Virus liggen te priegelen om het volume van elk spoor in te stellen. Met 1 synth en een bescheiden budget is de FA echter een prima keus.
De Virus die dit allemaal niet heeft is de Virus TI - en die kost een behoorlijke duit meer. Die maakt echter direct verbinding via USB en heeft dus niet de tussenweg nodig, en met de laatste updates is het ook allemaal nog redelijk op z'n pootjes terechtgekomen.
Dan is er ook nog de Virus Snow - http://www.access-music.de/snow/ maar die is ook nog duurder dan een B of C 2ehands (ik heb de C al gezien voor 750, en ik heb er toendertijd 1200 2ehands voor neergeteld).
Jazekerquote:Is het daarnaast ook mogelijk om VSTi effecten over het geluid te laten lopen wat zo'n Virus uitstuurt?
Yoozer wijzigde dit bericht 21-03-2008 12:16 (3%)
ableton live 7 | komplete 5 | phoscyon | en een beetje hardware