Hoofdcategorieën
Topicacties

How to become a Producer Deel II

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 last

Reageer Nieuw Topic
adam a7

quote:
Phydomir schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:33:
Ik maak nu al een behoorlijke tijd muziek, echter wel alles software matig. Dit doe ik met Renoise als tracker/secuencer. Ik zou nu graag eens wat met hardware willen gaan werken en zit er aan te denken om een Access Virus B of C aan te schaffen. Ik maak hardcore en weet dat die Virus daar wel een een leuk bakkie voor is.
Jazeker :)
quote:
Zo heb ik bijvoorbeeld de EDIROL FA-66 gezien. Die heeft volgens mij alle aansluitingen die ik nodig heb om via m'n UF-5 de virus aan te kunnen spreken zonder merkbare latency via Renoise.
Latency komt ter sprake bij je software synthesizers, niet bij hardware :).
quote:
Als ik het goed heb begrepen sluit ik dan de midi out van de Virus aan op de midi in van die FA-66 en de normale audio uitgang op een van die ingangen op de Fa-66. Volgens mij zou dat dan al voldoende moeten zijn.
Correct :). Verder sluit je de speakers of je versterker aan op de outputs.
quote:
Als ik echter meerdere geluiden aanstuur dmv midi in zo'n Virus. Moeten die dan ook over een andere geluidskabel of kan die Virus dat over een kabel uitsturen?
De Virus heeft 6 aparte outputs die je over het algemeen gaat gebruiken als 3 stereo outputs. Het gebruik van die meerdere geluiden wordt aangeduid met het begrip "multitimbraal".

Wil je op kanaal 1 een bas, op kanaal 2 een zaaggeluidje, en op 3 een of ander effect, dan kun je er op de Virus voor kiezen om die allemaal door stereo-uitgang nr. 1 te jagen. Je computer krijgt dan de "mix" binnen van die geluiden.

Een andere optie is dat je ze een voor een apart opneemt op een spoor. Dat is meer werk, maar zo krijg je de geluiden netjes apart binnen.

Nog een optie is dat je op de Virus instelt dat de bas via stereo 1 gaat, de zaag via stereo 2, en het effect op 3. Heb je dan nog een 4e instrument, dan gaat dat niet - dus die moet samendoen met een van de andere stereoinputs.

Nou is het gemene aan een hoop audio interfaces (en dat is ook bij de FA zo) dat inputs heel makkelijk worden geteld; als je achterop kijkt zie je dat je je Virus eigenlijk alleen maar voorin kan pluggen, en met een setje adapterpluggen in inputs 3 en 4 (niet gebalanceerd), en al helemaal niet in 5 en 6 (de enkele digitale inputs). Eigenlijk zijn 1 en 2 dus alleen nuttig, dus moet je alles elke keer achter elkaar opnemen.

Een audio interface die wel "echt" meerdere jack-inputs heeft is bijv. een MOTU Ultralite of TC Konnekt (en nog een ris modellen). Audio interfaces kies je op basis van je beschikbare budget en je benodigdheden - en dan nog wordt er vaak gekozen voor een mengpaneel dat er tussen zit omdat dat makkelijker is dan ergens diep in het menu van de Virus liggen te priegelen om het volume van elk spoor in te stellen. Met 1 synth en een bescheiden budget is de FA echter een prima keus.

De Virus die dit allemaal niet heeft is de Virus TI - en die kost een behoorlijke duit meer. Die maakt echter direct verbinding via USB en heeft dus niet de tussenweg nodig, en met de laatste updates is het ook allemaal nog redelijk op z'n pootjes terechtgekomen.

Dan is er ook nog de Virus Snow - http://www.access-music.de/snow/ maar die is ook nog duurder dan een B of C 2ehands (ik heb de C al gezien voor 750, en ik heb er toendertijd 1200 2ehands voor neergeteld).
quote:
Is het daarnaast ook mogelijk om VSTi effecten over het geluid te laten lopen wat zo'n Virus uitstuurt?
Jazeker :) Als Renoise dat toestaat tenminste; het is een tracker, en een echt audiospoor is dan een beetje een ander verhaal. Je kunt ook bijv. een stukje uit de Virus inspelen en dat als lange sample gebruiken; en daar kunnen dan weer effecten over.

Yoozer wijzigde dit bericht 21-03-2008 12:16 (3%)

ableton live 7 | komplete 5 | phoscyon | en een beetje hardware

Reg. datum: 25 februari 2008

Question...

Wie heeft er een Virus C. Ik ben de adaptor kwijt en moet dus even een andere regelen.
Nu heb ik hier een regelbare liggen van 1 tot 24V tot 2Ahr. Waar moet ik hem op instellen?
Wie kan er ff op dat ding kijken.

Alvast bedankt..

quote:
Yoozer schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:15:
Jazeker :) Als Renoise dat toestaat tenminste; het is een tracker, en een echt audiospoor is dan een beetje een ander verhaal. Je kunt ook bijv. een stukje uit de Virus inspelen en dat als lange sample gebruiken; en daar kunnen dan weer effecten over.
Dat laatste is natuurlijk niet echt handig. Als je later net 1 noot anders wil kan je zowat van voorafaan beginnen.

Als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk net zo makkelijk om alleen de 1e ingang van een geluidskaart te gebruiken en de rest via een mengpaneel? Waarbij je de master out van het mengpaneel op de input van de geluidskaart aansluit.

Verder een duidelijk verhaal. thnx.

XBL: PhydomiR | PSN: Tasjesdief | WoW: Tasjesdief (77) (Spinebreaker EU)

adam a7

quote:
Phydomir schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:36:
Dat laatste is natuurlijk niet echt handig. Als je later net 1 noot anders wil kan je zowat van voorafaan beginnen.
Precies - maar dat is het hele probleem met MIDI, audio en dat soort zaken. De oplossing is dan om alleen dat stuk over te doen, of alles gewoon MIDI te laten en pas echt op het laatste moment alles op te nemen als audio.

Iets omzetten naar audio heeft soms wel een duidelijk voordeel. Stel je voor; je hebt een harde basdrum op je Virus gemaakt (daar wordt 'ie vaak ook voor gebruikt). Nou ga je de hele tijd die basdrum afspelen terwijl je aan de knopjes draait.

Vervolgens pak je uit dat geluidsspoor zogezegd "the best of", en dan kun je er opeens trucjes mee uithalen die een hoop meer gedoe zijn op MIDI gebied - reverse, retrigger, nogmaals filter en distortion eroverheen, stukjes afkappen; allemaal dingen die je bij hardcore vaak hoort. Omdat je 'm dan wel met de Virus hebt gemaakt en diverse variaties hebt opgenomen is 'ie wel helemaal van jezelf, in plaats van dat 't een "statische" kick is van een willekeurige sample-cd die elke keer hetzelfde klinkt.

Voor percussie en effecten is het gewoon beter om die geluiden te samplen; niet alleen makkelijk omdat ze niet zo lang duren, maar ook omdat je dan weer je MIDI-spoor vrij maakt voor nuttigere zaken.
quote:
Als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk net zo makkelijk om alleen de 1e ingang van een geluidskaart te gebruiken en de rest via een mengpaneel? Waarbij je de master out van het mengpaneel op de input van de geluidskaart aansluit.
Dat is inderdaad een optie; dan wordt het regelen van volumes in ieder geval makkelijker, en als je dan nog meerdere synthesizers erbij zou gaan halen is je geluidskaart niet gelijk outdated.

Er is nog een mogelijkheid - namelijk het halen van een geluidskaart met een ADAT-ingang en dan een analoog -> ADAT converter. Dan kun je 8 sporen tegelijkertijd in je computer jagen via een dun optisch draadje. Nadeel is wel dat ADAT alleen maar 8 sporen biedt op 44khz/16bit.
quote:
Verder een duidelijk verhaal. thnx.
De Virus is een mooie bak, dus daar ga je geen miskoop mee doen :).

Yoozer wijzigde dit bericht 21-03-2008 14:10 (26%)

I'm French...et alors?!?
Reg. datum: 16 juli 2001

quote:
Yoozer schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:05:

Er is nog een mogelijkheid - namelijk het halen van een geluidskaart met een ADAT-ingang en dan een analoog -> ADAT converter. Dan kun je 8 sporen tegelijkertijd in je computer jagen via een dun optisch draadje. Nadeel is wel dat ADAT alleen maar 8 sporen biedt op 44khz/16bit.

De Virus is een mooie bak, dus daar ga je geen miskoop mee doen :).
Idd, wel beetje nadeel ja. Zeker als je nagaat dat als je echt hard electro maakt is 96Khz/24bit voor pro's bijna een must. Je hebt meer headroom en evt minder compressie nodig. Wat weer tegoed komt voor je dynamique. Maar ik denk voor thuisproductie meer als genoeg is met het "redbook" formaat. Ga er lekker los en post hier je ding :) d:)b zeker met DE virus.

-= G P P =-

«zo niet, dan toch»

quote:
Phydomir schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:33:
Ik maak nu al een behoorlijke tijd muziek, echter wel alles software matig. Dit doe ik met Renoise als tracker/secuencer. Ik zou nu graag eens wat met hardware willen gaan werken en zit er aan te denken om een Access Virus B of C aan te schaffen. Ik maak hardcore en weet dat die Virus daar wel een een leuk bakkie voor is.

Nu heb ik al een CME UF-5 midi keyboard echter wat heb ik hier nu nog meer bij nodig. Vooral de manier van aansluiten heb ik nog wat vragen over. Zo heb ik bijvoorbeeld de EDIROL FA-66 gezien. Die heeft volgens mij alle aansluitingen die ik nodig heb om via m'n UF-5 de virus aan te kunnen spreken zonder merkbare latency via Renoise.

Als ik het goed heb begrepen sluit ik dan de midi out van de Virus aan op de midi in van die FA-66 en de normale audio uitgang op een van die ingangen op de Fa-66. Volgens mij zou dat dan al voldoende moeten zijn. Als ik echter meerdere geluiden aanstuur dmv midi in zo'n Virus. Moeten die dan ook over een andere geluidskabel of kan die Virus dat over een kabel uitsturen? Is het daarnaast ook mogelijk om VSTi effecten over het geluid te laten lopen wat zo'n Virus uitstuurt?

Hopenlijk is het nog een beetje een duidelijk verhaal zo... :P
Een maat van mij had een Access Virus, maareuh... Hij kwam vaak niet meer aan zijn producties omdat hij zich verloor in het bouwen van sounds.

Wat betreft VSTi-s over Access Virus... Waarom niet? Gewoon lekker freaken.
In Ableton is het in ieder geval wel mogelijk. ;)

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

adam a7

quote:
Mich078 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:34:
Nu heb ik hier een regelbare liggen van 1 tot 24V tot 2Ahr. Waar moet ik hem op instellen?
12V, 1A (maar 2A is ook goed, amperage boeit niet, zolang 't maar niet te weinig is). Buitenkant negatief, binnenkant positief.

Reg. datum: 25 februari 2008

quote:
Yoozer schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 22:22:
[...]

12V, 1A (maar 2A is ook goed, amperage boeit niet, zolang 't maar niet te weinig is). Buitenkant negatief, binnenkant positief.
Helemaal perfect. Ik ga hem morgen gelijk ff afregelen.. Kan ik daarna zien of er nog een beetje vette geluiden uit komen...

Tnx _/-\o_

Reg. datum: 09 november 2006

quote:
Mauce schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:16:
[...]

Idd, wel beetje nadeel ja. Zeker als je nagaat dat als je echt hard electro maakt is 96Khz/24bit voor pro's bijna een must. Je hebt meer headroom en evt minder compressie nodig. Wat weer tegoed komt voor je dynamique. Maar ik denk voor thuisproductie meer als genoeg is met het "redbook" formaat. Ga er lekker los en post hier je ding :) d:)b zeker met DE virus.
Waarom 96kHz?Dat je 24bit gebruikt voor meer headroom kan ik me nog wel voorstellen, maar 96kHz slaat nergens op, record dan op 88.2kHz als je zo nodig op een hogere samplerate wilt opnemen(tegen de aliasing neem ik aan)

I'm French...et alors?!?

quote:
Sefyu schreef op zondag 23 maart 2008 @ 09:34:
[...]

Waarom 96kHz?Dat je 24bit gebruikt voor meer headroom kan ik me nog wel voorstellen, maar 96kHz slaat nergens op, record dan op 88.2kHz als je zo nodig op een hogere samplerate wilt opnemen(tegen de aliasing neem ik aan)
Mwha ok ik snap je redenering wel tussen 88.2/96 Khz punt. Het heeft vooral temaken met het converteren terug naar het redbook formaat. Het geeft minder fouten (met dien een zeer goeie converter/omvormer, ben even de nederlandse naam kwijt, blijf frans he...). En een extra punch in het geluid, van horen zeggen. Vooral bij hogere tonen met synth's kan een hogere samplerate voor meer detail zorgen. Zelf geloof ik er half maar in.
Ik moet je zelf toegeven dat ik het verschil tot 24bit/48Khz niet meer echt kan waarnemen (rock/pop/hiphop) waar ik zelf al jaren mee bezig ben. Tenzij ik echt richting klassieke opnamen (denk aan strijkers en dergelijk) wat je gewoon merk in het harmonische hoog. Ook zie je gewoon dat de dynamic "schoner" klinkt. Het is maar net wat je wilt eigenlijk en hoort.

-= G P P =-

Hoi,
toch na lang lurken, toch eindelijk geregistreerd. Zal me kort voorstellen.
21 jaar, SAE audio engineering afgerond, 12 jaar toetsen, afgelopen 4 jaar professioneel in studioverband. Meerdere bandjes, projecten en studio-opnames. Ook kan je me in meerdere radiospotjes van de afgelopen twee jaar "horen", het gaat dan vooral om soundmods en synthleads.

5 jaar FOH ervaring, natuurlijk van beginnend tot nu redelijk freelance in 013, Doornroosje, Tivoli de helling en vrijwilliger in meerdere JC's, en meerdere festivalletjes.

Heb een eigen "homestudio" waar ik ook wel eens een en ander opneem, maar ben vooral handig in recordings on location. Dit zijn vooral repetitieopnames, en preproducties.

stukje eigen gear, op verzoek kan ik wel foto's posten
Roland Fantom s6, gemod, met nieuwe 2.3 Ghz processor en 120 gb hardeschijf.
Korg Triton Le 61. upgrade met module voor audio input.
Roland ax-7 midi keytar.
M-audio Midiboard ( heel simpel ding )
Behringer euromaster tafel 32 kanalen.
2x E-MU 0404 preamp/midisync
Aantal mics: sm57b 3x, 2x behringer B1. 1x c414.
Macbook 2.2ghz, met 4gb geheugen, meerdere externe hdd's 1.6 tera totaal
twee Translator boxen, zelf gemodificeerd met nieuwe spoelen tijdens mijn werkverband bij Stassen Audio, die ik als monitors gebruik. En twee dali ikon 6 boxen voor het "luistergenot".

Ik neem op in Logic, meestal via een directe stereomix naar mijn preamp toe. Dat is makkelijk bij bv. oefenruimteopnames. Dan leen/huur ik nog wel wat extra microfoons hoor, alhoewel ik de drums vaak met 3 of 4 mics goed klinkend kan krijgen. Wegens verhuizing ga ik al mijn apparatuur de komende weken weer thuis plaatsen ipv op een andere locatie, en ga ik me meer richten op het zelf produceren van muziek en jingles.

Alle activiteiten wat betreft audio doe ik naast mijn normale baan, high level support voor meerdere internet/televisieproviders. Heb gedurende een korte tijd bij Stassen high-end audio gewerkt.

I'm French...et alors?!?

Van harte welkom kerel :) je lijkt me een mooie toevoeging bij deze tread.
Maar welke opleiding van de SAE heb je gedaan. Heb je de eerste 2jaar van Sound Engineer gedaan en dus je degree gehaalt of heb je daarna nog verder gestudeerdt aan 1 van de SAE scholen waar je dus echt je Engineer diploma haalt bv Australie bayronbay of LA?

-= G P P =-

«zo niet, dan toch»

quote:
project escape schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 14:41:
Hoi,
toch na lang lurken, toch eindelijk geregistreerd. Zal me kort voorstellen.
21 jaar, SAE audio engineering afgerond, 12 jaar toetsen, afgelopen 4 jaar professioneel in studioverband. Meerdere bandjes, projecten en studio-opnames. Ook kan je me in meerdere radiospotjes van de afgelopen twee jaar "horen", het gaat dan vooral om soundmods en synthleads.
[..]Alle activiteiten wat betreft audio doe ik naast mijn normale baan, high level support voor meerdere internet/televisieproviders. Heb gedurende een korte tijd bij Stassen high-end audio gewerkt.
Nice en welkom!

Ennuh, foto's van home studio's zijn altijd welkom! ;)

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

I'm French...et alors?!?

Les kerel! Druk zeker met je dochterje :) ? Ik zie je al dagen niet meer man. Had je een email gestuurdt afgelopen weekend met je "walk like a men" project. Heb hem toen even snel door de SSL gehaalt, kijk maar eens wat je er van vindt. De vocaltrack blijft erg lastig, clipt gauw en het is net of ik naar een 96kbit mp3 luister hier in de studio, maar ik kom er wel uit. Evt paar extra lagen maken en flink eq cutten voor meer body.
Ga dit weekend er weer mee bezig.

-= G P P =-

«zo niet, dan toch»

quote:
Mauce schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 17:07:
Les kerel! Druk zeker met je dochterje :) ? Ik zie je al dagen niet meer man. Had je een email gestuurdt afgelopen weekend met je "walk like a men" project. Heb hem toen even snel door de SSL gehaalt, kijk maar eens wat je er van vindt. De vocaltrack blijft erg lastig, clipt gauw en het is net of ik naar een 96kbit mp3 luister hier in de studio, maar ik kom er wel uit. Evt paar extra lagen maken en flink eq cutten voor meer body.
Ga dit weekend er weer mee bezig.
Hey man, idd vrij druk met dochtertje. Wordt echt een poppetje hoor.

Ik heb je preview alleen nog kunnen luisteren over laptop speakers en klonk al heel erg netjes. (Ben kennelijk even vergeten om je een mailtje terug te sturen, sorry. :X )
Wat ik heb kunnen luisteren begint het inderdaad steeds meer 'Walk like a man' te worden! d:)b

Mocht je willen, kan ik wel kijken of ik dat sample stuk ff opnieuw in kan keyen met een hogere kwaliteits sample?

Reg. datum: 26 januari 2002

*

MauriX wijzigde dit bericht 26-03-2008 14:58 (100%)

www.morrismavado.com

quote:
Mauce schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:16:
Maar welke opleiding van de SAE heb je gedaan.
Heb "alleen" tweejarig voor een degree gedaan. Dat is voor mij voldoende, heb er veel van opgestoken, maar ook veel minpuntjes aan de SAE gevonden. Niet allemaal over rozen gegaan, maar ook daar veel van geleerd. 8)

Reg. datum: 10 juni 2004

wat is jullie advies voor een condens.microfoon tot 200 euro voor zowel zang als rap

ik neig momenteel naar de Rode NT1000

(gebruik als pre-amp/interface een MOTU 828MK2)

alvast bedankt voor adviezen ;)

Te koop btw

Roland JV-1080 sound module met NL handleiding >> 200
Adam A7 nearfield monitorspeakers (set) incl. aankoopbon orginele doos, kabels >> 680

Zie marktplaats voor foto's

I'm French...et alors?!?

quote:
project escape schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:29:
[...]

Heb "alleen" tweejarig voor een degree gedaan. Dat is voor mij voldoende, heb er veel van opgestoken, maar ook veel minpuntjes aan de SAE gevonden. Niet allemaal over rozen gegaan, maar ook daar veel van geleerd. 8)
Vertel mij wat. Heb intotaal 5jaar overgedaan om me totale engineer pakket binnen tekrijgen en dat is ook idd niet over rozen gegaan. Ach zomaar dat je je papiertje hebt en veel theorie en formules terug kan brengen in pratijk. Dat is het belangrijkste. Nu lekker ervaring opdoen kerel. Maar ik waarschuw je. Laat je niet kneden tot een assistent in een studio naar hun smaak / manier werken. Hou je eigen manier van werken aan maar verbeter dat en kijk verder. Niet TElang in 1studio blijven hangen.
quote:
noplayer schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:46:
wat is jullie advies voor een condens.microfoon tot 200 euro voor zowel zang als rap

ik neig momenteel naar de Rode NT1000

(gebruik als pre-amp/interface een MOTU 828MK2)

alvast bedankt voor adviezen ;)
Niet doen de nt1000 voor rap kiezen. Te bright en te veel details voor dit segment. Spaar beetje door en kies dan een SE 2200a of een NT2. Onder 200euro vind je helaas niet een beetje fatsoenlijke condes.mic zonder teveel ruis en extreme gevoeligheid waardoor je teveel S en B klanken krijgt wat gewoon niet is aan te horen.

verder het is hier geen MP. Dingen tekoop zetten op GoT/tweakers kan op het V&A op tweakers.net maar niet hier op het forum

Mauce wijzigde dit bericht 26-03-2008 17:03 (35%)

-= G P P =-

ok bedankt!

ik ga de NT2 uitchecken, ben niet zo SE fan dus ga liever voor de Rode

zal m'n verkoop post editten, excuses

zet er voor het idee ook even een B1 van Behringer naast als je de mic eerst wilt luisteren. ( en verbaas je wat je voor 110 euro aan kwaliteit terugkrijgt )

adam a7

En vergeet niet om er een plopscreen bij te halen als je dat nog niet had ;).

Reg. datum: 24 december 2002

Heb net van marktplaats een Behringer FCA 202 firewire geluidskaart gehaald alleen nu heb ik een probleempje. Ik ging er (uiteraard :P ) vanuit dat de headphone out en de line out's gescheiden waren en deze geluidskaart dus prima geschikt is om kanalen voor te beluisteren in Ableton.
Dit bleek dus niet zo te zijn. :X en nu is er dus geen mogelijkheden om een kanaal in stereo fatsoenlijk voor te beluisteren. Mijn vraag is of er een methode is om alsnog stereo voor te beluisteren door bijvoorbeeld de line-out in mijn macbook te gebruiken voor de hoofdtelefoon in Ableton? Want ik kan nergens vinden hoe ik dit in zou moeten stellen.

De geluidskwaliteit van dit apparaat is wel 100x beter dan mijn macbook dus een absolute miskoop is het niet. ;)

Muziekje?

quote:
project escape schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:56:
zet er voor het idee ook even een B1 van Behringer naast als je de mic eerst wilt luisteren. ( en verbaas je wat je voor 110 euro aan kwaliteit terugkrijgt )
Hoi, welkom op dit forum!

Ik heb zelf een dik jaar gewerkt met de Behringer B2 microfoon, wat eigenlijk een B1 is maar dan met omni mode er bij. Ahoewel ik het lastiger vind om met die microfoon een goed resultaat te krijgen dan met bijvoorbeeld de SE z5600a mic, kan je er toch prima mee uit de voeten. Heb veel mensen met ongeloof achtergelaten nadat ze een nummer hadden gehoord en ik vervolgens vertelde dat het met een Behringer was opgenomen. (veel mensen zijn negatief over behringer, wat ook wel weer enigzins te begrijpen is met de vele meuk die ze maken.. haha)

Gigabyte P35 DS3 - Intel Q6600 - 2GB PC6400 C4 - Club3D 8800GTS320 - 2x Samsung 205BW - EMU 1820

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: